• storstadspappa

    Får ingen information från skolan gällande min son

    Hej,

    Jag är en nyskiljd pappa, har en 7 årig son i förstaklass, min exfru fick ensam vårdad om vår son men jag har umgängesrätt Onsdag em. till Måndag morgon varannan vecka.
    Jag får i princip ingen information om skola eller vård gällande vår son. 
    Vi har en koordinator som ska underlätta samarbetet mellan oss som föreslog att min exfru ger medgivande till att jag får tillgång till ett system som skolan har för vårdnadshavare där det går att se läroplan, läxor, aktiviteter mm. Hon godkände behörighet för mej skriftligt men skolan satte sig på tvären och vill inte ge ut sådan information till mej pga. att jag inte är vårdnadshavare.

    Hur ska jag kunna hjälpa min son med skolan när jag inte får någon information alls gällande läxor, aktiviteter etc?

    Tack för tips och råd vad jag kan göra för att på bästa möjliga sätt hjälpa min son.

  • Svar på tråden Får ingen information från skolan gällande min son
  • storstadspappa
    Limajo skrev 2019-01-20 11:14:46 följande:
    Var du inte nyskild? Snabbt jobbat....

    Men att du träffat en ny är ju inte skäl nog för rätten att ta ifrån dig vårdnaden. Vill du ha full insikt i barnets liv, myndighetskontakter mm, behöver du ju bli vårdnadshavare igen.
    2 år sedan räknas väl som nyskild..
  • storstadspappa
    legomum skrev 2019-01-20 11:20:08 följande:

    Kontakta en advokat.

    Du verkar ju uppenbart bekymrad och oroad för din son så gå den vägen istället.

    Vi kan omöjligt hjälpa dig då vi inte har så mycket alls att gå på. I din trådstart fick jag känslan att du är "boven" och senare i tråden att mamman är "boven".

    Hoppas det iaf löser sig och att barnet åtminstone får må bra i vad som verkar vara rejält tufft för honom.


    Jag är tacksam för tips och råd hur jag på bästa sätt hjälper min son. Framför allt hur jag kan få information om min sons skolgång så att jag kan hjälpa honom med läxorna. Vem som är god eller ond är mindre relevant...
  • Bibbidi

    [quote=79378973][quote-nick]storstadspappa [quote]

    Jag är mycket bekymrad över hur socialtjänsten, familjerätten och även skolan har agerat i mitt fall.

    Jag vill som förälder kunna hjälpa min son på bästa möjliga sätt i livet, vilket försvåras något enormt när samhället lägger krokben[/quote]

    Fast, egentligen har "du inget att vara bekymrad för" eftersom de inte får lämna ut information till dig. Det spelar ingen roll att du är pappan. Du hade lika gärna kunnat vara mamman men är man inte vårdnadshavare så är man inte. De får bara lämna ut information till vårdnadshavare.

    Ärligt ts, i din situation hade jag stämt mamman på MINST halva vårdnaden. Hon har orosanmälningar och stödfamilj - det är oroande. Du behöver få del av vårdnaden så du får inflytande, och informaton, om vad som händer med din son.

  • storstadspappa
    Bibbidi skrev 2019-01-20 11:43:31 följande:

    [quote=79378973][quote-nick]storstadspappa [quote]

    Jag är mycket bekymrad över hur socialtjänsten, familjerätten och även skolan har agerat i mitt fall.

    Jag vill som förälder kunna hjälpa min son på bästa möjliga sätt i livet, vilket försvåras något enormt när samhället lägger krokben[/quote]

    Fast, egentligen har "du inget att vara bekymrad för" eftersom de inte får lämna ut information till dig. Det spelar ingen roll att du är pappan. Du hade lika gärna kunnat vara mamman men är man inte vårdnadshavare så är man inte. De får bara lämna ut information till vårdnadshavare.

    Ärligt ts, i din situation hade jag stämt mamman på MINST halva vårdnaden. Hon har orosanmälningar och stödfamilj - det är oroande. Du behöver få del av vårdnaden så du får inflytande, och informaton, om vad som händer med din son.


    Du menar att skolan inte får lämna ut information även om vårdnadshavaren har gett sitt medgivande?
  • legomum
    storstadspappa skrev 2019-01-20 11:34:07 följande:

    Vem som är god eller ond är mindre relevant...


    Tänk om det vore det.

    Det spelar ingen roll om du är mamman eller pappan. Den andre föräldern har vårdnaden och du blir aktivt stoppad från flera håll.

    När det blir bara lite frågasatt börjar smutskastningen (ja jag tycker så) av den andre föräldern.

    Där ringer mina varningsklockor att något inte är helt rätt. Vad vet jag ibte.

    Jag är kanske bara misstänksam och tycker att vissa delar av din historia är av en anledning.

    Eller så har jag helt fel.

    Oavsett ber jag Dig om ursäkt för ingen annan konstruktiv hjälp mer än kontakta en advokat.
  • storstadspappa
    legomum skrev 2019-01-20 11:54:43 följande:
    Tänk om det vore det.

    Det spelar ingen roll om du är mamman eller pappan. Den andre föräldern har vårdnaden och du blir aktivt stoppad från flera håll.

    När det blir bara lite frågasatt börjar smutskastningen (ja jag tycker så) av den andre föräldern.

    Där ringer mina varningsklockor att något inte är helt rätt. Vad vet jag ibte.

    Jag är kanske bara misstänksam och tycker att vissa delar av din historia är av en anledning.

    Eller så har jag helt fel.

    Oavsett ber jag Dig om ursäkt för ingen annan konstruktiv hjälp mer än kontakta en advokat.
    Det vore intressant att veta varför du tycker varningsklockor ringer.
  • Anonym (Alternativ)
    Limajo skrev 2019-01-20 10:15:15 följande:

    Skolan och vården får inte lämna ut information till andra än vårdnadshavare så det kan inte läggas över på dem. Däremot kan mamman ansvara för att pappan får den information han behöver (som läxor t.ex.).

    Jag skulle gissa att mamman vet vad enskild vårdnad innebär och att hon drivit igenom det av en orsak...


    Det FÅR och ska dem när vårdnadshavaren har intygat och bett om det som i Ts situation. Dumheter att insinuera att Ts är en olämplig vårdnadshavare.
  • Anonym (me too)
    storstadspappa skrev 2019-01-20 12:00:16 följande:
    Det vore intressant att veta varför du tycker varningsklockor ringer.
    Jag tycker också att det ringer varningsklockor här. För att säga det så tydligt som möjligt:

    Ditt ex verkar vara en mindre bra förälder på flera plan.

    Så som du skriver så verkar du vara bekymrad och en ansvarsfull och bra förälder.

    Ni skiljer er och den mindre bra föräldern får hela vårdnaden.

    Det går inte ihop helt enkelt.

    Även om hon lyckats dupera både Soc och rättsväsendet att hon är en bra förälder så ska du ha varit så usel att du blir fråntagen vårdnaden. 
  • Bibbidi
    storstadspappa skrev 2019-01-20 11:48:39 följande:
    Du menar att skolan inte får lämna ut information även om vårdnadshavaren har gett sitt medgivande?
    Oj, jag måste ha missat det i din text. Jo om vårdnadshavaren har gett sitt medgivande så får skolan givetvis lämna ut information.
  • Alexi

    Men du har ju blivit av med vårdnaden? Det ska ju mycket till för det. Vad låg bakom det beslutet?

Svar på tråden Får ingen information från skolan gällande min son