• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Maran73
    pipperoni skrev 2019-09-18 09:10:26 följande:

    Hej alla!

    Här kommer en uppdatering från mig. Det har gått bra hittills. PRP gjorde susen för slemhinnan och jag är gravid. Vågar knappt tro det och har svårt att glädja mig. Det känns som ett litet, första steg på en lång resa där så mycket kan gå fel. Efter tre missfall är det lätt att vänta missfall istället för att vänta barn. Men, det är bara att hålla alla tummar och ta en dag i taget. 

    Jag plussade redan på RD7 med vanligt kisstest. Tog hcg RD8 och det var 144. Nytt hcg RD12 som visade 896, så till skillnad från förra graviditeten verkar det starta stabilt (sist hade jag hcg 34 på RD9, som inte dubblerade lika snabbt som det skulle till andra mätningen). Dock har jag på tok för höga lymfocyter, vilket tyder på att immunförsvaret är upprört. Jag tog ett intralipiddropp igår och har fått höja kortisondosen. Nya prover på torsdag. 

    Så, du kan försiktigt flytta över mig till gravidgruppen med BF maj 2020, Undrande Sökare. 


    Åååååh jag blev SÅ glad av att läsa detta inlägg Emilie!!! Nästan som att du är ens kompis när man får veta så mycket om dig genom din bok. Men visst, försiktig optimism förstår jag att du försöker hålla det nere på pga flera bakslag, men ändå.. Så bra hcg också! Grattis till plus kan jag iaf börja med!! <3

    Härligt AnnaLa! Idel framgång att läsa om i tråden!

    Och, ang symptom så kom mina sent denna gång, kände mkt under ruvning men efter pluset var det extremt svaga känningar i flera veckor, knappt ngt alls! Brösten t ex började ömma först för hmmm tre veckor sedan kanske, runt v 14. Illamående, doftkänslighet, motvilja för viss mat o dryck, körig uppsvälld mage m.m. vid v 8 ca. Just saying.
  • Frazze
    pipperoni skrev 2019-09-18 20:51:49 följande:

    Skönt att höra... Jag tänker också att kortisonet säkert tar bort en del av symptomen. Tröttheten bland annat. 


    Inte på mig! Mådde apdåligt av dem, dötrött el det var väl Utrogesten som gjorde det kanske? Jag hade ju dock jätteömma bröst nästan från start. Men en kompis som gjort samma sa att hon kände inte ens det förrän v.14. Hon ville helst göra ett vul i veckan gör att kolla så det verkligen var sant!
  • Lilly2013

    Ahhh du tänker att det e kortisonet som tar bort symtomen av graviditeten.. hmmm..

    sen jag började på Ava så har jag först ätit p-piller och sen procrensprutan så tänkte att det var detta som gjorde att jag inte känt av progesteronet. När jag gick på kliniken i Polen så blev jag inte nedreglerad och tyckte jag lände mig lite halvgravid vid alla 3 behandlingarna, dock var jag ju inte gravid. Man vill ju naturligtvis inte må dåligt men lite lite ont i brösten kunde man väl få ha, dom känns mindre än någonsin t.o.m gått ner 2 kilo. Men med tanke på hur mycket jag kissar om nätterna så e det nog vätska. Sen jag började med Crinone och kortisonet så har jag varit 2-4 gånger varje natt mellan 3-7, heltalet. Läste din blogg. Du e väldigt duktig på att skriva. Ska bli kul att följa din resa


    pipperoni skrev 2019-09-18 20:51:49 följande:

    Skönt att höra... Jag tänker också att kortisonet säkert tar bort en del av symptomen. Tröttheten bland annat. 


  • Limarie

    Nu har vi haft vårt första samtal med läkare på Sahlgrenska. Efter 2 misslyckade IVF privat så står vi nu i deras kö. 1,5-2 år. 

    Tyvärr har vi även en spermafaktor så hon är rädd att det antingen inte alls är mina ägg som är problemet eller att det är både och.

    Men hon tycker vi ska göra först 1 försök med äggdonation och fungerar det inte, gör dubbeldonation. 

    Trist att det är så och att man inte vill prova egna ägg och spermadonator. Men enligt statistiken är det ändå oftast en äggfaktor. 

    Nu kommer vi dock inte vänta i 2 år utan söka oss vidare, både till andra landstinget och utomlands. Nu får resan börja på riktigt. 


    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - ?
  • pipperoni
    Maran73 skrev 2019-09-18 23:02:40 följande:

    Åååååh jag blev SÅ glad av att läsa detta inlägg Emilie!!! Nästan som att du är ens kompis när man får veta så mycket om dig genom din bok. Men visst, försiktig optimism förstår jag att du försöker hålla det nere på pga flera bakslag, men ändå.. Så bra hcg också! Grattis till plus kan jag iaf börja med!! <3

    Härligt AnnaLa! Idel framgång att läsa om i tråden!

    Och, ang symptom så kom mina sent denna gång, kände mkt under ruvning men efter pluset var det extremt svaga känningar i flera veckor, knappt ngt alls! Brösten t ex började ömma först för hmmm tre veckor sedan kanske, runt v 14. Illamående, doftkänslighet, motvilja för viss mat o dryck, körig uppsvälld mage m.m. vid v 8 ca. Just saying.


    Tack! Skönt att höra att du fick symptom sent. Det ger hopp!
  • Motnyttliv

    [quote=79910620][quote-nick]CrookedTail skrev 2019-09-18 20:59:28 följande:[/quote-nick]Spännande! Jag har precis kommit hem från Riga efter mitt första ET. Innan vi startade frågade jag kliniken om de hade någon läkare att rekommendera i Göteborg och de kunde tipsa om en som de samarbetar med. Så skriv till kliniken och fråga! Skulle du hitta en annan som passar bättre under tiden, så är det ju bara att byta ????

    Jag gjorde det första VUL + testerna inför ÄD hos den läkaren, sen blev jag tipsad av UndrandeSökare om en bra mycket billigare som jag har gjort resterande VUL hos. Men den första läkaren skriver fortfarande ut de recept som jag behöver.[/

    Vi fick tips av dem i Riga på två kliniker i Stockholm men det blir lite långt för oss att åka, sedan hade läkarna inte telefontid heller så allt skulle ske på bokade besök. Men idag fick faktiskt tag i en klinik i en närliggande stad som kan hjälpa oss ????.

    Spännande att ni kommit hem från ert första ET, håller tummarna för er ! Hur länge var ni i Riga ? Hur långt tid tog det från första kontakten med dem tills ni var på plats ?

  • CrookedTail
    Motnyttliv skrev 2019-09-19 17:11:31 följande:

    Vi fick tips av dem i Riga på två kliniker i Stockholm men det blir lite långt för oss att åka, sedan hade läkarna inte telefontid heller så allt skulle ske på bokade besök. Men idag fick faktiskt tag i en klinik i en närliggande stad som kan hjälpa oss ????.

    Spännande att ni kommit hem från ert första ET, håller tummarna för er ! Hur länge var ni i Riga ? Hur långt tid tog det från första kontakten med dem tills ni var på plats ?


    Vad skönt att ni hittade en nära, det underlättar ju en del :)

    Vi var där i 4 nätter, satte i ett 3-dagar embryo. Efter första kontakt med AVA-kliniken så dröjde det knappt 2 veckor innan de hade en donator till oss. Om jag minns rätt så planerade vi in behandling ganska så direkt, jag skulle sätta igång medicineringen vid nästa mens. Tyvärr uteblev min mens den månaden, och därefter hade min sambo en väldigt intensiv jobbperiod under några veckor, så vi fick skjuta på det nästan 2 månader. Men första kontakt var i maj, så det har ändå gått snabbt! :)
    April 2017: spontangravid, MA i V.13 | Januari 2019 IVF: 0 ET | April 2019 IVF: 0 ET
  • AnnaLa
    CrookedTail skrev 2019-09-20 08:09:37 följande:

    Vad skönt att ni hittade en nära, det underlättar ju en del :)

    Vi var där i 4 nätter, satte i ett 3-dagar embryo. Efter första kontakt med AVA-kliniken så dröjde det knappt 2 veckor innan de hade en donator till oss. Om jag minns rätt så planerade vi in behandling ganska så direkt, jag skulle sätta igång medicineringen vid nästa mens. Tyvärr uteblev min mens den månaden, och därefter hade min sambo en väldigt intensiv jobbperiod under några veckor, så vi fick skjuta på det nästan 2 månader. Men första kontakt var i maj, så det har ändå gått snabbt! :)


    Ahh såg att vi hade samma testdag. Och det är ju så klart för att du satte in ett tredagars två dagar innan mig ochjag ett femdagars..:)

    Nu är det bara att vänta å hålla tummar å tår:)
  • CrookedTail
    AnnaLa skrev 2019-09-20 08:32:33 följande:
    Ahh såg att vi hade samma testdag. Och det är ju så klart för att du satte in ett tredagars två dagar innan mig ochjag ett femdagars..:)

    Nu är det bara att vänta å hålla tummar å tår:)
    Men gud vad spännande med samma testdag! Jag hoppas att vi får anledning att fira den dagen båda två :D
    April 2017: spontangravid, MA i V.13 | Januari 2019 IVF: 0 ET | April 2019 IVF: 0 ET
  • CrookedTail

    Jag har kommit fram till att jag har någon slags hatkärlek för Lutinusen, Jag kommer på mig själv med att längta efter nästa gång jag ska "stoppa in" bara för att då är jag ett steg närmre testdagen. 


    April 2017: spontangravid, MA i V.13 | Januari 2019 IVF: 0 ET | April 2019 IVF: 0 ET
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019