• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Maran73
    Frazze skrev 2019-09-02 20:08:33 följande:

    Nä, jag blir bara så less på att det inte finns en ordentlig lista för vad gravida får använda sig av! En lista som är 100% säker att man kan använda, sen att det finns undantag då vad man kan få från läkare. Men när apotekspersonal ska gå in och kolla om man får använda det eller det och sen att man inte kan få ett klart besked ändå, sånt gör mig preciiiiiiis skogstokig! Läkemedelsverket borde göra en ok lista och en icke ok och sen i vilken trimester det är ok oxå, sen ska ALLA apotek leva efter det oxå! Suck! Sen till råga på allt så var precis soprent på all Nezeril där inne! Tur de hade på Ica så jag kan andas inatt! Grrrrrrrr! Kan hända att hormonerna har kickat in lite idag känns gött att få bli lite arg! Hehehehehe!


    Förstår din frustration, men det GÅR tyvärr inte att göra en lista som är 100% säker. Läkemedelsstudier gällande nya läkemedel görs i princip inte på gravida, av förklarliga skäl, man kan bara studera det i efterskott så att säga, dvs titta på de barn som föds (el hur det mår i livmodern) av mammor som tagit ett visst läkemedel, hade barnet några fel el var det friskt, osv osv. Och hur ska man få tag på alla mammor som tagit detta läkemedel under graviditeten? Alla gravida som tar Nasoferm (el annat receptfritt) t ex rapporterar det förstås inte till vården. Mörkertalet är el kan vara mycket stort alltså, vilket förstås gör även osäkerheten stor. Finns en massa mer att skriva om detta, men är lite för trött nu. Iaf, tycker Janusinfo har bra och neutral info gällande läkemedel och graviditet! Kram på dig, hang in there! <3
  • Frazze
    Maran73 skrev 2019-09-02 22:41:13 följande:

    Förstår din frustration, men det GÅR tyvärr inte att göra en lista som är 100% säker. Läkemedelsstudier gällande nya läkemedel görs i princip inte på gravida, av förklarliga skäl, man kan bara studera det i efterskott så att säga, dvs titta på de barn som föds (el hur det mår i livmodern) av mammor som tagit ett visst läkemedel, hade barnet några fel el var det friskt, osv osv. Och hur ska man få tag på alla mammor som tagit detta läkemedel under graviditeten? Alla gravida som tar Nasoferm (el annat receptfritt) t ex rapporterar det förstås inte till vården. Mörkertalet är el kan vara mycket stort alltså, vilket förstås gör även osäkerheten stor. Finns en massa mer att skriva om detta, men är lite för trött nu. Iaf, tycker Janusinfo har bra och neutral info gällande läkemedel och graviditet! Kram på dig, hang in there! <3


    Jo, men jag menar typ hyfsat beprövad medicin om man nu kan kalla det så. De rekomenderar ju Nezeril t ex el Clarityn istället för annan sort. De verkar ju mer beprövade än amdra alltså. Det var mer så jag menade. Inte 100% säker! Hellre det än denna jäkla ring dit de vet! Nä de ver inte de heller tyvärr. Grrrrrr! Jo då, jag kämpar på!
  • Snurranfian

    Nu är vi lite mer på G i vår process. Vi springer på två bollar samtidigt kan man säga.. både Ovumia i Helsingfors och Livio i Falun. Igår gjorde vi vår psykosociala utredning och det gick bra. Puh..va lite nervös. Vi hade även Skypesamtal med läkaren i Finland. Fick ett bra intryck. I Finland kunde vi få göra behandling om 3-4 månader. Hos Livio är det ännu oklart. Hoppas få besked snart från dem. Är så otålig och vill starta! ;) Vore skönt att få göra behandlingen i Falun.

  • CrookedTail
    Frazze skrev 2019-09-03 01:50:04 följande:

    Jo, men jag menar typ hyfsat beprövad medicin om man nu kan kalla det så. De rekomenderar ju Nezeril t ex el Clarityn istället för annan sort. De verkar ju mer beprövade än amdra alltså. Det var mer så jag menade. Inte 100% säker! Hellre det än denna jäkla ring dit de vet! Nä de ver inte de heller tyvärr. Grrrrrr! Jo då, jag kämpar på!


    Det finns väldigt få läkemedelstester på gravida kvinnor, av den enkla anledningen att få gravida kvinnor vågar ställa upp i sådana tester. Många mediciner är troligtvis helt ofarliga för gravida, men då man inte lyckats göra några tester så måste de skriva ?rekommenderas ej till gravida?. Och en del läkemedel gör helt enkelt mer nytta för dig än vad de gör skada på barnet.

    Ex. när jag var gravid åt jag en astma-medicin där det stod att gravida ej skulle äta. Läkaren sa att jag skulle ta den ändå. Jag ringde till läkemedelsupplysningen som berättade att studier visade att ett ökat antal barn till mödrar som tagit medicinen, vägde något mindre vid födseln och det var helt enkelt därför det inte rekommenderades.
    April 2017: spontangravid, MA i V.13 | Januari 2019 IVF: 0 ET | April 2019 IVF: 0 ET
  • Frazze
    CrookedTail skrev 2019-09-03 15:30:21 följande:

    Det finns väldigt få läkemedelstester på gravida kvinnor, av den enkla anledningen att få gravida kvinnor vågar ställa upp i sådana tester. Många mediciner är troligtvis helt ofarliga för gravida, men då man inte lyckats göra några tester så måste de skriva ?rekommenderas ej till gravida?. Och en del läkemedel gör helt enkelt mer nytta för dig än vad de gör skada på barnet.

    Ex. när jag var gravid åt jag en astma-medicin där det stod att gravida ej skulle äta. Läkaren sa att jag skulle ta den ändå. Jag ringde till läkemedelsupplysningen som berättade att studier visade att ett ökat antal barn till mödrar som tagit medicinen, vägde något mindre vid födseln och det var helt enkelt därför det inte rekommenderades.


    Jo jag vet detta, men man blir ju så irriterad. Det måste ju vara så att flera gravida använt vissa läkemedel och nässprayer etc och är det inte blivit nåt fel på barnen så kan de ju lägga det på listan. Ringde vc idag och jag har fått nasonex att ta ett litet tag så att svullnaden i näsan kan försvinna (hoppas vi)
  • Frazze
    CrookedTail skrev 2019-09-03 15:30:21 följande:

    Det finns väldigt få läkemedelstester på gravida kvinnor, av den enkla anledningen att få gravida kvinnor vågar ställa upp i sådana tester. Många mediciner är troligtvis helt ofarliga för gravida, men då man inte lyckats göra några tester så måste de skriva ?rekommenderas ej till gravida?. Och en del läkemedel gör helt enkelt mer nytta för dig än vad de gör skada på barnet.

    Ex. när jag var gravid åt jag en astma-medicin där det stod att gravida ej skulle äta. Läkaren sa att jag skulle ta den ändå. Jag ringde till läkemedelsupplysningen som berättade att studier visade att ett ökat antal barn till mödrar som tagit medicinen, vägde något mindre vid födseln och det var helt enkelt därför det inte rekommenderades.


    Jo jag vet detta, men man blir ju så irriterad. Det måste ju vara så att flera gravida använt vissa läkemedel och nässprayer etc och är det inte blivit nåt fel på barnen så kan de ju lägga det på listan. Ringde vc idag och jag har fått nasonex att ta ett litet tag så att svullnaden i näsan kan försvinna (hoppas vi)
  • UndrandeSökare
    Frazze skrev 2019-09-03 19:03:28 följande:

    Jo jag vet detta, men man blir ju så irriterad. Det måste ju vara så att flera gravida använt vissa läkemedel och nässprayer etc och är det inte blivit nåt fel på barnen så kan de ju lägga det på listan. Ringde vc idag och jag har fått nasonex att ta ett litet tag så att svullnaden i näsan kan försvinna (hoppas vi)


    Nasonex kan du köpa receptfritt på Apoteket, du behöver inget recept av VC för att få köpa det.
  • Frazze
    UndrandeSökare skrev 2019-09-03 19:26:25 följande:

    Nasonex kan du köpa receptfritt på Apoteket, du behöver inget recept av VC för att få köpa det.


    Nä jag vet! Men hon sa att hon skulle skriva ut det. Jag hade en nästan helt ny hemma, så vi får se om jag ens köper en till. Jag ska försöka att inte använda för mycket el för länge. Men inatt blir det JOBBIGT för jag kan INTE andas genom näsan ännu Måtte Nasonexen hjälpa snart!
  • SuzieZ

    Wow vad spännande!! Kul att höra att det går att komma fram i kön på SU! Du får dela dina erfarenheter sen! Är det inte förrän 2020 det kommer hända nåt alltså?

    Kram


    sandraabinger skrev 2019-09-02 20:39:51 följande:

    Jag hoppar in i denna tråden då jag inte hittar någon för 2020 :) Har precis fått brev från Sahlgrenska att vi har kommit fram i kön till äggdonation! Vi stått i kö sedan januari 2018! :) Imorgon ska jag ringa och boka tid för nybesök! Så spännande! :D


  • sandraabinger

    Hej! Ja det tog faktiskt inte mer än 1 år och 7 månader :) så jag blev förvånad. Jo vi har fått våran första tid den 24 september, och behandling påbörjas inom 3 månader, alltså innan julafton :) kram


    SuzieZ skrev 2019-09-04 15:45:08 följande:

    Wow vad spännande!! Kul att höra att det går att komma fram i kön på SU! Du får dela dina erfarenheter sen! Är det inte förrän 2020 det kommer hända nåt alltså?

    Kram


Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019