• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • UndrandeSökare
    Snurranfian skrev 2019-07-22 11:56:26 följande:

    så tokigt att det blir ????... va en emoji där

    åååh grattis!!Va roligt och så många ägg!


    Färska ägg är alltid mycket bättre än frysta, eftersom många av de frysta äggen överlever inte upptining.

    Detta har att göra med att ett fryst ägg eller ett embryo (med många celler) tinas upp så kan de förlora celler. Men ett obefruktat ägg innehåller endast EN cell, och tappas den så dör ägget.

    Ju längre embryot är odlat, dessto bättre klarar det upptining. Så det bästa är att välja färska ägg, befrukta dem och sen odla till dag 5 (Blastos). Det är mycket bättre att odla till dag 5 än till dag 3, eftersom en hel del embryon dör mellan dag 3 och 5 oavsett om de är i labbet eller i livmodern.

    Så genom att odla till dag 5 så rensar man bort de svagaste som ändå inte skulle överlevt till dag 5 och alltså inte skulle resulterat i nån graviditet ändå.

    Vi går hos Avaclinic i Riga och fick 13 färska ägg av donatorn. 12 befruktades och alla 12 levde dag 3, och på dag 5 gjordes PGS (kromosomanalys) på 8st blastos och 7 var normala. I Riga får man välja själv om man vill sätta in 1 eller 2.
  • Snurranfian
    Lovsan skrev 2019-07-22 13:25:59 följande:

    Tack! :) vi valde färska ägg. Dock pratade de aldrig om paket med fler eller färre ägg, enbart om färska eller frysta. Med frysta var man garanterad mellan 7-10 ägg om jag minns rätt och färska allt mellan typ 2 och 20, beroende på hur många donatorn får ut helt enkelt. Skillnaden som jag förstod det är att befruktningsgraden inte är lika stor på frysta ägg som med färska. Vi chansade och tog färska då vi bedömde chanserna till fler befruktade som större och vi vill väldigt gärna ha helsyskon till vårt barn, vilket kräver embryon till frysen. De sätter inte in två embryon (förutom i undantagsfall) då tvillinggraviditeter ökar risken för komplikationer. Vi ville inte heller ha tvillingar och hade inte heller fått ersättning från försäkringskassan om vi hade satt in två embryon (vi hade två landstingsfinansierade försök kvar som vi kunde använda till behandlingen i Finland). Vi betalde nästan exakt 8000 euro för behandlingen förra året.


    Aha de har gjort om då kanske. Mmm hört lite olika om det här med befruktningsgrad angående frysta och färska. inte helt lätt att orientera sig och välja men vi får se vad de säger på inledande samtalet. Förstår ni gjorde så med tanke på att ni önskar helsyskon sen. :) Jag kommer inte kunna få ersättning från FK vad jag förstår... är över 40...o vi har barn sen tidigare..dock inte tillsammans.
  • Snurranfian
    UndrandeSökare skrev 2019-07-22 15:12:53 följande:

    Färska ägg är alltid mycket bättre än frysta, eftersom många av de frysta äggen överlever inte upptining.

    Detta har att göra med att ett fryst ägg eller ett embryo (med många celler) tinas upp så kan de förlora celler. Men ett obefruktat ägg innehåller endast EN cell, och tappas den så dör ägget.

    Ju längre embryot är odlat, dessto bättre klarar det upptining. Så det bästa är att välja färska ägg, befrukta dem och sen odla till dag 5 (Blastos). Det är mycket bättre att odla till dag 5 än till dag 3, eftersom en hel del embryon dör mellan dag 3 och 5 oavsett om de är i labbet eller i livmodern.

    Så genom att odla till dag 5 så rensar man bort de svagaste som ändå inte skulle överlevt till dag 5 och alltså inte skulle resulterat i nån graviditet ändå.

    Vi går hos Avaclinic i Riga och fick 13 färska ägg av donatorn. 12 befruktades och alla 12 levde dag 3, och på dag 5 gjordes PGS (kromosomanalys) på 8st blastos och 7 var normala. I Riga får man välja själv om man vill sätta in 1 eller 2.


    Tack för svar! Utförligt och bra. Så här skrev de till oss:

    Behandling kan vara med frysta ägg från äggcellbanken, för 2?5 ägg priset är 6842 ?, för 6?12 ägg priset är 8642 ?. Behandling kan vara också med färska ägg, för 2?5 äggpriset är 7342 ?, för 6?12 ägg priset är 9742 ?. Alla dessa priser inkluderar ICSI befruktning, blastocyst odling, embryoöverföring och möjlig embryofrysning med 1 års bevarande.

    Dessa priser gäller vid behandlingar efter den 16 september 2019.

    Bör jag tolka de som så att de garanterar att man köper 2-5 eller 6-12 ägg SOM KLARAR upptining?? Sen fattar jag att de inte lovar så måna embryon...Men nånstans måste de ju garantera att de klarar att tina ägg....
  • UndrandeSökare
    Snurranfian skrev 2019-07-22 15:36:29 följande:

    Tack för svar! Utförligt och bra. Så här skrev de till oss:

    Behandling kan vara med frysta ägg från äggcellbanken, för 2?5 ägg priset är 6842 ?, för 6?12 ägg priset är 8642 ?. Behandling kan vara också med färska ägg, för 2?5 äggpriset är 7342 ?, för 6?12 ägg priset är 9742 ?. Alla dessa priser inkluderar ICSI befruktning, blastocyst odling, embryoöverföring och möjlig embryofrysning med 1 års bevarande.

    Dessa priser gäller vid behandlingar efter den 16 september 2019.

    Bör jag tolka de som så att de garanterar att man köper 2-5 eller 6-12 ägg SOM KLARAR upptining?? Sen fattar jag att de inte lovar så måna embryon...Men nånstans måste de ju garantera att de klarar att tina ägg....


    Hos Avaclinic i Riga kostar äggdonation 6450 euro och vi fick 13 färska ägg. Googla på Avaclinic Riga så hittar du deras svenska hemsida med prislista om du vill veta mer.
  • Snurranfian
    UndrandeSökare skrev 2019-07-22 15:59:09 följande:

    Hos Avaclinic i Riga kostar äggdonation 6450 euro och vi fick 13 färska ägg. Googla på Avaclinic Riga så hittar du deras svenska hemsida med prislista om du vill veta mer.


    Tack för svar! Det är lite billigare men som jag förstår det är det anonyma donatorer där. Eller är jag fel ute? Det är viktigt för oss att det är öppen donation nämligen.
  • UndrandeSökare
    Snurranfian skrev 2019-07-22 16:32:14 följande:

    Tack för svar! Det är lite billigare men som jag förstår det är det anonyma donatorer där. Eller är jag fel ute? Det är viktigt för oss att det är öppen donation nämligen.


    Vill du söka ersättning för ÄD gjord utomlands?

    Om du vill söka ersättning genom F-kassan så är det endast öppen donation som man får välja. Endast dessa länder utomlands som har öppen donation: Danmark, Finland, Island, USA.

    I Lettland(Riga) liksom i Ryssland, Grekland och de flesta andra länder erbjuds endast anonym donation.

    I Lettland är all donation anonym enligt lag.
  • Najo
    UndrandeSökare skrev 2019-07-22 16:45:15 följande:

    Vill du söka ersättning för ÄD gjord utomlands?

    Om du vill söka ersättning genom F-kassan så är det endast öppen donation som man får välja. Endast dessa länder utomlands som har öppen donation: Danmark, Finland, Island, USA.

    I Lettland(Riga) liksom i Ryssland, Grekland och de flesta andra länder erbjuds endast anonym donation.

    I Lettland är all donation anonym enligt lag.


    Vad innebär anonym donation resp öppen donation? Kan barnet söka upp donatorn vid 18 år vid anonym donation? Och kan barnet söka upp både donatorn avseende ägget och spermien då?
  • Lilla Gs mamma
    Najo skrev 2019-07-22 17:06:21 följande:

    Vad innebär anonym donation resp öppen donation? Kan barnet söka upp donatorn vid 18 år vid anonym donation? Och kan barnet söka upp både donatorn avseende ägget och spermien då?


    Det är vid öppen donation barnet har rätt att få veta identiteten på donatorn vid ?mogen ålder? (i Finland har de iaf inte 18-årsgräns).
  • Lilla Gs mamma
    UndrandeSökare skrev 2019-07-22 16:45:15 följande:

    Vill du söka ersättning för ÄD gjord utomlands?

    Om du vill söka ersättning genom F-kassan så är det endast öppen donation som man får välja. Endast dessa länder utomlands som har öppen donation: Danmark, Finland, Island, USA.

    I Lettland(Riga) liksom i Ryssland, Grekland och de flesta andra länder erbjuds endast anonym donation.

    I Lettland är all donation anonym enligt lag.


    Kan man alltså fortfarande göra det (ansöka om ersättning via F-kassan)? Det trodde jag de hade slopat i och med den nya statsbudgeten?
  • UndrandeSökare
    Lilla Gs mamma skrev 2019-07-22 17:36:56 följande:

    Kan man alltså fortfarande göra det (ansöka om ersättning via F-kassan)? Det trodde jag de hade slopat i och med den nya statsbudgeten?


    Kontakta F-kassan och fråga vad som gäller.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019