• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Frazze
    Lovsan skrev 2019-07-26 16:44:06 följande:

    Jag var säker på att jag skulle älska barnet redan innan jag blev gravid, är säker på att jag hade älskat ett adopterat barn också. Älskar ju min hund väldigt mycket - och vi är ju verkligen inte släkt hahaha! Men jag hade många år på mig att vänja mig vid tanken på ÄD eftersom jag förlorade mina egna ägg i en cancerbehandling för ett antal år sedan och ÄD var enda alternativet om jag ville föda mina barn. Dottern är väldigt lik sin pappa vilket gör att jag ändå haft lätt att ?känna igen? henne så att säga. Hon är lik mig på vissa sätt också när jag var i hennes ålder (ca 6 mån). Jag har aldrig sett donatorn på bild, vilket jag också tror underlättar för mig att ?tänka bort? donatorn och leva med min dotter som om donatorn aldrig funnits med i bilden, just det tror jag underlättar en del när det kommer till tankar kring genetik och genetiskt arv. Dock tänker jag ofta på att hon inte är mitt genetiska barn ändå och tänker ofta på donatorn och undrar om de är lika. Men tankarna är väldigt odramatiska och inget som får mig att må dåligt på något vis. Känner snarare en tacksamhet. Dottern har ju aldrig heller varit hos någon annan mamma och pappa, hon har ju alltid varit hos oss och hade aldrig funnits om inte just vi ville att hon skulle bli till.

    Mina tankar och min oro ligger snarare i hur hon kommer känna kring allt detta med att ha kommit till genom ÄD. Jag hoppas innerligt att hon aldrig ska må dåligt över det och känna att hon inte vet vart hon kommer ifrån, att hon inte är arg på oss för att vi ?krånglat till det? för henne, eller känner sig annorlunda pga detta.

    Alla i min närhet vet att cancerbehandlingen gjorde mig steril eftersom detta var en enorm sorg för mig då och jag behövde prata om det. Detta har ju medfört att vi valt berätta för familj, närmsta släkt och närmsta vänner om hur hon kommit till, något alla verkar vara positivt inställda till. Alla har tagit till sig henne som precis så som man förväntar sig att ett nytt litet barn ska behandlas - inga konstigheter där. Mina föräldrar är oerhört lyckliga och tacksamma för sitt första barnbarn som de aldrig trodde att de skulle få uppleva pga min tidigare sjukdom. För dem spelar genetiken ingen roll, hon har förtrollat oss alla.


    Jag har ju haft turen att få en egen biologisk son först, men nu är jag i v.20 med vår äd bebis. Jag hoppas att jag inte kommer att tänka på det utan bara älska det lika oändligt som jag älskar min biologiska son. Detta var enda chansen för honom att få ett syskon. Vi kommer som sagt aldrig berätta för någon då vi inte vill att någon ska göra skillnad på dem. Min mamma vet och hon vill ha mera barnbarn så hon struntar i vilket. Jag har dock familjemedlemmar, ingifta sådana som jag vet skulle göra stor skillnad på dem. Vi känner oss trygga i vårt beslut och vet att vi gör rätt. Tack för att du berättade din historia för oss! Visst är det ett fantastiskt att man kan få föda sitt barn även om den yttepytte lilla detaljen att ägget inte är ditt.
  • Frazze

    Någon mer än jag som haft problem med magen under graviditeten? Alltså, inte trög utan åt andra hållet!

  • Lilla Gs mamma
    Lovsan skrev 2019-07-26 16:44:06 följande:

    Jag var säker på att jag skulle älska barnet redan innan jag blev gravid, är säker på att jag hade älskat ett adopterat barn också. Älskar ju min hund väldigt mycket - och vi är ju verkligen inte släkt hahaha! Men jag hade många år på mig att vänja mig vid tanken på ÄD eftersom jag förlorade mina egna ägg i en cancerbehandling för ett antal år sedan och ÄD var enda alternativet om jag ville föda mina barn. Dottern är väldigt lik sin pappa vilket gör att jag ändå haft lätt att ?känna igen? henne så att säga. Hon är lik mig på vissa sätt också när jag var i hennes ålder (ca 6 mån). Jag har aldrig sett donatorn på bild, vilket jag också tror underlättar för mig att ?tänka bort? donatorn och leva med min dotter som om donatorn aldrig funnits med i bilden, just det tror jag underlättar en del när det kommer till tankar kring genetik och genetiskt arv. Dock tänker jag ofta på att hon inte är mitt genetiska barn ändå och tänker ofta på donatorn och undrar om de är lika. Men tankarna är väldigt odramatiska och inget som får mig att må dåligt på något vis. Känner snarare en tacksamhet. Dottern har ju aldrig heller varit hos någon annan mamma och pappa, hon har ju alltid varit hos oss och hade aldrig funnits om inte just vi ville att hon skulle bli till.

    Mina tankar och min oro ligger snarare i hur hon kommer känna kring allt detta med att ha kommit till genom ÄD. Jag hoppas innerligt att hon aldrig ska må dåligt över det och känna att hon inte vet vart hon kommer ifrån, att hon inte är arg på oss för att vi ?krånglat till det? för henne, eller känner sig annorlunda pga detta.

    Alla i min närhet vet att cancerbehandlingen gjorde mig steril eftersom detta var en enorm sorg för mig då och jag behövde prata om det. Detta har ju medfört att vi valt berätta för familj, närmsta släkt och närmsta vänner om hur hon kommit till, något alla verkar vara positivt inställda till. Alla har tagit till sig henne som precis så som man förväntar sig att ett nytt litet barn ska behandlas - inga konstigheter där. Mina föräldrar är oerhört lyckliga och tacksamma för sitt första barnbarn som de aldrig trodde att de skulle få uppleva pga min tidigare sjukdom. För dem spelar genetiken ingen roll, hon har förtrollat oss alla.


    Tack för att du ville dela med dig!
  • Frazze

    Någon här som vet hur det är med Resorb och graviditet? Det står något på Norska el Danska på baksidan om nåt med barn under 1 år och Graviditet, men helt ärligt är jag för dum för att fatta vad det står. Har googlat och det verkar vara ok att ta det! Jag har tagit 1 på morgonen 2 dagar i rad och det har tagit bort min huvudvärk och jag känner mig faktiskt piggare idag.

  • PeeWee44
    Frazze skrev 2019-07-28 13:56:04 följande:

    Någon här som vet hur det är med Resorb och graviditet? Det står något på Norska el Danska på baksidan om nåt med barn under 1 år och Graviditet, men helt ärligt är jag för dum för att fatta vad det står. Har googlat och det verkar vara ok att ta det! Jag har tagit 1 på morgonen 2 dagar i rad och det har tagit bort min huvudvärk och jag känner mig faktiskt piggare idag.


    Vad jag kan se så är det ingen fara med resorb.
  • Frazze
    PeeWee44 skrev 2019-07-28 14:59:23 följande:

    Vad jag kan se så är det ingen fara med resorb.


    Nä, jag avvaktar och ringer MVC imorgon och frågar. Det är ju inte så att man tar det varje dag, men i denna värmen så är det inte helt fel för att slippa huvudvärken.
  • AnnaLa

    Nej, det funkade inte den här gången heller. Kollat med blodprov och fortfarande negativt. Så jag slutar med mediciner och väntar på nästa mens..

    Men jag är ju lyckligt lottad som redan har en liten ädprinsessa här hemma.

    Apropå tankar om att ha fått barn via donator så har ju min dotter både manlig och kvinnlig donator. Och jag skulle ju aldrig velat ha en annan unge nu när jag har henne:)

    Det händer ganska ofta att folk säger att vi är lika.. ( det är vi inte,mer än till hår å ögonfärg) men hon härmar mig i allt, ansiktsuttryck å vad jag säger.. så vi kommer nog bli lika på många sätt framöver.

    Jag var ju beredd på kommentarer och de närmast mig vet hur de ligger till. Jag vill att hon själv ska kunna berätta sina tankar för de nära utan att de ska reagera med överaskning när hon börjar prata om det. Däremot på jobbet eller de jag inte umgås med så ofta har jag inte sagt så mycket till alls om ingen frågar.

    Men det är väldigt vanligt att när en ny bebis kommer så

    Måste alla fråga vem hon är lik.. det kommer direkt efter kön, vikt nästan...

    Jag brukar inte säga så mycket. Fick fråga nu i veckan om jag oxå var så blond när jag var liten.. å då svarar jag på det så klart.. även om det inte spelar ngn roll hur jag såg ut när jag var liten .. på BVc fick jag påminna barnmorskan ofta då hon frågade lite titt som

    Tätt om ärftliga saker... bara man är beredd själv så

    Tycker jag inte det är ett problem. Frågan kommer men inom en minut så går samtalet in på annat och personen som frågar har ju ingen aning om att det kan vara känsligt.

    Jag är fantastiskt glad åt möjligheten att ha fått bli mamma til just min lilla tjej och det enda som kan grusa tankarna ibland är ju att jag hoppas att hon är lika trygg i det här som jag är när hon blir äldre. Men jag hoppas å ska verkligen försöka få henne att känna hur speciell hon är.

    Att ha fått min dotter är det är det bästa jag har gjort!

  • PeeWee44
    AnnaLa skrev 2019-07-29 18:46:33 följande:

    Nej, det funkade inte den här gången heller. Kollat med blodprov och fortfarande negativt. Så jag slutar med mediciner och väntar på nästa mens..

    Men jag är ju lyckligt lottad som redan har en liten ädprinsessa här hemma.

    Apropå tankar om att ha fått barn via donator så har ju min dotter både manlig och kvinnlig donator. Och jag skulle ju aldrig velat ha en annan unge nu när jag har henne:)

    Det händer ganska ofta att folk säger att vi är lika.. ( det är vi inte,mer än till hår å ögonfärg) men hon härmar mig i allt, ansiktsuttryck å vad jag säger.. så vi kommer nog bli lika på många sätt framöver.

    Jag var ju beredd på kommentarer och de närmast mig vet hur de ligger till. Jag vill att hon själv ska kunna berätta sina tankar för de nära utan att de ska reagera med överaskning när hon börjar prata om det. Däremot på jobbet eller de jag inte umgås med så ofta har jag inte sagt så mycket till alls om ingen frågar.

    Men det är väldigt vanligt att när en ny bebis kommer så

    Måste alla fråga vem hon är lik.. det kommer direkt efter kön, vikt nästan...

    Jag brukar inte säga så mycket. Fick fråga nu i veckan om jag oxå var så blond när jag var liten.. å då svarar jag på det så klart.. även om det inte spelar ngn roll hur jag såg ut när jag var liten .. på BVc fick jag påminna barnmorskan ofta då hon frågade lite titt som

    Tätt om ärftliga saker... bara man är beredd själv så

    Tycker jag inte det är ett problem. Frågan kommer men inom en minut så går samtalet in på annat och personen som frågar har ju ingen aning om att det kan vara känsligt.

    Jag är fantastiskt glad åt möjligheten att ha fått bli mamma til just min lilla tjej och det enda som kan grusa tankarna ibland är ju att jag hoppas att hon är lika trygg i det här som jag är när hon blir äldre. Men jag hoppas å ska verkligen försöka få henne att känna hur speciell hon är.

    Att ha fått min dotter är det är det bästa jag har gjort!


    Tråkigt att det inte fungerade nu.

    Fint skrivet av dig! Jag tror hon kommer vara väldigt trygg i att vara din dotter tackvare att du är så trygg och att du älskar henne villkorslöst. Styrkekram
  • Maran73
    AnnaLa skrev 2019-07-29 18:46:33 följande:

    Nej, det funkade inte den här gången heller. Kollat med blodprov och fortfarande negativt. Så jag slutar med mediciner och väntar på nästa mens..

    Men jag är ju lyckligt lottad som redan har en liten ädprinsessa här hemma.

    Apropå tankar om att ha fått barn via donator så har ju min dotter både manlig och kvinnlig donator. Och jag skulle ju aldrig velat ha en annan unge nu när jag har henne:)

    Det händer ganska ofta att folk säger att vi är lika.. ( det är vi inte,mer än till hår å ögonfärg) men hon härmar mig i allt, ansiktsuttryck å vad jag säger.. så vi kommer nog bli lika på många sätt framöver.

    Jag var ju beredd på kommentarer och de närmast mig vet hur de ligger till. Jag vill att hon själv ska kunna berätta sina tankar för de nära utan att de ska reagera med överaskning när hon börjar prata om det. Däremot på jobbet eller de jag inte umgås med så ofta har jag inte sagt så mycket till alls om ingen frågar.

    Men det är väldigt vanligt att när en ny bebis kommer så

    Måste alla fråga vem hon är lik.. det kommer direkt efter kön, vikt nästan...

    Jag brukar inte säga så mycket. Fick fråga nu i veckan om jag oxå var så blond när jag var liten.. å då svarar jag på det så klart.. även om det inte spelar ngn roll hur jag såg ut när jag var liten .. på BVc fick jag påminna barnmorskan ofta då hon frågade lite titt som

    Tätt om ärftliga saker... bara man är beredd själv så

    Tycker jag inte det är ett problem. Frågan kommer men inom en minut så går samtalet in på annat och personen som frågar har ju ingen aning om att det kan vara känsligt.

    Jag är fantastiskt glad åt möjligheten att ha fått bli mamma til just min lilla tjej och det enda som kan grusa tankarna ibland är ju att jag hoppas att hon är lika trygg i det här som jag är när hon blir äldre. Men jag hoppas å ska verkligen försöka få henne att känna hur speciell hon är.

    Att ha fått min dotter är det är det bästa jag har gjort!


    Trist att det inte fungerade!! <3 Bättre lycka nästa gång hoppas jag på. Om ni inte bestämmer er för att vara nöjda förstås.

    Känner igen mig i och håller med om mycket av det du skriver!
  • Lilla Gs mamma
    AnnaLa skrev 2019-07-29 18:46:33 följande:

    Nej, det funkade inte den här gången heller. Kollat med blodprov och fortfarande negativt. Så jag slutar med mediciner och väntar på nästa mens..

    Men jag är ju lyckligt lottad som redan har en liten ädprinsessa här hemma.

    Apropå tankar om att ha fått barn via donator så har ju min dotter både manlig och kvinnlig donator. Och jag skulle ju aldrig velat ha en annan unge nu när jag har henne:)

    Det händer ganska ofta att folk säger att vi är lika.. ( det är vi inte,mer än till hår å ögonfärg) men hon härmar mig i allt, ansiktsuttryck å vad jag säger.. så vi kommer nog bli lika på många sätt framöver.

    Jag var ju beredd på kommentarer och de närmast mig vet hur de ligger till. Jag vill att hon själv ska kunna berätta sina tankar för de nära utan att de ska reagera med överaskning när hon börjar prata om det. Däremot på jobbet eller de jag inte umgås med så ofta har jag inte sagt så mycket till alls om ingen frågar.

    Men det är väldigt vanligt att när en ny bebis kommer så

    Måste alla fråga vem hon är lik.. det kommer direkt efter kön, vikt nästan...

    Jag brukar inte säga så mycket. Fick fråga nu i veckan om jag oxå var så blond när jag var liten.. å då svarar jag på det så klart.. även om det inte spelar ngn roll hur jag såg ut när jag var liten .. på BVc fick jag påminna barnmorskan ofta då hon frågade lite titt som

    Tätt om ärftliga saker... bara man är beredd själv så

    Tycker jag inte det är ett problem. Frågan kommer men inom en minut så går samtalet in på annat och personen som frågar har ju ingen aning om att det kan vara känsligt.

    Jag är fantastiskt glad åt möjligheten att ha fått bli mamma til just min lilla tjej och det enda som kan grusa tankarna ibland är ju att jag hoppas att hon är lika trygg i det här som jag är när hon blir äldre. Men jag hoppas å ska verkligen försöka få henne att känna hur speciell hon är.

    Att ha fått min dotter är det är det bästa jag har gjort!


    Din text om din fina dotter gör mig alldeles varm. Tack för att du berättade.

    Vad tråkigt att det inte gick vägen den här gången. Det är tufft. Hoppas du får möjlighet att hämta dig.

    Kram
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019