• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • UndrandeSökare
    Bappen skrev 2019-01-23 11:27:53 följande:

    Tråkigt att höra men det är som sagt väldigt vanligt med blödningar vid äd. Jag hade blödningar till och från tom vecka 12, fick öka dosen lutinus och hoppa över dragning de dagar jag hade blödning. Allt gick bra. Håller tummarna för dig. Försök vila.


    Bappen- Vad betyder dragning ?

    Var det Trombyl eller Fragmin eller någon annan medicin du hoppade över?
  • AnnaLa

    Tack för många bra tips! Ja jag vet ju att det är vanligt med blödning under äd.. och hade det själv sist oxå.. för mig oxå fortfarande liten oro oxå för utomkveds eftersom jag haft det förut. Men jag tänker inte oroa mig för mycket än... går hos ivf Riga. Har ingen känd blodkoaguleringsproblematik vad jag vet.... men blev iofs efter blodprov ordinerad fragmin vilket jag inte blev förra gången. Jag frågade faktiskt inte om vad de hittade heller. Accepterade snällt sprutorna:)

  • Frazze
    UndrandeSökare skrev 2019-01-23 12:26:45 följande:

    Bappen- Vad betyder dragning ?

    Var det Trombyl eller Fragmin eller någon annan medicin du hoppade över?


    Skulle tippa att auto correkt fixade dragning istället för Fragmin.
  • Shitai
    UndrandeSökare skrev 2019-01-22 19:04:55 följande:

    AvaPeter i Ryssland kanske bytt namn nu? De kanske inte alls heter Ava längre?

    Har för mig de heter nåt med Scanfert nu???

    Maila och fråga.


    Hej Undrande Sökare!

    De har inte bytt namn men de säger att på kontrakten ska stå en ombudsman eftersom vi vald baby garaunti packet då om alla försök blir misslyckas då sjukhuset betala inte tillbaka 80% av pengarana, det är ombudsmannen som står för. Därför tänkte jag fråga ni andra som vald baby garaunti packet, har ni haft samma avtal med dem eller?
  • BlåLilja

    Mår du bättre idag? Slutat blöda? Har du tid för ultraljud denna vecka?
    Håller tummarna att allt går bra!


    AnnaLa skrev 2019-01-18 09:34:44 följande:

    Oj va häftigt Evylina!

    Sånt man inte tror händer:) håller alla tummar att det går vägen för båda!

    Blå lilja. Ja nästa steg för mig är ul. Blir nog två stycken. Kliniken vill ju se ul för att se hjärtslag men då jag haft utomkveds tidigare så är jag också rekommenderad sedan tidigare från Sverige att göra ul redan nästa vecka för att se att graviditeten faktiskt sitter i livmodern.


  • BlåLilja

    Frågor till alla ni som blivit gravida....när gjorde ni VUL för att se hjärtslag? Är det i vecka 6+ eller 7+ som detta görs?
    Ni som har gjort VUL på er klinik, när kontaktade ni mottagningen i er hemstad för att berätta att ni är gravida?
    Jag tänker att jag ska åka till kliniken för att låta dom göra VUL och om hjärtat slår kommer jag efter det kontakta mottagningen i min stad för att "skriva in mig". Men är det kanske lite sent då? Jag är i dag i vecka 5+1. 

  • UndrandeSökare
    BlåLilja skrev 2019-01-24 14:42:14 följande:

    Frågor till alla ni som blivit gravida....när gjorde ni VUL för att se hjärtslag? Är det i vecka 6+ eller 7+ som detta görs?
    Ni som har gjort VUL på er klinik, när kontaktade ni mottagningen i er hemstad för att berätta att ni är gravida?
    Jag tänker att jag ska åka till kliniken för att låta dom göra VUL och om hjärtat slår kommer jag efter det kontakta mottagningen i min stad för att "skriva in mig". Men är det kanske lite sent då? Jag är i dag i vecka 5+1. 


    Jag brukar göra vul i v. 8+0, för då ska man se foster med hjärtslag om allt är normalt. Sen efter man sett det kan man kontakta MVC för att boka tid för inskrivning.
  • AnnaLa

    Blå lilja. Blödningen har lagt sig.. lite rosa fortfarande men det känns inte lika läskigt som en klarröd blödning. Jag skulle prova börja med fragminet igen tyckte kliniken.

    Jag var och gjorde ett första ul nu. 5+3 tror jag. Och hon såg en hinnsäck. Men inget mer än. Men det viktiga det här ul var ju att inget fanns i äggledarna. Så då kan jag utesluta utomkveds iaf. Det känns bra. Dock så vet jag ju inget mer om hur det går med graviditeten eftersom man inte kunde se ngt mer. Minns att förra gången kunde de se ?fetal pole? vid 5+1 men det där ska ju va individuellt så det får man väl inte hänga upp sig på. Ny tid om två veckor och då visar det sig förhoppningsvis att det finns hjärtslag.. eller om jag har otur så fortfarande bara en hinnsäck..

    Jag kommer inte heller kontakta inskrivning innan jag ser ett hjärtslag.. först då man vågar lita på det känner jag..

  • Frazze

    Jag har för mig att man kan se ett hjärta i 6+4 el om det är 6+6. Jag minns inte, men där någonstans kan ma se ett litet hjärta som pickar men det är inte så snabbt som i v.8. Världens bästa känsla!

  • Jag är bara jag

    Jag blödde så pass mycket med första i v.7 att det krävdes binda. Blödde lite en hel vecka och var bombis på m.f, men icke. Blödde sen lite igen v.18. Med andra barnet v.22. Hjärtat nästan stannar när man ser blod, men det är rätt vanligt och ganska ofta ofarligt. Karaktären var också helt annorlunda mot när jag fick mina missfall- liksom "renare" blod, tunnare och absolut ingen smärta samtidigt.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019