• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Limarie

    Hej!

    Är det någon av er som bor i Göteborg eller i närheten?

    Vi (33 och 41) planerar att göra vår första äggdonation i december eller januari. Vi hade så gärna velat komma i kontakt med ett annat par, eller en ensamstående som ska genomgå eller precis genomgår samma process. Både för att byta ut lite erfarenheter men också för att bara träffas och kanske ses mer framöver.

    Hör gärna av er i så fall!


    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - ?
  • PeeWee44
    Lilly2013 skrev 2019-09-30 09:19:33 följande:

    Nu har vi varit på vul. Hjärtat slog och allt såg bra ut men han tyckte att det var 5-6 dagar för litet. Nytt vul på fredag. Fan mä.. denna ständiga oro. Har ju varit med om detta innan och när man kommit gången efter så har det varit över. Orkar inte..


    Håller tummarna för att det ser bra ut på fredag. Vilken vecka är du i? På mitt första ultraljud så var det ju +- 5-6 dagar då det är svårt att mäta när det är så litet. Gjorde mitt i vecka 7+3. Kramar
  • Lilly2013

    Ja det blev helt plötsligt väldigt jobbigt. Är det nu så att det ska gå åt helsike så vill jag bara kunna börja om på ny kula direkt. Har haft långdragna missfall alla gånger tyvärr..

    Nä man vet ju det men tyckte det var lite väl mycket skillnad. Det ända jag tröstar mig med är att han sa att allt annat såg bra ut. Vet att vid ett par gånger innan så har hinnsäck och gulkropp inte riktigt sett normala ut när fostret varit för litet.


    Maran73 skrev 2019-09-30 09:56:43 följande:

    Nää vad jobbigt.. man vill ju förstås ha en mätning på max ett par-tre dagars diff. Men det är ju ingen exakt vetenskap de där mätningarna. Hoppas veckan går hyfsat fort! <3


  • Lilly2013

    Tack!

    Jag är i vecka 7+0 idag. Jaha sa de så till dig.??

    Denna ultraljudsmaskinen räknade själv ut när han mätte.. men det brukar den kanske göra..?? Kommer inte ihåg det men har ju inte varit gravid på 5 år.

    Han kollade också med nått som visade blodgenomströmning och det såg normalt ut. Tror min man tyckte att hjärtat slog långsamt jämfört med vad han kom ihåg från förr men han sa att det var normalt.

    Att det sen ökar de närmsta veckorna.

    Vilken vecka är du nu i??


    PeeWee44 skrev 2019-09-30 11:38:54 följande:

    Håller tummarna för att det ser bra ut på fredag. Vilken vecka är du i? På mitt första ultraljud så var det ju +- 5-6 dagar då det är svårt att mäta när det är så litet. Gjorde mitt i vecka 7+3. Kramar


  • PeeWee44
    Lilly2013 skrev 2019-09-30 12:12:40 följande:

    Tack!

    Jag är i vecka 7+0 idag. Jaha sa de så till dig.??

    Denna ultraljudsmaskinen räknade själv ut när han mätte.. men det brukar den kanske göra..?? Kommer inte ihåg det men har ju inte varit gravid på 5 år.

    Han kollade också med nått som visade blodgenomströmning och det såg normalt ut. Tror min man tyckte att hjärtat slog långsamt jämfört med vad han kom ihåg från förr men han sa att det var normalt.

    Att det sen ökar de närmsta veckorna.

    Vilken vecka är du nu i??


    Maskinen räknar själv, men det stod på skärmen +-6 och min gyn så det också. Eftersom allt annat såg bra ut tror jag inte du behöver vara orolig. Viktigt att det sitter på rätt ställe. Och som sagt min var runt 12mm i vecka 7+3 men när det är så litet är det svårt att mäta rätt. Hur lång var din?

    Jag har kommit så långt som till vecka 22+6, det är helt galet. Ska på flödesultraljud om några veckor. Killen sparkar och visar att han finns där.
  • Lilly2013

    Ok. På maskinen stod det 6+1 som mest han mätte om och det blev 6+0. Jag kollade aldrig måttet..tyvärr och han sa aldrig måttet, frågade min man efteråt om han kollade mm och han trodde 3 nånting men jag tycker det låter väldigt litet.. sen hittade jag en tabell som visade 6+0 3 mm och 6+2 4 mm så det skulle ju ändå kunna stämma. Den växer ju nästan 1 mm per dag nu så den borde ju varit 7-8 mm om tabellen jag hittade stämmer. Ditt lilla knyte var ju alldeles perfekt för sin ålder då ju

    Så skönt att äntligen kommit så långt.. Ni har ju oxå haft en väldigt lång resa..

    Hade bestämt att 45 år var min gräns men det fyller jag alldeles strax och det hade varit skönt att inte behöva starta om fler gånger.. har 6 kvar i frysen så tänker att nått av de borde kunna bli ett barn men som sagt tiden går.


    PeeWee44 skrev 2019-09-30 12:29:00 följande:

    Maskinen räknar själv, men det stod på skärmen +-6 och min gyn så det också. Eftersom allt annat såg bra ut tror jag inte du behöver vara orolig. Viktigt att det sitter på rätt ställe. Och som sagt min var runt 12mm i vecka 7+3 men när det är så litet är det svårt att mäta rätt. Hur lång var din?

    Jag har kommit så långt som till vecka 22+6, det är helt galet. Ska på flödesultraljud om några veckor. Killen sparkar och visar att han finns där.


  • PeeWee44
    Lilly2013 skrev 2019-09-30 12:52:34 följande:

    Ok. På maskinen stod det 6+1 som mest han mätte om och det blev 6+0. Jag kollade aldrig måttet..tyvärr och han sa aldrig måttet, frågade min man efteråt om han kollade mm och han trodde 3 nånting men jag tycker det låter väldigt litet.. sen hittade jag en tabell som visade 6+0 3 mm och 6+2 4 mm så det skulle ju ändå kunna stämma. Den växer ju nästan 1 mm per dag nu så den borde ju varit 7-8 mm om tabellen jag hittade stämmer. Ditt lilla knyte var ju alldeles perfekt för sin ålder då ju

    Så skönt att äntligen kommit så långt.. Ni har ju oxå haft en väldigt lång resa..

    Hade bestämt att 45 år var min gräns men det fyller jag alldeles strax och det hade varit skönt att inte behöva starta om fler gånger.. har 6 kvar i frysen så tänker att nått av de borde kunna bli ett barn men som sagt tiden går.


    Vi hade också satt upp massa gränser, dom flyttades vart efter vi misslyckades. Som sagt det var på 11:e och sista försöket vi lyckades. Ville bara få det överstökat så att vi kunde gå vidare som en familj utan barn. Nu ville det lilla embryot annorlunda. om allt går som det ska i fortsättningen så blir vi tre i slutet på januari.

    Ge bara inte upp! Kämpa på alla.
  • Lilly2013

    Nä tror ju att jag verkligen kommer att ångra mig om jag avslutar och fortfarande har kvar i frysen men bland känns det för tungt. Vet knappt vem man är längre om man inte har detta som sin huvudsyssla. Som ett brev på posten så försvann de få symtomen jag hade igår.. Har ju varit sjukt nattkissnödigt typ 5 ggr per natt men sista nätterna endast 2 gånger och brösten hade precis börjat spänna men det försvann tydligen igen. Tur att detta lilla knytet ville annorlunda, det är ni verkligen värda efter allt ett slit <3


    PeeWee44 skrev 2019-09-30 13:30:09 följande:

    Vi hade också satt upp massa gränser, dom flyttades vart efter vi misslyckades. Som sagt det var på 11:e och sista försöket vi lyckades. Ville bara få det överstökat så att vi kunde gå vidare som en familj utan barn. Nu ville det lilla embryot annorlunda. om allt går som det ska i fortsättningen så blir vi tre i slutet på januari.

    Ge bara inte upp! Kämpa på alla.


  • Lilly2013

    Nä tror ju att jag verkligen kommer att ångra mig om jag avslutar och fortfarande har kvar i frysen men bland känns det för tungt. Vet knappt vem man är längre om man inte har detta som sin huvudsyssla. Som ett brev på posten så försvann de få symtomen jag hade igår.. Har ju varit sjukt nattkissnödigt typ 5 ggr per natt men sista nätterna endast 2 gånger och brösten hade precis börjat spänna men det försvann tydligen igen. Tur att detta lilla knytet ville annorlunda, det är ni verkligen värda efter allt ett slit <3


    PeeWee44 skrev 2019-09-30 13:30:09 följande:

    Vi hade också satt upp massa gränser, dom flyttades vart efter vi misslyckades. Som sagt det var på 11:e och sista försöket vi lyckades. Ville bara få det överstökat så att vi kunde gå vidare som en familj utan barn. Nu ville det lilla embryot annorlunda. om allt går som det ska i fortsättningen så blir vi tre i slutet på januari.

    Ge bara inte upp! Kämpa på alla.


  • UndrandeSökare

    För er nya som läser här itråden, och som funderar på att välja Avaclinic i Riga för er behandling. Så kommer de ha en gratis Seminarium (föreläsning och infoträff) i Stockholm den 19 Oktober 2019. För mer info se klinikens hemsida www.avaclinic.lv

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019