• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • UndrandeSökare
    Willhelmina skrev 2019-04-28 14:06:05 följande:

    När jag försökte få infektionsprover på min vårdcentral frågade de ?tror du att du har smittats av nåt??. Jag sa nej, ärlig som man är. Och så fick det bli Werlabs istället... som då hade ett särskilt äggdonationspaket som de tyvärr inte längre har kvar.

    Hittade ett privat gyn i Uppsala som tog 1300 för vul, annars har det varit 1500.


    Ja, tyvärr har Werlabs tagit bort sitt paket "inför ivf", Det var flera år sen de tog bort det.

    Jag kontaktade dem då och frågade varför? och svaret var att de inte hade tid för att hålla på med smittspårning (vilket de enligt Smittskyddslagen måste göra om de får in positiva infektionsprover tex positivt hivtest etc). Så det var därför de tog bort det paketet helt och hållet.

    Men vissa större sjukhus kan ha STD-mottagningar (sexual transmitted diseases) där man kan ta hivtest och dyl gratis.

    Blodgrupp och rhesusfaktor (plus eller minus) kan man få veta om man donerar blod.

    Annars kan man också resa till kliniken där man planerar äggdonation och ta prover, göra vul, köpa mediciner etc en månad innan. Så gjorde vi.
  • Willhelmina

    Det var där vi landade den här gången - prover på kliniken. De ville ha prover max tre månader gamla av smittskyddsproverna så mina från dec 16 var ändå för gamla.

  • Maika19

    Hej, jag har följt er alla i denna tråd och det verkar som ni alla har haft turen på er sida den här gången. Jag har väntat på lite frågor och svar om behandlingarna intralipider och akupunktur i samband med FET (äggdonation) samt att höra vad era erfarenheter är ang 3 dagars embryo eller blastocyst? Jag har någon månad på mig att bestämma mig och letar info överallt. Är det någon av er som har erfarenhet av dessa behandlingar och känner för att dela med sig så vore jag tacksam. 

  • UndrandeSökare
    Maika19 skrev 2019-04-28 21:35:42 följande:

    Hej, jag har följt er alla i denna tråd och det verkar som ni alla har haft turen på er sida den här gången. Jag har väntat på lite frågor och svar om behandlingarna intralipider och akupunktur i samband med FET (äggdonation) samt att höra vad era erfarenheter är ang 3 dagars embryo eller blastocyst? Jag har någon månad på mig att bestämma mig och letar info överallt. Är det någon av er som har erfarenhet av dessa behandlingar och känner för att dela med sig så vore jag tacksam. 


    När det gäller frågor om behandling med intralipider så kan du vända dig till Atentråden. Den heter " vi som snart är gravida efter utredning i Aten".
  • UndrandeSökare
    Maika19 skrev 2019-04-28 21:35:42 följande:

    Hej, jag har följt er alla i denna tråd och det verkar som ni alla har haft turen på er sida den här gången. Jag har väntat på lite frågor och svar om behandlingarna intralipider och akupunktur i samband med FET (äggdonation) samt att höra vad era erfarenheter är ang 3 dagars embryo eller blastocyst? Jag har någon månad på mig att bestämma mig och letar info överallt. Är det någon av er som har erfarenhet av dessa behandlingar och känner för att dela med sig så vore jag tacksam. 


    När det gäller att välja 3-dagars eller 5-dagars så skulle jag rekommendera 5-dagars (blasto), eftersom en hel del embryon dör mellan dag 3 och 5 oavsett om de är i livmodern eller i labbet, men de starkaste överlever till dag 5.
  • Maran73

    Hallå! Passar också på att hoppa in i tråden mer ordentligt. Hängt några år i diverse 40+ och ÄD grupper såväl här på FL som på Fb, fick en dotter mha ÄD i slutet av dec -17. Helt underbar! <3 Haft en sådan tur! Har 8 st potentiella syskon i frysen hos AVA clinic i Riga, och äter just nu Progynon inför planerad FET 13 maj. Håller tummarna för att nr 3 (har även en vuxen son, eget ägg) vill komma till världen! Vi ger det max två till tre (täta) försök, fyller 46 i augusti och passerar då min gräns för barnafödande (45 alltså) som jag satte i början av denna resa..

    Malka, när jag gjorde mina misslyckade IVF m egna ägg så dog många embryon just dag 3, enl min högst oprofessionella mening sorteras de bästa ut (så att säga) när man odlar till blastocyster istället. Är såklart bäst att t ex läsa publicerade studier i ämnet, här får man ju bara anekdotisk bevisföring, men det är iaf mitt bidrag till den. Lycka till, hoppas vi får följas åt i någon gravid-tråd!

  • Maika19

    [quote=79593296][quote-nick]Maran73 skrev 2019-04-28 22:13:21 följande:[/quote-nick]Hallå! Passar också på att hoppa in i tråden mer ordentligt. Hängt några år i diverse 40+ och ÄD grupper såväl här på FL som på Fb, fick en dotter mha ÄD i slutet av dec -17. Helt underbar! <3 Haft en sådan tur! Har 8 st potentiella syskon i frysen hos AVA clinic i Riga, och äter just nu Progynon inför planerad FET 13 maj. Håller tummarna för att nr 3 (har även en vuxen son, eget ägg) vill komma till världen! Vi ger det max två till tre (täta) försök, fyller 46 i augusti och passerar då min gräns för barnafödande (45 alltså) som jag satte i början av denna resa..

    Malka, när jag gjorde mina misslyckade IVF m egna ägg så dog många embryon just dag 3, enl min högst oprofessionella mening sorteras de bästa ut (så att säga) när man odlar till blastocyster istället. Är såklart bäst att t ex läsa publicerade studier i ämnet, här får man ju bara anekdotisk bevisföring, men det är iaf mitt bidrag till den. Lycka till, hoppas vi får följas åt i någon gravid-tråd![

    Tack Maran! Då är vi typ exakt lika gamla :)) Jag är också 73:a med födelsedag i augusti och har precis som du satt upp 45 som en siffra för hur långt jag kan ta detta med graviditet. Har en vuxen dotter som jag fick som ung. Började graviditetsdrömmen för ca 4 år sedan. Nu sjunger jag på sista versen. Jag har haft sån himla otur kan jag säga. Tack för ditt svar och ska ta det i beaktande. Spännande för dig med syskonförsök nu snart. För mig blir det dags runt 27 maj om min menscykeln inte ställer till det för mig.

  • Maika19

    [quote=79593284][quote-nick]UndrandeSökare skrev 2019-04-28 22:05:49 följande:[/quote-nick]När det gäller frågor om behandling med intralipider så kan du vända dig till Atentråden. Den heter " vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

    Jag vet att det finns en hel del att läsa om olika behandlingar på nätet men ville kolla om någon här i denna tråd testat det? Atentråden är ganska massiv men jag har allt kollat lite där också;) De flesta verkar positiva till intralipider iaf. Jag funderar på det och även akupunktur. Tack för svar!

  • Maran73
    Maika19 skrev 2019-04-28 22:33:09 följande:

    [quote=79593296][quote-nick]Maran73 skrev 2019-04-28 22:13:21 följande:[/quote-nick]Hallå! Passar också på att hoppa in i tråden mer ordentligt. Hängt några år i diverse 40+ och ÄD grupper såväl här på FL som på Fb, fick en dotter mha ÄD i slutet av dec -17. Helt underbar! <3 Haft en sådan tur! Har 8 st potentiella syskon i frysen hos AVA clinic i Riga, och äter just nu Progynon inför planerad FET 13 maj. Håller tummarna för att nr 3 (har även en vuxen son, eget ägg) vill komma till världen! Vi ger det max två till tre (täta) försök, fyller 46 i augusti och passerar då min gräns för barnafödande (45 alltså) som jag satte i början av denna resa..

    Malka, när jag gjorde mina misslyckade IVF m egna ägg så dog många embryon just dag 3, enl min högst oprofessionella mening sorteras de bästa ut (så att säga) när man odlar till blastocyster istället. Är såklart bäst att t ex läsa publicerade studier i ämnet, här får man ju bara anekdotisk bevisföring, men det är iaf mitt bidrag till den. Lycka till, hoppas vi får följas åt i någon gravid-tråd![

    Tack Maran! Då är vi typ exakt lika gamla :)) Jag är också 73:a med födelsedag i augusti och har precis som du satt upp 45 som en siffra för hur långt jag kan ta detta med graviditet. Har en vuxen dotter som jag fick som ung. Började graviditetsdrömmen för ca 4 år sedan. Nu sjunger jag på sista versen. Jag har haft sån himla otur kan jag säga. Tack för ditt svar och ska ta det i beaktande. Spännande för dig med syskonförsök nu snart. För mig blir det dags runt 27 maj om min menscykeln inte ställer till det för mig.


    Ah, ja det var lika, även vi började försöka på ?vanligt? vis för ca 4 år sedan. Det sket sig rätt rejält med två missfall och sedan två IVF i Riga som gav två resp ett genetiskt defekt/a embryo/n.. Sen tack o lov funkade ÄD på första försöket, så har förstås hopp om att det går lika bra denna gång. Men man vet ju aldrig hur det står till med livmoder, hormoner etc nu! Och embryon som ska klara upptining osv. Vad som helst kan hända i denna karusell känns det som..
  • Sjuttiosjuan
    Maran73 skrev 2019-04-29 01:15:17 följande:

    Ah, ja det var lika, även vi började försöka på ?vanligt? vis för ca 4 år sedan. Det sket sig rätt rejält med två missfall och sedan två IVF i Riga som gav två resp ett genetiskt defekt/a embryo/n.. Sen tack o lov funkade ÄD på första försöket, så har förstås hopp om att det går lika bra denna gång. Men man vet ju aldrig hur det står till med livmoder, hormoner etc nu! Och embryon som ska klara upptining osv. Vad som helst kan hända i denna karusell känns det som..


    Kul att höra att du är på G Maran:)

    Kram
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019