• Anonym (Mx)

    Det här med märkeskopior

    Ja varför köper man såna? Är det ens lagligt?

  • Svar på tråden Det här med märkeskopior
  • Anonym (Mx)
    EnAnonumius skrev 2019-07-18 09:39:03 följande:

    Den kommentaren säger mer om dig som person, än dem du riktar det emot.

    Vi är många som inte bryr oss om märke på väskan alls, om vi måste använda väska. För många av oss är funktionen mycket viktigare än ett märke. Har du svårt att förstå och acceptera detta så är det dina problem. Men om du anser att det sär sorgligt att människor bär kopior eller väskor av "no name", så varsågod då kan du ju sponsra med märkesväskor om det är så viktigt för dig och ditt egna välbefinnande att folk bär märkesväskor.. Du kan ju börja med de lokala uteliggarna, de kanske skulle bli glada av att få en märkesväska och bära omkring de få ägodelarna de äger.

    Väskor med ?no name? är en helt annan sak. Det är inga kopior på något. Dessutom finns det många både snygga och välgjorda såna också.


  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mx) skrev 2019-07-17 11:42:19 följande:
    Men varför är märket så viktigt? Vad är det du vill uppnå med att bära fejkmärken? 
    Det är väl samma sak med originalmärken, vad vill folk uppnå med att köpa en originalmärkesväska?
  • EnAnonumius
    Anonym (Alice) skrev 2019-07-18 09:53:50 följande:

    Fast jag tror ändå att många kan se skillnad på en fejk och en riktig väska, om man bara tänker till lite. Givetvis finns det ju massivs av detaljer (typ hur serienumret trycks) som gemene man kanske inte kan, men mycket ser man ändå.


    Och du fortsätter att vägra, styvnackat, att acceptera att det finns folk som är totalt ointresserade av väskor och märken och där med inte kan skilja på fejk och kopia.

    Jag har en fråga till dig..

    Varför är det så viktigt för dig att folk har denna, helt totala triviala kunskap?
    För viktigt för DIG måste det ju vara när du fortsätter att tjata om att människor skulle kunna skilja på fejkväska från en äkta väska..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Alice)
    EnAnonumius skrev 2019-07-18 14:12:54 följande:
    Och du fortsätter att vägra, styvnackat, att acceptera att det finns folk som är totalt ointresserade av väskor och märken och där med inte kan skilja på fejk och kopia.

    Jag har en fråga till dig..

    Varför är det så viktigt för dig att folk har denna, helt totala triviala kunskap?
    För viktigt för DIG måste det ju vara när du fortsätter att tjata om att människor skulle kunna skilja på fejkväska från en äkta väska..
    Eftersom inlägget du citerade var mitt andra i hela tråden, kan du väl vänligen visa exakt var jag har "tjatat"?
  • EnAnonumius
    Anonym (U) skrev 2019-07-18 11:13:32 följande:
    Du kan ta ditt ?hör och häpna? och stoppa tillbaka det där det kom ifrån. Jag frågade en signatur som tyckte väskor var ?tantigt och gammaldags? och något som Lille Fridolf får i huvudet. Du behöver inte vara orolig, jag fattar att folk använder väskor ibland och ibland inte. Sluta skriva som om folk vore 12 år och förklara vad tråden handlar om.
    Ojdå,...
    Det kom ju från rätt person.
    Förlåt att jag mötte din fråga i analogt med att den var ställd på  på en 12årings nivå från dig...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Alice) skrev 2019-07-18 14:55:26 följande:
    Eftersom inlägget du citerade var mitt andra i hela tråden, kan du väl vänligen visa exakt var jag har "tjatat"?
    Okey då jag tar tillbaka ordet tjata. Det var lite dumt skrivet.

    Dock så kvarstår ändå frågan.
    Varför är det så viktigt för dig att tro att total ointresserade människor, skulle ändå kunna skilja på fejk och äkta väska om man "bara tänkte till lite"?

    Det är ju som många sagt i tråden, saknar man intresse för något så kan man knappast skilja äkta från fejk alls. För som sagt en ointresserad människa skulle ju knappast veta vad man skall titta efter på väskan.

    Det samma gäller ju på andra saker med, saknar man intresse för kläder, skor, bilar, väskor etc etc, så skull man inte kunna skilja "äkta" från "fejk, även om man tänkte efter lite för man har inte varit intresserad av att skaffa in ens de minsta möjliga grundläggande kunskaperna som behövs för att kunna skilja på det.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (U)
    EnAnonumius skrev 2019-07-18 15:12:28 följande:

    Ojdå,...

    Det kom ju från rätt person.

    Förlåt att jag mötte din fråga i analogt med att den var ställd på  på en 12årings nivå från dig...


    Orka tjafsa med dig. Gå ut med din vattenflaska i väskan och spela ditt barnspel :)
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Anna) skrev 2019-07-18 12:19:48 följande:

    Det är väl samma sak med originalmärken, vad vill folk uppnå med att köpa en originalmärkesväska?


    Status, det är väl rätt uppenbart. För vem som helst förstår nog att så mycket högre kvalite? är det inte på väska som kostar 100 000 jämfört med en väska som kostar några tusenlappar.
  • BeautifulLiz
    Anonym (Mx) skrev 2019-07-18 21:47:31 följande:
    Status, det är väl rätt uppenbart. För vem som helst förstår nog att så mycket högre kvalite? är det inte på väska som kostar 100 000 jämfört med en väska som kostar några tusenlappar.
    Status?

    Jag skulle kalla det vansinne att lägga ett sexsiffrigt belopp på en... väska.
    En väska?

    Vi pratar inte om att köpa en bil!
  • Anonym (Mx)
    BeautifulLiz skrev 2019-07-18 22:29:03 följande:

    Status?

    Jag skulle kalla det vansinne att lägga ett sexsiffrigt belopp på en... väska.

    En väska?

    Vi pratar inte om att köpa en bil!


    Nu får man iofs inte mycket till bil för 100 000.

    Det finns en hel del som lägger så mycket pengar på en väska och tycker det är värt det. Vansinne, ja kanske men en sån väska har också ett väldigt högt andrahandsvärde. Det har ju inte dina märkeskopior från Turkiet. Jag vet att det t ex har sålts en Hermes väska för ett sjusiffrigt belopp på auktion. Den som ägde den väskan håller nog inte med om att det en gång var vansinne att köpa den.
  • bastardized
    Anonym (Anna) skrev 2019-07-18 12:19:48 följande:
    Det är väl samma sak med originalmärken, vad vill folk uppnå med att köpa en originalmärkesväska?

    En Mercedes håller högre kvalitet och är bekvämare än en Dacia. Man betalar också ofta för innovativ design när det kommer till exklusiva produkter och att vara pionjär betyder ofta att man får betala mer då utvecklingskostnader och dylikt ska räknas hem av producenten. 


    Vissa tillverkare håller sig med små serier för att göra varan exklusiv och därmed dyr.


     


     

  • EnAnonumius
    bastardized skrev 2019-07-19 00:55:07 följande:
    Massa ovidkommande personpåhopp som är OT för trådens ämne bort raderad här.

    /.../
    Och du, överraska dig själv med att tänka innan du postar nästa gång.
    Ojdå... Vad är det som säger att folk som köper kopior MÅSTE per se "vilja vara något".. 

    Som sagt om det är så sorgligt (enligt dig) att människor inte har råd med märket, så kanske du kan sponsra dem med "äkta", i stället för ett nedvärdera dem.

    Ser fram emot nästa inlägg.. Kommer det också att inneh¨ålla mer personangrepp än sak?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    bastardized skrev 2019-07-19 01:12:26 följande:

    En Mercedes håller högre kvalitet och är bekvämare än en Dacia. Man betalar också ofta för innovativ design när det kommer till exklusiva produkter och att vara pionjär betyder ofta att man får betala mer då utvecklingskostnader och dylikt ska räknas hem av producenten. 


    Vissa tillverkare håller sig med små serier för att göra varan exklusiv och därmed dyr.


     


     


    Tja.. Det hade varit mer relevant att jämföra Dacia med Renault.
    Då Dacia licenstillverkat Renault och inte Mercedes.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • LaFontaine

    Vad jag tycker om människor som köper märkeskopior? Jag tycker att det är patrask! Osäkra människor som måste sig själva genom att försöka vara något de inte är.

    Det är ju knappast den goda kvaliteten som gör att man lägger 10 euro på ett par "Rej Ben" inköpta på strandpromenaden från en matta som snabbt packas ihop när en polisbil visar sig.

    Har man dessutom så dålig kunskap om den kriminella verksamhet som ofta ligger bakom handel med märkeskopior, vet jag faktiskt inte om man ens bör få ha ett pass.

    Visst är det trist när större kedjor försöker kopiera kända märkens varor, men i 9,9 fall av 10 håller man sig inom lagstiftningen och de gånger man inte gör det dras varan snabbt tillbaka, för ingen vill bli stämd av Gucci eller Hèrmes. Dessutom är det väldigt få kriminella ligor som styr Lindex och KappAhl.

  • BeautifulLiz
    Anonym (Mx) skrev 2019-07-18 23:46:43 följande:
    Nu får man iofs inte mycket till bil för 100 000.

    Det finns en hel del som lägger så mycket pengar på en väska och tycker det är värt det. Vansinne, ja kanske men en sån väska har också ett väldigt högt andrahandsvärde. Det har ju inte dina märkeskopior från Turkiet. Jag vet att det t ex har sålts en Hermes väska för ett sjusiffrigt belopp på auktion. Den som ägde den väskan håller nog inte med om att det en gång var vansinne att köpa den.
    Det var bara en jämförelse, ingen exakt vetenskap.

    Jag skiter i vad de dr lyxväskorna har för "värde", för mig spelar det ingen roll.
    Vad är det som är så svårt att begripa?

    Utöver det så köper jag inte turkiska väskor, jag använder som sagt i stort sett aldrig väska. Och OM jag nu hade jag gjort det så är någon "äkthet" oväsentligt. För MIG.

    Upprepar vad jag skrev i inlägg #29:

    "Det mesta jag köper är märkeskopior för att det är just de kläderna som är så billiga! Plus att de är snygga.

    Hade inte gjort något om de inte haft dessa märkesloggor på sig.
    Kläderna är helt enkelt snygga, bra och billiga. Kan man dessutom pruta på så blir det nästan oförskämt billigt.

    Sen har jag köpt handstickade tröjor och andra, lite udda, plagg på marknader där.
    Skor köper jag alltid i Turkiet, hur bra som helst. Och de skor som finns i bazarerna är märkeskopior. Uteslutande.

    Köper även annat och allt är inte till mig. 
    Jag har både barn och barnbarn som vill ha eller behöver nya kläder också."

    Om du inte hade förmåga att förstå den kursiva texten, som du redan läst, så har du nu läst den igen.
    Går det in nu att det inte handlar om märken?

    *Billiga
    *Snygga
    *Bra

    Jag har aldrig varit en snobb, jag ser inte ens vad folk använder för kläder.

    Kommer det fler fåniga kommentarer om att man "försöker se ut som något man inte är" så ger jag upp... det går i så fall inte att få vissa individer att begripa att alla människor är olika, tycker, tänker och prioriterar olika.

    Vill någon lägga 100 k på en väska, varsågod!
    Inga problem för mig så länge jag slipper betala.
  • BeautifulLiz
    bastardized skrev 2019-07-19 01:12:26 följande:

    En Mercedes håller högre kvalitet och är bekvämare än en Dacia. Man betalar också ofta för innovativ design när det kommer till exklusiva produkter och att vara pionjär betyder ofta att man får betala mer då utvecklingskostnader och dylikt ska räknas hem av producenten. 


    Vissa tillverkare håller sig med små serier för att göra varan exklusiv och därmed dyr.


     


     


    Så är det säkert, men Dacian försöker inte kopiera Mercan.
    Det är inte jämförbart.
    EnAnonumius skrev 2019-07-19 09:00:27 följande:
    Tja.. Det hade varit mer relevant att jämföra Dacia med Renault.
    Då Dacia licenstillverkat Renault och inte Mercedes.
    Inte ens det hade varit jämförbart då det ändå är två olika märken, som inte försöker påskina något annat.
Svar på tråden Det här med märkeskopior