• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Lilly2013
    UndrandeSökare skrev 2019-03-20 23:33:31 följande:

    Tråkigt att ni får vänta en månad till pgr av för tidig mens. Men jag tror säkert det är fint i Riga i juni också. Jag håller tummarna att ni kommer iväg då istället !


    Ja detta e så tråkigt men det blir maj. Planerad transfer e 13/5 sen får man ju se när det blir exakt
  • Dosan74

    Vi betalade ca 600 kr/ natt, bokade via hotels.com med avbeställningsskydd. Det svåraste var att hitta fly, vi bokade bara fyra dagar innan då vi fick klartecken från Riga. De hade flyttat fram oss en vecka pga donatorn så vi vågade inte chansa. Vi flög via Helsingfors och en vidrig flygning i ett hotellerplan mellan Helsingfors och Riga, hade bara 30 min i Helsingfors men det gick - men det gör jag inte om igen. Tog grön taxi från flygplatsen till hotellet (köp biljett i ankomsthallen). Håller tummarna för att allt ska gå bra för dig, vi fick ut 9 embryon av toppkvalitet, 7 kvar i frysen, hoppas slippa använda dem, än så länge är det hoppfullt.

  • Frazze
    Dosan74 skrev 2019-03-21 13:11:45 följande:

    Vi betalade ca 600 kr/ natt, bokade via hotels.com med avbeställningsskydd. Det svåraste var att hitta fly, vi bokade bara fyra dagar innan då vi fick klartecken från Riga. De hade flyttat fram oss en vecka pga donatorn så vi vågade inte chansa. Vi flög via Helsingfors och en vidrig flygning i ett hotellerplan mellan Helsingfors och Riga, hade bara 30 min i Helsingfors men det gick - men det gör jag inte om igen. Tog grön taxi från flygplatsen till hotellet (köp biljett i ankomsthallen). Håller tummarna för att allt ska gå bra för dig, vi fick ut 9 embryon av toppkvalitet, 7 kvar i frysen, hoppas slippa använda dem, än så länge är det hoppfullt.


    Så flög vi oxå första gången *Hahahahah* vi flyger direkt från göteborg denna gången så det lär väl bli ett sånt propellerplan hela vägen då får väl vta mer ikväll el imorgon hur det blir med att åka över. Sitter och väntar på gyn nu så får vi se follicle och slemhinna. Är så nervös så hjärtat hoppar ur bröstet på mig. Får se om jag fått fram en ledande follicle och om jag får ta ovitrellen snart. Härligt att vara ruvare? Hoppas inte att du behöver använda de andra! Om du inte vill ha fler då förstås
  • Frazze

    Ok, så slemhinnan var ok i alla fall 8,4mm. Jag är på dag 12 i cykeln och ledande follicle var 12. Den ska vara 17 el 18 när den släpper i vanliga fall. Den hinner inte växa 6mm på 2 dagar (om det ska vara så naturligt som möjligt.) Vi får se vad de säger i Riga när de svarar.

  • Frazze

    Det blir ett nytt vul på måndag och sen får vi se, men troligen FET 1 april. Jag ville verkligen köra insättningen dag 19 el 20 i cykeln, men det ser ut att bli dag 23 istället. Alldeles för sent! Jag sa att jag är svårstimulerad och att det inte räcker med 5 dagar med gobal f. Skulle tagit i 6 el 7 dagar minst, men varför lyssna på en som vet? Någon mer som haft FET så sent i cykeln el konstgjord cykel etc och faktiskt lyckats?

  • Maran73
    Frazze skrev 2019-03-22 11:03:12 följande:

    Det blir ett nytt vul på måndag och sen får vi se, men troligen FET 1 april. Jag ville verkligen köra insättningen dag 19 el 20 i cykeln, men det ser ut att bli dag 23 istället. Alldeles för sent! Jag sa att jag är svårstimulerad och att det inte räcker med 5 dagar med gobal f. Skulle tagit i 6 el 7 dagar minst, men varför lyssna på en som vet? Någon mer som haft FET så sent i cykeln el konstgjord cykel etc och faktiskt lyckats?


    Hallå där! Brukar tjuvläsa er tråd men inte gett mig till känna (inte dags för syskonförsök f oss förrän i maj), nu tänkte jag dock att det passade att hoppa in och tala om att vi gjorde färskförsök VÄLDIGT sent i cykeln (konstgjord) och det gick vägen. Kommer inte ihåg exakt men 20+ var det iaf! Kanske 25? Väldigt sent.. Tror dock att det är skillnad på konstgjord och egen cykel så ev inte relevant att jämföra.. Frågade min koordinator nu när de brukar göra FET (som det blir i maj) och hon sa vanligtvis CD 18-22 men ibland lite senare. Verkar inte riktigt så känsligt som man tror. Lycka till!
  • Frazze
    Maran73 skrev 2019-03-22 21:03:54 följande:

    Hallå där! Brukar tjuvläsa er tråd men inte gett mig till känna (inte dags för syskonförsök f oss förrän i maj), nu tänkte jag dock att det passade att hoppa in och tala om att vi gjorde färskförsök VÄLDIGT sent i cykeln (konstgjord) och det gick vägen. Kommer inte ihåg exakt men 20+ var det iaf! Kanske 25? Väldigt sent.. Tror dock att det är skillnad på konstgjord och egen cykel så ev inte relevant att jämföra.. Frågade min koordinator nu när de brukar göra FET (som det blir i maj) och hon sa vanligtvis CD 18-22 men ibland lite senare. Verkar inte riktigt så känsligt som man tror. Lycka till!


    Hej! Tack för att du lugnar mig lite! Det är ju inte i helt naturlig cykel utan jag kör ju östrogenplåster från dag 3 i cykeln och sen Gonal-F från dag 5- 9 för att få fram en ledande follicle. Allt för att få en så naturlig cykel som möjligt då jag inte kan få fram ägg själv längre. Det är därför jag nojjar mig. Jag är nog den värsta som finns och jag ska inte göra sånt här. Det är för mycket med analysering, tid att vänta och mer analysering etc. Om någon kunde söva mig nu och väcka mig när jag är i 4e månaden el så vore det toppen! Lycka till själv i maj nu då! Spännande! Hur gammal är er första?
  • Maran73
    Frazze skrev 2019-03-22 22:44:57 följande:

    Hej! Tack för att du lugnar mig lite! Det är ju inte i helt naturlig cykel utan jag kör ju östrogenplåster från dag 3 i cykeln och sen Gonal-F från dag 5- 9 för att få fram en ledande follicle. Allt för att få en så naturlig cykel som möjligt då jag inte kan få fram ägg själv längre. Det är därför jag nojjar mig. Jag är nog den värsta som finns och jag ska inte göra sånt här. Det är för mycket med analysering, tid att vänta och mer analysering etc. Om någon kunde söva mig nu och väcka mig när jag är i 4e månaden el så vore det toppen! Lycka till själv i maj nu då! Spännande! Hur gammal är er första?


    Ha ha, alla verkar mer el mindre nojjiga som håller på m detta så du är i gott sällskap!! Inte konstigt förstås. Jag håller tummarna! Ja, mycket mycket spännande är det. Dottern blir 15 månader om några dagar. Det bästa vi gjort, och f min del det bästa sedan vuxne sonen kom. <3 <3 Hoppas på en sista ögonsten från samma ?kull? som dottern. Vore väldigt kul med syskon men blir det inget är jag mer än nöjd ändå, har haft en välsignad tur!
  • Frazze
    Maran73 skrev 2019-03-22 23:03:45 följande:

    Ha ha, alla verkar mer el mindre nojjiga som håller på m detta så du är i gott sällskap!! Inte konstigt förstås. Jag håller tummarna! Ja, mycket mycket spännande är det. Dottern blir 15 månader om några dagar. Det bästa vi gjort, och f min del det bästa sedan vuxne sonen kom. <3 <3 Hoppas på en sista ögonsten från samma ?kull? som dottern. Vore väldigt kul med syskon men blir det inget är jag mer än nöjd ändå, har haft en välsignad tur!


    15 månader är en bra ålder att börja i tror jag. Vi har ju 11 blastisar kvar i riga. Fick 13 satte in 2 på färskförsök men det blev inget ifrån den. Jag fick plus, men allt kom ut i v 7 el 8. Det är väl därför jag är extra nojjig eftersom att vi såg ett hjärta dagen innan allt kom ut. Sen fick vi en naturlig väg! Helt otroligt!!! Bästa miraklet någonsin. Efter han så blev jag gravid när han var 7 månader, men det blev ett MA blev liksom inget av det. Sen har det inget blivit mer. Nu tänkte vi köra på FET i Riga och jag hoppas nu att det går vägen denna gång. Laddat med antibiotika och kortison och trombyl. De har sagt att jag ska börja med sånt efter vul på måndag, men jag skiter i deras riktlinjer lite och kör kortison och trombyl redan. Måste lita på magkänslan liksom. Går det inte nu, så är det väl kanske mitt eget fel då! Men man hoppas hoppas ändå! Hur många blastisar har ni kvar? Hoppas ni oxå lyckas då blir kul att följas åt om det går vägen för oss!
  • Maran73

    [quote=79522381][quote-nick]Frazze skrev 2019-03-23 11:28:04 följande:[/quote-nick]15 månader är en bra ålder att börja i tror jag. Vi har ju 11 blastisar kvar i riga. Fick 13 satte in 2 på färskförsök men det blev inget ifrån den. Jag fick plus, men allt kom ut i v 7 el 8. Det är väl därför jag är extra nojjig eftersom att vi såg ett hjärta dagen innan allt kom ut. Sen fick vi en naturlig väg! Helt otroligt!!! Bästa miraklet någonsin. Efter han så blev jag gravid när han var 7 månader, men det blev ett MA blev liksom inget av det. Sen har det inget blivit mer. Nu tänkte vi köra på FET i Riga och jag hoppas nu att det går vägen denna gång. Laddat med antibiotika och kortison och trombyl. De har sagt att jag ska börja med sånt efter vul på måndag, men jag skiter i deras riktlinjer lite och kör kortison och trombyl redan. Måste lita på magkänslan liksom. Går det inte nu, så är det väl kanske mitt eget fel då! Men man hoppas hoppas ändå! Hur många blastisar har ni kvar? Hoppas ni oxå lyckas då blir kul att följas åt om det går vägen för oss![/

    Skönt att ha många eskimåer att ?falla tillbaka på?! Vi har 8 st i frysen så det finns ju möjlighet att göra så många försök, men känner att längtan kanske inte är SÅ pass stor att jag/vi orkar så länge/mycket.. och inte gratis direkt även om färskförsök såklart är mkt dyrare. Jaja, ingen idé att spekulera över det ännu, en sak i taget. Ja, känner till din historia, så coolt att ni lyckades spontant! Härligt. Jobbigt med MA osv dock.. Haft två missfall på spontana graviditeter, det suger verkligen! Våra embryon är testade m PGS, det känns verkligen skönt! Även om det KAN finnas fel på dem ändå (PGS är inte heltäckande, finns ovanligare fel som är svårare att fångar med ett sådant gentest) så är risken liten/mkt mindre. Vad jag förstår, expert kan man inte kalla mig även med god vilja. Det blir säkert bra m medicinerna, kan inte se ngn nackdel m att börja lite tidigare. Ja, hoppas vi kan starta en ny ÄD-gravid-tråd snart!

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019