• Skuttan83

    Vabba när andra föräldern är ledig?

    Jag ska egentligen jobba i helgen men sonen har fått magsjuka. Jag har ett jobb som jag inte får vara på om vi har magsjuka i familjen, för att smittorisken är för stor till min brukare. (Skulle bli kattastrof om brukaren blev sjuk!!) Min sambo är ledig och har åkt iväg med dottern för att hon förhoppningsvis inte ska bli sjuk. Så nu till frågan, får jag vabba?

  • Svar på tråden Vabba när andra föräldern är ledig?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 12:51:41 följande:
    Nej sambon har åkt iväg med syskonet för att det inte ska bli smittat.
    Tack för klargörandet,

    Då borde det inte vara ett hinder för TS att ta ut vab, nu har jag inte lusläst vad som gäller så det kan finnas något som talar emot det jag säger.
  • modsey
    Anonym (C) skrev 2019-03-16 13:00:37 följande:

    Om din arbetsgivare förbjuder dig att jobba får de ju betala dig lön ändå fk ska självklart inte betala ut vab för att du inte FÅR arbeta. Finns den regeln borde det ju finnas en plan för när det händer? Annars måste det ju anses okej att du jobbar ändå.

    Hade din sambo varit magsjuk hade du fått vabba däremot eftersom barnens ordinarie vårdare är sjuk.

    Fk frågar ju vad den ordinarie vårdaren gjort medans du vabbar och då godtas självklart inte att han varit ledig och åkt iväg på utflykt. Hade de en planerad utflykt ställs den ju in när barnet blir sjukt.


    fast det är just det de gör. Det ÄR ok för ts att vabba. Det kommer en fråga om den andre föräldern arbetat, om ej vad har hen gjort. Då skriver man bortrest
  • Anonym (M)
    modsey skrev 2019-03-16 13:12:32 följande:

    fast det är just det de gör. Det ÄR ok för ts att vabba. Det kommer en fråga om den andre föräldern arbetat, om ej vad har hen gjort. Då skriver man bortrest


    Jag tror nog att de bedömer fall till fall där. Det är inte säkert man får rätt till vab i alla situationer. Det beror nog på varför man var bortrest. I detta fallet är jag tveksam till att de skulle godkänna. Fast TS kan ju dra en lögn.
  • modsey
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 13:19:19 följande:
    Jag tror nog att de bedömer fall till fall där. Det är inte säkert man får rätt till vab i alla situationer. Det beror nog på varför man var bortrest. I detta fallet är jag tveksam till att de skulle godkänna. Fast TS kan ju dra en lögn.
    fast nu råkar jag veta till 100 % att man får det, man får fiska, man får sola man får åka på spa osv.
  • legomum
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 12:51:41 följande:
    Nej sambon har åkt iväg med syskonet för att det inte ska bli smittat.
    Men när tar FK hänsyn till sådant? Aldrig hört.

    Finns en förälder hemma så finns det ingen anledning att den andre som ska arbeta att den personen är hemma med vab.

    Prata  med fk istället.

    Här får du ju tusen olika svar på vad som gäller.
  • Ellie
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 11:13:49 följande:
    I det fallet kan FK göra kontroller på förskolan om barnet skulle varit ledig eller inte. Man har inte rätt till tfp på barnets lediga dag.
    Jo, det har man. Det kan ju tex vara så att barnet är hemma med mormor varje onsdag (dvs har en ledig dag). Blir barnet då sjukt kan man vabba (om inte mormor vill riskera att bli sjuk), och man kan även vabba om mormor är sjuk någon onsdag. Trots att FK inte har någon förskola att kontrollera den dagen.
  • Anonym (Greta)
    modsey skrev 2019-03-16 11:34:58 följande:

    ja jag har den möjligheten. Men om vi båda jobbat, om ingen av oss tagit semester och barnet blir sjukt måste vi ändå ta vab. Så det är liksom ingen skillnad. Jobb = vab den gången. En förälder semester alternativt ledig dag som man kan ha på en veckodag eller helg, reser bort, hjälper mamma att flytta, fiskar, solar, går på begravning. Barn sjukt = den föräldern som är hemma får vabba.

    Är det själva solandet som skaver lutheranskt? Känns det bättre om jag den gången det hände oss, om jag varit på begravning i Norrland den dagen mot att jag låg på en strand i solen med de äldre barnen?


    Har inte läst tidigare inlägg men reflektion på detta:

    Är du ledig får du inte ha barn på fritids/förskola då rätten till det är enbart när förälder arbetar eller pluggar (undantag om man ör sjukskriven). Så om du är bortrest med dina äldre barn och ditt yngre barn är på fritids/förskola har du begått ett brott. Skulle det yngre barnet bli sjukt under tiden du är bortrest borde därmed alltså inte vara några frågetecken på vab eller ej för då borde det inte, om man följer lagstiftningen, redan ha det ordnat med vuxen, i de flesta fall den andra föräldern
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Greta) skrev 2019-03-16 14:03:33 följande:
    Har inte läst tidigare inlägg men reflektion på detta:

    Är du ledig får du inte ha barn på fritids/förskola då rätten till det är enbart när förälder arbetar eller pluggar (undantag om man ör sjukskriven). Så om du är bortrest med dina äldre barn och ditt yngre barn är på fritids/förskola har du begått ett brott. Skulle det yngre barnet bli sjukt under tiden du är bortrest borde därmed alltså inte vara några frågetecken på vab eller ej för då borde det inte, om man följer lagstiftningen, redan ha det ordnat med vuxen, i de flesta fall den andra föräldern
    Jag är inte helt insatt men klart intresserad av frågan så kan du visa på lite lagtexter etc vore det intressant.
  • modsey
    Anonym (Greta) skrev 2019-03-16 14:03:33 följande:

    Har inte läst tidigare inlägg men reflektion på detta:

    Är du ledig får du inte ha barn på fritids/förskola då rätten till det är enbart när förälder arbetar eller pluggar (undantag om man ör sjukskriven). Så om du är bortrest med dina äldre barn och ditt yngre barn är på fritids/förskola har du begått ett brott. Skulle det yngre barnet bli sjukt under tiden du är bortrest borde därmed alltså inte vara några frågetecken på vab eller ej för då borde det inte, om man följer lagstiftningen, redan ha det ordnat med vuxen, i de flesta fall den andra föräldern


    Nu får du lugna dig. Jag var helt öppen till personalen om att vi var bortresta!
  • Anonym (Greta)
    Anonym (Pappa) skrev 2019-03-16 14:08:11 följande:

    Jag är inte helt insatt men klart intresserad av frågan så kan du visa på lite lagtexter etc vore det intressant.


    Har inte paragrafer och har inte lust att sätta mig och googla (är beredd att satsa 100kr på det ändå då jag nyligen varit på information om detta på min kommun inför inskolning på förskola, har dock ävenett barn sorgår i skolan och fritids ) men gissar på att det ska stå i tex skollagen. Din kommuns hemsida är annars ett hett tips
Svar på tråden Vabba när andra föräldern är ledig?