• RebeckaZ70

    Antisemitismen inom vänstern, varför?



    Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

    Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • Tom Araya
    Welina skrev 2019-07-21 20:00:51 följande:

    Vänsterns stora problem är att de är så endimensionella och bara kan ha en tanke i huvudet åt gången.

    Det absolut viktigaste för vänstern är att utse en grupp som är offer, den gruppen ska hyllas och hjälpas, vad de än gör.

    Alla andra är förövare och onda och ska svartmålas vad de än gör. Nu är det invandrarna som är "tycka synd om-gruppen" för vänstern och de flesta invandrare (eller de mest i debatten högljudda) är av en viss religion som hatar en annan religion.

    Eftersom den utsedda "offer"- gruppen aldrig kan göra fel så anser vänstern att de har rätt i sitt utpekande.

    Lite enkelt förklarat, men i stora drag är det tyvärr så här vänstern fungerar. Det är därför de måste importera nya väljare, när de gamla blivit för självständiga, inte är offer längre och klarar sig själva.


    Ja, jag tycker mig kunna känna av små flörtar mellan den yttre vänstern och den ofta extremt högerorienterade konspirationsteoretiska grupperingen. Du vet, den där som pekar ut USA, NATO, Israel, judar, sionism, illuminati, Bilderbergsgruppen, Bonnier, Rockefeller, Rootchild, Frimurarna m.fl. som skyldiga till allt elände i världen, även regnet från himlen som kommer på fel dag för dig.
  • Padirac
    Welina skrev 2019-07-21 20:00:51 följande:
    Vänsterns stora problem är att de är så endimensionella och bara kan ha en tanke i huvudet åt gången.

    Det absolut viktigaste för vänstern är att utse en grupp som är offer, den gruppen ska hyllas och hjälpas, vad de än gör.

    Alla andra är förövare och onda och ska svartmålas vad de än gör. Nu är det invandrarna som är "tycka synd om-gruppen" för vänstern och de flesta invandrare (eller de mest i debatten högljudda) är av en viss religion som hatar en annan religion.

    Eftersom den utsedda "offer"- gruppen aldrig kan göra fel så anser vänstern att de har rätt i sitt utpekande.

    Lite enkelt förklarat, men i stora drag är det tyvärr så här vänstern fungerar. Det är därför de måste importera nya väljare, när de gamla blivit för självständiga, inte är offer längre och klarar sig själva.
    Det var ett väldigt endimensionellt resonemang -  är du månne en del av vänstern du beskriver?

    Annars är del passande med mer än en endimensionell beskrivning än de mångdimensionella ej vänster har kapacitet för  
  • RebeckaZ70
    Tom Araya skrev 2019-07-21 16:04:38 följande:
    Vi ser liknande saker hända i ME nu under de senaste 15 åren med USA's och Rysslands inblandning.

    Ena stunden vän, andra stunden fiende och ofta helt utan ideologisk logik, utan det handlar om gemensamma fienden för stunden och då får man alliera sig med vem man, även terroristorgansationer.
    Det handlar ju som vanligt om "fiendens fiende" är min, kanske inte vän, men motvilligt allierade.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • RebeckaZ70
    Tom Araya skrev 2019-07-21 20:55:09 följande:
    Nu har inte jag kollt upp de områden du talar om, men viktiga detaljer för en fungerande Palestinsk stat är tillgång till vatten och helst även tillgång till havskust.
    Detta upplever jag har varit problem med många av de tidigare förslagen kring en tvåstatslösning.
    Redan 1947 års tvåstatslösning förkastades, 43% av det palestinska mandatet, med en tredjedel av kustlinjen. Det dög inte utan man förklarade omgående krig efter att Israel bildats som stat 1948.

    Havskust finns idag i Gaza.
    Vattentillgång i Jordandalen.

    Problemet är att när/om en själsvständig palestinsk stat utropas inom fastställda gränser så är det slut på sötebrödsdagarna för höjdarna inom PA och hamas. Då får de börja ta itu med sina verkliga problem utan att ha UNRWA och andra F-Nskapsorgan att gömma sig bakom, och det klarar de inte av. Pengaflödet från utlandet lär minska, och hur ska då doktoranden i förintelseförnekelse, eller hans efterträdare kunna köpa privatplan och Rolls Roycebilar?
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • gabi1969
    Welina skrev 2019-07-21 20:00:51 följande:

    Vänsterns stora problem är att de är så endimensionella och bara kan ha en tanke i huvudet åt gången.

    Det absolut viktigaste för vänstern är att utse en grupp som är offer, den gruppen ska hyllas och hjälpas, vad de än gör.

    Alla andra är förövare och onda och ska svartmålas vad de än gör. Nu är det invandrarna som är "tycka synd om-gruppen" för vänstern och de flesta invandrare (eller de mest i debatten högljudda) är av en viss religion som hatar en annan religion.

    Eftersom den utsedda "offer"- gruppen aldrig kan göra fel så anser vänstern att de har rätt i sitt utpekande.

    Lite enkelt förklarat, men i stora drag är det tyvärr så här vänstern fungerar. Det är därför de måste importera nya väljare, när de gamla blivit för självständiga, inte är offer längre och klarar sig själva.


    En intressant tanke. Makten är viktigare än folkets bästa.

    Det var längesedan S var ett parti som brydde sig om arbetaren och den vanliga väljaren.

    Idag är det minoriteter och invandrare som är målgrupperna.
  • RebeckaZ70

    Fick nyss lära mig att om man kritiserar vänsterpartiet så stödjer man SD.

    *ridå*


    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-07-29 10:27:05 följande:

    Fick nyss lära mig att om man kritiserar vänsterpartiet så stödjer man SD.

    *ridå*


    Fast det jaf ser mest i den här tråden är att den som kritiserar Israel stöder Hamas och kryptonazismenSkrattande
  • RebeckaZ70
    FDFMGA skrev 2019-07-29 11:08:33 följande:
    Fast det jaf ser mest i den här tråden är att den som kritiserar Israel stöder Hamas och kryptonazismenSkrattande
    En annan tråd,
    men fortsätt du att fultolka. Varför ändra på ett "vinnande" koncept?
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-07-29 11:15:33 följande:
    En annan tråd,
    men fortsätt du att fultolka. Varför ändra på ett "vinnande" koncept?
    Det har slutat förvåna mig hur enögda de troende kan vara, oavsett vad de nu är för ideologi eller religion de tillber.

    Jag tror lite svalt at man kan lära sig något om man försöker se på sitt eget eventuella engagemang ur andras perspektiv.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-07-29 10:27:05 följande:

    Fick nyss lära mig att om man kritiserar vänsterpartiet så stödjer man SD.

    *ridå*


    Det är verkligen inte det första du har missuppfattat.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?