• Anonym (Privatlivet)

    Har din partner tillgång till dina mobil/dator?

    Läser i en annan tråd som blivit lite ot nu angående detta jag undrar.
    Vill inte fortsätta att spåra i den tråden med hänsyn till ts, så jag skapar en egen.

    Så, frågan är som rubriken säger.
    Har du din mobil/dator låsta med lösenord, fingeravtryck, mönster eller annat?

    Har din partner tillgång till lösenordet/pinkoden?

    Varför, varför inte?

    Min mobil och mina datorer är låsta med fingeravtryck och långa komplicerade lösenord. Ingen har tillgång till dem mer än jag.
    Jag tycker att sådana saker är högst privata, även om inget egentligen är direkt hemligt.

    Jag skriver ofta mina tanka som jag samlat i en mapp. Den vill jag inte att någon läser, inklusive min partner. Även om det inte är hemligt vad jag tycker så vill jag ha mina tankar ifred.

    Varför skulle det vara ett problem?

    Jag tänker att den som kräver tillgång till dessa saker måste ha problem med tilliten, inte lita på sin partner. 
    Personligen skulle jag inte orka ha ett sånt förhållande.

    Och i ärlighetens namn så skulle jag överväga att lämna om jag skulle ertappa partnern snokande i mina privata saker. Ungefär som på den tiden man skrev brev, inte läste man andras bre heller.

    I många fall är inloggningen till datorn samma som lösenordet till mailen, inte vill jag ha någon annan i min mailbox heller!

    Vad tycker ni om detta, hur gör ni?
    Är ni överens eller är det ett problem, och att en måste vika ner sig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-07 22:07
    Hej alla som svarat som upplever mig som dömande.

    Jag vill bara säga att jag inte dömer någon och ber om ursäkt om jag i "stridens hetta" gått på för hårt.

    Ni gör som ni vill såklart, och jag gör som jag vill.

    Det finns inga rätt eller fel så länge man är överens och allt är frivilligt.

  • Svar på tråden Har din partner tillgång till dina mobil/dator?
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Privatlivet) skrev 2019-07-09 11:29:56 följande:

    Ta det lugnt, vi sätter punkt här om du vill. Inga problem.

    Du betyder inte mer för mig än vilken annan skribent som helst, så du behöver inte oroa dig för att du förstört min dag eller något annat drastiskt.

    Du betyder ingenting för mig. =) 

    (Sen finns det ett fåtal skribenter jag hyser den största respekt för, men det är inte många. Nu vet jag ju inte vem du är men jag vågar lova att du inte är en av dem.)


    Ok, ett väldigt otrevligt svar när jag var öppenhjärtig, men jag tänker inte svara likadant.
  • Anonym (Åsa)
    molly50 skrev 2019-07-09 11:30:37 följande:

    Jag varken påstår någonting eller minimerar andras relationer. Nu påstår du ju själv saker som inte stämmer.

    Jag försöker bara förstå hur andra tänker som vill vara så privata inför sina livskamrater. Mer av nyfikenhet än något annat.

    Det är ju bara att konstatera att vi alla har tillit för våra partners och att även vi som är öppna med varandra kan ha våra privata sfärer utan problem.

    Vi har bara delade åsikter i detta ämne och lever på olika sätt.

    Även om vi kanske har svårt att förstå varandras tankesätt.


  • Anders 386

    Jag använder jobbmobilen även privat, den är låst och min partner har inte lösenordet.
    Surfplattan helt öppen, inget jag bryr mig om.

    Jag porrsurfar ibland på "plattan", och har även en profil på BC som min partner inte känner till, men då använder jag alltid "Privat surfning" där besöken inte sparas.

  • molly50
    molly50 skrev 2019-07-09 11:30:37 följande:
    Jag varken påstår någonting eller minimerar andras relationer. Nu påstår du ju själv saker som inte stämmer.
    Jag försöker bara förstå hur andra tänker som vill vara så privata inför sina livskamrater. Mer av nyfikenhet än något annat.
    Det är ju bara att konstatera att vi alla har tillit för våra partners och att även vi som är öppna med varandra kan ha våra privata sfärer utan problem.
    Vi har bara delade åsikter i detta ämne och lever på olika sätt.
    Även om vi kanske har svårt att förstå varandras tankesätt.
    Jag ska tillägga att det jag menar med brist på tillit är att jag undrar om man är rädd för att ens partner ska gå in och läsa ens sms,mail eller på sociala medier,när man har det låst.
    Min man och jag är,som sagt,öppna med varandra. Men vet att den andra inte skulle gå in och läsa ens mail,sms osv.
    Så vi kan ha hemligheter och privata sfärer ändå.
    Och om någon av våra vänner vill berätta något som de inte vill ska föras vidare så vet de att det stannar här.
    Just för att vi inte har något behov av att läsa varandras privata konversationer.
  • sextiotalist
    molly50 skrev 2019-07-09 11:30:37 följande:
    Jag varken påstår någonting eller minimerar andras relationer. Nu påstår du ju själv saker som inte stämmer.
    Jag försöker bara förstå hur andra tänker som vill vara så privata inför sina livskamrater. Mer av nyfikenhet än något annat.
    Det är ju bara att konstatera att vi alla har tillit för våra partners och att även vi som är öppna med varandra kan ha våra privata sfärer utan problem.
    Vi har bara delade åsikter i detta ämne och lever på olika sätt.
    Även om vi kanske har svårt att förstå varandras tankesätt.
    Men du skrev ju innan att det var brist på tillit, men vad bra att du förstår att detta med att ha privata sfärer inte behöver ha något med tillit att göra, utan att man är sådan som person.
    Och det skulle absolut krocka om två är väldigt olika.
    Jag skulle inte klara av att leva med en man som krävde att jag skulle dela allt, och om någon i början av en relation skulle vilja göra som ni gjorde, gå igenom fotoalbum och dela minnen, då hade det nog inte blivit en fortsättning på den relationen.
  • Anonym (Privatlivet)
    Anonym (Åsa) skrev 2019-07-09 11:32:49 följande:
    Ok, ett väldigt otrevligt svar när jag var öppenhjärtig, men jag tänker inte svara likadant.
    Öppenhjärtig?

    Tycker du detta är ett trevligt avslut?
    "Jag vill inte såra dig, göra dig upprörd, förstöra din dag, få dig att känna dig kritiserad för hur du har det och är."

    Det tycker inte jag. Du gör dig bara viktig och ber om ursäkt mer eller mindre för att du skulle ha förstört min dag?
    Tror du verkligen att jag bryr mig så mycket om vad "NN" på familjeliv har för åsikter om hur jag lever mitt liv, så att min dag skulle bli förstörd?

    Jag tycker att din kommentar var jäkligt otrevlig.  

    Ska vi säga så?
  • molly50
    sextiotalist skrev 2019-07-09 11:37:23 följande:
    Men du skrev ju innan att det var brist på tillit, men vad bra att du förstår att detta med att ha privata sfärer inte behöver ha något med tillit att göra, utan att man är sådan som person.
    Och det skulle absolut krocka om två är väldigt olika.
    Jag skulle inte klara av att leva med en man som krävde att jag skulle dela allt, och om någon i början av en relation skulle vilja göra som ni gjorde, gå igenom fotoalbum och dela minnen, då hade det nog inte blivit en fortsättning på den relationen.
    Jag skrev inte att det ÄR brist på tillit utan att jag tycker att det VERKAR SÅ.
    Det är en viss skillnad.
    Och jag tror dig när du skriver att du och din sambo har tillit för varandra.

    Ja,för mig är det raka motsatsen. Jag skulle inte kunna leva med någon som vill låsa allt för mig och hålla mig utanför allt.
    Men det kan också ha sin grund i att jag blev bedragen i mitt förra förhållande.
    Inte för att jag är svartsjuk och saknar tillit. Utan för att jag har blivit mer vaksam på om folk döljer saker för mig.
  • sextiotalist
    molly50 skrev 2019-07-09 11:46:07 följande:
    Jag skrev inte att det ÄR brist på tillit utan att jag tycker att det VERKAR SÅ.
    Det är en viss skillnad.
    Och jag tror dig när du skriver att du och din sambo har tillit för varandra.

    Ja,för mig är det raka motsatsen. Jag skulle inte kunna leva med någon som vill låsa allt för mig och hålla mig utanför allt.
    Men det kan också ha sin grund i att jag blev bedragen i mitt förra förhållande.
    Inte för att jag är svartsjuk och saknar tillit. Utan för att jag har blivit mer vaksam på om folk döljer saker för mig.
    Och för mig kan det vara tvärtom, i min förra relation skulle han veta allt och vände det emot mig. Jag som redan då hade en privat sfär, släppte på den och fick det slängt i ansiktet istället.
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Privatlivet) skrev 2019-07-09 11:45:23 följande:

    Öppenhjärtig?

    Tycker du detta är ett trevligt avslut?

    "Jag vill inte såra dig, göra dig upprörd, förstöra din dag, få dig att känna dig kritiserad för hur du har det och är."

    Det tycker inte jag. Du gör dig bara viktig och ber om ursäkt mer eller mindre för att du skulle ha förstört min dag?

    Tror du verkligen att jag bryr mig så mycket om vad "NN" på familjeliv har för åsikter om hur jag lever mitt liv, så att min dag skulle bli förstörd?

    Jag tycker att din kommentar var jäkligt otrevlig.  

    Ska vi säga så?


    Oj... vad du läser in negativitet. Du har helt fel om mina intentioner. Jag skrev tidigare att jag inte gillar passiv aggressivitet och sarkasm. Jag menade det. Det du citerar här var INTE passivt aggressivt/sarkastiskt, det var omtänksamt och ångerfullt för du verkade vara i en position där du var ledsen och försvarade dig.

    Jag är inte ute efter att trycka ned andra här men det är faktiskt du. Du skriver uttryckligen ?du betyder INGENTING för mig, du är inte en av dom jag respekterar, du gör dig viktig? osv.

    Du är otrevlig och du tolkar in kritik där den inte finns.

    Helt ärligt så tror jag det hänger ihop med din syn på att man måste ha lås och bom på Sina datorer och sms, annars går partnern över ens gränser.

    Förtroendet till andra människor.

    Jag skriver detta med NOLL sarkasm och Nej, nu har jag inte dåligt samvete längre, helt riktigt.
  • Anonym (Åsa)
    sextiotalist skrev 2019-07-09 11:37:23 följande:

    Men du skrev ju innan att det var brist på tillit, men vad bra att du förstår att detta med att ha privata sfärer inte behöver ha något med tillit att göra, utan att man är sådan som person.

    Och det skulle absolut krocka om två är väldigt olika.

    Jag skulle inte klara av att leva med en man som krävde att jag skulle dela allt, och om någon i början av en relation skulle vilja göra som ni gjorde, gå igenom fotoalbum och dela minnen, då hade det nog inte blivit en fortsättning på den relationen.


    Intressant. Har du sett Gift vid första ögonkastet? Det är ju just sådant psykologerna där rekommenderar för att det ska bli en relation. Att dela minnen och visa vem man är. Väldigt konstig inställning faktiskt att det är ett ultimatum att inga minnen ska delas eller bilder visas..!
Svar på tråden Har din partner tillgång till dina mobil/dator?