• Omstart2019

    Gravid BF juni 2019, del 2

    Jag har letat och letat men kan verkligen inte hitta vår BF-tråd! Jag läste i den för några timmar sedan och tänkte gå in och skriva i den nu.

    Om nån vet var den är så får ni säga till, annars kör vi väl på denna nu.


    2007, 2010, och BF 190610
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-27 09:37
    Nu hittade jag hur man uppdaterar ts.

    Här är BF-listan hur den ser ut idag 27/5:

    29 maj Beasmith86 snitt (BF 9 Juni)

    31 maj Dessiire, Värmlandsjänta

    3 juni Omstart (snitt) , franksmatte

    7 juni BernieLollo

    10 juni Ninjara

    11 juni isa94

    12 juni LillaMy08

    13 juni Canama

    15 juni Tiddelipom, Linda2barnsmamma

    19 juni ksrg8887, Anatomy, JHJ

    20 juni Leeandra

    27 juni Zary

    29 juni Syndrom
  • Svar på tråden Gravid BF juni 2019, del 2
  • Linda2barnsmamma
    Tiddelipom skrev 2019-07-15 10:08:10 följande:

    Vår tjej har haft det jättejobbigt med bajsandet. Hon äter till stor del ersättning och det gör henne otroligt hård i magen. Första bajset kom när hon var två veckor... Jag har fått rådet att ge rapsolja i ersättningen, vilket jag slutat med nu då det inte gav resultat, magmassage, reta ändtarmsöppningen med febertermometer, Semper magdroppar och nu senast för en vecka sen Lactulos, det första som verkar ge resultat. Sen vi började med det har hon bajsat varannan dag och även om det är kämpigt ibland så är det inte som de hårda korvar hon fick jobba med förut. Det har varit en jättestor stress tycker jag, och även det att inte veta om hon får i sig tillräckligt med mat. Nu börjar även den stressen släppa lite. Men hon verkar behöva ersättningen för att bli mätt. Amningen fyller mest en mys och trygghetsfunktion och hon suger dåligt och somnar nästan med en gång.

    Idag känns det som att hon är lite förkyld. Jag är själv det så inte så konstigt kanske. Jobbigt när så små bebisar inte mår bra.

    Igår blev hon en månad, inte klokt vad tiden går fort!


    Vad kör ni med för ersättning? Vi har Nan sensitive och den funkar kanon. Hon har lite magknip ibland, mycket pruttar men de löser vi med pysventilerna

    Ja ja hade ju ingen mjölk efter 1 vecka knappt. Så de va också mest närheten hon ville ha när hon låg där. För nån mat kom det ju inte.

    Hon har fått ersättning sen första veckan. :)

    Saga låter också täppt, men efter lite Näsdroppar så lättar det. Tror det är alla gubbar som sitter där inne och stör.. Hihi
  • Linda2barnsmamma
    Omstart2019 skrev 2019-07-15 11:21:07 följande:

    Haha så regelbunden Saga är. Men då kanske det är helt normalt med att de inte bajsar så ofta då. Mina tidigare barn har bajsat mest hela tiden. Nu tror jag vi är inne på fjärde dagen sedan han bajsade sist.

    Det låter så skönt att Saga somnar vid 21. Men visst, min sambo har ju kommit hem rätt sent om kvällarna nu pga att de har högsäsong nu under sommarveckorna, så han uppskattar ju all tid han får med Emil på kvällen.


    Haha ja ja mina andra 3 har bajsat ialf varje gång dom ätit.. Men inte denna.. Haha.

    Ja då förstår ja att de e mysigt när han fortfarande är vaken. Min man kommer ju hem 16.30 så han har ju lite mer tid under kvällen.
  • Tiddelipom
    Linda2barnsmamma skrev 2019-07-15 12:13:45 följande:

    Vad kör ni med för ersättning? Vi har Nan sensitive och den funkar kanon. Hon har lite magknip ibland, mycket pruttar men de löser vi med pysventilerna

    Ja ja hade ju ingen mjölk efter 1 vecka knappt. Så de va också mest närheten hon ville ha när hon låg där. För nån mat kom det ju inte.

    Hon har fått ersättning sen första veckan. :)

    Saga låter också täppt, men efter lite Näsdroppar så lättar det. Tror det är alla gubbar som sitter där inne och stör.. Hihi


    Vi kör också med nan sensitive nu, har testat lite olika men kör med den sedan ett par veckor. Jag har mjölk, om än inte tillräckligt kanske, sen vet jag inte om hon får till rätta suget för att få den. Hon verkade inte bli mätt och nöjd av bara amning iallafall. Och jag orkade inte kämpa så mycket som det krävdes att få igång allt. Så nu kör vi båda. Funkar bra, förutom bajsbiten då...
  • Leeandra
    Canama skrev 2019-07-15 09:43:46 följande:

    Vi kör också vasken eller en hink som vi köpt för ändamålet, tänkte köpa en potta när hon blir lite större. Upplever också att hon blir så nöjd av att få tömma sig! Min mamma och svärmor däremot tycker att de är vansinne haha! De undrar vem som kommit på dedär och varför hon ska måsta bajsa i en hink när hon är så liten.. försöker förklara men de går inte in! Vi gör de enbart för hennes skull och skulle sluta direkt om vi inte upplevde att hon känner sig nöjd...

    Hur märker du att din bebis är färdigbajsad? Vi har lite svårt med det. Min sambo håller henne tills hon blir ledsen, men jag tycker att man borde märka innan de att hon har tömt sig färdigt... Samtidigt vill man ju inte avbryta om hon inte är klar haha!


    Jag har fått många olika reaktioner när jag haft blöjfria bebisar, men de flesta tycker det är häftigt att det fungerar. Det är ju ändå bara västvärlden som håller på med blöjor så länge, större delen av världens befolkning håller ju naturligt på med EC. I Kina finns det bebiskläder med slits mellan benen för enklare kissning .

    Vi har en sån där insats till en pottstol, en liten lagom potta med handtag - perfekt att potta bebisar på . Vi har en i bilen också, och den får plats i ryggsäcken också.

    Tycker att bebisar allra oftast bajsar först och kissar som avslutning, men det stämmer förstås inte alltid. Jag brukar vänta en liten stund när de verkar vara färdiga, och om de blir ledsna så struntar jag i det. Jag säger alltid ?ssss? när jag håller bebis över pottan så att de förknippar det ordet med tömning. Då kan jag ibland säga det fler gånger när jag misstänker att de inte är färdiga och då brukar de slappna av och om de inte är färdiga kommer det mer.

    Just nu har jag en liten bajsmaskin som producerar otroliga mängder varje dag så det blir mååånga pottningar .
  • KSRG8887

    Vår lille pojk är nu 6,5 veckor och inte så liten längre. Från 2,6 vid födseln till 5,1kg idag. Äter och sover mest, dock en del magont speciellt kvällstid (och det förstår jag så som han fiser). Sjal och sele är fantastiskt då, hjälper både för magen och lugna honom.

    Vi har precis börjat med tygblöjor, trodde mannen skulle vara anti men han har bara varit positiv och vill lära sig mer :) Får se om vi vågar oss på EC framöver också, än så länge försöker vi mest lära oss lillens signaler i allmänhet. Vi har också en bebis som bajsar mängder, oftast i samband med mat (lätt att märka när det är dags) men även i samband ned sömn. Vaknar till smått precis innan, men gör inte så mycket väsen av sig alla gånger (svårt att upptäcka om jag inte har honom i knät/i sjal).

  • Leeandra
    Linda2barnsmamma skrev 2019-07-17 11:38:01 följande:

    Ja hon skrev väl sist den 13e va??!


    Ja, hon skulle ju in på igångsättning i söndags så jag hoppas att allt har gått bra.
  • Linda2barnsmamma
    Leeandra skrev 2019-07-17 13:58:35 följande:

    Ja, hon skulle ju in på igångsättning i söndags så jag hoppas att allt har gått bra.


    Ja vi får väl vänta o se då vad hon skriver sen. Hoppas det gick bra så det inte blev utdraget denna gång också för henne.

    Hur är det med din lilla Saga då?
  • Omstart2019

    Var på BVC idag, han väger ca 4,4 kg nu. Han var 6 veckor i måndags. BVC-sköterskan berättade att det kan gå uppemot 2 veckor mellan bajsningarna, så det var absolut ingen fara med 4-5 dagar så länge han verkar må bra. Bara till att njuta av att byta få bajsblöjor då.


    2007, 2010, och 3/6 2019
Svar på tråden Gravid BF juni 2019, del 2