• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Frazze
    UndrandeSökare skrev 2019-01-29 09:18:58 följande:

    Om man fyller i ivfSerums Questionaire (frågeformulär) som du hittar på klinikens hemsida och mailar in det så kommer Katie på Serum att svara dig via mail och svara på alla dina frågor. Samt erbjuda dig ett gratis samtal via telefon eller Skype med någon av klinikens läkare eller klinikchefen Penny. De ringer upp dig på en tid ni bestämt innan, så det kostar inget.

    Fråga ahm66 hur hon gjorde, om Serum skickade henne EU-recept på kortison, antibiotika och andra mediciner och vad hon isåfall betalade för det.


    Ok! Ja jag vet ju inget sånt här. Tur man har er att fråga!

    Jag får gå in där och kolla. Jag tänker ju dock inte betala pengar för något jag inte är nöjd med, så de får ju helt enkelt ge med sig och ge mig det jag vill ha. Men jag ska absolut gå in och kika på detta. Har inget hört än om mitt mensblodtest. Har väl gått en vecka nu, så jag hoppas höra något i veckan nu. Annars har väl tullen tagit det för att jag fick skriva tulldeklaration!
  • nypan78
    UndrandeSökare skrev 2019-01-29 08:14:05 följande:
    Vi valde Avaclinic i Riga för jag kände 2 kvinnor som lyckats där på första försöket, och dessutom var det många som berättade hur nöjda de var med Avaclinic (AvaRiga) och många var missnöjda med ivfRiga då vid den tiden när vi skulle välja klinik. Leta bland de gamla trådarna så hittar du dem om du är intresserad av att läsa de trådarna.

    När det gäller mediciner finns det olika lösningar på det. Man kan köpa på plats på kliniken (det gjorde vi), kliniken kan skicka mediciner, eller de kan skriva ut EU-recept som man kan lösa ut på svenskt recept, eller försöka hitta en svensk gyn som vill skriva ut svenska recept.
    Jag har skrivit till båda, vi får se hur bemötandet är. Ingen av dem verkar ha väntelista iallafall och man kan komma igång hur snabbt som helst. Vi ska ju köra 3pack IVF i Sverige först så det är inte bråttom ännu men det är skönt att ha ett alternativ om vi verkligen orkar gå så långt...
  • UndrandeSökare
    Frazze skrev 2019-01-29 09:24:10 följande:

    Ok! Ja jag vet ju inget sånt här. Tur man har er att fråga!

    Jag får gå in där och kolla. Jag tänker ju dock inte betala pengar för något jag inte är nöjd med, så de får ju helt enkelt ge med sig och ge mig det jag vill ha. Men jag ska absolut gå in och kika på detta. Har inget hört än om mitt mensblodtest. Har väl gått en vecka nu, så jag hoppas höra något i veckan nu. Annars har väl tullen tagit det för att jag fick skriva tulldeklaration!


    Googla på ivfSerum Aten så hittar du deras hemsida. Längst ner på sidan hittar du där det står Questionaire.

    Hör av dig om du inte hittar så kan jag hjälpa dig vidare sen.
  • UndrandeSökare
    nypan78 skrev 2019-01-29 09:48:55 följande:

    Jag har skrivit till båda, vi får se hur bemötandet är. Ingen av dem verkar ha väntelista iallafall och man kan komma igång hur snabbt som helst. Vi ska ju köra 3pack IVF i Sverige först så det är inte bråttom ännu men det är skönt att ha ett alternativ om vi verkligen orkar gå så långt...


    Ok, hoppas det räcker med ivf i Sverige, men alltid bra att ha en plan B.
  • Frazze

    Alltså, nu när vi skrivit fram och tillbaka så blir jag bara mer och mer förbannad. Nä jag skulle då visst inte få kortisontabletter i förberedelsen utan jag skulle ta vitaminer etc. Då blev jag förbannad och skrev att jag ångrade valet av klinik och om de bjöd oss på en transfer och biljetter över och hotel om det blev missfall igen då.

    Då frågade hon varför jag skrev så, och att dr Fodina måste ha missförstått mitt mail och önskemål. Eh!? Min engelska kanske inte är perfekt, men så dålig är den inte att jag inte kan framföra mina önskemål och förklara varför! Så skrev hon att ja då kan du ta kortison från mensen, precis som att ja men ta det då för hel**** om du nu så gärna vill ha det!

  • BlåLilja
    Bell13 skrev 2019-01-28 14:30:12 följande:

    Hej alla,

    En uppdatering

    Redan kommit in i v 12, 11+2 för att vara exakt. Känns fantastiskt och lite skrämmande är det verkligen en bebis där inne.

    Har slutat med östrogenet för ett tag sedan och lutinus fortsätter jag med till 12+6 dvs nästa fredag och just det, kub om 1 vecka.

    Hur går det för er andra som är gravida?


    Hej!
    Vad skönt att det går bra Glad
    Idag är jag i vecka 5+6 men jag vet inte riktigt än hur det går. I fredags försvann alla mina symptom, fått små blödningar igår och idag. Tog ett HCG-test förra tisdagen och ett igår, alltså på dag 21 och 27 efter ÄL.
    22/1 = 2575
    28/1 = 15214
    Så HCG-nivåerna är ju okej än så länge.
    Är det så att runt 17000 i HCG så ska man kunna se ett hjärta?


  • UndrandeSökare
    Frazze skrev 2019-01-29 13:06:06 följande:

    Alltså, nu när vi skrivit fram och tillbaka så blir jag bara mer och mer förbannad. Nä jag skulle då visst inte få kortisontabletter i förberedelsen utan jag skulle ta vitaminer etc. Då blev jag förbannad och skrev att jag ångrade valet av klinik och om de bjöd oss på en transfer och biljetter över och hotel om det blev missfall igen då.

    Då frågade hon varför jag skrev så, och att dr Fodina måste ha missförstått mitt mail och önskemål. Eh!? Min engelska kanske inte är perfekt, men så dålig är den inte att jag inte kan framföra mina önskemål och förklara varför! Så skrev hon att ja då kan du ta kortison från mensen, precis som att ja men ta det då för hel**** om du nu så gärna vill ha det!


    Tråkgt att du skulle behöva bli förbannad på din klinik. Så vad händer nu? Kommer de att skicka dig en ny behandlingsplan där trombyl, kortison och antibiotika ingår? Eller kommer de skicka dig EU-recept?
  • Frazze
    UndrandeSökare skrev 2019-01-29 13:52:34 följande:

    Tråkgt att du skulle behöva bli förbannad på din klinik. Så vad händer nu? Kommer de att skicka dig en ny behandlingsplan där trombyl, kortison och antibiotika ingår? Eller kommer de skicka dig EU-recept?


    Jag vet inte alls? Jag skrev ett mail till och förklarade igen varför jag vill ha kortison och att det kostar mycket pengar att göra en transfer där och allt runt om och därför vill jag ha en ordentlig plan. Ja alltså, man kan ju bli less för mindre. Vi får väl se om hon återkommer em om hon är sur nu då!
  • AnnaLa

    Frazze, jag hoppas ni hittar fram till varann och att du får en plan du känner dig trygg med!

    Jag har ju gjort 3 äd där och har innan transfer bara tagit Progynon och lutinus men fått en plan med kortison, trombyl urogest och fraxipane eller fragmin på plats efter transfer hos dom.

    Blå lilja, va skönt att ditt hcg stiger ordentligt! Ingen aning om när man kan se hjärtslag:) men det är nog inte långt bort:)

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019