• Jojjans

    BF augusti 2019 - stannar på FL

    Hej alla!

    Jag är 32 år och har precis plussat på äl+11. Det är första barnet för mig och min sambo och nu vill jag gärna följas åt med andra som har BF i augusti och som vill stanna på FL.

    För mig är det första barnet, så la tråden i den kategorin, men vill du vara med fast du har barn sen tidigare är du såklart välkommen!

  • Svar på tråden BF augusti 2019 - stannar på FL
  • Jojjans
    lillagullefjun skrev 2018-12-13 05:56:30 följande:

    Törs nu äntligen hoppa in i den här tråden efter att ha plussat med clearblue digital med veckoindikator idag!  Plussade redan i tisdags på äl+10 men det var så svagt då och igår att jag inte vågade lita på det. BF 23/8 räknat från sista mens om allt går som det ska! Jag är väldigt lycklig men också väldigt orolig men ska försöka att släppa oron, har ni några tips för hur man ska lyckas göra det? 

    Jag och min sambo är båda 28 och det är vårt första barn. Har flera i min omgivning som är gravida (och säkert också som försöker skaffa barn) så jag vågar inte skriva för personligt här ännu, men det kommer! 


    Och som tillägg: att man varit orolig gör det inte lättare om det väl går fel. Jag förlorade mitt barn i vecka 16 i september, och det enda jag ångrat i efterhand är att jag inte vågade njuta mer av det så länge det varade. Det gör lika ont ändå om det går snett.
  • lillagullefjun
    Jojjans skrev 2018-12-13 06:13:03 följande:

    Och som tillägg: att man varit orolig gör det inte lättare om det väl går fel. Jag förlorade mitt barn i vecka 16 i september, och det enda jag ångrat i efterhand är att jag inte vågade njuta mer av det så länge det varade. Det gör lika ont ändå om det går snett.


    Tusen tack för fina och kloka ord! <3 Känner att FL kommer att vara mitt andningsrum genom hela den här tiden och där jag både kommer kunna ventilera och be om råd. Ska bli en så spännande och rolig resa det här!

    Nu har alla tankar kring hur vi ska berätta för nära och kära börjat snurra! Hur tänker ni kring det? Jag är väldigt dålig på att hålla på sånt här så gissar att åtminstone mina föräldrar kommer få veta ganska snart och då känns det ju mest rättvist att berätta för sambons föräldrar med. Men kanske att vi kan försöka hålla oss med en överraskning i taget och i så fall hålla oss över julen för på julafton ska vi förlova oss! :D Oj vilket december detta blev!
  • lillagullefjun
    Honsomlängtar skrev 2018-12-12 17:15:53 följande:

    Kommer försvinna nån vecka från familjeliv

    Dom hittade bara något som visar på att jag skulle va i vecka 4 ocu inte vecka 7 så ska tillbaka nästa onsdag för att se om de växt annars måste jag till kvinnokliniken och få ut allt


    Jag är ny här i tråden för dagen men vill skicka en varm styrkekram till dig! <3
  • litenlinjal

    Nu känner jag äntligen att jag vågar vara med här utan anonymitet. Åkte in med ökad smärta i sidan och var nästan övertygad om nytt X, men efter VUL kunde läkaren säga med 99% säkerhet att det verkar vara en normal graviditet. Nytt VUL nästa vecka för att dubbelkolla, men känner mig väldigt lättad nu.

    Jag är 27 år gammal och det är min andra graviditet, den första visade sig vara ett utomkveds. Jag är beräknad till 10/8.

  • Miniime

    Hej! Hittade denna grupp igår och vill gärna joina er!

    Jag är 32 år, min karl 38. Gravida med första barnet, var hos BM i måndags som säger att BF är 8/8 - min egen födelsedag! Är nu slutet av vecka 6, 5 klara som BM säger..

    Lite orolig över att jag har ont i magen, molande mensvärk som är rätt kraftig emellanåt! Vaknat minst en gång per natt i snart 2 veckor.. Nämnde detta för BM som inte sa så mycket mer än att kolla upp om det gör för ont.. Svårt att veta vad ?för ont? betyder?! Vem tar jag ens kontakt med för att ?kolla upp?? Är vecka 5/6/7 för tidigt att se något?

    Känns tryggt att ha några i samma sits att diskutera med! :)

  • Stradi
    Jojjans skrev 2018-12-13 04:43:38 följande:

    Ja innan vi började försöka hade jag panik över att det var så sent. Men nu när vi är påväg så känns det mer och mer rätt. Jag har träffat världens finaste kille och vi har hunnit bygga upp en väldigt fin och stabil relation de senaste åren. Köpt bostad, har en plan för framtiden osv. Det hade säkert blivit bra om det hänt tidigare, men det hade inte blivit såhär tryggt och stabilt.

    Vi gjorde en abort i början av vår relation så jag visste att vi var kompatibla. När vinden började försöka i våras gick det på andra försöket (slutade tyvärr i missfall i v 16). Sen nu efter missfallet gick det på andra försöket igen, så vi verkar ha lätt att bli gravida tillsammans iallafall.


    Oj v 16! Vad tråkigt att höra, det måste ha varit jobbigt. Men starkt att försöka igen. Och att det gick så fort! Va roligt.

    Jag fick missfall när jag var 22, som jag fick skrapa tillslut och sedan en medicinsk abort lite senare ålder som ledde till en skrapning också. Så nåt knäppt äre med min livmoder. Jag har svårt att släppa tankarna nu att något ska gå fel men vad ska man göra åt saken? Blir det fel så blir det fel, blir det rätt så blir det rätt. Men sambon tycker att vi ska boka ett ultraljud för att kunna få lite lugn.

    Hur funkar det för dig? Blir du erbjuden ett tidigare ultraljud med tanke på sista graviditeten? Ursäkta om jag frågar, blir bara förvirrad hur detta funkar? Med inskrivning, ultraljud etc.
  • Stradi
    Miniime skrev 2018-12-13 08:25:04 följande:

    Hej! Hittade denna grupp igår och vill gärna joina er!

    Jag är 32 år, min karl 38. Gravida med första barnet, var hos BM i måndags som säger att BF är 8/8 - min egen födelsedag! Är nu slutet av vecka 6, 5 klara som BM säger..

    Lite orolig över att jag har ont i magen, molande mensvärk som är rätt kraftig emellanåt! Vaknat minst en gång per natt i snart 2 veckor.. Nämnde detta för BM som inte sa så mycket mer än att kolla upp om det gör för ont.. Svårt att veta vad ?för ont? betyder?! Vem tar jag ens kontakt med för att ?kolla upp?? Är vecka 5/6/7 för tidigt att se något?

    Känns tryggt att ha några i samma sits att diskutera med! :)


    Hejsan! Grattis till graviditeten!

    Jag har haft molande värk av och till ända sen ett par dagar innan mensen skulle ha kommit. Ibland kraftigt ilande men går över fort. Jag har bara läst att man kan ha liknande symptom i början av graviditet och även senare som jag förstått det. Att det ska vara växtvärk av livmodern. Jag tänker att får jag inga andra symtom så bör det vara lugnt men klart att det kan va svårt att förstå var gränsen till ?för ont? går. Men då tänker jag att det ska vara nästintill olidligt. Klart att man blir orolig vid första graviditeten och inte vet vad som är normalt, men du är inte ensam :)

    Tänker att det är bm man kontaktar iaf, om inte får de ju hänvisa dig rätt. Man kan inte förväntas veta allt!
    V 5+1
  • Miniime
    Stradi skrev 2018-12-13 09:05:00 följande:

    Hejsan! Grattis till graviditeten!

    Jag har haft molande värk av och till ända sen ett par dagar innan mensen skulle ha kommit. Ibland kraftigt ilande men går över fort. Jag har bara läst att man kan ha liknande symptom i början av graviditet och även senare som jag förstått det. Att det ska vara växtvärk av livmodern. Jag tänker att får jag inga andra symtom så bör det vara lugnt men klart att det kan va svårt att förstå var gränsen till ?för ont? går. Men då tänker jag att det ska vara nästintill olidligt. Klart att man blir orolig vid första graviditeten och inte vet vad som är normalt, men du är inte ensam :)

    Tänker att det är bm man kontaktar iaf, om inte får de ju hänvisa dig rätt. Man kan inte förväntas veta allt!


    Tack för ditt svar, känns skönt att inte vara ensam :) Jag tänker att jag får stå ut, än så länge går det över hyfsat fort - värmekudde funkar bra och är helt ok enligt BM. Har inga blödningar iaf. Jag försöker tänka att det är växtvärk!
    5+6
  • litenlinjal
    Miniime skrev 2018-12-13 08:25:04 följande:

    Hej! Hittade denna grupp igår och vill gärna joina er!

    Jag är 32 år, min karl 38. Gravida med första barnet, var hos BM i måndags som säger att BF är 8/8 - min egen födelsedag! Är nu slutet av vecka 6, 5 klara som BM säger..

    Lite orolig över att jag har ont i magen, molande mensvärk som är rätt kraftig emellanåt! Vaknat minst en gång per natt i snart 2 veckor.. Nämnde detta för BM som inte sa så mycket mer än att kolla upp om det gör för ont.. Svårt att veta vad ?för ont? betyder?! Vem tar jag ens kontakt med för att ?kolla upp?? Är vecka 5/6/7 för tidigt att se något?

    Känns tryggt att ha några i samma sits att diskutera med! :)


    Om du är väldigt orolig och får mer ont kan du åka till gynakuten, då kommer de mest troligt ta lite tester och göra VUL för att kolla att allt ser bra ut. I v. 5-6 bör man i alla fall kunna se var graviditeten sitter, men de brukar inte vilja göra VUL förrän v. 7 om man inte har akuta besvär, för innan dess är det svårt att se något mer konkret än så.

    Molvärk är dock normalt och min bm sa att det var bra att jag känner det för det tyder på att graviditeten sitter där den ska och att livmodern växer. Så tror inte du behöver oroa dig så länge du inte får riktigt skarpa smärtor.
  • Jojjans
    Stradi skrev 2018-12-13 08:48:50 följande:

    Oj v 16! Vad tråkigt att höra, det måste ha varit jobbigt. Men starkt att försöka igen. Och att det gick så fort! Va roligt.

    Jag fick missfall när jag var 22, som jag fick skrapa tillslut och sedan en medicinsk abort lite senare ålder som ledde till en skrapning också. Så nåt knäppt äre med min livmoder. Jag har svårt att släppa tankarna nu att något ska gå fel men vad ska man göra åt saken? Blir det fel så blir det fel, blir det rätt så blir det rätt. Men sambon tycker att vi ska boka ett ultraljud för att kunna få lite lugn.

    Hur funkar det för dig? Blir du erbjuden ett tidigare ultraljud med tanke på sista graviditeten? Ursäkta om jag frågar, blir bara förvirrad hur detta funkar? Med inskrivning, ultraljud etc.


    Ja det var hemskt, men anledningen vad väldigt ovanlig så risken att det händer igen är väldigt liten. Försöker hitta trygghet i det.

    När allt hände lovade alla att vi skulle få extra kontroller osv, men i och med jul och nyår har jag inte fått tid för inskrivning förrens 9/2, då kommer jag vara i vecka 9. Försökte boka tid hos min gynekolog som lovade mig ett tidigt besök innan inskrivning för att lugna mig - men första tiden hos henne var 23/1 = vecka 11. Så nu har jag bokat tid för ett privat vul i vecka 9, men det får jag bekosta själv. Känner mig lite ledsen över att jag blivit lovad något som ingen kan hålla eller ta ansvar för att ordna. Känslan av att vara helt utelämnad hänger kvar starkt efter missfallet och jag vill bara att nån ska få mig att känna mig omhändertagen.
Svar på tråden BF augusti 2019 - stannar på FL