• FrökenJ90

    BF April 2020

    Hej! Har precis plussat och enligt appen blir bf 5-6 april. Fler som precis plussat och vill följas åt? :)


    Gravid med andra barnet - Bf april 2020
  • Svar på tråden BF April 2020
  • Ville2017
    Hannabananas skrev 2019-10-07 20:09:50 följande:

    Köpte en doppler idag, är i v 11+6 och hörde hjärtljuden ganska snabbt. Nu kan man pusta ut och se fram emot kub om en vecka.


    Oh funkar de så tidigt? är i v 12+1 och är så nojig hela tiden. Har kub nästa vecka men vore så skönt att kunna höra hjärtljud hemma också! Vilket märke har du? :) 
  • Anonym (A)
    Ville2017 skrev 2019-10-08 13:58:30 följande:
    Oh funkar de så tidigt? är i v 12+1 och är så nojig hela tiden. Har kub nästa vecka men vore så skönt att kunna höra hjärtljud hemma också! Vilket märke har du? :) 
    De rekommenderar inte att använda det före v 13-14 men ja det funkar. Det är mer att det är svårare att hitta ju mindre barnet är men teoretiskt sätt så ska man kunna höra från ca v 6 iaf men sen finns det en risk att man lyckas pricka in sin egen åder när man lyssnar av och tidigt i graviditeten så är embryots hjärtslag långsamma, de ökar först stegvis efter v 9 till att sen ligga runt 130 slag/min fram till förlossningen om jag inte minns fel.
  • Anonym (A)
    Ville2017 skrev 2019-10-08 13:58:30 följande:
    Oh funkar de så tidigt? är i v 12+1 och är så nojig hela tiden. Har kub nästa vecka men vore så skönt att kunna höra hjärtljud hemma också! Vilket märke har du? :) 
    De rekommenderar inte att använda det före v 13-14 men ja det funkar. Det är mer att det är svårare att hitta ju mindre barnet är men teoretiskt sätt så ska man kunna höra från ca v 6 iaf men sen finns det en risk att man lyckas pricka in sin egen åder när man lyssnar av och tidigt i graviditeten så är embryots hjärtslag långsamma, de ökar först stegvis efter v 9 till att sen ligga runt 130 slag/min fram till förlossningen om jag inte minns fel.
  • Anonym (A)
    Ville2017 skrev 2019-10-08 13:58:30 följande:
    Oh funkar de så tidigt? är i v 12+1 och är så nojig hela tiden. Har kub nästa vecka men vore så skönt att kunna höra hjärtljud hemma också! Vilket märke har du? :) 
    De rekommenderar inte att använda det före v 13-14 men ja det funkar. Det är mer att det är svårare att hitta ju mindre barnet är men teoretiskt sätt så ska man kunna höra från ca v 6 iaf men sen finns det en risk att man lyckas pricka in sin egen åder när man lyssnar av och tidigt i graviditeten så är embryots hjärtslag långsamma, de ökar först stegvis efter v 9 till att sen ligga runt 130 slag/min fram till förlossningen om jag inte minns fel.
  • Anonym (Helena)

    Vecka 12 imorgon och igår var första gången jag fick höra att jag redan fått putmage av en utomstående! Börjar bli verkligt nu! :) Längtar så till ultraljudet!

  • EmmasaraL
    Anonym (A) skrev 2019-10-04 09:53:20 följande:

    Såg en perfekt liten på VUL i onsdags, allt såg jättebra ut. Får hoppas liten väljer att stanna bara. Iofs sa gynekologen att ser allt bra ut nu så är risken mindre att det skulle bli ett sent missfall men oron kommer man nog aldrig helt undan. Men fanken vad nedsatt ens immunförsvar har blivit, man får ju varenda jäkla förskolebacill som dottern drar hem... Hade planer för denna helgen men de fick jag såklart ställa in.

    Förutom överkänsliga nerver så är gravidsymtomen hanterbara så länge jag inte borsta tänderna för snabbt efter jag har ätit frukost för då är risken att det kommer upp igen, men annars är det bara att äta regelbundet och lite åt gången så kan jag hålla illamåendet lugnt. Dock är jag inte riktigt förtjust i att äta så det är ju lite av ett problem men vad gör man inte för liten i magen.

    Ser så fram emot förlossningen, men det kommer väl kännas som om det går plågsamt långsamt fram tills april nu...


    För mig är det lukterna bombarderar mig helt, har aldrig kräkt under andra graviditeter men denna gång flera gånger av oväntade lukter ???? hoppas det snart mattas av...

    Håller med. April känns så långt iväg. Nu är det sista barnet så när jag mår bättre ska jag verkligen försöka njuta så mycket jag kan. Tycker det är rätt mysigt att vara gravid (om man bortser från de 14 första veckorna typ)

    Kanske inget för er som är väldigt oroliga, men kan verkligen rekommendera Vattnet går!-podden. Som jag har plöjt den, visste inte att den fanns. Mycket spännande och fantastiska historier och man behöver ju såklart inte lyssna på de tragiska avsnitten.
  • Hannabananas
    Ville2017 skrev 2019-10-08 13:58:30 följande:

    Oh funkar de så tidigt? är i v 12+1 och är så nojig hela tiden. Har kub nästa vecka men vore så skönt att kunna höra hjärtljud hemma också! Vilket märke har du? :) 


    Ja det funkade, dock var jag inställd på att jag ej skulle höra något. Fick leta långt ner och det var svårt att hålla kvar hjärtslagen för de försvann titt som tätt. Med de två andra barnen började jag senare att lyssna, kanske runt v 16. Men var sugen nu då flera i min närhet hört mkt tidigare än i v 12. Köpte clear blue(begagnad) har också kub nästa vecka
  • Anonym (Nojig)

    Är det någon av er som vet hur vanligt det är med missed abortion eller ofostrig graviditet? Har googlat alldeles för mycket och är såå nojig! Har KUB nästa onsdag men det känns ju som en evighet, har verkligen fått för mig att fostret inte lever längre... är i v.12 och har fortfarande en del symtom och superstarkt + hos bm, men har haft två "blödningar" med några veckor mellan, typ blod på pappret när jag torkade mig men inget mer...

  • Anonym (A)
    EmmasaraL skrev 2019-10-08 17:58:06 följande:

    För mig är det lukterna bombarderar mig helt, har aldrig kräkt under andra graviditeter men denna gång flera gånger av oväntade lukter ???? hoppas det snart mattas av...

    Håller med. April känns så långt iväg. Nu är det sista barnet så när jag mår bättre ska jag verkligen försöka njuta så mycket jag kan. Tycker det är rätt mysigt att vara gravid (om man bortser från de 14 första veckorna typ)

    Kanske inget för er som är väldigt oroliga, men kan verkligen rekommendera Vattnet går!-podden. Som jag har plöjt den, visste inte att den fanns. Mycket spännande och fantastiska historier och man behöver ju såklart inte lyssna på de tragiska avsnitten.


    Lukterna är fiende nr 2 hos mig, tandborsten är värst för den är det enda som fått mig att faktiskt spy... Däremot så klöks jag kraftigt av dofter och dofter som jag annars skulle gilla får mig att må dåligt. Fiende nr 3 är att äta för mycket eller att vara hungrig, dvs ska jag hålla magsäcken lagom full annars blir den förbannad.

    Får se om det blir sista barnet här, fast jag är mest glad att det ser ut som att dottern ska få ett syskon då jag verkligen inte vill att hon ska bli ett ensambarn. Jag hoppas jag kan njuta denna graviditeten men än så länge har jag inte riktigt fattat att jag är gravid trots att jag har sett liten på VUL. Min hjärna är lite trög.

    Min förlossning med dottern var lite rolig faktiskt, barnmorskan och undersköterskan försökte berömma mig medan jag krystade. De sa att jag var duktig vilket jag svarade ett starkt nej på, sen sa de att detta gjorde jag bra och då svarade jag nej igen... Så efter det frågade de mig om jag hade svårt att ta beröm, vilket jag iofs har men jag blev mest sur på att de pratade med mig för jag var fullt upptagen med att lyssna på min kropp och göra det jag var där för att göra. Vet att jag både lyssnade och läste om skumma saker som sagts under en förlossning när jag väntade dottern, det var mitt sätt då att försöka slappna av och förbereda mig.
  • EmmasaraL
    Anonym (Nojig) skrev 2019-10-11 20:12:37 följande:

    Är det någon av er som vet hur vanligt det är med missed abortion eller ofostrig graviditet? Har googlat alldeles för mycket och är såå nojig! Har KUB nästa onsdag men det känns ju som en evighet, har verkligen fått för mig att fostret inte lever längre... är i v.12 och har fortfarande en del symtom och superstarkt + hos bm, men har haft två "blödningar" med några veckor mellan, typ blod på pappret när jag torkade mig men inget mer...


    Det där en supersvårt fråga. Man kan tänka såhär. Att så många embryon som faktiskt blir en fulländad bebis är helt otroligt med tanke på hur otroligt komplex hela processen är. En blödning när man är gravid är inte ovanligt, och behöver inte betyda att det är ett MF eller MA. Min kompis blödde i början av sin graviditet (pga att hon hade haft sex och hade sköra slemhinnor). Frisk gosse idag på 4 år.

    Vet inte riktigt hur statistiken ser ut för missfall eller MA.

    Jag har 3 systrar, varav jag är den enda av oss som fick ett MA. I v 6 började jag blöda brunt i två dagar (ej färskt rött blod). Jag har för mig att mycket av mina gravsymptom avtog ganska snart därefter. Gjorde ett VUL i b 9 och då såg man att fostret hade slutat utvecklad i v 6. Bara några få dagar senare kom allt ut av sig självt. Men jag hade ändå gått ett tag med detta. Min första graviditet. Kort efter blev jag gravid och fick en frisk flicka. Andra gången en frisk pojke. Tredje gången en flicka med grava hjärtfel - vi avbröt i v 17. Denna gången inga tecken på MA så jag hoppas det blir en frisk tredje bebis. KUB 22 okt.

    Det är sällan jag hör om MA, tidigt missfall är betydligt vanligare. Jag vet att det är så himla tufft att vänta men snart är det din/er tur att kolla läget. Jag håller tummarna att allt ser bra ut. Finns alltid risker på vägen men det är ovanligt tack och lov!
Svar på tråden BF April 2020