• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Tigerkvinna
    Solrosvind skrev 2019-03-03 16:55:46 följande:
    Hoppar in i tråden, har BF 1 sep och har inte skrivit här tidigare, men har hoppat in och läst till och från. Jag har också Hyperemisis och är sjukskriven. Bad att få näringsdryck utskriven men de sa att det finns receptfritt på apoteket till mig.

    Har tappat aptiten helt i perioder men efter vecka 13 började jag må bättre, kan dock inte jobba ännu och får noga försöka tänka ut mat som går att äta för att få ner det. Det bästa tipset jag fått är Mannagrynsgröt, så det lagar min partner åt mig varje dag och jag äter det med lite havremjölk och lite socker eller ljus sirap. Ville bara dela med mig av tipset, om det kanske kan vara till nytta. Denna sida har haft bra info tyckte jag: hyperemeesi.fi/sv/information-om-hyperemesis/vad-ar-hyperemesis/

    Ringde till en dietist blev ett långt samtal men fick drycker i många olika smaker utskrivna direkt. Precis som tösen sa de finns men är svindyra. Nu fick jag 24 stycken för 250 kr istället för 170 för 4...


    Dessutom valde hon ut rätt sorter åt mig då vissa kan få en att kräkas ännu mer. 

  • Tösen01
    Tigerkvinna skrev 2019-03-03 19:27:56 följande:

    Ringde till en dietist blev ett långt samtal men fick drycker i många olika smaker utskrivna direkt. Precis som tösen sa de finns men är svindyra. Nu fick jag 24 stycken för 250 kr istället för 170 för 4...

    Dessutom valde hon ut rätt sorter åt mig då vissa kan få en att kräkas ännu mer. 


    Åh så bra!! Härligt att dietisten lyssnade. Ja, compact, protein får en att kräkas, utan att vara illamående. Youghurtstyle är klart bäst, mest lättdrucken. Dock gillar vissa den "vanliga" sorten, men hos mig går deb inte hem alls. Bra att du fick ett gäng olika smaker och sorter, då kan du själv prova dig fram till en favorit. =)
  • Solrosvind
    September89 skrev 2019-03-03 10:40:38 följande:

    Jag skulle ha gjort nu under vintern men min barnmorska tyckte att jag skulle göra det på efterkontrollen istället. Har för mig att det brukar stå på kallelsen att man inte ska göra cellprovet under graviditet men det kanske inte stämmer då?


    Ja jag gjorde cellprov på mitt inskrivningssamtal i vecka 9. Jag hade inga blödningar eller liknande alls, gick jättebra.
  • Solrosvind
    Tigerkvinna skrev 2019-03-03 19:27:56 följande:

    Ringde till en dietist blev ett långt samtal men fick drycker i många olika smaker utskrivna direkt. Precis som tösen sa de finns men är svindyra. Nu fick jag 24 stycken för 250 kr istället för 170 för 4...

    Dessutom valde hon ut rätt sorter åt mig då vissa kan få en att kräkas ännu mer. 


    Åh så bra! Hoppas det fungerar bra! Och bra att veta att det går att få.
  • Solrosvind
    Solrosvind skrev 2019-03-03 20:21:40 följande:

    Ja jag gjorde cellprov på mitt inskrivningssamtal i vecka 9. Jag hade inga blödningar eller liknande alls, gick jättebra.


    Oj förlåt för felcitat. Menade att svara på frågan om folk har gjort det under graviditeten som frågades ovan.
  • Daphodil
    September89 skrev 2019-03-04 13:08:00 följande:

    Nu syns magen tydligen så pass att en kollega vågade sig på att fråga när jag ska föda haha.


    Åh vad kul! Jag har slappa landstingskläder på mig på jobbet, så det kommer nog inte hinna synas ett dugg innan jag slutar i påsk...
  • Daphodil

    Detta med illamående alltså. Jag mår mycket bättre senaste veckan, men när jag väl mår illa kräks jag. Svårt att se hur trenden går

  • September89
    Daphodil skrev 2019-03-04 14:59:14 följande:

    Åh vad kul! Jag har slappa landstingskläder på mig på jobbet, så det kommer nog inte hinna synas ett dugg innan jag slutar i påsk...


    Blev lite förvånad att hon frågade rakt ut, tänk om jag inte hade varit gravid liksom haha. Men hon hade frågat en av kollegorna på min avdelning först haha. Jag invigde gravidkläderna idag så antar att magen syntes mer då byxorna inte håller in något haha.
  • Mickaela_med_ck
    Daphodil skrev 2019-03-03 15:28:10 följande:

    Någon annan som är vansinnigt trött? Jag sover nån timme på dagen numera under helgerna. Känner mig nästan ständigt trött, och vill inte minnas att det var såhär förra gången. Fler?


    Det är samma sak här, helt slut på dagarna och somnar tidigt på kvällarna. Kommer verkligen inte ihåg att det var så här med mina andra två. Nu kräks jag iofs fortfarande och det gör en ju ganska orkeslös. Jag går in i v.15 på Fredag.
Svar på tråden Bf September 2019