• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Frazze
    AnnaLa skrev 2019-01-29 14:35:53 följande:

    Frazze, jag hoppas ni hittar fram till varann och att du får en plan du känner dig trygg med!

    Jag har ju gjort 3 äd där och har innan transfer bara tagit Progynon och lutinus men fått en plan med kortison, trombyl urogest och fraxipane eller fragmin på plats efter transfer hos dom.

    Blå lilja, va skönt att ditt hcg stiger ordentligt! Ingen aning om när man kan se hjärtslag:) men det är nog inte långt bort:)


    Du har gjort 3 transfers och du har ett barn och är gravid. Vad hände den andra gången då? Den gången det inte blev något? Blev det minus då direkt?
  • AnnaLa

    Jag har juh tom gjort fyra transfers.. ( van att berätta om

    Mina tre äd försök men inte riktigt hunnit koppla att jag är gravid igen;))

    Första gången färskt försök å ett embryo. Blev en kemisk graviditet.. jättesvagt plus ngra dagar..

    Andra gången fet, två embryon då fick jag ett utomkvedshavandeskap..

    Och tredje gången fet, två embryon då funkade det hela vägen :)

    Och den här gången fet med ett embryo som gått vägen hittills iaf....

  • Frazze
    AnnaLa skrev 2019-01-29 15:41:40 följande:

    Jag har juh tom gjort fyra transfers.. ( van att berätta om

    Mina tre äd försök men inte riktigt hunnit koppla att jag är gravid igen;))

    Första gången färskt försök å ett embryo. Blev en kemisk graviditet.. jättesvagt plus ngra dagar..

    Andra gången fet, två embryon då fick jag ett utomkvedshavandeskap..

    Och tredje gången fet, två embryon då funkade det hela vägen :)

    Och den här gången fet med ett embryo som gått vägen hittills iaf....


    Ok! Hoppas verkligen drt går heeeela vägen fram till bebis nu!

    Jag har ju gjort 1 transfer med färsk blastocyst. Vi förde in 2 st. Fick ont och började blöda och då trodde de att båda fäst så att ena var på väg ut. Vi var inne och kollade och vi såg ett hjärta picka och dagen efter så kom allt ut.

    Det är ju därför som jag vill ta kortison så att det inte ska komma ut igen. Men så som hon skriver så blev jag förbannad och skrev att jag ångrar val av klinik och nu lär hon väl inte skriva tillbaka igen *hahahahahah*
  • UndrandeSökare

    Frazze- Hoppas du och kliniken kan komma överens om en behandlingsplan. Om du ska ta kortison, trombyl och antibiotika så behöver du ju veta hur mycket du ska ta och hur länge. Du behöver börja med allt innan embryoinsättning.

  • Frazze
    UndrandeSökare skrev 2019-01-29 17:01:21 följande:

    Frazze- Hoppas du och kliniken kan komma överens om en behandlingsplan. Om du ska ta kortison, trombyl och antibiotika så behöver du ju veta hur mycket du ska ta och hur länge. Du behöver börja med allt innan embryoinsättning.


    Ja precis! Jag åker inte förrän de fått ordning på sig! Betalar inte en spänn alltså!
  • Bell13

    Jag hade 7000 i hcg 24 dagar efter äl och jag vet faktiskt inte när man kan se hjärtat. Jag gjorde vul i 5+5 och då såg vi hinnsäck med foster i. Det var på dag 26 efter äl. Jag gjorde ett vanligt ul i 7+0 och då såg vi ett hjärta som slog fint.

    Dina hcg-nivåer är ju jättefina. Hoppas verkligen att det ska gå bra för dig nu.

    Har du något ul inbokat?


    BlåLilja skrev 2019-01-29 13:16:32 följande:

    Hej!

    Vad skönt att det går bra

    Idag är jag i vecka 5+6 men jag vet inte riktigt än hur det går. I fredags försvann alla mina symptom, fått små blödningar igår och idag. Tog ett HCG-test förra tisdagen och ett igår, alltså på dag 21 och 27 efter ÄL.

    22/1 = 2575

    28/1 = 15214

    Så HCG-nivåerna är ju okej än så länge.

    Är det så att runt 17000 i HCG så ska man kunna se ett hjärta?


  • Bappen

    Bra Hcg-värden!

    Dag 31 efter äl såg vi hjärtslag.


    BlåLilja skrev 2019-01-29 13:16:32 följande:

    Hej!

    Vad skönt att det går bra

    Idag är jag i vecka 5+6 men jag vet inte riktigt än hur det går. I fredags försvann alla mina symptom, fått små blödningar igår och idag. Tog ett HCG-test förra tisdagen och ett igår, alltså på dag 21 och 27 efter ÄL.

    22/1 = 2575

    28/1 = 15214

    Så HCG-nivåerna är ju okej än så länge.

    Är det så att runt 17000 i HCG så ska man kunna se ett hjärta?


  • SuzieZ
    kolabönan73 skrev 2019-01-25 22:46:43 följande:

    Då har vi samma klinik! De flesta här är i Riga eller Ryssland känns det som. Jag är nöjd med Vitanova.


    Hej Kolabönan73 & BlåLilja!

    Vad är det för fördelar/nackdelar med Vitanova i Köpenhamn jämfört med Finland, St Petersburg och Riga skulle ni säga? Pris, öppen donation, kvalitet, hur mycket info man får om donatorn, ersättning från Försäkringskassan etc etc?

    Köpenhamn ligger bra till geografiskt och känns lika ?tryggt? som Finland.

    Tusen tack på förhand!!
  • SuzieZ
    SuzieZ skrev 2019-01-29 20:31:44 följande:

    Hej Kolabönan73 & BlåLilja!

    Vad är det för fördelar/nackdelar med Vitanova i Köpenhamn jämfört med Finland, St Petersburg och Riga skulle ni säga? Pris, öppen donation, kvalitet, hur mycket info man får om donatorn, ersättning från Försäkringskassan etc etc?

    Köpenhamn ligger bra till geografiskt och känns lika ?tryggt? som Finland.

    Tusen tack på förhand!!


    Och väntetid?
  • UndrandeSökare

    SusieZ-Vill du söka ersättning genom Fkassan så får det EJ vara anonym donator. Danmark, Finland, island och USA är de länder jag känner till där de har öppen donation.

    I Lettland (Riga) finns ENDAST anonym donation enligt lag, och jag tror det är samma sak i Ryssland.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019