• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Sandrusx
    September89 skrev 2019-03-31 13:09:30 följande:

    Känner också en enorm rädsla för att föda. Har två barn sedan innan varav första föddes vaginalt och andra fick jag ett snitt beviljat. Jag var tvungen att gå på aurora samtal innan för att få snitt och jag tyckte att de var väldigt bra och förstående även om det inte hjälpte nämnvärt för min rädsla. Aurora-barnmorskan skrev en rekommendation om snitt efter våra samtal som läkaren som skulle ta beslutet sedan utgick ifrån. Tyvärr fick jag inget beviljat förrän väldigt sent i graviditeten. Fick första aurorasamtalet i december, blev beviljad i januari och var beräknad 4/2. Fick snitt 24/1 men förlossningen startade spontant 21/1 så det blev ett akutsnitt då istället för det planerade 24/1. Så om jag får snitt denna gång ska jag påpeka att mina tidigare förlossningar startat innan bf.


    Men oj så sent och nära inpå bf!

    Ja det tycker jag att du ska göra! Tycker åtminstone att man borde få planerat snitt 10 -14 dagar innan bf.

    Då ska jag trycka på att jag vill gå på samtal så fort som möjligt.

    Varför dröjde det innan du gick på första samtalet, var det pga att det inte fanns tider förrän då eller för att du kände att rädslan kom senare i graviditeten?

    Hoppas du får igenom det denna gången också!

    Man borde få det om man tidigare fått och fortfarande känner likadant inför en förlossning
  • Anonym (chockad!)
    Sandrusx skrev 2019-03-31 15:28:42 följande:
    Men oj så sent och nära inpå bf!

    Ja det tycker jag att du ska göra! Tycker åtminstone att man borde få planerat snitt 10 -14 dagar innan bf.

    Då ska jag trycka på att jag vill gå på samtal så fort som möjligt.

    Varför dröjde det innan du gick på första samtalet, var det pga att det inte fanns tider förrän då eller för att du kände att rädslan kom senare i graviditeten?

    Hoppas du får igenom det denna gången också!

    Man borde få det om man tidigare fått och fortfarande känner likadant inför en förlossning

    I vårt landsting tog de inte in nån för aurorasamtal innan v 30 tror jag det var eller om det var ännu senare. De tyckte väl att det var så det skulle vara... så gick inte att få innan.


    Denna gång vet ajg att jag får ks utan att behöva gå på aurora eller nån bedömning men vet ändå inte hur långt innan jag kommer få ett datum

  • September89
    Sandrusx skrev 2019-03-31 15:28:42 följande:

    Men oj så sent och nära inpå bf!

    Ja det tycker jag att du ska göra! Tycker åtminstone att man borde få planerat snitt 10 -14 dagar innan bf.

    Då ska jag trycka på att jag vill gå på samtal så fort som möjligt.

    Varför dröjde det innan du gick på första samtalet, var det pga att det inte fanns tider förrän då eller för att du kände att rädslan kom senare i graviditeten?

    Hoppas du får igenom det denna gången också!

    Man borde få det om man tidigare fått och fortfarande känner likadant inför en förlossning


    Jag vet faktiskt inte varför det kom så sent men som jag förstod det så fick alla sina samtal sent i graviditeten. Jag sa till om min rädsla redan vid första besöket hos bm så det var inte för att rädslan kom senare.

    Enligt min barnmorska skulle det inte vara några problem att få igenom ett snitt igen så jag tror att jag kommer få det även denna gång.

    Ska tillägga också att mitt akuta snitt gick jättebra och var inte på något vis dramatiskt. Det positiva med att förlossningsarbetet hann starta är ju också att barnet då är förberett på att komma ut. Dock var det väldigt jobbigt psykiskt att komma in mitt i natten med värkar och inte veta om förlossningsarbetet skulle hinna gå för långt innan jourpersonal hunnit in för att snitta. Mitt snitt var ju planerat 12 dagar innan bf så det var väl ändå ganska rimlig tid men för mig startade det spontant 15 dagar innan. Men tänker att jag får berätta det för läkaren och hoppas att de tar lite hänsyn till det.
  • September89

    Är det någon här som är allergisk mot pollen och känner av det nu? Jag börjar tro att min extremt långvariga förkylning inte är någon förkylning längre utan allergi. Började svullna om läpparna för några dagar sedan och började då ta tabletterna men är så otroligt påverkad av snuvan, nästäppan och svedan i halsen och vill bara ha den himla kortisonsprayen så att jag kan börja leva igen haha. Någon som har liknande? Tar ni kortisonspray eller vet ni nåt annat som funkar?

  • Daphodil
    September89 skrev 2019-03-31 21:03:04 följande:

    Är det någon här som är allergisk mot pollen och känner av det nu? Jag börjar tro att min extremt långvariga förkylning inte är någon förkylning längre utan allergi. Började svullna om läpparna för några dagar sedan och började då ta tabletterna men är så otroligt påverkad av snuvan, nästäppan och svedan i halsen och vill bara ha den himla kortisonsprayen så att jag kan börja leva igen haha. Någon som har liknande? Tar ni kortisonspray eller vet ni nåt annat som funkar?


    Nasonex har klassificering 1 på janusinfo (sida över fosterpåverkan av läkemedel), dvs ok att använda. Enligt den fanns en något förhöjd rapportering av gomspalt hos gravida som använt Nasonex, i övrigt inga missbildningar. Även Nezeril har klassificering 1.
  • September89
    Daphodil skrev 2019-03-31 21:18:39 följande:

    Nasonex har klassificering 1 på janusinfo (sida över fosterpåverkan av läkemedel), dvs ok att använda. Enligt den fanns en något förhöjd rapportering av gomspalt hos gravida som använt Nasonex, i övrigt inga missbildningar. Även Nezeril har klassificering 1.


    Nezeril fick jag på apoteket när jag frågade men har använt det 10 dagar nu som var max. Den hjälper tyvärr inte heller sedan jag börjande få de pollenrelaterade symptomen kring munnen så skulle gissa att den verkade när jag bara var förkyld men nu när jag fått allergiska symptom biter den inte längre. Men nasonex kanske skulle kunna vara något då, det ska jag kolla upp!
  • Etta

    Jag är allergisk men främst mot gräs, brukar känna av björk också men inte så farligt. Nu ska det ju vara rekordår i år dock! Googlade på detta för att tag sen och hittade denna info på apotea: www.apotea.se/pollenallergi

    (Scrolla ner till graviditet och amning). Vet inte om jag vågar lita på det dock?

  • Hakunamatataa

    Vi ska på RUL nu på fredag morgon och jag är såå nervös, speciellt eftersom jag inte känt av några rörelser ännu. Tänk om den inte lever längre eller om något är fel.. Vet ju att risken är liten men man blir ju lite knäpp ändå. Känns som att jag knappt orkar vänta längre, nästan så att det är jobbigare nu när det bara är några dagar kvar. 

  • Daphodil
    Hakunamatataa skrev 2019-04-01 13:19:36 följande:

    Vi ska på RUL nu på fredag morgon och jag är såå nervös, speciellt eftersom jag inte känt av några rörelser ännu. Tänk om den inte lever längre eller om något är fel.. Vet ju att risken är liten men man blir ju lite knäpp ändå. Känns som att jag knappt orkar vänta längre, nästan så att det är jobbigare nu när det bara är några dagar kvar. 


    Jag har 4 v kvar till RUL men känner samma. Hoppas och tror att allt kommer gå fint för er, lycka till!
Svar på tråden Bf September 2019