• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Daphodil
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-01 20:15:35 följande:

    Ja det jag tänker på är väl lite att om det finns dolda fel. Vagnarna kostar ändå en hel del begagnade och så kanske man står där med nåt fel sedan och bara betalat några tusenlappar mindre och ändå måste köpa en ny sedan...köpt 2 vagnar begagnat förut, annars faktiskt köpt nytt, men blivit bra mkt mer både ekonomisk och miljömedveten nu.


    Jo, sant. Man ska ha lite tur också. Vi har köpt två "skräpvagnar" som heller inte var särskilt bra, men sen köpte jag min drömvagn förra året, och den har fungerat perfekt. Så jag är färgad av det
  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-04-01 20:07:55 följande:

    Alltså, det är det värsta jag varit med om.


    Inser nu att mitt inlägg kunde uppfattas som lite förminskande mot din upplevelse. Förstår att det var hemskt och inget du vill uppleva igen. Hoppas det går lättare nästa gång!

    Jag tror mer att jag är så fascinerad av förlossningar att inga skräckhistorier biter på mig, och mitt sätt att inte tappa den peppen är att se det positiva i alla förlossningsberättelser. Mitt svar var mer en fortsättning på mitt inlägg om förlossningspepp, än en kommentar på din upplevelse.
  • Daphodil
    Jojjans skrev 2019-04-01 20:19:26 följande:

    Inser nu att mitt inlägg kunde uppfattas som lite förminskande mot din upplevelse. Förstår att det var hemskt och inget du vill uppleva igen. Hoppas det går lättare nästa gång!

    Jag tror mer att jag är så fascinerad av förlossningar att inga skräckhistorier biter på mig, och mitt sätt att inte tappa den peppen är att se det positiva i alla förlossningsberättelser. Mitt svar var mer en fortsättning på mitt inlägg om förlossningspepp, än en kommentar på din upplevelse.


    Ingen fara

    Vad skönt att känna så, det är nog en styrka.
  • Fruhs
    Jojjans skrev 2019-04-01 20:00:15 följande:

    Vad kul! Hur många förlossningar har du varit med om? Jag är så förväntansfull och läser och lyssnar på allt jag kan komma över. Längtar tills jag ska börja läsa förlossningsböcker och gå på föda utan rädsla-kura och gravidyoga osv.


    Detta blir min tredje :)
  • Solrosvind
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-01 17:10:52 följande:

    Vilken vecka är du i?

    Jag är i v17 och har inte känt några sparkar ännu, utan bara rörelser. Tänker att jag borde känna nån LITEN spark snart...men kanske dröjer. Tänker att bebisen ändå är 15-16 cm nu så snart borde det kännas lite starkare.


    Jag gick in i vecka 19 idag. Det är senaste veckan bara som jag känt små sparkar varje dag, men jag måste som sagt ligga på rygg och känna med handen. Kände två små sparkar på samma sätt redan för några veckor sen, men mycket svagare och sedan tog det tills nu jag kände igen, nog väldigt mycket tur att jag hade handen på rätt ställe just då. :)
  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-04-01 20:26:29 följande:

    Ingen fara

    Vad skönt att känna så, det är nog en styrka.


    Ja jag hoppas det. Bara jag även är öppen för att det kan vara mycket jobbigare än jag föreställt mig så tror jag att det är bra att tänka positivt på det som ska ske, att det gör det enklare.
  • Anonym (chockad!)

    Ni som har barn sedan tidigare minns ni hur rörelserna var i början?


    Jag har ju känt rörelser i ca 1.5 v nu (är i v 16+4 nu). Först var det som jag beskrev som "bubblor som spricker" eller nån som drar lite försiktigt med ett finger mot insidan av magen...


    Det är ju inte rörelser riktigt varje dag nu i börja och inte heller HELT säkert på nåt sätt eftersom det inte är kraftiga sparkar, så det gör mig lite osäker.


    MEN det som jag inte minns var såhär tidigt, utan att sparkarna kom före, är att jag känner att bebisen RÖR sig! Alltså sådär som det kan vara typ i slutet när hela magen gungar när de vänder på sig... men såklart inte så, men känns som ett "nervöst kittel" i nedersta delen av magen. Som ett hejdlöst sprattel under kanske 30-45 sekunder. Känns jättekonstigt!! :o 


    Hur hade ni? Hade ni riktigt sparkar innan ni kände att bebisen verkligen RÖRDE sig!? Är lite orolig att detta ska bli ett GALET aktivt barn, precis som barn nr 2 jag har här hemma!! haha haha

  • Tösen01
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-02 18:14:39 följande:

    Ni som har barn sedan tidigare minns ni hur rörelserna var i början?

    Jag har ju känt rörelser i ca 1.5 v nu (är i v 16+4 nu). Först var det som jag beskrev som "bubblor som spricker" eller nån som drar lite försiktigt med ett finger mot insidan av magen...

    Det är ju inte rörelser riktigt varje dag nu i börja och inte heller HELT säkert på nåt sätt eftersom det inte är kraftiga sparkar, så det gör mig lite osäker.

    MEN det som jag inte minns var såhär tidigt, utan att sparkarna kom före, är att jag känner att bebisen RÖR sig! Alltså sådär som det kan vara typ i slutet när hela magen gungar när de vänder på sig... men såklart inte så, men känns som ett "nervöst kittel" i nedersta delen av magen. Som ett hejdlöst sprattel under kanske 30-45 sekunder. Känns jättekonstigt!! :o 

    Hur hade ni? Hade ni riktigt sparkar innan ni kände att bebisen verkligen RÖRDE sig!? Är lite orolig att detta ska bli ett GALET aktivt barn, precis som barn nr 2 jag har här hemma!! haha haha


    Jag har ju inga barn sedan tidigare, men känner precis som du beskriver! Har känt lite rörelser i drygt en vecka nu, förnimmelse och lätt kittlande känsla. Kan ji inte gå i ed på att det är vår lilla tjej, men vad ska det vara? Tarmrörelser känns inte så, inte så långt ner. Det känns som att hon rör sig, som en orolig mage och ett tickande. Särskilt när jag ligger eller sitter, men även ibland när jag står. Har jag tight jacka känns det tydligare. Men eftersom jag aldrig varit gravid tidigare vet jag ju inte?
  • Anonym (chockad!)
    Tösen01 skrev 2019-04-02 19:20:21 följande:
    Jag har ju inga barn sedan tidigare, men känner precis som du beskriver! Har känt lite rörelser i drygt en vecka nu, förnimmelse och lätt kittlande känsla. Kan ji inte gå i ed på att det är vår lilla tjej, men vad ska det vara? Tarmrörelser känns inte så, inte så långt ner. Det känns som att hon rör sig, som en orolig mage och ett tickande. Särskilt när jag ligger eller sitter, men även ibland när jag står. Har jag tight jacka känns det tydligare. Men eftersom jag aldrig varit gravid tidigare vet jag ju inte?

    Alltså jag är rätt säker på att det är bebisen, eller jag ÄR säker på det. Det konstiga är bara att man känner så mkt rörelse såhär tidigt och inte bara nån "förnimmelse" eller nån lite lätt spark eller fladder. 


    För mig känns det mest när jag sitter lite ihopkrupen. Typ trycker ihop magen lite som är jag kör bil eller sitter och lutar mig över bordet när jag äter...


    Minns inte att jag gjorde det så tidigt förut. Känner typ att hen vänder sig helt som om hen slår volter men såklart inte så starkt eftersom bebisen fortfarande bara är typ 15-17 cm lång...

  • September89

    Idag har vi varit på rutinultraljud. Såg fint ut med bebisen. Som jag misstänkt så sitter moderkakan fram denna gång vilket förklarar varför jag känt av rörelserna så lite denna gång. Dock tyckte de att moderkakan drog lite nedåt på ena sidan men det gick inte riktigt att se hur långt ner den satt för bebisens huvud var ivägen så de vill att jag ska komma tillbaka om några veckor och göra ett vaginalt ultraljud för att säkerställa att den inte går ner vid livmoderhalsen i fall att jag ska föda vaginalt (vilket jag ändå inte tror att jag kommer göra). Dock inget jag oroar mig för. Är isf mer orolig över att behöva göra ul vaginalt.

Svar på tråden Bf September 2019