• carbol

    Rimligt med 12 000kr i hyra?

    Hej! Jag letar lägenhet i Göteborg och har fått napp på en tvåa i Partille för 12000kr i månaden. Jag ska bo där tillsammans med min tjej. Vi båda är studenter. Vi är sugna på lägenheten, det är ett andrahandskontrakt där allt utom el ingår. Vi är dock så osäkra på grund av priset. Är det värt? Är det rimligt att betala 12000 i månaden?

  • Svar på tråden Rimligt med 12 000kr i hyra?
  • carbol

    65kvm. Möblerad. P-plats. Drygt 30 minuter till universitetet. Blir vi verkligen så ockrade? Är ej från Gbg så har ingen koll på priserna riktigt..

  • Joockee

    12 000 är mer än halva CSN för er båda tillsammans. I en förort. Sedan ska ni ha två busskort, telefon, el, mat. Ni kommer att leva på typ 2000 kr att leva på i övrigt. Är det rimligt tycker du själv?

  • Aurora Borrealis
    carbol skrev 2019-06-16 23:01:03 följande:

    65kvm. Möblerad. P-plats. Drygt 30 minuter till universitetet. Blir vi verkligen så ockrade? Är ej från Gbg så har ingen koll på priserna riktigt..


    Ja. Det är långt från stan. I Partille finns bondgårdar och stall, hyr en del i en villa/gård istället i Partille om ni vill. Finns säkert en halv villa att hyra för 7000:- där.
  • Litorina

    Partillebo har treor och fyror för knappt 7000. Hittade en tvåa hos dem för 8000 också. Med påslag för möbler skulle den kosta typ 9000.

  • carbol
    Joockee skrev 2019-06-16 23:03:37 följande:

    12 000 är mer än halva CSN för er båda tillsammans. I en förort. Sedan ska ni ha två busskort, telefon, el, mat. Ni kommer att leva på typ 2000 kr att leva på i övrigt. Är det rimligt tycker du själv?


    Nej, jag är ju skeptisk samtidigt som jag är sugen på lägenheten. Just därför jag frågar. Du slog ju dock ner mitt sug ganska bra där, haha.
  • Joockee
    carbol skrev 2019-06-16 23:10:00 följande:

    Nej, jag är ju skeptisk samtidigt som jag är sugen på lägenheten. Just därför jag frågar. Du slog ju dock ner mitt sug ganska bra där, haha.


    Bo hellre lite sämre och ha mer pengar över. Bara tips från tidigare student. Delade en etta på 34 kvm när jag pluggade men hade ju runt 6000 över då
  • Litorina
    Joockee skrev 2019-06-16 23:13:13 följande:

    Bo hellre lite sämre och ha mer pengar över. Bara tips från tidigare student. Delade en etta på 34 kvm när jag pluggade men hade ju runt 6000 över då


    Instämmer helt. Låga fasta utgifter är a och o.
Svar på tråden Rimligt med 12 000kr i hyra?