• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • UndrandeSökare
    nypan78 skrev 2019-11-13 10:36:26 följande:

    Hej,

    ja är lite ny här fast jag har läst i tråden lite då och då.

    Efter en del misslyckade IVF och sedan en spontan graviditet som ledde till ett barn med kromosomfel tänker vi nu mer och mer på att gå över till äggdonation. Förvisso har vi 2 behandlingar med IVF kvar att göra (köpte 3pack på CvL) men vill gärna tänka steget vidare....

    Vi funderar isf på en behandling i juli - augusti 2020 då vi ändå har semester. Söker man sig utomlands alltså. Riga eller Finland, någon som har åsikter om dessa kliniker? Ovumia i Tammerfors eller AVAKliniken / IVF Riga tänkte vi på.

    Helst av allt skulle vi vilja stanna i Sverige för behandlingar, men vad jag har förstått finns inga donatorer någonstans som är klara för privata ÄD försök, varken på Livio eller CvL Uppsala. STämmer det?

    Kram på er alla!


    Välkommen hit till tråden ! Beklagar era ivf-misslyckanden. Såg ditt inlägg i en änglatråd om din abort. Jo det stämmer, vill man göra äggdonation privat och betala själv just nu är det bara Umeå som gäller tror jag. Men det är tyvärr 2 års kö där (iallafall om man inte har nån korsdonator). Vill man göra dubbeldonation i Sverige (både äggdonation och spermadonation) så blev det lagligt 1/1-2019, men tyvärr måste klinikerna först ragga nya manliga och kvinnliga donatorer och så ska de ta en massa prover tex hiv, etc och sen måste vänta i karantän i 6 månader och sen ta nya prover igen.

    Jag klistrade in en artikel här itråden nyligen ang att tyvärr har inga embryodonationer/dubbeldonationer genomförts än i Sverige trots nya lagen, eftersom klinikerna väntar på Socialstyrelsen som måste skriva Etiska regler ang detta först. Gå några sidor bakåt här itråden så kan du läsa hela artikeln.

    Jag och min man valde Avaclinic i Riga eftersom jag hade läst här på Familjeliv att många var nöjda med den kliniken och jag har flera bekanta som lyckats på första försöket där. Det är lätt att resa dit med båt eller flyg (tar 1 timme att flyga från Arlanda). De är vana vid svenska patienter, de är med i EU och använder euro. Man kan resa dit tur och tur över dagen för insättning.

    Inboxa mig om du har fler frågor om kliniken.
  • Milla91

    Jag är gravid nu & jag hade 8 mm vid insättning! Embryots kvalitet är visst det viktigaste!


    Frazze skrev 2019-11-13 14:07:54 följande:

    Det borde den allt göra. Men drt krävs väl inte så mycket mer än 8 el 8.5 mm för insättning?


  • Frazze
    Milla91 skrev 2019-11-13 16:38:57 följande:

    Jag är gravid nu & jag hade 8 mm vid insättning! Embryots kvalitet är visst det viktigaste!


    Jag sa ju att det skulle gå vägen!!!!! Wohooooo för antibiotika och Borago
  • Milla91

    Precis! Mitt vinnande koncept denna gång! Samt ERA test och hysto!


    Frazze skrev 2019-11-13 16:55:12 följande:

    Jag sa ju att det skulle gå vägen!!!!! Wohooooo för antibiotika och Borago


  • Donatorkvinna2

    Hej. Jag är äggdonator. Jag har gett ägg 2 ggr båda gånger på örebro sjukhus. med lyckat resultat. Graviditeter på G ???? Jag skulle nu vilja göra en kors donation om någon är intresserad? Eller letar du donator att ta med utomlands? Skulle kännas mer givande att donera ägg om det blev lite mer personligt. Men jag kommer ge ändå även om jag inte skulle få napp. Ha de gott och lycka till alla ??

  • Snurranfian
    Frazze skrev 2019-11-13 14:07:54 följande:

    Det borde den allt göra. Men drt krävs väl inte så mycket mer än 8 el 8.5 mm för insättning?


    Precis. Men eftersom det är typ 2 veckor kvar till insättning borde den ju bli ännu tjockare??
  • Frazze
    Snurranfian skrev 2019-11-13 18:43:46 följande:

    Precis. Men eftersom det är typ 2 veckor kvar till insättning borde den ju bli ännu tjockare??


    Självklart kommer den att bli det på 2 veckor! Tar du E-vitamin el Borago?
  • PeeWee44
    Donatorkvinna2 skrev 2019-11-13 18:32:53 följande:

    Hej. Jag är äggdonator. Jag har gett ägg 2 ggr båda gånger på örebro sjukhus. med lyckat resultat. Graviditeter på G ???? Jag skulle nu vilja göra en kors donation om någon är intresserad? Eller letar du donator att ta med utomlands? Skulle kännas mer givande att donera ägg om det blev lite mer personligt. Men jag kommer ge ändå även om jag inte skulle få napp. Ha de gott och lycka till alla ??


    Fint gjort av dig! Jag kommer alltid vara väldigt tacksam för dom donatorer vi har haft. Utan dom skulle jag inte vara i vecka 29+1. Tack för det fina du har gjort till något par som annars skulle förbli barnlösa.
  • pipperoni
    Tuttis skrev 2019-11-11 22:45:28 följande:

    En fråga. Ni som är/Har varit gravida. När kom era symptom? Jag är så orolig. Känner absolut ingenting. Hade jag inte plussat så hade jag inte märkt att jag är gravid... är i vecka 5+1 idag.


    Jag är i vecka 13 med tvillingar och har inga symptom alls. Kände lite molvärk i v.6-7, men efter det har jag verkligen haft noll symptom. Inget illamående, ingen värk, inga ömma bröst. Såg två filurer som sprattlade på KUB i måndags, så avsaknad av symptom behöver inte betyda något. Det är olika som flera andra har sagt. Håller tummarna för dig.
  • Milla91

    När vågar man ha sex igen? Jag är livrädd! Vad e rekommendationen efter ett plus på era olika kliniker?

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019