• Hallonpaj

    BF december 2019

    Stort Grattis till plusset!!

    Här kan vi som har bf i december 2019 följas åt <3

    Välkomna :)

  • Svar på tråden BF december 2019
  • Najo
    Ingentingviktigt skrev 2019-04-06 17:22:11 följande:

    Ja, precis det jag också oror mig för, och att mensen ska hålla sig borta och kroppen luras med halvsvaga symtom. Innan jag fick reda på att jag och sambon inte kunde bli gravida, blev jag ofta skengravid dagarna innan mensen, tillslut tog jag ett test och då väl kom mensen. Nu har jag tagit 3 positiva test, men vågar inte testa mer.

    För några veckor sedan trodde vi aldrig att vi skulle kunna bli gravida och kliniken råde oss till att bara köpa ett IVF-försök då det var så osäkert på hur det hela skulle gå. Men vi sa för oss själva att om ett embryo växte till sig som det skulle och gick att återinföra skulle vi kunde lägga alla sparpengar på försök för att bli gravida. Så blev vi istället gravida på det första försöket och allt jag kunde tänka vad ?Varför gick det så bra, när kommer bakslaget??.


    Oj vad jag känner igen mig. Har så många försök bakom mig men lyckades aldrig bli gravid själv. Skengravid ja... har också varit det flera ggr. Första ivf 2009 köpte vi ett 3-pkt men blev gravida direkt. Endast ett embryo utv sig. Andra iVF (med ny sambo) köpte vi 1 ivf men jag tror det var enda alternativet då jag hade fyllt 39 och då erbjuds inte 3-pkt. Denna gång är jag gravid med ett fryst embryo som blev över från ivf no 2. Kämpade länge innan ivf försöken. Trstade också hela 2017 (ammade dock). Nedslag månad efter månad. Svårt att fatta för ngn som aldrig vart där hur kämpigt det är. Så glad det finns hjälpmedel (ivf kliniker)för såna som oss som inte kan bli gravida annars!
  • Anonym (Jossan)

    Alltså jag är ju då gravid med nr 4, och har tre barn under 6 år sen innan.. Älskar mitt "småbarnskaosliv" MEN drar mig redan för att berätta om det här graviditeten för släkten. Vet att det kommer att komma kommentarer som "men ska ni befolka hela jorden eller" och "ni har ju redan tre små barn, ska ni verkligen ha en till" osv osv osv. Senast idag sa en släkting på en gemensam middag "nu går ni inte och skaffar några fler barn, nu behöver ni vila några år HAHAHAAAA, för ni ska väl verkligen inte ha fler? Eller?" så sitter man där och är på smällen och bara "naee, inte vad jag vet....". Så jäkla tröttsamt att folk ska ha åsikter om allt känner jag men det är svårt att inte ta åt sig när det är nära släkt.

    Nån som känner igen sig eller har lite tips på svar på tal/eller hur man helt enkelt slutar bry sig...?

  • osofin
    Anonym (Jossan) skrev 2019-04-06 19:39:26 följande:

    Alltså jag är ju då gravid med nr 4, och har tre barn under 6 år sen innan.. Älskar mitt "småbarnskaosliv" MEN drar mig redan för att berätta om det här graviditeten för släkten. Vet att det kommer att komma kommentarer som "men ska ni befolka hela jorden eller" och "ni har ju redan tre små barn, ska ni verkligen ha en till" osv osv osv. Senast idag sa en släkting på en gemensam middag "nu går ni inte och skaffar några fler barn, nu behöver ni vila några år HAHAHAAAA, för ni ska väl verkligen inte ha fler? Eller?" så sitter man där och är på smällen och bara "naee, inte vad jag vet....". Så jäkla tröttsamt att folk ska ha åsikter om allt känner jag men det är svårt att inte ta åt sig när det är nära släkt.

    Nån som känner igen sig eller har lite tips på svar på tal/eller hur man helt enkelt slutar bry sig...?


    Åååå vad jag känner igen mig. Har en nära som betyder mycket för mig som tipsade mig om att jag ju kunde klargöra på en arb.intervju (sökte annat) att jag var klar med bebisar och verkligen inte skulle ha en till. Men....det ville jag ju inte säga. Varför ska man tycka så bara för att man har fyra?

    När man fått första frågar folk redan en vecka efter hemkomst NÄR man tänkt skaffa syskon. När andra barnet kommer frågar folk OM man vill ha fler. När tredje barnet kommer, ska man va nöjd och glad. Nu räcker det.

    När fjärde barnet kommer befolkar man hela jorden och man ska bara vänta tills de blir tonåringar för då......

    Undrar vilka kommentarer vi kommer få nu?

    Berättade förresten för min närstående idag. Förklarade att hen inte kan förstå mig och att det är helt okay men att vi är glada. Hen valde att bli glad för vår skull.....
  • Najo
    Ingentingviktigt skrev 2019-04-06 17:22:11 följande:

    Ja, precis det jag också oror mig för, och att mensen ska hålla sig borta och kroppen luras med halvsvaga symtom. Innan jag fick reda på att jag och sambon inte kunde bli gravida, blev jag ofta skengravid dagarna innan mensen, tillslut tog jag ett test och då väl kom mensen. Nu har jag tagit 3 positiva test, men vågar inte testa mer.

    För några veckor sedan trodde vi aldrig att vi skulle kunna bli gravida och kliniken råde oss till att bara köpa ett IVF-försök då det var så osäkert på hur det hela skulle gå. Men vi sa för oss själva att om ett embryo växte till sig som det skulle och gick att återinföra skulle vi kunde lägga alla sparpengar på försök för att bli gravida. Så blev vi istället gravida på det första försöket och allt jag kunde tänka vad ?Varför gick det så bra, när kommer bakslaget??.


    Hej, måste fråga dig en sak som tagit fler gravtest. Det här är inte likt mig men jag överväger att ta gravtest för att konfirmera tt jag ff har hcg i kroppen. Aldrig gjort så tidigare, men nu har jag börjat noja då jag tycker brösten ömmar mindre. Jag har dock molvärk i livmodern. Ser att det finns gravtest med veckoindikator. Har du kört det? Och i sånt fall funkar det/tillförlitligt?
  • Minmakaron

    Hej! Jag hoppar gärna in här. Plussade i förrigår, BF runt 15 december då. Har ett missfall för ett år sen bakom mig, inga barn sen tidigare. Är 37 år och håller andan och tummarna nu att det verkligen tar sig och att det kommer gå bra det här.

  • Stellan11

    V6 idag o illamående från helvete:( klev upp med 1åringen i natt o då slog de till rejält! Kunde inte somna om o de är ihålllande. Har än så länge klarat mig från att krama toaletten men de känns som att historien från yngsta sonen kan upprepa sig med kräkningar i 9mån, konstant!! Hoppas på att de är ett gott tecken iaf <3 har skickat o bett om ett tidigt vul, väntar på svar från läkare!

  • Minmakaron
    z19 skrev 2019-04-05 12:52:31 följande:

    Plussade idag, svagt plus bim-4

    Haft missfall tidigare, samt kemiska.

    Hoppas det går vägen nu.. och att det stegrar nu varje dag. Stegrat något sen bim-6 då jag fick ett ännu svagar plus. Har massa symtom, så jag känner mig verkligen gravid.

    Bf blir isåfall 16/12

    Fler med samma bagage o precis plussat? ????


    Här har du en till i samma båt. :) Jag är glad för varje tecken jag får nu. Hittills har jag mer symptom denna gång och det känns bra. Kommer nog fortsätta testa så jag ser att det stegrar. BIM idag och det syns tydligt på test, men är svagt, dock starkare än tidigare. Vågar inte ropa hej än dock.
  • Anonym (hemlisen)
    Anonym (Jossan) skrev 2019-04-06 19:39:26 följande:

    Alltså jag är ju då gravid med nr 4, och har tre barn under 6 år sen innan.. Älskar mitt "småbarnskaosliv" MEN drar mig redan för att berätta om det här graviditeten för släkten. Vet att det kommer att komma kommentarer som "men ska ni befolka hela jorden eller" och "ni har ju redan tre små barn, ska ni verkligen ha en till" osv osv osv. Senast idag sa en släkting på en gemensam middag "nu går ni inte och skaffar några fler barn, nu behöver ni vila några år HAHAHAAAA, för ni ska väl verkligen inte ha fler? Eller?" så sitter man där och är på smällen och bara "naee, inte vad jag vet....". Så jäkla tröttsamt att folk ska ha åsikter om allt känner jag men det är svårt att inte ta åt sig när det är nära släkt.

    Nån som känner igen sig eller har lite tips på svar på tal/eller hur man helt enkelt slutar bry sig...?


    Urk! Hatar sådan attityd. 

    Ett tips är att säga "vad menar du med det?" eller det mindre aggressiva "hur menar du nu?". (detta sägs med neutral röst).
    Och om personen då, "öhöhöhö, alltså ni har ju så många barn, höhöhö... alltså"
    Då svarar du "Jaså, det var så du menade". Sen nämner du inte händelsen mer. Funkar jätte effektivt!

    Och då har du skjutit skulden/de dåliga vibbarna, där de hör hemma, men ändå sagt ifrån på ett smart sätt.

    Sluta bry sig är nog svårt om man inte är psykopat, men att skjuta tillbaka det till dem är ett bra sätt att få svar på tal.

    Skit i ALLA! Folk har så mkt åsikter hit och dit. Bara DU är nöjd!
  • Anonym (hemlisen)
    Ingentingviktigt skrev 2019-04-06 16:31:25 följande:
    Hehe, det lugnande mig inte alls, för det är precis därför jag är så orolig. Jag tror bara att personer som lätt blir gravida på egen hand har lättare att slappna av i och vara nöjd med få symtom. Har man väntat efter barn under flera års tid och vet att det är omöjligt att bli gravid på egen hand, hade starka symtom med illamåendet lugnat. För jag har också läst att mycket illamående är ett bra tecken.
    Nä, det där är en myt.

    Jag vet en tjej som mådde jätteilla, men det visade sig att fostret ej utvecklats. Däremot var moderkakan kvar och fortsatte producera gravidhormoner. (Hon var tvungen att genomgå en skrapning och då försvann illamåendet med moderkakan).

    Mao så behöver inte konstant illamående betyda bra graviditet! Det finns alla varianter!
  • Anonym (hemlisen)
    Minmakaron skrev 2019-04-07 06:46:31 följande:

    Hej! Jag hoppar gärna in här. Plussade i förrigår, BF runt 15 december då. Har ett missfall för ett år sen bakom mig, inga barn sen tidigare. Är 37 år och håller andan och tummarna nu att det verkligen tar sig och att det kommer gå bra det här.


    det kommer gå vägen!!

    är i din ålder by the way!
Svar på tråden BF december 2019