• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • AnnaLa
    Maran73 skrev 2019-10-01 13:42:57 följande:

    Toppen!!!


    :) tack!
    Lilly2013 skrev 2019-10-01 20:20:20 följande:

    Tack försöker tänka positivt. Tur man har ett jobb att gå till.. som skingrar tankarna. Ja man skulle ju inte googla men svårt att låta bli. Man ser ju oftast de domngsdt problem och inte solskenhistorien.

    Har du fått din dotter också genom äggdonation? Syskon försök nu då håller tummarna för oss alla. <3


    Ja hur klarade sig folk innan Google? ;) jag tror jag har googlat varenda detalj som går rörande sånt som har med fertilitet, graviditet som finns de här sista åren:) men jag tycker också om att ha så mycket fakta som möjligt.. både tillförlitliga fakta, eller bara rena spekulationer:) de kan lugna för stunden det också.

    Ja dottern är också via donation. Dubbeldonation:)

    Jag hoppas ni alla här får chansen att uppleva det miraklet!
  • Limarie

    Positiva nyheter:

    Vi står sedan tidigare i Sahlgrenskas äggdonationskö. Men väntetiden låg på 2 år. Så länge ville vi inte vänta och skickade därför en egenremiss till Karolinska. Igår kom bekräftelsen. Vi står nu i deras kö istället.

    Väntetid där 2-3 månader för nybesök och sedan 2-3 månader väntetid på en donator.

    Gud, vilken skillnad. Och vi är så tacksamma över det fria vårdvalet som numera finns i Sverige.

    Tänkte skriva det i fall det är flera som väntar länge på äggdonation i Sverige.

    Är det någon av er som har gjort sina försök på Karolinska?


    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - ?
  • CrookedTail
    Limarie skrev 2019-10-03 09:38:21 följande:

    Positiva nyheter:

    Vi står sedan tidigare i Sahlgrenskas äggdonationskö. Men väntetiden låg på 2 år. Så länge ville vi inte vänta och skickade därför en egenremiss till Karolinska. Igår kom bekräftelsen. Vi står nu i deras kö istället.

    Väntetid där 2-3 månader för nybesök och sedan 2-3 månader väntetid på en donator.

    Gud, vilken skillnad. Och vi är så tacksamma över det fria vårdvalet som numera finns i Sverige.

    Tänkte skriva det i fall det är flera som väntar länge på äggdonation i Sverige.

    Är det någon av er som har gjort sina försök på Karolinska?


    Åh, så skönt!
    Apr 2017: spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF: 0 ET | Apr 2019 IVF: 0 ET | Sep 2019 ÄD: 1 ET
  • Lovsan
    Limarie skrev 2019-10-03 09:38:21 följande:

    Positiva nyheter:

    Vi står sedan tidigare i Sahlgrenskas äggdonationskö. Men väntetiden låg på 2 år. Så länge ville vi inte vänta och skickade därför en egenremiss till Karolinska. Igår kom bekräftelsen. Vi står nu i deras kö istället.

    Väntetid där 2-3 månader för nybesök och sedan 2-3 månader väntetid på en donator.

    Gud, vilken skillnad. Och vi är så tacksamma över det fria vårdvalet som numera finns i Sverige.

    Tänkte skriva det i fall det är flera som väntar länge på äggdonation i Sverige.

    Är det någon av er som har gjort sina försök på Karolinska?


    Har gjort ett försök på Karolinska. Tyvärr en mindre bra upplevelse. Barnmorskan som vi hade kontakt med som koordinerade ÄD patienter var inte den trevligaste. Öht svåra att komma i kontakt med. Man får ringa och sedan vänta på att bli uppringd senare under dagen eller dagen därpå. Fick själv ringa och fråga om befruktningen gått bra och hur många ägg vi fått samt fråga om när insättning skulle ske, då ingen ringde mig/oss. Fick en äldre manlig läkare som gjorde insättning, han höll på i säkert 45 min och hade jättesvårt att genomföra insättningen, fick sätta bedövning, använda en tång osv. Gjorde väldigt ont och blödde massor under det närmsta dygnet. Det negativa är att man i Sverige (iaf på Karolinska) måste dela på äggen som donatorn lämnar med ett till par om antalet ägg överstiger 8 st. Vi var mottagarpar nr 1, men donatorn lämnade endast 2 ägg. Ett ägg som delade sig normalt, insättning på dag 2. Givetvis tog det sig inte. Läkaren informerade mig vid insättning om att man att man tar hänsyn till antal ägg man som mottagarparet får ifall man ska få göra fler försök eller ej om det första misslyckas. Han menade att man tog mer hänsyn till antalet ägg ur rättvisesynpunkt än antal försök per par. Vanligtvis erbjuds man bara en behandling med donerade ägg i Sverige pga brist på donatorer. Men han sa då att vi skulle få ett till försök pga ovanligt få ägg.

    När jag sedan ringde koordinatorn och meddelade negativt test och frågade om vi kunde få ett nytt försök med ny donator sa hon att vi inte kunde få det. Eventuellt om det skulle uppstå en ?lucka? längre fram men inget hon kunde garantera. Dubbla bud med andra ord. Vi kände oss lurade och som vi inte ens hade fått ett riktigt/rimligt försök. Att se detta som ett försök kändes som ett hån, 2 ynka ägg och enbart ett som delade sig normalt (som säkert inte hade klarat sig till blasto). Men Karolinska var nog nöjda, de kunde bocka av ett par i kön och gå vidare, deras uppgift var genomförd. Det är nackdelen med att universitetssjukhus utför denna typ av vård, då får plötsligt kvantitet före kvalité, något man bör vara medveten om innan som patient.

    (Vi kontaktade ganska omedelbart en klinik i Finland istället där hela upplevelsen var helt annorlunda, enbart till det bättre. Lätta att få kontakt med, trevliga och skickliga. Insättningen tog 5 min. Första försöket lyckades. Ett antal ägg till frysen.)
  • UndrandeSökare
    Lovsan skrev 2019-10-03 22:55:44 följande:

    ...?då får plötsligt kvantitet gå före kvalité? ska det stå.


    Delar alla svenska kliniker på äggen mellan 2 par vid äggdonation i Sverige? Bara nyfiken.
  • Limarie
    Lovsan skrev 2019-10-03 22:53:00 följande:
    Har gjort ett försök på Karolinska. Tyvärr en mindre bra upplevelse. Barnmorskan som vi hade kontakt med som koordinerade ÄD patienter var inte den trevligaste. Öht svåra att komma i kontakt med. Man får ringa och sedan vänta på att bli uppringd senare under dagen eller dagen därpå. Fick själv ringa och fråga om befruktningen gått bra och hur många ägg vi fått samt fråga om när insättning skulle ske, då ingen ringde mig/oss. Fick en äldre manlig läkare som gjorde insättning, han höll på i säkert 45 min och hade jättesvårt att genomföra insättningen, fick sätta bedövning, använda en tång osv. Gjorde väldigt ont och blödde massor under det närmsta dygnet. Det negativa är att man i Sverige (iaf på Karolinska) måste dela på äggen som donatorn lämnar med ett till par om antalet ägg överstiger 8 st. Vi var mottagarpar nr 1, men donatorn lämnade endast 2 ägg. Ett ägg som delade sig normalt, insättning på dag 2. Givetvis tog det sig inte. Läkaren informerade mig vid insättning om att man att man tar hänsyn till antal ägg man som mottagarparet får ifall man ska få göra fler försök eller ej om det första misslyckas. Han menade att man tog mer hänsyn till antalet ägg ur rättvisesynpunkt än antal försök per par. Vanligtvis erbjuds man bara en behandling med donerade ägg i Sverige pga brist på donatorer. Men han sa då att vi skulle få ett till försök pga ovanligt få ägg.

    När jag sedan ringde koordinatorn och meddelade negativt test och frågade om vi kunde få ett nytt försök med ny donator sa hon att vi inte kunde få det. Eventuellt om det skulle uppstå en ?lucka? längre fram men inget hon kunde garantera. Dubbla bud med andra ord. Vi kände oss lurade och som vi inte ens hade fått ett riktigt/rimligt försök. Att se detta som ett försök kändes som ett hån, 2 ynka ägg och enbart ett som delade sig normalt (som säkert inte hade klarat sig till blasto). Men Karolinska var nog nöjda, de kunde bocka av ett par i kön och gå vidare, deras uppgift var genomförd. Det är nackdelen med att universitetssjukhus utför denna typ av vård, då får plötsligt kvantitet före kvalité, något man bör vara medveten om innan som patient.

    (Vi kontaktade ganska omedelbart en klinik i Finland istället där hela upplevelsen var helt annorlunda, enbart till det bättre. Lätta att få kontakt med, trevliga och skickliga. Insättningen tog 5 min. Första försöket lyckades. Ett antal ägg till frysen.)
    Usch vilken upplevelse. Det låter inte alls bra.

    Jag pratade nog med denna barnmorska igår och hon var verkligen inte så trevligt tyckte jag.

    Hon sa att också att man bara garanteras 1 donator, hon pratade inte om antalet ägg. Det är ju hemskt om det bara blir några få ägg respektive embryo och att detta räknas som försök.

    Får jag fråga om ni hade gjort IVF landstingsfinansierad innan?

    Betalade ni själva i Finland till slut?

    Vi fick också ett inte så tydligt svar angående antal donatorer. Hon sa att man i teorin kan ha upp till tre men det beror på antalet donatorer som de har. Just nu är det ganska bra. Men det bestäms sedan av läkaren osv. Vi kommer nog ha en egen donator och då sa hon att vi därmed kommer höja starkt våra chanser till en till donator i alla fall.

    Fick ni aldrig nåt uppföljningssamtal med en läkare när det hela hade misslyckats?


    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - ?
  • Lovsan
    UndrandeSökare skrev 2019-10-04 07:49:30 följande:
    Delar alla svenska kliniker på äggen mellan 2 par vid äggdonation i Sverige? Bara nyfiken.
    Det är det jag inte vet, men på Karolinska delar två par på äggen om antalet ägg som donatorn lämnar överstiger 8 st. Alltså är det två kvinnor som samtidigt förbereder kroppen för ett ET, även fast det är mycket osäkert om kvinna i mottagarpar nr 2 kommer få genomföra ET. Bara det tycker jag känns märkligt och inte riktigt okej. Det är ju ganska mycket hormoner man stoppar i sig.
  • Lovsan
    Limarie skrev 2019-10-04 07:51:22 följande:
    Usch vilken upplevelse. Det låter inte alls bra.

    Jag pratade nog med denna barnmorska igår och hon var verkligen inte så trevligt tyckte jag.

    Hon sa att också att man bara garanteras 1 donator, hon pratade inte om antalet ägg. Det är ju hemskt om det bara blir några få ägg respektive embryo och att detta räknas som försök.

    Får jag fråga om ni hade gjort IVF landstingsfinansierad innan?

    Betalade ni själva i Finland till slut?

    Vi fick också ett inte så tydligt svar angående antal donatorer. Hon sa att man i teorin kan ha upp till tre men det beror på antalet donatorer som de har. Just nu är det ganska bra. Men det bestäms sedan av läkaren osv. Vi kommer nog ha en egen donator och då sa hon att vi därmed kommer höja starkt våra chanser till en till donator i alla fall.

    Fick ni aldrig nåt uppföljningssamtal med en läkare när det hela hade misslyckats?
    Nej, det var ingen trevlig upplevelse. Det var säkert samma barnmorska som du talade med, jag tror hon har suttit den rollen i ett antal år nu.

    Hon talade heller inte om antal ägg med oss, jag misstänker att läkaren försade sig lite till mig om hur de arbetar bakom kulisserna när de erbjuder par fler försök eller ej.

    Detta var vårt första landstingsfinansierade försök.

    Vi betalade själva för behandlingen i Finland, men eftersom Finland arbetar utifrån samma principer/regler kring ÄD-behandlingar som Sverige gör kan man få ersättning för behandlingen i efterhand av Försäkringskassan om man har kvar av sina tre landstingsfinansierade försök. Vi fick tillbaka hela kostnaden från FK i efterhand (ca 80 000 kr). 

    Vi blev aldrig erbjudna något uppföljningssamtal med någon läkare, frågade dock inte heller om vi kunde få något. 

    Jag hade låga förhoppningar om att försöket på KS skulle lyckas ända från början då jag visste att vi antingen skulle få dela på äggen med ett annat par eller ändå få bara ett fåtal ägg själva, oavsett skulle vi få ganska få ägg och troligtvis ännu färre bra embryon vilket inte ger så goda chanser att lyckas i slutändan. Beslutet att gå vidare med behandling utomlands var i princip taget redan innan försöket på Karolinska. Men bekväma som vi var ville vi först försöka på hemmaplan (vi bor i Sthlm), men i efterhand var behandlingen i Finland långt mer bekväm (och framgångsrik). Kan varmt rekommendera Ovumia Fertinova i Helsingfors om du är intresserad av Finland.
  • Limarie
    Lovsan skrev 2019-10-04 08:55:07 följande:
    Nej, det var ingen trevlig upplevelse. Det var säkert samma barnmorska som du talade med, jag tror hon har suttit den rollen i ett antal år nu.

    Hon talade heller inte om antal ägg med oss, jag misstänker att läkaren försade sig lite till mig om hur de arbetar bakom kulisserna när de erbjuder par fler försök eller ej.

    Detta var vårt första landstingsfinansierade försök.

    Vi betalade själva för behandlingen i Finland, men eftersom Finland arbetar utifrån samma principer/regler kring ÄD-behandlingar som Sverige gör kan man få ersättning för behandlingen i efterhand av Försäkringskassan om man har kvar av sina tre landstingsfinansierade försök. Vi fick tillbaka hela kostnaden från FK i efterhand (ca 80 000 kr). 

    Vi blev aldrig erbjudna något uppföljningssamtal med någon läkare, frågade dock inte heller om vi kunde få något. 

    Jag hade låga förhoppningar om att försöket på KS skulle lyckas ända från början då jag visste att vi antingen skulle få dela på äggen med ett annat par eller ändå få bara ett fåtal ägg själva, oavsett skulle vi få ganska få ägg och troligtvis ännu färre bra embryon vilket inte ger så goda chanser att lyckas i slutändan. Beslutet att gå vidare med behandling utomlands var i princip taget redan innan försöket på Karolinska. Men bekväma som vi var ville vi först försöka på hemmaplan (vi bor i Sthlm), men i efterhand var behandlingen i Finland långt mer bekväm (och framgångsrik). Kan varmt rekommendera Ovumia Fertinova i Helsingfors om du är intresserad av Finland.
    Jag blir nästan ledsen när jag läser allt det här. Men tack för att du delar.

    Och skönt att höra att FK ansåg att det då räknades bara som 1 försök på KS. Spännande...

    Ska man dela ägg... så konstigt. Framför allt om man bara får en donator.

    När gjorde ni försöket där?

    Vi är bara lite rädda att vi inte får pengarna tillbaka från FK. Måste man har väntat viss antal månaderna innan man har rätt till att göra behandlingen utomlands?

    I Finland har jag bott själv ett tag, så det känns bra att åka dit för en behandling.

    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - ?
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019