• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Lilly2013
    Lilly2013 skrev 2019-02-03 15:39:47 följande:

    Ja det känns bra de har kuvert gott rykte.

    Så snart som möjligt hoppas vi men måste vänta lite provsvar först så vi vet planen.


    Ni lyckades ju äntligen i St Petersburg och tänker åka dit igen. Det verkar oxå va en väldigt bra klinik. De var de 2 vi valde i mellan.
  • UndrandeSökare
    Sjuttiosjuan skrev 2019-02-03 13:11:21 följande:

    Ok, tack!

    Vad behöver man göra där så länge:)


    Tråkigt att behöva stanna i flera dar om man inte vill.

    I Riga kan man flyga dit, göra insättning och åka hem samma dag. Allt på en och samma dag. Jag tog båten till Riga, åt lunch där och gjorde insättning och tog båten hem direkt efteråt. Var bara i Riga under 6 timmar totalt. Det var billigare och smidigare med båten, så slipper man ta med sig intyg för sprutor på flyget.
  • Frazze

    En fråga. Idag så fick jag hem recepten från riga. Ingen dålig lunta med grejer. Har någon lyckats lösa ut dem på apoteket utan att få dem översatta? Kan man få depå högkostnadsskyddet om de är på deras recept eller kan ma få det om de är översatta?

  • UndrandeSökare
    Frazze skrev 2019-02-04 11:25:12 följande:

    En fråga. Idag så fick jag hem recepten från riga. Ingen dålig lunta med grejer. Har någon lyckats lösa ut dem på apoteket utan att få dem översatta? Kan man få depå högkostnadsskyddet om de är på deras recept eller kan ma få det om de är översatta?


    Löser du ut medicin på recept från utlandet (EU-recept från EU-länder) får du aldrig det på högkostnadsskyddet.

    Enda sättet att få ut medicinen på högkostnadsskyddet är att få en svensk gyn att översätta dem och skriva ut svenska recept åt dig.

    Du kan kolla på Fass.se vad medicinerna kostar. Det pris som står där är det pris man får betala varje gång man löser ut EU-recept. Trombyl kostar ca 65kr för en burk med 100 tabletter. Prednisolon är inte så dyrt heller ca 150kr för 100 tabletter tror jag. Däremot Procrenspruta (nedregleringsspruta) (om du ska använda det) kostar över 1000kr. Ovitrelle och de andra medicinerna får du kolla på fass.se vad de kostar.

    Gå in på www.fass.se, skriv i läkemedelsnamnet i sökrutan, sen finns det knappar att trycka på så får man veta pris, vilka olika förpackningsstorlekar som finns, samt vilka Apotek på olika orter som har varan hemma i lager. Annars kan man be Apoteket beställa hem.

    Så du kan räkna ihop med hjälp av Fass vad medicinerna kommer kosta dig om du löser ut på EU-recept.
  • Frazze
    UndrandeSökare skrev 2019-02-04 14:05:59 följande:

    Löser du ut medicin på recept från utlandet (EU-recept från EU-länder) får du aldrig det på högkostnadsskyddet.

    Enda sättet att få ut medicinen på högkostnadsskyddet är att få en svensk gyn att översätta dem och skriva ut svenska recept åt dig.

    Du kan kolla på Fass.se vad medicinerna kostar. Det pris som står där är det pris man får betala varje gång man löser ut EU-recept. Trombyl kostar ca 65kr för en burk med 100 tabletter. Prednisolon är inte så dyrt heller ca 150kr för 100 tabletter tror jag. Däremot Procrenspruta (nedregleringsspruta) (om du ska använda det) kostar över 1000kr. Ovitrelle och de andra medicinerna får du kolla på fass.se vad de kostar.

    Gå in på www.fass.se, skriv i läkemedelsnamnet i sökrutan, sen finns det knappar att trycka på så får man veta pris, vilka olika förpackningsstorlekar som finns, samt vilka Apotek på olika orter som har varan hemma i lager. Annars kan man be Apoteket beställa hem.

    Så du kan räkna ihop med hjälp av Fass vad medicinerna kommer kosta dig om du löser ut på EU-recept.


    Då ska jag nog be min gyn att översätta dem, för Gonal-F lär nog kosta några tusen. Det är ett lettiskt recept och mona 4 sista siffror står ju inte med på det. Vet ju inte ens om de fungerar. De han inte översätter om han blir vresig, hoppas jag få köpa ändå då!
  • Sjuttiosjuan
    Frazze skrev 2019-02-04 17:53:37 följande:

    Då ska jag nog be min gyn att översätta dem, för Gonal-F lär nog kosta några tusen. Det är ett lettiskt recept och mona 4 sista siffror står ju inte med på det. Vet ju inte ens om de fungerar. De han inte översätter om han blir vresig, hoppas jag få köpa ändå då!


    Varför ska man ta gonal F? Trodde jag bara man hade om man skulle boosta äggblåsorna:)

    Kul att ni är på G!!!
  • Frazze
    Sjuttiosjuan skrev 2019-02-04 18:52:36 följande:

    Varför ska man ta gonal F? Trodde jag bara man hade om man skulle boosta äggblåsorna:)

    Kul att ni är på G!!!


    Jag ska försöka göra det i "egen cykel" och det hjälper med slemhinnan oxå då. Så jag boostar och sen tar äl spruta, sen för de in precis som om jag gjort en ivf typ. Fast med någon annans ägg. So excited så jag döööör! Och idag ringde de och vill att jag ska komma på arbetsintervju. Håll tummarna för att jag roddar hem ett jobb nu!!!!!!!
  • Sjuttiosjuan
    Frazze skrev 2019-02-04 19:32:22 följande:

    Jag ska försöka göra det i "egen cykel" och det hjälper med slemhinnan oxå då. Så jag boostar och sen tar äl spruta, sen för de in precis som om jag gjort en ivf typ. Fast med någon annans ägg. So excited så jag döööör! Och idag ringde de och vill att jag ska komma på arbetsintervju. Håll tummarna för att jag roddar hem ett jobb nu!!!!!!!


    Aha, jag fattar:) Hoppas hoppas det blir kids och ny karriär!
  • Frazze
    Sjuttiosjuan skrev 2019-02-04 19:52:18 följande:

    Aha, jag fattar:) Hoppas hoppas det blir kids och ny karriär!


    Åh tack så mycket! Jag får ju önska dig lycka till med! Bröllop och en ny förhoppningsvis i magen då. Vi kommer vara gravida samtidigt då ju
  • Bell13

    Igår hade vi kub. Helt fantastiskt att få se den lilla. Som en liten minimänniska. Allt såg fint ut och fick lägsta risken 1:20000

    Nu känns det mer verkligt och att vi faktiskt kommer få en liten bebis.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019