• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Frazze
    Lilla Gs mamma skrev 2019-06-24 22:24:35 följande:

    Jag fattar ingenting. Men kostar på mig att vara försiktigt överlycklig ett litet tag. Tack < 3


    Köp ett clear blue digital imorgon! El ta HCG!
  • Lilla Gs mamma
    Maran73 skrev 2019-06-24 22:29:08 följande:

    Men alltså, woooooow!!! Hur kul är inte detta?? Vilken tur att du tog ett test till och inte slutade m medicinerna (för det har du inte gjort än?) innan testdag 2. Stoooort grattis!


    Nej, jag hann inte sluta ta dem, även om det var nära. Ska använda upp mina billiga tester i morgon och köper ett CB digitalt på onsdag. Då kanske jag vågar tro det här är sant.

    Snart är det din tur, Maran73, det hoppas jag allt jag har på!
  • Solros80
    Lilla Gs mamma skrev 2019-06-24 21:28:03 följande:

    Jag hade ju räknat ut mig i och med blankt test i morse, på testdag 1, men så tog jag ett nytt i kväll. Ser ni något eller är det jag som inbillar mig?


    Men va roligt Lilla Gs mamma! Det där kan helt klart bli ett tydligare plus imorgon. Hoppas hoppas! Så glad jag är för din skull!
  • AnnaLa
    Lilla Gs mamma skrev 2019-06-24 21:28:03 följande:

    Jag hade ju räknat ut mig i och med blankt test i morse, på testdag 1, men så tog jag ett nytt i kväll. Ser ni något eller är det jag som inbillar mig?


    Nä men va kul! Grattis!! Man ska tydligen inte ge upp för tidigt.
  • Solros80
    Najo skrev 2019-06-24 14:20:40 följande:

    Hej,

    Jag har skrivit här i syfte att få mer koll på detta med embryodonation. Jag behöver få lite koll på alternativen utomlands om det nu blir så att jag inte kommer att kunna ta hjälp i sverige. Jag är 44 och har 2 barn men längtan efter ett till är stor. Försökte med 2 blastos i frysen i våras som var kvar efter min senaste ivf 2014. Den första blev jag gravid på men tyvärr missfall (MA) i v 7. Den andra klarade inte tiningen. Gjorde en ivf nu i juni men 2 dagars embryot fäste inte. Ska prata med min läkare i augusti hur han ser på ev alt framöver. Jag funderar nu rätt intensivt på om man skulle försöka med embryodonation. Och sannolikt kommer det bli som ensamstående. Jag har läst om att vissa åker till riga. Vilka alt fonns det och varför väljer ni just den klinik som ni gör? Går ni på rek från era svenska kliniker eller annat? Är det ngn som går på olga (sett en del reklam)? Ge mig gärna tips om ni har tid eller lust!


    Hej Najo!

    Det är verkligen inte lätt att välja klinik utomlands. Det finns ju hundratals kliniker. Jag googlade runt ganska länge och hittade svar på många av mina frågor här på familjeliv. Många hade erfarenhet och verkade kunniga. Vi landade i att välja mellan Olgas klinik och Ava Riga just för att många verkar ha lyckats hos de och var nöjda.

    Olga hade ett seminarium i sthlm som vi gick till. Efteråt fick vi några minuter med henne. Ganska snabbt efter att hon fick vår bakgrund ville hon övertyga oss att använda egna ägg och spermadonation. När jag berättade att vi har bestämt oss för donation för att vi inte vill bränna mer tid utan komma till skott så lovade hon att hon kommer att få mig att tänka om.. Jag vet att hon menade väl men jag ville inte bränna mer tid och orkade inte ägna kraft till att övertyga en läkare till att acceptera att vi hade bestämt oss för donation. Det i kombination med krångel med visum till Ryssland gjorde valet lättare för oss.

    Ava Riga var lätta att komma i kontakt med

    Allt gick snabbt och smidigt. Både läkare och kordinsdor gav ett professionellt intryck. De höll vad de lovade. Vår donator gav två embryon tillbaka och elva till frysen. Jag blev gravid med tvillingar på första försöket och går snart in i nionde veckan. Vi är med andra ord nöjda. Även om vår avsikt egentligen inte att få tvillingar är vi glada och tacksamma över det nu.
  • Maran73
    Lilla Gs mamma skrev 2019-06-24 22:32:25 följande:

    Nej, jag hann inte sluta ta dem, även om det var nära. Ska använda upp mina billiga tester i morgon och köper ett CB digitalt på onsdag. Då kanske jag vågar tro det här är sant.

    Snart är det din tur, Maran73, det hoppas jag allt jag har på!


    Tack tack, det värmer. Blev lite mer optimistisk iom ditt test nu, då vi båda haft mensliknande molvärk från ett tidigt skede. Men vet förstås att alla hormoner kan luras också. Jaaa ja, det visar sig väldigt snart!

    Håll oss uppdaterade!
  • Najo
    Solros80 skrev 2019-06-24 22:59:04 följande:

    Hej Najo!

    Det är verkligen inte lätt att välja klinik utomlands. Det finns ju hundratals kliniker. Jag googlade runt ganska länge och hittade svar på många av mina frågor här på familjeliv. Många hade erfarenhet och verkade kunniga. Vi landade i att välja mellan Olgas klinik och Ava Riga just för att många verkar ha lyckats hos de och var nöjda.

    Olga hade ett seminarium i sthlm som vi gick till. Efteråt fick vi några minuter med henne. Ganska snabbt efter att hon fick vår bakgrund ville hon övertyga oss att använda egna ägg och spermadonation. När jag berättade att vi har bestämt oss för donation för att vi inte vill bränna mer tid utan komma till skott så lovade hon att hon kommer att få mig att tänka om.. Jag vet att hon menade väl men jag ville inte bränna mer tid och orkade inte ägna kraft till att övertyga en läkare till att acceptera att vi hade bestämt oss för donation. Det i kombination med krångel med visum till Ryssland gjorde valet lättare för oss.

    Ava Riga var lätta att komma i kontakt med

    Allt gick snabbt och smidigt. Både läkare och kordinsdor gav ett professionellt intryck. De höll vad de lovade. Vår donator gav två embryon tillbaka och elva till frysen. Jag blev gravid med tvillingar på första försöket och går snart in i nionde veckan. Vi är med andra ord nöjda. Även om vår avsikt egentligen inte att få tvillingar är vi glada och tacksamma över det nu.


    Tack för info och grattis.

    En aspekt som jag tänker på är vilka som donerar. Antar att donationsregistret avspeglas i vilket land man gör donation. Tex om olga blir det då "ryska" embryon eller har klinikerna ett bredare underlag? Sedan undrar jag också vad som händer med de i frysen om de inte används? Flera av er verkar ju ha rätt stort antal i frysen. Vad finns det för begränsning i antal barn för embryodonation (max antal som kan bli till av ett "embryopar")? Är det max 6 st både vad gäller ryssland och lettland såsom det är i sverige?
  • UndrandeSökare

    Najo-Jag vet inte vilka donatorer de använder sig av i Ryssland. Men på Avaclinic använder de sig av donerade spermier från en Dansk spermabank iallafall.

    De kvinnliga donatorerna är kvinnor som bor i Lettland och har minst 1 barn.

    När det gäller regler för hur många gånger en donator får donera och hur många barn som får uppkomma per donator så får du fråga klinikerna de kan reglerna bättre än vi.

    All donation är anonym enöigt lag i Lettland så man får inte se foton på donatorerna, man får info om längd, vikt, hårfärg, ögonfärg, intressen, utbildningsbakgrund etc Man kan också få se en datorgenererad bild av hur någon med dessa egenskaper kan se ut. Alltså en slags datorgenererad fantombild, inget foto. Man får be koordinatorn om den infon så mailar hon den till dig.

    Om du vill gå på Avaclinic i Lettland(Riga), så måste du börja med att kontakta kliniken och be att de skickar dug 2 formulär att fylla i. Det första är info om dig och det andra är hur du vill donatorerna ska se ut.

    Sen behöver du också ta följande blodprover och skicka in till kliniken: Hiv, Syfilis, Hepatit B, Hepatit C, AntiHBC, samt din Blodgrupp och Rhesusfaktor (plus eller minus). Infektionsproverna mpste vara nytagna (max 6 månader gamla).

  • CrookedTail
    Lilla Gs mamma skrev 2019-06-24 21:28:03 följande:

    Jag hade ju räknat ut mig i och med blankt test i morse, på testdag 1, men så tog jag ett nytt i kväll. Ser ni något eller är det jag som inbillar mig?


    Stort grattis!! Vad kul! Ännu en anledning till att inte testa för tidigt ;)
    April 2017: spontangravid, MA i V.13, Januari 2019 IVF1: 3 ägg, 1 befruktat, 0 ET April 2019 IVF2: 1 ägg, 0 ET
  • CrookedTail
    Najo skrev 2019-06-25 06:48:40 följande:
    Tack för info och grattis.

    En aspekt som jag tänker på är vilka som donerar. Antar att donationsregistret avspeglas i vilket land man gör donation. Tex om olga blir det då "ryska" embryon eller har klinikerna ett bredare underlag? Sedan undrar jag också vad som händer med de i frysen om de inte används? Flera av er verkar ju ha rätt stort antal i frysen. Vad finns det för begränsning i antal barn för embryodonation (max antal som kan bli till av ett "embryopar")? Är det max 6 st både vad gäller ryssland och lettland såsom det är i sverige?
    I Ryssland använder de ägg från ryska kvinnor och spermier från danska män. Om du vill höra mer kan du lyssna på podden "Jag vill ha barn", en av kvinnorna som har podden gör under inspelningen ED hos dr Olga i St Petersburg :)
    April 2017: spontangravid, MA i V.13, Januari 2019 IVF1: 3 ägg, 1 befruktat, 0 ET April 2019 IVF2: 1 ägg, 0 ET
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019