• Magnefico

    Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid

    Eftersom det finns en stor maffia här som tycker att man ska ha sina barn i bakåtvända barnstolar fram till tonåren, så tänkte jag skapa en tråd där vi kan agera motvikt.

    Notera att jag inte förespråkar stora avsteg från trafikverkets rekommendationer som lyder:

    ?Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år.?

    Det enda jag förespråkar är sunt förnuft. Det är lika vansinnigt att köra en 6-åring bakåtvänd som det är att vända en 2-åring framåt.

    Låt diskussionen börja!

  • Svar på tråden Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid
  • Canadasvensk
    Frenja07 skrev 2019-04-10 18:32:40 följande:
    Så du baserar ditt utfallande om att barn bör vändas innan tre år på din egen erfarenhet? All forskning samt Sveriges statistik gällande döda barn i trafik väger inte tyngre? Intressant. Det är ju en sak att besluta att vända sina barn tidigt av olika anledningar men att hävda att det skulle vara säkrare för en 3-åring att åka framåt än bakåt är ju bara fel.
    Varför är du så spydig?

    Och var har jag sagt att jag tror det är säkrare för en 3 åring att åka framåt?

    Vad jag menade var att i nordamerika så är det ett vanligt råd att ha dom backåtvända upp till 2 år. Ibland kan man se rekommendationer på 2-4 år men det är ovanligt. Men för det betyder inte det att jag håller med om deras rekommendationer. Dock tycker jag det är intressant att regler skiljer sig så mycket när statestiken borde vara det samma.

    När det gäller min erfarenhet så har jag aldrig sett eller hört talas om någon som sätter sitt barn baklänges efter 3 år. Betyder det att jag tror det är säkert att vända barnet efter 2-3 år åldern. NEJ, och det har jag aldrig sagt!

    Dock har jag sagt att jag troligivis inte kommer att att låta mitt barn sitta baklänges efter 3 års ålder av, som du skriver, olika anledningar.
  • Hararochkaniner

    Nu är det några år sedan men jag har för mig att vi bytte till framåtvänd någon gång runt mellan 3-4 år. Barnen satt då helt böjda med benen och skulle vid eventuell krock löpa alltför stor risk att bryta både ben och lårbenshals.

    Vår yngsta sitter fortfarande bakåtvänd och får sitta framåtvänd när riskerna blir för stora med att sitta bakåtvänd.

  • asdfgh
    Magnefico skrev 2019-04-10 09:05:17 följande:
    Det finns ingen 5-åring som sitter bekvämt i en bakåtvänd barnstol.
    Med tanke på att min äldsta klagade (ganska högljutt) på att bältesstolen var MINDRE bekväm håller jag nog inte med. Det var mycket skönare att sitta med benen i kors i den bakåtvända stolen än att sitta med dem hängande i bältesstolen. Själv skulle jag gärna sitta så som vår 5åring gör. Mängden benutrymme barnet har i bilen motsvarar (proportionellt) ungefär vad jag tar upp just nu när jag sitter uppkrupen i soffan och skriver det här.
  • Magnefico
    asdfgh skrev 2019-04-10 23:05:14 följande:

    Med tanke på att min äldsta klagade (ganska högljutt) på att bältesstolen var MINDRE bekväm håller jag nog inte med. Det var mycket skönare att sitta med benen i kors i den bakåtvända stolen än att sitta med dem hängande i bältesstolen. Själv skulle jag gärna sitta så som vår 5åring gör. Mängden benutrymme barnet har i bilen motsvarar (proportionellt) ungefär vad jag tar upp just nu när jag sitter uppkrupen i soffan och skriver det här.


    Det måste väl gå att lösa genom att t.ex. lägga något på golvet att ha fötterna på?
  • Magnefico
    Sonnet skrev 2019-04-10 13:39:53 följande:

    Och jag ser ingen anledning att vända bara för att 4-årsdagen har passerats.


    Inte jag heller. Men mycket längre än 4 år är inte vettigt att köra bakåtvänt.
  • Trädgårdsland
    Magnefico skrev 2019-04-11 06:32:09 följande:

    Inte jag heller. Men mycket längre än 4 år är inte vettigt att köra bakåtvänt.


    Vad då ?inte vettigt?? Finns väl inget som inte är vettigt med det? Det är säkrare för ALLA att sitta bakåtvända. Nu är det inte möjligt, som bilarna ser ut idag. Alltså skulle jag säga att det är vettigt att åtminstone utnyttja möjligheten så länge det är möjligt.

    Små barn skadas lättare än vuxna när de sitter framåtvända. Deras huvuden är så stora och tunga i proportion till resten av kroppen, nacken och dess muskler är svagare än på en vuxen. Om jag kan minska risken att mitt barn skadas/dör vid en krock/avkörning, så tar jag gärna den möjligheten. Har inget att förlora på det, annat än att en och annan människa tycker att jag inte är vettig. :)
  • Magnefico
    Trädgårdsland skrev 2019-04-11 09:29:41 följande:

    Vad då ?inte vettigt?? Finns väl inget som inte är vettigt med det? Det är säkrare för ALLA att sitta bakåtvända. Nu är det inte möjligt, som bilarna ser ut idag. Alltså skulle jag säga att det är vettigt att åtminstone utnyttja möjligheten så länge det är möjligt.

    Små barn skadas lättare än vuxna när de sitter framåtvända. Deras huvuden är så stora och tunga i proportion till resten av kroppen, nacken och dess muskler är svagare än på en vuxen. Om jag kan minska risken att mitt barn skadas/dör vid en krock/avkörning, så tar jag gärna den möjligheten. Har inget att förlora på det, annat än att en och annan människa tycker att jag inte är vettig. :)


    Trafikverket tycker inte att det är vettigt om vi säger så då.
  • Poppy75
    Magnefico skrev 2019-04-11 10:08:31 följande:
    Trafikverket tycker inte att det är vettigt om vi säger så då.
    Nu hittar du på
  • Körsbärsdalen

    Jag tycker inte det är något fel att vända barnet vid 5+ år, om barnet sitter bra och inte klagar. Varför vända tidigare om det fungerar? Däremot stör jag mig ENORMT mycket på att vissa tycker att personer som vänder runt 4-årsåldern gör fel. Det är inte fel om barnet är stor nog för vändning, och det är skitlöjligt hur vissa försöker skamma andra föräldrar i det läget. Särskilt som man sett i vissa trådar att några av dessa "min 7-åring åker bakåtvänt" kör runt i gamla rosthögar till bilar som knappast kan vara särskilt krocksäkra. Jag tror fasen att en nog stor 4-åring sitter betydligt säkrare framåtvända i en anpassad stol i en större, modernare och säkrare bil.

  • Bananböjaren
    Frenja07 skrev 2019-04-10 18:32:40 följande:
    Så du baserar ditt utfallande om att barn bör vändas innan tre år på din egen erfarenhet? All forskning samt Sveriges statistik gällande döda barn i trafik väger inte tyngre? Intressant. Det är ju en sak att besluta att vända sina barn tidigt av olika anledningar men att hävda att det skulle vara säkrare för en 3-åring att åka framåt än bakåt är ju bara fel.
    Stör det dig att andra inte gör som dig din lilla godhetsknarkare?
Svar på tråden Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid