• Anonym (frökenfia)

    Är gifta kollegan intresserad?

    Började på nytt jobb för några månader sedan. En av de manliga kollegerna visar ett stort intresse för att prata med mig, väntar gärna in mig för att äta lunch, håller upp dörren och är väldigt rar. Verkar ibland lite nervös och tafatt. Men vet inte om det sån han är, eftersom vi inte känt varandra speciellt länge, eller om det är för att han är smått intresserad av mig och blir nervös när vi pratar.

    Sedan förra helgen har jag inte kunnat sluta tänka på honom, jag känner mig hela tiden nervös och har pirr i magen och det känns plågsamt när vi inte ses. Han är 10 år äldre än mig men vi är båda vuxna. Dock är vi båda gifta och har barn. Jag älskar min familj men äktenskapet har väl varit sådär på sista tiden. Känner mig hemsk mot min man, det här har aldrig hänt mig tidigare och skäms nåt fruktansvärt över dessa känslor så vågar inte prata med någon jag känner om det.

    Vad ska jag ta mig till? Ska jag bara låta det vara eller ta tag i saken och fråga rakt ut?

  • Svar på tråden Är gifta kollegan intresserad?
  • Anonym (Aj)
    frökenfia skrev 2019-08-15 21:14:57 följande:

    Så vad ska jag göra då? Att berätta för min man är ingen idé. Vet att han kmr förbjuda mig att gå t jobbet om han vet att jag känner såhär. Försöker trycka bort fantasierna och drömmarna men det är som att de tvingar sig på mig. Kan inte kontrollera det. Funderar och funderar, ska jag berätta för kollegan eller inte? Om kollegan bara visste vad jag kände kanske han kunde ta avstånd för att hjälpa mig. Men känns inte som d finns ngt som kan få mina känslor i schack just nu. Känns så himla hopplöst. Och nu kmr helgen och då blir längtan oerhört plågsam. Kanske borde byta jobb. Men det vill jag inte heller.


    Som sagt, låt fantasin löpa, ta ut det på din man eller med dushen, ingen ide att bekämpa, inom 1 år är det över troligtvis.
  • frökenfia
    Anonym (Aj) skrev 2019-08-15 21:32:42 följande:

    Som sagt, låt fantasin löpa, ta ut det på din man eller med dushen, ingen ide att bekämpa, inom 1 år är det över troligtvis.


    *Suck* Får fortsätta stå ut bara... o skriva av mig här emellanåt.
  • frökenfia

    Hur gör man för att fokusera på annat? När helgen kommer vill jag inget annat än att tänka på honom... Känner mig trött och seg, helt matt. Har massor att göra men orken finns inte. All energi går åt mina hopplösa känslor och fantasier. Har varit med min man men föreställer mig att det är kollegan. Jag vet att det är fruktansvärt och att jag borde kunna behärska mina tankar men jag kan bara inte. Analyserar veckans samtal och signaler och försöker dra slutsater men det är omöjligt.

  • Anonym (Jag med)
    frökenfia skrev 2019-08-17 10:18:37 följande:

    Hur gör man för att fokusera på annat? När helgen kommer vill jag inget annat än att tänka på honom... Känner mig trött och seg, helt matt. Har massor att göra men orken finns inte. All energi går åt mina hopplösa känslor och fantasier. Har varit med min man men föreställer mig att det är kollegan. Jag vet att det är fruktansvärt och att jag borde kunna behärska mina tankar men jag kan bara inte. Analyserar veckans samtal och signaler och försöker dra slutsater men det är omöjligt.


    Byt jobb? Du slutade tänka på honom när ni inte sågs.
  • frökenfia
    Anonym (Jag med) skrev 2019-08-17 11:45:17 följande:

    Byt jobb? Du slutade tänka på honom när ni inte sågs.


    Tanken har slagit mig. Men det är lättare sagt än gjort tyvärr. Kommer nog inte hända.
  • Anonym (Kitty)
    frökenfia skrev 2019-08-15 20:39:34 följande:

    Liten uppdatering för er som vill fortsätta läsa min tråd och hjälpa mig med stöd och motivation.

    Känslorna jag hade innan sommaren är dessvärre kvar. Jag kan inte undvika kollegan då vi jobbar nära varandra varje dag. Drömmarna på nätterna om honom fortsätter och mitt dagdrömmeri börjar ta fart igen. Jag försöker verkligen strida emot mina känslor, för jag älskar ju min man och skulle bli förtvivlad om han hade såhär starka känslor för någon annan än mig. Har så dåligt samvete och börjar känna en fruktansvärd ångest med svårighet att andas, känns som jag ska svimma, är trött hela tiden för jag bara går o grubblar. Vad ska jag ta mig till? Vågar inte berätta för någon om vad jag känner. Detta plågar mig för jag vet att det är fel men kan inte ändra på det. Vill berätta för kollegan men ändå inte, vågar inte, vad ska det leda till, inget bra antar jag. Söker råd från någon som vill hjälpa mig. Onödiga kommentarer som bara trycker ner mig ber jag er undvika att skriva. Jag mår på riktigt inte bra.


    Stackare. Jag kan verkligen relatera till det du skriver. Jag är i en liknande situation men tror ändå inte att jag mår lika dåligt och att jag fortfarande klarar att ha en viss distans till det. Det kan nog vara så att jag är lite äldre och mer desillusionerad än du ;) Men det känns inte roligare för det.

    Jag tror att enda sättet för dig att komma ur det här är att säga något till kollegan. Att försöka glömma går ju inte när ni ses på dagarna. Att byta jobb är inte så enkelt som många vill få det att låta. Att undra och försöka tolka signaler leder ju heller ingen vart. Även om allt i hans kroppsspråk och beteende skulle tyda på intresse, vet du inte om han vill göra verklighet av det. Och vill han göra verklighet av det så vet han inte om du vill. Och vem ska ta första steget? Osv osv.

    Någon skrev att om han verkligen vore intresserad så skulle han ha tagit ett initiativ. Fast det är inte säkert. Jag kan ju titta på mig själv. Jag är så intresserad att jag nästan går sönder, men jag gör ingenting drastiskt ändå. Jag törs ju inte under rådande omständigheter. Det kan givetvis vara likadant för honom. Skulle han riskera att blotta sina känslor, stöka till sitt privatliv och göra det besvärligt för mig? Skulle det vara ?lättare? för honom eftersom han är man? Nä, det tror jag inte. Så det är väl absolut tänkbart att han är intresserad fast han inte gör något.

    I min egen situation tänker jag, att om det här fortsätter som det gör och inte blir mindre plågsamt, så kommer jag att bli tvungen att säga något till honom. Jag är inte där än, men kanske du är det i och med att du mår så dåligt. Försök att tänka rationellt, att ni är vuxna människor som vill varandra väl. Jag är säker på att han varken skulle ta illa upp eller genera dig på något sätt om du berättade att du har känslor för honom och inte vet vad du ska göra. Om det visar sig att det är ömsesidigt kan ni ju prata om det (befriande va?). Om det är så att dina känslor inte är besvarade så kommer din förälskelse att rinna av dig i ett nafs. Tro mig. Då kommer din man att kännas helt okej igen tills du ev inser att du ändå vill skilja dig eller hittar någon annan att fokusera känslorna på.

    Jag VET att det är lättare sagt än gjort. Men det finns nog inget annat sätt. Skriv något om du inte vill ta det öga mot öga.

    Eller har du någon annan kollega som du kan anförtro dig åt, och som kan reka lite, vara nån typ av länk mellan er? I så fall kanske du kan testa det.

    Förstår att det känns hopplöst och önskar att jag kunde hjälpa dig bättre.
  • frökenfia
    Anonym (Kitty) skrev 2019-08-17 14:01:39 följande:

    Stackare. Jag kan verkligen relatera till det du skriver. Jag är i en liknande situation men tror ändå inte att jag mår lika dåligt och att jag fortfarande klarar att ha en viss distans till det. Det kan nog vara så att jag är lite äldre och mer desillusionerad än du ;) Men det känns inte roligare för det.

    Jag tror att enda sättet för dig att komma ur det här är att säga något till kollegan. Att försöka glömma går ju inte när ni ses på dagarna. Att byta jobb är inte så enkelt som många vill få det att låta. Att undra och försöka tolka signaler leder ju heller ingen vart. Även om allt i hans kroppsspråk och beteende skulle tyda på intresse, vet du inte om han vill göra verklighet av det. Och vill han göra verklighet av det så vet han inte om du vill. Och vem ska ta första steget? Osv osv.

    Någon skrev att om han verkligen vore intresserad så skulle han ha tagit ett initiativ. Fast det är inte säkert. Jag kan ju titta på mig själv. Jag är så intresserad att jag nästan går sönder, men jag gör ingenting drastiskt ändå. Jag törs ju inte under rådande omständigheter. Det kan givetvis vara likadant för honom. Skulle han riskera att blotta sina känslor, stöka till sitt privatliv och göra det besvärligt för mig? Skulle det vara ?lättare? för honom eftersom han är man? Nä, det tror jag inte. Så det är väl absolut tänkbart att han är intresserad fast han inte gör något.

    I min egen situation tänker jag, att om det här fortsätter som det gör och inte blir mindre plågsamt, så kommer jag att bli tvungen att säga något till honom. Jag är inte där än, men kanske du är det i och med att du mår så dåligt. Försök att tänka rationellt, att ni är vuxna människor som vill varandra väl. Jag är säker på att han varken skulle ta illa upp eller genera dig på något sätt om du berättade att du har känslor för honom och inte vet vad du ska göra. Om det visar sig att det är ömsesidigt kan ni ju prata om det (befriande va?). Om det är så att dina känslor inte är besvarade så kommer din förälskelse att rinna av dig i ett nafs. Tro mig. Då kommer din man att kännas helt okej igen tills du ev inser att du ändå vill skilja dig eller hittar någon annan att fokusera känslorna på.

    Jag VET att det är lättare sagt än gjort. Men det finns nog inget annat sätt. Skriv något om du inte vill ta det öga mot öga.

    Eller har du någon annan kollega som du kan anförtro dig åt, och som kan reka lite, vara nån typ av länk mellan er? I så fall kanske du kan testa det.

    Förstår att det känns hopplöst och önskar att jag kunde hjälpa dig bättre.


    Tack för att du tar dig tiden att skriva. Uppskattar det verkligen. Det är ju det jag går o tänker på hela tiden: att jag måste berätta för kollegan vad jag känner för att liksom få det ur världen och förhoppningsvis avsluta allting där o då. Finns ju inga garantier för att det blir så men förhoppningen är ju den. I veckan hade jag chansen verkligen men tog den inte. Det kommer säkert fler möjligheter. Förhoppningsvis blir vi ensamma på kontoret någon em när alla gått hem o kanske kanske att jag är modig nog att säga något då.
  • frökenfia

    Jag mår så sjukt dåligt över det här... vill ha ett svar! Nu har det gått mer än ett halvår med de här känslorna. Känns som han fortsätter söka upp mig och är väldigt omtänksam mot just mig. Kanske jag ska be honom sluta? Fråga om han har någon baktanke med det hela. Och be om ursäkt om jag misstolkat allt. Men be honom ta avstånd för det känns fel bara när vi båda har varsin respektive... Vad ska jag göra? Tänker hela tiden på att säga ngt till honom men vågar inte. Skulle inte kunna leva med en otrohetsaffär och vill inte såra min man o familj. Varför ska det vara så svårt? Det här tär på mig. Kom hem o bara grät idag efter jobbet. Funderade på att berätta för någon på jobbet men är rädd att det då kommer ut och folk börjar snacka... Vet ju inte heller om kollegan skulle berätta för någon om jag sa något till honom... Han kanske redan har fattat, han kanske redan har läst den här tråden o listat ut allt... om det är så snälla ge mig ett tecken... blir galen av det här. En del av mig lever i en drömvärld och vill inget hellre än att vara med honom medan en annan del av mig säger att det är helt fel...

  • frökenfia

    Hans leende gjorde min dag idag. Men samtidigt ville jag nästan bli arg. Om han är så intresserad som han verkar, varför säger han ingenting då? Är det någon slags lek? Eller är han som jag rädd för det han kan förlora, osäker på om det är värt det?... Vet inte vad jag ska tro... vill bara ha svar.

Svar på tråden Är gifta kollegan intresserad?