• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Fruhs

    Alltså ni som känner rörelser, hur känns det? Detta är vårt tredje barn de va dock ett par år senast jag va gravid, de känns liksom som ett litet tickande. kan de vara det? Jag är i vecka 16? i början kändes de mer sällan men nu mer ofta och framför allt när jag lägger mig på soffan framför tv, haha jag vet inte om jag inbillar mig eller om de är rörelser på riktigt! 

  • Solrosvind
    Fruhs skrev 2019-04-01 15:37:45 följande:

    Alltså ni som känner rörelser, hur känns det? Detta är vårt tredje barn de va dock ett par år senast jag va gravid, de känns liksom som ett litet tickande. kan de vara det? Jag är i vecka 16? i början kändes de mer sällan men nu mer ofta och framför allt när jag lägger mig på soffan framför tv, haha jag vet inte om jag inbillar mig eller om de är rörelser på riktigt! 


    Hm, för mig känns det ibland som ett tickande också, eller bara generellt som att något pågår, lite som att magen bubblar lite fast på ett ställe eller så. Om jag lägger handen så kan jag ofta då känna en liten spark där jag kände det, men har bara kunnat känna det om jag ligger på rygg så att magen blir utsträckt
  • Anonym (chockad!)
    Fruhs skrev 2019-04-01 15:37:45 följande:

    Alltså ni som känner rörelser, hur känns det? Detta är vårt tredje barn de va dock ett par år senast jag va gravid, de känns liksom som ett litet tickande. kan de vara det? Jag är i vecka 16? i början kändes de mer sällan men nu mer ofta och framför allt när jag lägger mig på soffan framför tv, haha jag vet inte om jag inbillar mig eller om de är rörelser på riktigt! 


    För mig känns det typ som en "bubbla som spricker" eller hur jag ska förklara det. När jag sitter ihopkrupen så har jag mer känt lite mer av att den "vänder sig" i magen...svårt att förklara om man inte varit gravid förut, men första känslan vara att nån liksom tog med ett finger på insidan av magen och nu nån vecka senare som om en bubbla spricker... om nån fattar :p haha
  • Karma91
    Hakunamatataa skrev 2019-04-01 13:19:36 följande:

    Vi ska på RUL nu på fredag morgon och jag är såå nervös, speciellt eftersom jag inte känt av några rörelser ännu. Tänk om den inte lever längre eller om något är fel.. Vet ju att risken är liten men man blir ju lite knäpp ändå. Känns som att jag knappt orkar vänta längre, nästan så att det är jobbigare nu när det bara är några dagar kvar. 


    Vi ska iväg på måndag morgon och jag känner det samma. Börjar bli orolig att något är fel eller att den inte lever. Från att ha längtat och längtat känns det nu mest nervöst och lite läskigt...
  • Anonym (chockad!)
    Solrosvind skrev 2019-04-01 16:19:17 följande:
    Hm, för mig känns det ibland som ett tickande också, eller bara generellt som att något pågår, lite som att magen bubblar lite fast på ett ställe eller så. Om jag lägger handen så kan jag ofta då känna en liten spark där jag kände det, men har bara kunnat känna det om jag ligger på rygg så att magen blir utsträckt

    Vilken vecka är du i?


    Jag är i v17 och har inte känt några sparkar ännu, utan bara rörelser. Tänker att jag borde känna nån LITEN spark snart...men kanske dröjer. Tänker att bebisen ändå är 15-16 cm nu så snart borde det kännas lite starkare.

  • Anonym (chockad!)

    När tänker ni att ni ska börja handla?


    Jag har inte handlat nåt och har inte ens tänkt tanken nu innan RUL! Vill se att allt är okej innan vi gör det och så är det bara jobbigt att ha allt hemma, MEN samtidigt blir det mkt pengar på en gång om man ska handla allt sedan.


    Jag tänkte nog börja tänka på och titta på vagn efter RUL, kanske v 20 eller nåt sånt. Den brukar ju behöva beställas om man nu inte ska köpa begagnat. Är lite inne på begagnat, blir ändå så mkt pengar och man vill ju spara på miljön. 


    Hur tänker ni kring vagn? Vet ni vad ni ska ha?


    Babyskydd funderar jag på om man ska hyra, man har ju inte det så länge...


    Skötbord är också svårt, tror vi kommer ha vårt i rummet, inte i badrummet, så behöver lite hyllor och sånt tänker jag.

  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-01 17:28:51 följande:

    När tänker ni att ni ska börja handla?

    Jag har inte handlat nåt och har inte ens tänkt tanken nu innan RUL! Vill se att allt är okej innan vi gör det och så är det bara jobbigt att ha allt hemma, MEN samtidigt blir det mkt pengar på en gång om man ska handla allt sedan.

    Jag tänkte nog börja tänka på och titta på vagn efter RUL, kanske v 20 eller nåt sånt. Den brukar ju behöva beställas om man nu inte ska köpa begagnat. Är lite inne på begagnat, blir ändå så mkt pengar och man vill ju spara på miljön. 

    Hur tänker ni kring vagn? Vet ni vad ni ska ha?

    Babyskydd funderar jag på om man ska hyra, man har ju inte det så länge...

    Skötbord är också svårt, tror vi kommer ha vårt i rummet, inte i badrummet, så behöver lite hyllor och sånt tänker jag.


    Kläder och såna mindre saker har jag samlat på mig en del de senaste åren, redan innan vi började försöka bli gravida. Köper allt begagnat men vill gärna ha bra kvalité, bättre märken och mycket ull/silke, så har passat på när jag hittat.

    Vagn tänker jag absolut köpa begagnat, som du säger så är det bättre för miljön och en stor kostnad. Tror (och hoppas) även att jag i de flesta fallen kommer kunna använda bärsjal.

    Men alla stora inköp får vänta till efter RUL. Men det är såå långt kvar, en månad drygt, förstår inte hur jag slanga tiden att gå. Hoppas såå på rörelser innan dess! Men moderkakan sitter i framvägg och jag har inte fött barn tidigare. Men på onsdag ska jag iallafall på ett extrainsatt besök hos bm och hon lovade att vi skulle lyssna på hjärtat :)
  • Jojjans

    Jag läser att många av er är rädda för förlossningen och vill ha planerade snitt.

    Jag är helt tvärt om, en av sakerna jag längtat mest efter med att få barn är att få uppleva en vaginal förlossning. Jag tycker att det låter så otroligt mäktigt och jag är såå peppad! Finns fler som känner som jag?

  • Fruhs

    Jag känner som du längtar till förlossningen???????? Jag älskar de! Folk tycker alltid att jag är konstig! Och denna gång blir de mer spännande! Vi väljer att inte ta reda på kön denna gång! Så ja ser verkligen fram emot de


    Jojjans skrev 2019-04-01 19:16:55 följande:

    Jag läser att många av er är rädda för förlossningen och vill ha planerade snitt.

    Jag är helt tvärt om, en av sakerna jag längtat mest efter med att få barn är att få uppleva en vaginal förlossning. Jag tycker att det låter så otroligt mäktigt och jag är såå peppad! Finns fler som känner som jag?


  • Daphodil
    Jojjans skrev 2019-04-01 19:16:55 följande:

    Jag läser att många av er är rädda för förlossningen och vill ha planerade snitt.

    Jag är helt tvärt om, en av sakerna jag längtat mest efter med att få barn är att få uppleva en vaginal förlossning. Jag tycker att det låter så otroligt mäktigt och jag är såå peppad! Finns fler som känner som jag?


    Jag hade en så vansinnigt utdragen förlossning sist (typ 20 h från igångsättning) så jag är inte så peppad. Men förhoppningsvis går denna liite snabbare.
Svar på tråden Bf September 2019