• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Frazze
    Lilly2013 skrev 2019-09-18 08:46:55 följande:

    Usch enligt gravid appen så e jag redan i vecka 6.

    Ultraljud om 1 1/2 vecka, känns som en evighet. Inte ett symtom på att vara gravid. E extremt kissnödig om nätterna men det var jag redan innan insättning, började när jag började med progesteronet. Tycker väl att jag borde känna nått.

    Jobbigt detta å e helt störd efter alla missfall.


    Åh jag känner igen det där! Jag kände inte ett smack! Jag hade magkatarren från helvetet från vet ej vilken vecka. Men med kortison och andra piller så inte så konstigt. Annars kände jag inte ett endaste dugg förrän första sparken i v.19. Kände mig inte det minsta gravid alls. Så var lugn! Det kommer Nu har jag knappt en lugn stund i magen Helt underbart!
  • UndrandeSökare
    pipperoni skrev 2019-09-18 09:10:26 följande:

    Hej alla!

    Här kommer en uppdatering från mig. Det har gått bra hittills. PRP gjorde susen för slemhinnan och jag är gravid. Vågar knappt tro det och har svårt att glädja mig. Det känns som ett litet, första steg på en lång resa där så mycket kan gå fel. Efter tre missfall är det lätt att vänta missfall istället för att vänta barn. Men, det är bara att hålla alla tummar och ta en dag i taget. 

    Jag plussade redan på RD7 med vanligt kisstest. Tog hcg RD8 och det var 144. Nytt hcg RD12 som visade 896, så till skillnad från förra graviditeten verkar det starta stabilt (sist hade jag hcg 34 på RD9, som inte dubblerade lika snabbt som det skulle till andra mätningen). Dock har jag på tok för höga lymfocyter, vilket tyder på att immunförsvaret är upprört. Jag tog ett intralipiddropp igår och har fått höja kortisondosen. Nya prover på torsdag. 

    Så, du kan försiktigt flytta över mig till gravidgruppen med BF maj 2020, Undrande Sökare. 


    Stort grattis Pipperon till plusset ! Det var välförtjänt efter alla dina försök med först egna ägg och sen äggdonation. Jag har redan grattat dig i Atentråden, men säger gratis här också. Jag har läst det du skrivit på 1177. Bra att du hittat en pensionerad sjuksköterska som hjälper dig med intralipiddroppen. Lycka till nu !
  • Frazze
    pipperoni skrev 2019-09-18 09:10:26 följande:

    Hej alla!

    Här kommer en uppdatering från mig. Det har gått bra hittills. PRP gjorde susen för slemhinnan och jag är gravid. Vågar knappt tro det och har svårt att glädja mig. Det känns som ett litet, första steg på en lång resa där så mycket kan gå fel. Efter tre missfall är det lätt att vänta missfall istället för att vänta barn. Men, det är bara att hålla alla tummar och ta en dag i taget. 

    Jag plussade redan på RD7 med vanligt kisstest. Tog hcg RD8 och det var 144. Nytt hcg RD12 som visade 896, så till skillnad från förra graviditeten verkar det starta stabilt (sist hade jag hcg 34 på RD9, som inte dubblerade lika snabbt som det skulle till andra mätningen). Dock har jag på tok för höga lymfocyter, vilket tyder på att immunförsvaret är upprört. Jag tog ett intralipiddropp igår och har fått höja kortisondosen. Nya prover på torsdag. 

    Så, du kan försiktigt flytta över mig till gravidgruppen med BF maj 2020, Undrande Sökare. 


    Åh, jag skickar ett litet grattis eftersom att man inget vågar ta ut i förskott. Men jag ska hålla tummar och tår för att allt ska gå vägen Så underbart det vore efter allt kämpande! Tänk att sånt här tar alla bara för givet!? Ja vi ska försöja bli gravida nu. Tjoff så är de på smällen! De förstår aldrig hur det känns att få frågan eller höra tjatet, när ska ni skaffa barn då? Vill inte ni ha barn? Etc etc! Ta det nu lugnt och vårda det lilla knytet där inne! Lycka till!
  • UndrandeSökare

    Uppdaterad lista kommer här


    På gång: 
    AnnaLa  FET september
    UndrandeSökare FET oktober
    Missne FET oktober 
    Sjuttiosjuan FET oktober
    Lilla Gs mamma

    Ruvar:
    CrookedTail testdag 27/9


    Gravid: 
    JayCee, BF 15/4 2020 (hoppas hoppas!)
    Maran73, BF (ta i trä) 2 mars 2020
    Solros80, gravid med tvillingar
    Frazze BF 16 Dec (om allt går som det ska) 
    Dosan74: Gravid med en liten tjej 
    Havet75, (flicka) planerat snitt 9/10
    SuzieZ
    Peewee44 BF 28/1 2020 pojke
    Lilly2013
    Pipperoni BF maj 2020

    Barnet fött: 
    Kolabönan73, pojke född 190310
    Bell13, flicka född 190822


  • AnnaLa
    UndrandeSökare skrev 2019-09-16 22:31:29 följande:

    Lycka till på resan AnnLa, vilket datum har du insättning i Riga?


    Idag:) har precis kommit från kliniken och embryot hade klarat uppfrysningen. Så nu är jag också ruvade igen:)
  • AnnaLa
    pipperoni skrev 2019-09-18 09:10:26 följande:

    Hej alla!

    Här kommer en uppdatering från mig. Det har gått bra hittills. PRP gjorde susen för slemhinnan och jag är gravid. Vågar knappt tro det och har svårt att glädja mig. Det känns som ett litet, första steg på en lång resa där så mycket kan gå fel. Efter tre missfall är det lätt att vänta missfall istället för att vänta barn. Men, det är bara att hålla alla tummar och ta en dag i taget. 

    Jag plussade redan på RD7 med vanligt kisstest. Tog hcg RD8 och det var 144. Nytt hcg RD12 som visade 896, så till skillnad från förra graviditeten verkar det starta stabilt (sist hade jag hcg 34 på RD9, som inte dubblerade lika snabbt som det skulle till andra mätningen). Dock har jag på tok för höga lymfocyter, vilket tyder på att immunförsvaret är upprört. Jag tog ett intralipiddropp igår och har fått höja kortisondosen. Nya prover på torsdag. 

    Så, du kan försiktigt flytta över mig till gravidgruppen med BF maj 2020, Undrande Sökare. 


    Fantastiskt ! Grattis! Vad roligt efter en lång resa.

    Vad roligt att metoden med slemhinnan verkat fungera!

    Det ger ju hopp för alla som kämpar med den.

    Min hade blivit hela 10mm nu till insättning efter alla östrogen plåster, tabletter, och evitaminer.
  • AnnaLa
    Maran73 skrev 2019-09-18 07:27:09 följande:

    [quote=79906051][quote-nick]CrookedTail skrev 2019-09-16 19:41:06 följande:[/quote-nick]Nu är jag ruvare! :D Vi fick ut 12 fina embryon, varav 10 av god kvalitet. Vi satte tillbaka ett. Hoppas hoppas att det tar sig!

    Lycka till AnnaLa! Håller tummarna för dig :)

    Håller hårt, lycka till!!! Och även till AnnaLa!!!


    Tack:) läste ditt lycka till när jag satt i väntrummet:) värmde:)
  • Sjuttiosjuan
    pipperoni skrev 2019-09-18 09:10:26 följande:

    Hej alla!

    Här kommer en uppdatering från mig. Det har gått bra hittills. PRP gjorde susen för slemhinnan och jag är gravid. Vågar knappt tro det och har svårt att glädja mig. Det känns som ett litet, första steg på en lång resa där så mycket kan gå fel. Efter tre missfall är det lätt att vänta missfall istället för att vänta barn. Men, det är bara att hålla alla tummar och ta en dag i taget. 

    Jag plussade redan på RD7 med vanligt kisstest. Tog hcg RD8 och det var 144. Nytt hcg RD12 som visade 896, så till skillnad från förra graviditeten verkar det starta stabilt (sist hade jag hcg 34 på RD9, som inte dubblerade lika snabbt som det skulle till andra mätningen). Dock har jag på tok för höga lymfocyter, vilket tyder på att immunförsvaret är upprört. Jag tog ett intralipiddropp igår och har fått höja kortisondosen. Nya prover på torsdag. 

    Så, du kan försiktigt flytta över mig till gravidgruppen med BF maj 2020, Undrande Sökare. 


    Men vilka underbara nyheter!!!! Grattis!!!
  • Sjuttiosjuan
    AnnaLa skrev 2019-09-18 11:21:26 följande:

    Idag:) har precis kommit från kliniken och embryot hade klarat uppfrysningen. Så nu är jag också ruvade igen:)


    Hejja Hejja!! Hoppas på fler glada nyheter om några veckor:)
  • Lilly2013

    Stort grattis, nu håller vi alla tummar och tår Nä det är ju det dom inte haft upprepade missfall förstår ju inte rädslan och ängslan. Men vi får verkligen hoppas att det varit skruttiga ägg och ung donator och all medicinering ska hjälpa.


    pipperoni skrev 2019-09-18 09:11:50 följande:

    Känner så väl igen det där... De som aldrig har gått igenom detta kan nog inte förstå att man kan önska sig gravidillamående... Jag känner inte heller mycket. Är extremt muntorr/törstig och känner ibland lite svagt molande, men det kan lika gärna vara inbillning. Inget i brösten, inget annat. Håll ut...!


Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019