• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Frazze
    Bell13 skrev 2019-04-09 15:01:51 följande:

    Ruvardag 7 på 40, ruvardag 12 på 575 och ruvardag 18 på 7000.

    När har du nästa hcg-test?


    Jag har nästa test imorgon kl 10.30, sen får jag inte svaret förrän på torsdag då. Värsta är att det är påsk nästa vecka, så jag kan inte boka in ett nytt test i nästa vecka ju
  • Frazze

    Fick svar från Riga, Nadia trodde jag tagit testet idag dag 10 efter transfer och hon skrev att de var nöjda med resultatet och att jag ska fortsätta ta mina mediciner som jag gjort hela tiden. Men att jag ska göra nytt test den 11/4. Då skrev jag att jag att jag gjorde testet den 8/4 och dag 9 efter transfer, så då måste det ju vara ännu bättre då eller? Nu är det imorgon som gäller! Har försökt att prata vett med plutten i magen att den ska växa som attans nu tills imorgon. Får se hur det går då!? Inte mycket mer man kan göra nu i alla fall.

  • Bell13

    Var inte det ditt hcg är fullt normalt för tiden. Nu har du ju ett värde att jämföra med när du får resultatet för nästa test också.


    Frazze skrev 2019-04-09 14:57:42 följande:

    Åh jag hoppas du har rätt! Är så orolig nu


  • Maran73

    [quote=79556542][quote-nick]Frazze skrev 2019-04-09 16:28:28 följande:[/quote-nick]Fick svar från Riga, Nadia trodde jag tagit testet idag dag 10 efter transfer och hon skrev att de var nöjda med resultatet och att jag ska fortsätta ta mina mediciner som jag gjort hela tiden. Men att jag ska göra nytt test den 11/4. Då skrev jag att jag att jag gjorde testet den 8/4 och dag 9 efter transfer, så då måste det ju vara ännu bättre då eller? Nu är det imorgon som gäller! Har försökt att prata vett med plutten i magen att den ska växa som attans nu tills imorgon. Får se hur det går då!? Inte mycket mer man kan göra nu i alla fall.[/

    Jag tog mitt dag 8 med 6-dagars, hade 85, fick till svar (AVA Riga) att allt över 50 var helt ok. Lugn och fin! Lätt att säga, jag vet.. Men ingen mening att titta på enstaka värden, såååå individuellt och varierar även mellan graviditeter hos samma person. Ökningen (dubblering varannan dag, men även var tredje dag har resulterat i friska barn) är det som man lägger störst vikt vid.

  • Frazze
    Maran73 skrev 2019-04-09 21:12:57 följande:

    [quote=79556542][quote-nick]Frazze skrev 2019-04-09 16:28:28 följande:[/quote-nick]Fick svar från Riga, Nadia trodde jag tagit testet idag dag 10 efter transfer och hon skrev att de var nöjda med resultatet och att jag ska fortsätta ta mina mediciner som jag gjort hela tiden. Men att jag ska göra nytt test den 11/4. Då skrev jag att jag att jag gjorde testet den 8/4 och dag 9 efter transfer, så då måste det ju vara ännu bättre då eller? Nu är det imorgon som gäller! Har försökt att prata vett med plutten i magen att den ska växa som attans nu tills imorgon. Får se hur det går då!? Inte mycket mer man kan göra nu i alla fall.[/

    Jag tog mitt dag 8 med 6-dagars, hade 85, fick till svar (AVA Riga) att allt över 50 var helt ok. Lugn och fin! Lätt att säga, jag vet.. Men ingen mening att titta på enstaka värden, såååå individuellt och varierar även mellan graviditeter hos samma person. Ökningen (dubblering varannan dag, men även var tredje dag har resulterat i friska barn) är det som man lägger störst vikt vid.


    Åh tack för det! Det behövde jag verkligen läsa <3 jag hoppas nu att det stigit ordentligt till i morgon. Jag känner mig ju gravid, så helt dåligt kan det ju inte vara. Jag ska nog bara kolla imorgon oxå om de inte kräver ytterligare prov då, annars kommer det knäcka mig. Jag har ett vul inbokat och då återstår det att se vad som hänt. Ingen ide att oroa sig, det går som det går. Men jag känner mig lugnare nu ändå!
  • Frazze

    Ja, min gyn vet ju i alla fall hur man ska tortera människor. Får nog inget svar på mitt hcg förrän på FREDAG! WHAT IS THAT? Jag håller ju på att go bonkers här som det är, hur kan man då låta en stackars människa vänta i TVÅ dagar. Sen gör det ju inte saken bättre att man inte känner nåt i magen alls. Brösten varierar! Ena stunden ömma och nästa stund känns knappt nåt! Ja ja! Får ta mina utrogest oralt imorgon så jag får sova bort dagen.

  • Sjuttiosjuan
    Frazze skrev 2019-04-09 21:23:33 följande:

    Åh tack för det! Det behövde jag verkligen läsa <3 jag hoppas nu att det stigit ordentligt till i morgon. Jag känner mig ju gravid, så helt dåligt kan det ju inte vara. Jag ska nog bara kolla imorgon oxå om de inte kräver ytterligare prov då, annars kommer det knäcka mig. Jag har ett vul inbokat och då återstår det att se vad som hänt. Ingen ide att oroa sig, det går som det går. Men jag känner mig lugnare nu ändå!


    Det var lång väntetid! Gjorde mina tester på werlabs. Smidigt och snabbt! Kommer säkert gå bra:)
  • Frazze
    Sjuttiosjuan skrev 2019-04-10 21:47:31 följande:

    Det var lång väntetid! Gjorde mina tester på werlabs. Smidigt och snabbt! Kommer säkert gå bra:)


    Ja jag trodde ju i alla fall att jag skulle få svaret dagen efter precis som efter provet i måndags, men men! Bara att vänta snällt!
  • Frazze
    Sjuttiosjuan skrev 2019-04-10 21:47:31 följande:

    Det var lång väntetid! Gjorde mina tester på werlabs. Smidigt och snabbt! Kommer säkert gå bra:)


    Ja jag trodde ju i alla fall att jag skulle få svaret dagen efter precis som efter provet i måndags, men men! Bara att vänta snällt!
  • Frazze

    Känns som att graviditetssymptomen håller på att försvinna. Mina ömma bröst är nästan helt oömma igen. Så, bara att stålsätta sig mot svaret imorgon då.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019