• Omstart2019

    Gravid BF juni 2019, del 2

    Jag har letat och letat men kan verkligen inte hitta vår BF-tråd! Jag läste i den för några timmar sedan och tänkte gå in och skriva i den nu.

    Om nån vet var den är så får ni säga till, annars kör vi väl på denna nu.


    2007, 2010, och BF 190610
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-27 09:37
    Nu hittade jag hur man uppdaterar ts.

    Här är BF-listan hur den ser ut idag 27/5:

    29 maj Beasmith86 snitt (BF 9 Juni)

    31 maj Dessiire, Värmlandsjänta

    3 juni Omstart (snitt) , franksmatte

    7 juni BernieLollo

    10 juni Ninjara

    11 juni isa94

    12 juni LillaMy08

    13 juni Canama

    15 juni Tiddelipom, Linda2barnsmamma

    19 juni ksrg8887, Anatomy, JHJ

    20 juni Leeandra

    27 juni Zary

    29 juni Syndrom
  • Svar på tråden Gravid BF juni 2019, del 2
  • franksmatte

    Svarar alla här.

    Nej jag har inte fått några reaktioner på bilden än. Dock är alla mina kollegor ooch kunder män så dom kanske inte tittar så noga på en bebis bild. :)

    Jag har inga problem med att på stranden vara topless eller amma ute bland främlingar men när det kommer till baracken på jobbet eller arbetarkafet så slänger jag inte fram tutten. Sedan känner jag mig olustig att ta fram och amma runt min egna far, bror och svärfar. Vet inte varför men det känns konstigt går oftast undan då och inte dom gör det.

    Just nu är jag så snurrig och sambon tycker det är jätte kul att retas så förra veckan när vi var på Liseberg så sa han "din tutte hänger ut" och jsg gick på det. Den nivån är vi på just nu..

  • värmlandsjänta
    Anatomy skrev 2019-07-05 05:42:39 följande:

    Kommer säkert ångra att jag säger det här men jäklar vad ett spädbarn sover. :) Hon är vaken typ 2-3 timmar totalt.


    ojoj vad jag hört om det där... har dock ingen erfarenhet då min bebis verkar brås lite för mkt på sin mor. hon har svårt att komma till ro och somna och vissa dagar blir det en så sjukt jobbig och ond spiral. hon sover i princip alltid en tretimmarslur mitt på dagen men förutom det så han hon svårt att sova några längre perioder på dagen. de flesta dagar går bra ändå för hon får väl antagligen nog vila vid bröstet när hon "sov/ammar" länge. men igår hade vi en såndär krångel eftermiddag/kväll/natt där hon verkligen inte sov typ nånting... hon blir tröttare och tröttare och inte mätt efter hon ammat (tror hon är för trött för att få i sig tillräckligt? ibland får hon inte ens tag på bröstvårtan). jag erbjuder henne bröstet i princip konstant på kvällen men hon blir liksom inte nöjd och kommer inte till ro. HJÄLP oss gärna med tips om ni har. känns som vi provat allt, utom ersättning. idag har jag köpt flaska + ersättning så det finns hemma ifall det blir kris ikväll igen. vi kämpade med allt möjligt fram till ca 3 inatt då vi tog en nattpromenad i iskylan, efter den fick hon till slut ro, kunde amma ordentligt och somnade runt 4-snåret. sen sov hon ikapp fram till kl 13 (med korta pauser för amning och blöjbyten) och nu sover hon sin 3-timmarslur efter att ha varit vaken typ 1h mellan 13 och 14. stackars lilla tröttis :(

    planen för resten av dagen är att försöka ha henne vaken max 2h i sträck och sen försöka natta henne för kvällen runt kl 20. har hon inte somnat innan 22-23 kanske jag provar ersättning?
  • Anatomy
    värmlandsjänta skrev 2019-07-05 16:01:08 följande:

    ojoj vad jag hört om det där... har dock ingen erfarenhet då min bebis verkar brås lite för mkt på sin mor. hon har svårt att komma till ro och somna och vissa dagar blir det en så sjukt jobbig och ond spiral. hon sover i princip alltid en tretimmarslur mitt på dagen men förutom det så han hon svårt att sova några längre perioder på dagen. de flesta dagar går bra ändå för hon får väl antagligen nog vila vid bröstet när hon "sov/ammar" länge. men igår hade vi en såndär krångel eftermiddag/kväll/natt där hon verkligen inte sov typ nånting... hon blir tröttare och tröttare och inte mätt efter hon ammat (tror hon är för trött för att få i sig tillräckligt? ibland får hon inte ens tag på bröstvårtan). jag erbjuder henne bröstet i princip konstant på kvällen men hon blir liksom inte nöjd och kommer inte till ro. HJÄLP oss gärna med tips om ni har. känns som vi provat allt, utom ersättning. idag har jag köpt flaska + ersättning så det finns hemma ifall det blir kris ikväll igen. vi kämpade med allt möjligt fram till ca 3 inatt då vi tog en nattpromenad i iskylan, efter den fick hon till slut ro, kunde amma ordentligt och somnade runt 4-snåret. sen sov hon ikapp fram till kl 13 (med korta pauser för amning och blöjbyten) och nu sover hon sin 3-timmarslur efter att ha varit vaken typ 1h mellan 13 och 14. stackars lilla tröttis :(

    planen för resten av dagen är att försöka ha henne vaken max 2h i sträck och sen försöka natta henne för kvällen runt kl 20. har hon inte somnat innan 22-23 kanske jag provar ersättning?


    Vi hade som du men gav snabbt upp och gav ersättning.
  • Leeandra
    värmlandsjänta skrev 2019-07-05 16:01:08 följande:

    ojoj vad jag hört om det där... har dock ingen erfarenhet då min bebis verkar brås lite för mkt på sin mor. hon har svårt att komma till ro och somna och vissa dagar blir det en så sjukt jobbig och ond spiral. hon sover i princip alltid en tretimmarslur mitt på dagen men förutom det så han hon svårt att sova några längre perioder på dagen. de flesta dagar går bra ändå för hon får väl antagligen nog vila vid bröstet när hon "sov/ammar" länge. men igår hade vi en såndär krångel eftermiddag/kväll/natt där hon verkligen inte sov typ nånting... hon blir tröttare och tröttare och inte mätt efter hon ammat (tror hon är för trött för att få i sig tillräckligt? ibland får hon inte ens tag på bröstvårtan). jag erbjuder henne bröstet i princip konstant på kvällen men hon blir liksom inte nöjd och kommer inte till ro. HJÄLP oss gärna med tips om ni har. känns som vi provat allt, utom ersättning. idag har jag köpt flaska + ersättning så det finns hemma ifall det blir kris ikväll igen. vi kämpade med allt möjligt fram till ca 3 inatt då vi tog en nattpromenad i iskylan, efter den fick hon till slut ro, kunde amma ordentligt och somnade runt 4-snåret. sen sov hon ikapp fram till kl 13 (med korta pauser för amning och blöjbyten) och nu sover hon sin 3-timmarslur efter att ha varit vaken typ 1h mellan 13 och 14. stackars lilla tröttis :(

    planen för resten av dagen är att försöka ha henne vaken max 2h i sträck och sen försöka natta henne för kvällen runt kl 20. har hon inte somnat innan 22-23 kanske jag provar ersättning?


    Mitt första barn sov i princip bara i famnen när jag ammade, om jag någonsin la ner honom sov han max 10 minuter ( det var innan jag fattade att bärsjal var det bästa som fanns - det var svårt att få tag på då ). Han gjorde just inte så mycket annat än att amma det första halvåret heller, så jag fick många böcker lästa .

    Har hon hållit på så här länge? Bebisarna kommer ju in i ökningsperioder med jämna mellanrum då de i princip ammar hela kvällarna i några dar- en vecka innan mjölkproduktionen kommer ikapp. Om det är så är det ingen bra att köra ersättning på kvällstid då mjölkproduktionen inte ökar för att passa bebisen.

    Många bebisar är toksnuttiga speciellt på kvällarna ( det har alla mina barn varit ) och de vill helst ha väldigt mycket närhet.

    Här blir det natt när jag lägger mig, oavsett om klockan är 21.00 eller 23.00, bär ändå runt lillan i bärsjalen hela tiden. Visst hade du en sjal också? Det är ofta väldigt lugnande för dem att hänga där medan man själv gör något annat, tex någon hushållssyssla.
  • Canama
    värmlandsjänta skrev 2019-07-05 16:01:08 följande:

    ojoj vad jag hört om det där... har dock ingen erfarenhet då min bebis verkar brås lite för mkt på sin mor. hon har svårt att komma till ro och somna och vissa dagar blir det en så sjukt jobbig och ond spiral. hon sover i princip alltid en tretimmarslur mitt på dagen men förutom det så han hon svårt att sova några längre perioder på dagen. de flesta dagar går bra ändå för hon får väl antagligen nog vila vid bröstet när hon "sov/ammar" länge. men igår hade vi en såndär krångel eftermiddag/kväll/natt där hon verkligen inte sov typ nånting... hon blir tröttare och tröttare och inte mätt efter hon ammat (tror hon är för trött för att få i sig tillräckligt? ibland får hon inte ens tag på bröstvårtan). jag erbjuder henne bröstet i princip konstant på kvällen men hon blir liksom inte nöjd och kommer inte till ro. HJÄLP oss gärna med tips om ni har. känns som vi provat allt, utom ersättning. idag har jag köpt flaska + ersättning så det finns hemma ifall det blir kris ikväll igen. vi kämpade med allt möjligt fram till ca 3 inatt då vi tog en nattpromenad i iskylan, efter den fick hon till slut ro, kunde amma ordentligt och somnade runt 4-snåret. sen sov hon ikapp fram till kl 13 (med korta pauser för amning och blöjbyten) och nu sover hon sin 3-timmarslur efter att ha varit vaken typ 1h mellan 13 och 14. stackars lilla tröttis :(

    planen för resten av dagen är att försöka ha henne vaken max 2h i sträck och sen försöka natta henne för kvällen runt kl 20. har hon inte somnat innan 22-23 kanske jag provar ersättning?


    Vår lila tjej brukar sova ganska bra så kanske inte kan hjälpa men iallafall:

    Igår var hon helt omöjlig! Var vaken nästan 5h i streck och ?orolig? ammade, snuttade, blöjbyte, sov 5 minuter och sedan samma sak igen. Fem timmar. Såklart var sambon borta också! Tillslut var hon ju helt övertrött och grinig och man såg på henne hur hon somnade hela tiden men vaknade igen. Då youtuba jag fram ?White noise, baby sleep? eller nå sånt. Ha läst att just ?White noise? skulle va sövande. Och de funkade! Sen sov hon drygt fem timmar, halleluja.

    Som sagt, var kanske bara en lyckoträff men skadar aldrig att prova :)
  • värmlandsjänta

    tack så mycket för er input allihop :) gårdagen, natt till idag och dagen idag har varit hur bra som helst. tror nyckeln kan va att verkligen försöka se till att hon inte får vara vaken för många (max 3) timmar i sträck. ska försöka undvika ersättning utan bara ha det som en absolut nödlösning i sista hand. vi har övat med bärsjalen lite igår och lite idag, hoppas vi båda känner oss trygga och bekväma med den inom nån vecka.

  • Anatomy
    Syndrom skrev 2019-07-03 18:02:07 följande:

    Aa, kul att höra att det kan vara så med  Barnmorskan idag försökte övertyga mig om att en förlossning visst kan starta spontant trots hur det blev sist, jag såg nog lite skeptisk ut haha. Fortfarande rörligt huvud men kanske kanske var det lite åt ruckbart-hållet ändå. Allt fint annars med hjärtslag och blodtryck och navelsträng så det är ju bra.


    Hur går det för dig?
  • Syndrom
    Anatomy skrev 2019-07-07 19:40:52 följande:

    Hur går det för dig?


    Här händer ingenting. Ställt in mig på igångsättning nästa söndag. Som väl inte lär fungera denna gången heller. Barnmorskan har iaf skrivit in att jag inte är nöjd med hur utdraget det blev sist, då sonen fick ligga kvar i 2 dygn trots mekonimufärgat vatten. Blev 5 dygn på NEO efter det, förstår verkligen inte varför det inte blev snitt tidigare.
  • Anatomy

    Jag fick 4 stygn efter förlossningen. 8 dagar sedan. De kliar som tusan! När försvinner de? Sticks som att jag har barr i trosan. :)

  • Canama
    Anatomy skrev 2019-07-07 23:50:44 följande:

    Jag fick 4 stygn efter förlossningen. 8 dagar sedan. De kliar som tusan! När försvinner de? Sticks som att jag har barr i trosan. :)


    Fick samma tror jag (minns inte om de va 4 el 5). Ha de klia hela tiden? Mina börja klia typ, 10-12 dagar efter och klia väl 1,5 dagar, sen sluta de. Misstänker att de börja klia precis när de är påväg att lossna? Håll ut! :D
Svar på tråden Gravid BF juni 2019, del 2