• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Virpan
    Frazze skrev 2019-05-02 15:17:38 följande:

    Vart kommer alla blödningar ifrån då? Kommer lite blod lite rosa varje jäkla dag! Men min gyn kunde inget se! Är det när man tar ut sig för mycket som det kommer eller? Idag så är givetvis sonen en ren mardröm och jag börjar blöda direkt! Att ma ska gå och behöva vara livrädd hela tiden


    Jag blödde också mycket, det var moderkakan som låg långt ner. Den flyttade sig sen, då slutade jag blöda.
  • Lovsan
    Frazze skrev 2019-05-01 16:47:57 följande:

    Tack alla! Ja, nu känns det mer verkligt i alla fall. Ur skogen är man ju aldrig, men ett steg närmare en liten är man ju. Ska ringa MVC imorgon och se när man kan få komma på inskrivning!? Min gyn gjorde ju undersökning och kontrollerade mig väldigt noga, han kunde ingen blödning se någonstans även om jag blöder lite rosa till och från. Han kollade noga och sa att allt såg bra ut. Han var väldigt noga med att berätta om havandeskapsförgiftning, och allt som har med äggdonation att göra. Är det någon här som har yberlågt blodtryck och som fått barn med äd? Fick du/ni i så fall havandeskapsförgiftning?


    Jag har lågt blodtryck, allt mellan 90/50 och 110/70, som gravid hade jag oftast det högre, 110/70. Men fick ingen havandeskapsförgiftning - åt Trombyl från v. 16 och minst 30 gram mörk choklad (86%) varje dag vilket minskar risk för för just havandeskapsförgiftning (tips!) enligt studier. Födde en frisk dotter i v 39+6 (BF).
  • Frazze
    Lovsan skrev 2019-05-02 20:47:46 följande:

    Jag har lågt blodtryck, allt mellan 90/50 och 110/70, som gravid hade jag oftast det högre, 110/70. Men fick ingen havandeskapsförgiftning - åt Trombyl från v. 16 och minst 30 gram mörk choklad (86%) varje dag vilket minskar risk för för just havandeskapsförgiftning (tips!) enligt studier. Födde en frisk dotter i v 39+6 (BF).


    Ok! Jag hade ganska lågt nu sist. Minns inte vad övertrycket var, men 68 i undertryck. Det var i alla fall lågt. Om det var 80/68 kanske? I alla fall så i vanliga fall brukar vc rekomendera att jag äter lakrits och dricker kaffe för att få upp blodtrycket, kan ju hålla mig ifrån massa salt och för mycket kaffe nu då kanske!? Så "hemskt" att äta choklad!!! Jag älskar mörk choklad, fast har kanske inte ätit mörkare än 80% direkt innan. Men bra tips! Jag tog trombyl från början, men slutade vid insättning. Behövde inte det tydligen?! Hoppas slippa! Tar omega 3 så det tunnar väl blodet lite? Hoppas i alla fall slippa högt blodtryck!
  • Havet75
    Frazze skrev 2019-04-30 11:17:51 följande:

    Idag har vi vart på vul och sett ett litet hjärta 11mm lång precis 7+1 precis som det ska. Nu ska jag försöka slappna av lite och ta det lugnt. Nu vet jag att där finns något


    Stort Grattis : ) vad härligt. Ja nu får du försöka slappna av lite o njuta.
  • AnnaLa

    Pausade lite här efter missfallet.. så har inte helt koll på alla men har uppfattat att det gått bra för dig frazze!

    Vad roligt, grattis!

    Jag är också på gång att göra ytterligare ett försök i Riga med ny donator. Väntar in mensen nu och blir det inte helt fel dag krock med jobb eller röda dagar så kör jag igång i nästa cykel igen.

    Gissningsvis i slutet på maj..????

  • Frazze
    AnnaLa skrev 2019-05-03 09:50:32 följande:

    Pausade lite här efter missfallet.. så har inte helt koll på alla men har uppfattat att det gått bra för dig frazze!

    Vad roligt, grattis!

    Jag är också på gång att göra ytterligare ett försök i Riga med ny donator. Väntar in mensen nu och blir det inte helt fel dag krock med jobb eller röda dagar så kör jag igång i nästa cykel igen.

    Gissningsvis i slutet på maj..????


    Ja, än så länge så håller det i sig i alla fall. Det värker som attans i magen nu, så jag antar att det växer. Hoppas i alla fall så att inget annat är på gång

    Hoppas nu att allt går bra denna gången för dig oxå! Det är så himla jobbigt med alla dessa röda dagar och sen semester etc i antågande.

    Funderar på om jag nu kommer så långt, då kommer jag ju att ha RUL i mitten av Juli typ!? Men vi får hoppas att det finns bra ultraljudsläkare som jobbar då oxå.
  • Lilly2013

    Hej på er!

    Tänkte bara skriva å meddela att på onsdag är det dags för transfer för oss. Mannen var på kliniken i morse och lämnade sitt bidrag så nu håller jag på att spricka av oro för att det inte ska bli så många äggceller från donatorn. Vi har inte fått någon info hur det gått för henne ännu. Stressande....

    E lite orolig över allt ihop.. inte alls så mycket mediciner å medikament som de varit på de andra klinikerna... vilket i och för sig e helt underbart men oxå oroande.

    Lycka till alla

  • CrookedTail

    Vi har genom AvaRiga fått en rekommendation på en gynekolog i Göteborg. Jag har kontaktat dom för att se om de kan hjälpa oss med tester och översättning av recept och fick då följande svar: 

    Från och med 1 mars kan vi inte längre skriva ut mediciner inom förmånssystemet till patienter som vårdats utomlands. Detta innebär att du kommer att betala fullt pris för medicinen när du hämtar ut den på apoteket. 

    U
    sch, vad besviken jag blev nu! :(
    De tar även ut en avgift för att översätta recept, är det någon mening att göra det om man inte kan få ut på högkostnadsskyddet?


    Fick även dessa priser på test, vet ni om det finns billigare någon annanstans?
    Hepatit B+C+HIV kostar 850kr
    TSH kostar 100kr
    Syfilis kostar 300kr
    APTT (får en remiss av oss men tar provet på Sahlgrenska)
    Blodgrupp 300kr


    April 2017: spontangravid, MA i V.13, Januari 2019 IVF1: 3 ägg, 1 befruktat, 0 ET April 2019 IVF2: 1 ägg, 0 ET
  • Frazze
    CrookedTail skrev 2019-05-03 12:08:18 följande:

    Vi har genom AvaRiga fått en rekommendation på en gynekolog i Göteborg. Jag har kontaktat dom för att se om de kan hjälpa oss med tester och översättning av recept och fick då följande svar: 

    Från och med 1 mars kan vi inte längre skriva ut mediciner inom förmånssystemet till patienter som vårdats utomlands. Detta innebär att du kommer att betala fullt pris för medicinen när du hämtar ut den på apoteket. 

    Usch, vad besviken jag blev nu! :(

    De tar även ut en avgift för att översätta recept, är det någon mening att göra det om man inte kan få ut på högkostnadsskyddet?

    Fick även dessa priser på test, vet ni om det finns billigare någon annanstans?

    Hepatit B+C+HIV kostar 850krTSH kostar 100krSyfilis kostar 300krAPTT (får en remiss av oss men tar provet på Sahlgrenska)Blodgrupp 300kr


    Det beror ju på vad du har för mediciner förstås, men det jag köpte från utländska recept har inte vart så fyrt ändå. Kortison 60kr typ östrogenplåster 360kr det var gonal F som kostade mig runt 2600kr. Men att tänka att jag faktiskt varit uppe i högkostnadskyddet är ju lite irriterande. Men sen köpte jag resten på kliniken! Man får ju recept där och då kan man ju köpa på apoteket där om man vill oxå.
  • Solros80
    Lilly2013 skrev 2019-05-03 11:02:55 följande:

    Hej på er!

    Tänkte bara skriva å meddela att på onsdag är det dags för transfer för oss. Mannen var på kliniken i morse och lämnade sitt bidrag så nu håller jag på att spricka av oro för att det inte ska bli så många äggceller från donatorn. Vi har inte fått någon info hur det gått för henne ännu. Stressande....

    E lite orolig över allt ihop.. inte alls så mycket mediciner å medikament som de varit på de andra klinikerna... vilket i och för sig e helt underbart men oxå oroande.

    Lycka till alla


    Hej!

    Så spännande! Jag håller tummarna för er! Det är bara ett några dagar dagar mellan oss. Vi har återföring måndag 13/5. Vi har inte heller fått någon info om hur det går för donatorn, men vi har inte frågat heller. Hoppas på det bästa.

    Ska ni återföra ett eller två embryon? Lägger ni till embryoglue och/eller akupunktur?

    Håller tummarna för er!!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019