• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Snurranfian
    Lilla Gs mamma skrev 2019-11-06 12:51:10 följande:

    Precis hemkommen med två överförda blastocyster. Fem tinades och de tre som ?blev över? skulle odlas en dag till och sedan frysas igen. Fick idag veta att inga klarat odlingen. Nu har jag panik över att de två jag fått överförda också var kassa och att resan till Finland varit förgäves. Igen. Har någon varit med om liknande?


    Men ååh. Men håll hoppet uppe! Bästa miljön är ju i livmodern. Va det ni som hade samma klinik som vi? Ovumia i Helsingfors?
  • Snurranfian
    Milla91 skrev 2019-11-06 15:07:33 följande:

    Hej alla!

    Jag har idag plussat efter 8 års barnlöshet! Jag är alltså G R A V I D!!! Svårt att ta in!!! Går inte att beskriva den känslan jag har i kroppen just nu! Snälla låt detta gå hela vägen nu!!!


    Men gud va stort!!! Grattis!! Var har du gått?
  • UndrandeSökare
    Lilla Gs mamma skrev 2019-11-06 12:51:10 följande:

    Precis hemkommen med två överförda blastocyster. Fem tinades och de tre som ?blev över? skulle odlas en dag till och sedan frysas igen. Fick idag veta att inga klarat odlingen. Nu har jag panik över att de två jag fått överförda också var kassa och att resan till Finland varit förgäves. Igen. Har någon varit med om liknande?


    Ja, Bell13 råkade ut för det när de skulle göra ÄD och använda hennes mans spermier. Embryona klarade inte frysning och hon fick minus efter insättningen. De gjorde 2 omgångar med 2 olika kvinnliga donatorer. Andra omgången gjorde de PGS på alla embryon och det visade sig att mannen hade fel på spermierna, det saknades kromosomer. Hon lyckades tillslut med hjälp av dubbeldonation. Läs bakåt i denna tråd så hittar du alla hennes gamla inlägg. Tryck visa alla under ett av hennes inlägg så kan du läsa alla inläggen.

    Hoppas det går bra med ruvningen.
  • Milla91

    Tack snälla! Är så lycklig just nu! IVF Riga!


    Snurranfian skrev 2019-11-06 16:12:46 följande:

    Men gud va stort!!! Grattis!! Var har du gått?


  • Sjuttiosjuan
    Milla91 skrev 2019-11-06 15:07:33 följande:

    Hej alla!

    Jag har idag plussat efter 8 års barnlöshet! Jag är alltså G R A V I D!!! Svårt att ta in!!! Går inte att beskriva den känslan jag har i kroppen just nu! Snälla låt detta gå hela vägen nu!!!


    Jättegrattis!!!
  • Sjuttiosjuan
    Lilla Gs mamma skrev 2019-11-06 12:51:10 följande:

    Precis hemkommen med två överförda blastocyster. Fem tinades och de tre som ?blev över? skulle odlas en dag till och sedan frysas igen. Fick idag veta att inga klarat odlingen. Nu har jag panik över att de två jag fått överförda också var kassa och att resan till Finland varit förgäves. Igen. Har någon varit med om liknande?


    Jag fattar att det känns tufft men såklart är det inte kört!! Tänk att det var dom två bra som sattes in istället, 5 blastos kan ju inte vara kassa, minst en borde vara bra!

    Håller tummarna för er!
  • PeeWee44
    Milla91 skrev 2019-11-06 15:07:33 följande:

    Hej alla!

    Jag har idag plussat efter 8 års barnlöshet! Jag är alltså G R A V I D!!! Svårt att ta in!!! Går inte att beskriva den känslan jag har i kroppen just nu! Snälla låt detta gå hela vägen nu!!!


    Grattis! Det är sån härlig känsla. Se till att ta det lugnt nu. Första 12 veckorna bara lugna promenader.
  • Bråkstaken
    Fertilitetsresa skrev 2019-11-06 08:36:05 följande:

    Hej!

    Vilka modiga beslut du har tagit såhär långt! Heja dig! <3

    Jag har tvillingar födda 2014 genom äggdonation och jag kan såhär i efterhand intyga att det här med vem de är lika inte har berört mig eller spelat någon som helst roll! Jag var orolig för det innan men i efterhand har det verkligen varit en ickefråga!

    Jag kom ihåg att jag höll på att backa när vi fick besked om att vi fått en donator, det "kändes" inte så som jag trott och jag tänkte att det kunde varit tecken på att jag/vi inte skulle göra det. Jag fick verkligen spelet! Då ringde jag psykologen jag hade haft kontakt med under våra misslyckade ivf:er och hon fick mig att lugna ner mig. Sa att det var naturliga nerver och oro. Vilken tur att hon gjorde det! För det blev såå bra sen! Jag är så tacksam för mina barn och NU i EFTERHAND är jag glad att de blev till genom ÄD, för annars hade de inte varit just dessa barnen och det finns inga andra än just DE som jag vill ha till mina barn <3 <3

    Med detta sagt vill jag visa att det är bra att du har dessa tankar, det är en del i processen, i bearbetningen för det är en annorlunda situation och säkert inte en av dem du såg framför dig när du var yngre. Tankar som tar tid att vänja sig vid och acceptera. Har du möjlighet att prata med någon rekommenderar jag det.

    Kram

    PS. Vill du ha jobbet, ta det! Ingen av oss vet något om framtiden, det löser sig ;)


    Hej och tack för ditt fina svar!! Jag försöker tänka att det är en del av processen med mkt funderingar men man kan ju lätt bli lite knäpp i denna process! Jag bestämde mig för att berättA för min mamma då jag behövde någon mer som kände till det och blev positivt överraskad av hennes reaktion så allt kändes lite lugnare

    Jag tror inte heller att jag kommer bry mig om utseende och likheter men mitt i processen så började jag oroa mig för det. Har inte varit ett orosmoment tidigare. Min genetiska son ser jag inga likheter med mig heller förutom i sättet så det kan ju bli hur som helst!

    Jag tror allt kommer kännas bättre när jag väl har gjort överföringen, är flygrädd oxå så oroar mig för resan.

    Tack återigen för ditt fina svar, guld värt för en hormonstinn och orolig försökare! Kram <3
  • Najo
    Lilla Gs mamma skrev 2019-11-06 12:51:10 följande:

    Precis hemkommen med två överförda blastocyster. Fem tinades och de tre som ?blev över? skulle odlas en dag till och sedan frysas igen. Fick idag veta att inga klarat odlingen. Nu har jag panik över att de två jag fått överförda också var kassa och att resan till Finland varit förgäves. Igen. Har någon varit med om liknande?


    Hej,

    Detta var intressant. Hade ingen aning om att vissa kliniker tinar alla blastos och fortsätter odla en dag till och sedan frysen igen. Kanske dum fråga men blastos hatchar väl dag 6. Kan man frysa en hatchad blasto?? Det är lite samma oro man kan ha när man återför en 2 dagars och odlar resten vidare..bara för att ingen klarade sig till blasto betyder det inte att en 2 dagars från samma omgång inte blir graviditet. Förstår dock hur du resonerar..å andra sidan skulle man kunna resonera tvärtom..om de tre blastona hade klarat 1 dags till odling kanske du skulle oroat dig för att de två de stoppade in var de dåliga. Jag håller tummarna för dig!
  • SuzieZ
    Milla91 skrev 2019-11-06 15:07:33 följande:

    Hej alla!

    Jag har idag plussat efter 8 års barnlöshet! Jag är alltså G R A V I D!!! Svårt att ta in!!! Går inte att beskriva den känslan jag har i kroppen just nu! Snälla låt detta gå hela vägen nu!!!


    Vad galet fantastiskt!!! Man tror ju aaaaldrig att man ska få bli gravid, och så plötsligt händer det!!<3
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019