• storstadspappa

    Får ingen information från skolan gällande min son

    Hej,

    Jag är en nyskiljd pappa, har en 7 årig son i förstaklass, min exfru fick ensam vårdad om vår son men jag har umgängesrätt Onsdag em. till Måndag morgon varannan vecka.
    Jag får i princip ingen information om skola eller vård gällande vår son. 
    Vi har en koordinator som ska underlätta samarbetet mellan oss som föreslog att min exfru ger medgivande till att jag får tillgång till ett system som skolan har för vårdnadshavare där det går att se läroplan, läxor, aktiviteter mm. Hon godkände behörighet för mej skriftligt men skolan satte sig på tvären och vill inte ge ut sådan information till mej pga. att jag inte är vårdnadshavare.

    Hur ska jag kunna hjälpa min son med skolan när jag inte får någon information alls gällande läxor, aktiviteter etc?

    Tack för tips och råd vad jag kan göra för att på bästa möjliga sätt hjälpa min son.

  • Svar på tråden Får ingen information från skolan gällande min son
  • EmberEyes

    Jag förstår inte hur du kan ha blivit av med vårdnaden samtidigt som mamman har flertalet orosanmälningar på sig.

    Rent akut just nu så får du helt enkelt kringgå mamman och ringa till klasskompisens föräldrar för att få reda på vad det är för läxor eller friluftsdagar osv som gäller.

    Fortsätt göra orosanmälningar.

    kontakta familjerätten och förklara att ni har samarbetssvårigheter och behöver hjälp.

    Kontakta en advokat och gör följande:

    Stäm ditt ex på vårdnaden.

    Ge juridiska påtryckningar på skola, vård och omsorg för att de inte respekterar det signerade medgivandet. Vinkla det till diskriminering om du måste.

  • storstadspappa
    Bibbidi skrev 2019-01-20 12:55:20 följande:
    Oj, jag måste ha missat det i din text. Jo om vårdnadshavaren har gett sitt medgivande så får skolan givetvis lämna ut information.
    Det är precis vad skolinspektionen sa när jag pratade med dem. Av den anledningen undrar jag varför rektorn sätter sig på tvären och totalvägrar ge ut information om min sons skolgång till mej, trots att min ex fru säger att det ok, och trots min sons höga frånvaro under mammans veckor.
  • storstadspappa
    Alexi skrev 2019-01-20 14:01:14 följande:

    Men du har ju blivit av med vårdnaden? Det ska ju mycket till för det. Vad låg bakom det beslutet?


    En kombination av flera orsaker. Tingsrätten gick på familjerättens/socialförvaltningens bedömning, bla.

    - jag har periodvis vistats utomlands under en längre tid, med och utan familj. Socialförvaltningens utredare bedömde det som en riskfaktor att jag flyttar utomlands med min son om jag fick ensam vårdnad. 

    -Separationen mellan min ex fru och mej ansågs vara hög-konflikt-separation, då är det tydligen praxis att vårdnaden tas ifrån den ena föräldern, utan hänsyn till vem av föräldrarna som mest konfliktbenägen.

    - Socialförvaltningens utredare bedömde att jag har bristande kunskaper och barns grundläggande behov och att det är en stor riskfaktor.

    I riskbedömningen i socialförvaltningens utredning anfördes att det kan finnas risk för att min utsätts för fysiskt våld av min ex-fru. Risken för att min son utsätts för fysiskt våld av mej bedömdes av som mycket liten

     
  • Anonym (K)

    Men stäm på vårdnaden! I alla fall gemensam.

  • Alexi
    storstadspappa skrev 2019-01-20 16:47:29 följande:
    En kombination av flera orsaker. Tingsrätten gick på familjerättens/socialförvaltningens bedömning, bla.

    - jag har periodvis vistats utomlands under en längre tid, med och utan familj. Socialförvaltningens utredare bedömde det som en riskfaktor att jag flyttar utomlands med min son om jag fick ensam vårdnad. 

    -Separationen mellan min ex fru och mej ansågs vara hög-konflikt-separation, då är det tydligen praxis att vårdnaden tas ifrån den ena föräldern, utan hänsyn till vem av föräldrarna som mest konfliktbenägen.

    - Socialförvaltningens utredare bedömde att jag har bristande kunskaper och barns grundläggande behov och att det är en stor riskfaktor.

    I riskbedömningen i socialförvaltningens utredning anfördes att det kan finnas risk för att min utsätts för fysiskt våld av min ex-fru. Risken för att min son utsätts för fysiskt våld av mej bedömdes av som mycket liten

     
    Men om du nu är sån bra förälder så är det ju bara att du stämmer på vårdnaden igen så är det inga problem sen.
  • Anonym (Moa)

    Har aldrig varit med i någon tvist som denna men om punkterna du räknade upp som gjorde mamman som vh och dig olämplig(?) finns det ingen klausul att om du förändrar dessa punkter till att de fungersr som rätten vill så kan barnet bo lika mycket tid hos dig.

    Eller finns det inget sådant skrivet?

  • storstadspappa
    Alexi skrev 2019-01-21 19:47:54 följande:
    Men om du nu är sån bra förälder så är det ju bara att du stämmer på vårdnaden igen så är det inga problem sen.
    En stämning är inte gratis direkt och jag har helt tappat förtroendet för rättsväsendet efter ha sett hur en vårdnadstvist fungerar i praktiken.
  • Alexi
    storstadspappa skrev 2019-01-21 20:35:55 följande:
    En stämning är inte gratis direkt och jag har helt tappat förtroendet för rättsväsendet efter ha sett hur en vårdnadstvist fungerar i praktiken.
    Men du har väl en hemförsäkring, ingår inte sådan hjälp i den?
  • Anonym (???)
    storstadspappa skrev 2019-01-20 10:00:50 följande:

    Hej,

    Jag är en nyskiljd pappa, har en 7 årig son i förstaklass, min exfru fick ensam vårdad om vår son men jag har umgängesrätt Onsdag em. till Måndag morgon varannan vecka.
    Jag får i princip ingen information om skola eller vård gällande vår son. 
    Vi har en koordinator som ska underlätta samarbetet mellan oss som föreslog att min exfru ger medgivande till att jag får tillgång till ett system som skolan har för vårdnadshavare där det går att se läroplan, läxor, aktiviteter mm. Hon godkände behörighet för mej skriftligt men skolan satte sig på tvären och vill inte ge ut sådan information till mej pga. att jag inte är vårdnadshavare.

    Hur ska jag kunna hjälpa min son med skolan när jag inte får någon information alls gällande läxor, aktiviteter etc?

    Tack för tips och råd vad jag kan göra för att på bästa möjliga sätt hjälpa min son.


    Min man har skrivit på ett sånt avtal så att hans ex får insyn i barnens skolgång. Inga konstigheter alls, så det låter konstigt om skolan som satt sig på tvären. Är det verkligen vad som skett? 

    Allt annat som kommit fram i tråden verkar ju väldigt rörigt och inte märkligt att hon fått ensam vårdnad. 
  • Anonym (???)
    storstadspappa skrev 2019-01-21 20:35:55 följande:
    En stämning är inte gratis direkt och jag har helt tappat förtroendet för rättsväsendet efter ha sett hur en vårdnadstvist fungerar i praktiken.
    ja men gör inget då!
Svar på tråden Får ingen information från skolan gällande min son