• glitterhitta

    BF mars 2020 - stannar på FL

    Jag tänkte att vi kan ha en egen tråd för oss som inte vill vara med i någon grupp på Facebook, här kan vi följas åt under denna resa!

  • Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL
  • Mageric

    Hur tänker ni som inte är gifta? Vi är bara sambo och då blir det ju faderskapsintyg att fylla i, men om jag nu går bort under förlossningen så ärver barnet mig och sambon blir låst i vår lgh? Eller? Verkar inte som att testament gör någon skillnad när man har barn som jag tolkar det.

    Hur har ni andra gjort? Eller ska man smita till rådhuset ändå?

  • Lita89

    Äntligen har även jag varit på rul, och fått strålande resultat. Kan ÄNTLIGEN slappna av på riktigt. Idag kissade jag dock på mig när jag nös (så jag ska kanske inte slappna av helt :;)) men som tur var i hemmet. Vad gör man? Knipövningar? Annars mår jag oförskämt bra, hur mår ni andra runt v. 20?

  • frikardellen
    Lita89 skrev 2019-11-04 19:32:47 följande:

    Äntligen har även jag varit på rul, och fått strålande resultat. Kan ÄNTLIGEN slappna av på riktigt. Idag kissade jag dock på mig när jag nös (så jag ska kanske inte slappna av helt :;)) men som tur var i hemmet. Vad gör man? Knipövningar? Annars mår jag oförskämt bra, hur mår ni andra runt v. 20?


    Grattis till positivt rul!

    Själv kissar jag på mig så gott som dagligen, när jag kräks på morgonen. Har kräkts sedan v 9 ca, är i v 22 nu. Vore skönt om det avtog snart. Min bäckenbotten är hursom kass. Träffade en läkare angående min förlossningsskada sedan förra gången (sfinkterruptur 4) och hon nämnde något om remiss till sjukgymnast för att få hjälp med bäckenbotten, men tolkade det som att det blir efter nästa födsel. Jag ska för övrigt träffa en barnmorska den här veckan och diskutera planerat kejsarsnitt. Hade en väldigt dålig upplevelse på slutet av min förra förlossning, de använde sugklocka vilket ledde till förlossningsskadan.
  • malinmyra

    Jag har precis fått ärva 2 stora säckar med barnkläder, som jag håller på att gå igenom, och har nu världens dummaste fråga. Hur använder man en åkpåse? Har man flera olika? Eller en ist för overall under vintern? Kan man ha åkpåse i bilskyddet? Vad är dom till för? Hjälp en okunnig mom-to-be!

  • glitterhitta
    malinmyra skrev 2019-11-04 23:35:09 följande:

    Jag har precis fått ärva 2 stora säckar med barnkläder, som jag håller på att gå igenom, och har nu världens dummaste fråga. Hur använder man en åkpåse? Har man flera olika? Eller en ist för overall under vintern? Kan man ha åkpåse i bilskyddet? Vad är dom till för? Hjälp en okunnig mom-to-be!


    Du har åkpåsen i vagnen! Det finns även mindre som passar i babyskyddet. Jag har inte haft det till mina stora barn men tänker faktiskt köpa en till den här bebisen då jag planerar att vara ute och promenera mer :) Med en sån behöver man inte klä på bebisen lika mycket då det blir varmt och gosigt där inne, vi har en sån där björnoverall från H&M i storlek 50 men sen blir det en tunnare att ha ovanpå kläderna när bebisen ligger i åkpåse i vagnen. Jag tänker även bära i sjal och sele så då ligger hen nära mig och innanför jackan så det bör räcka. Trots att det är kallare än i en isbjörns röv där vi bor.
  • malinmyra
    glitterhitta skrev 2019-11-05 14:07:38 följande:

    Du har åkpåsen i vagnen! Det finns även mindre som passar i babyskyddet. Jag har inte haft det till mina stora barn men tänker faktiskt köpa en till den här bebisen då jag planerar att vara ute och promenera mer :) Med en sån behöver man inte klä på bebisen lika mycket då det blir varmt och gosigt där inne, vi har en sån där björnoverall från H&M i storlek 50 men sen blir det en tunnare att ha ovanpå kläderna när bebisen ligger i åkpåse i vagnen. Jag tänker även bära i sjal och sele så då ligger hen nära mig och innanför jackan så det bör räcka. Trots att det är kallare än i en isbjörns röv där vi bor.


    Tack så mkt :)

    Vad säger ni om bäddningen i barnsängen då? Kudde, ingen kudde? Täcke, filt, sovpåse eller bara pyjamas? Babynest eller inte?

    Jisses, det är som en helt ny värld, haha.
  • Lustablong

    Väntar vårt tredje barn och jag ska göra såhär. Ang bäddningen så har vi alltid bäddat med kudde och täcke och spjälskydd.

    Babynest kommer vi att använda mellan oss i vuxensängen om nätterna. Bebisen har pyjamas på sig och en mysig filt. Dagtid har våra barn alltid sovit i sin spjälsäng oftast uppepå täcket med en gosig filt.

    Så kommer vi att göra


    malinmyra skrev 2019-11-06 14:00:38 följande:

    Tack så mkt :)

    Vad säger ni om bäddningen i barnsängen då? Kudde, ingen kudde? Täcke, filt, sovpåse eller bara pyjamas? Babynest eller inte?

    Jisses, det är som en helt ny värld, haha.


  • Anonym3323

    Vecka 21 och kräkningar förekommer fortfarande, bara varit en gång per vecka nu på senaste. Så betydligt bättre än vad som varit. Dock slutat med järntabletter, för det är dom jag mår fruktansvärt dåligt av.. så får se hur värdet ser ut nästa vecka hos BM. 

    Känner också av försvagad muskel runt bäckenbotten, märks verkligen när man nyser.. Växtvärk till och från, och somnar senast kl 21 varje dag.. hehe. 

    Kan nog säga att jag över lag ändå mår bra nu och bebis gör sig påmind omkring hela dygnet. Det är så mysigt om man vaknar på natten och man märker att den lille är vaken också. Får se om det är lika mysigt sen när man kan vakna av en riktig karatespark ;D 

    Någon som fortfarande har sina vanliga byxor? jag har fortfarande en ganska liten gravidmage även om den växer sakta men säkert :) men kan fortfarande ha några par byxor som sagt, vilket jag själv är lite förvånad över! dock sa BM att han låg rätt långt in mot ryggraden vilket kan förklara saken lite :) 

  • glitterhitta
    malinmyra skrev 2019-11-06 14:00:38 följande:

    Tack så mkt :)

    Vad säger ni om bäddningen i barnsängen då? Kudde, ingen kudde? Täcke, filt, sovpåse eller bara pyjamas? Babynest eller inte?

    Jisses, det är som en helt ny värld, haha.


    Bebisen kommer sova i våran säng och kommer att ha täcke och kudde från Ikea, däremot lär inte täcket användas förrän hen är lite äldre. Pyjamas och en liten filt kommer vi ha. Det är en helt ny värld med första barnet! Man får pröva sig fram vad som känns bäst för ens egna familj :) Även fast detta är mitt tredje barn har jag ju ingen aning om hur denna lilla person är och hur det kommer bli när hen är färdig och på utsidan :)
    Anonym3323 skrev 2019-11-06 18:24:59 följande:

    Vecka 21 och kräkningar förekommer fortfarande, bara varit en gång per vecka nu på senaste. Så betydligt bättre än vad som varit. Dock slutat med järntabletter, för det är dom jag mår fruktansvärt dåligt av.. så får se hur värdet ser ut nästa vecka hos BM. 

    Känner också av försvagad muskel runt bäckenbotten, märks verkligen när man nyser.. Växtvärk till och från, och somnar senast kl 21 varje dag.. hehe. 

    Kan nog säga att jag över lag ändå mår bra nu och bebis gör sig påmind omkring hela dygnet. Det är så mysigt om man vaknar på natten och man märker att den lille är vaken också. Får se om det är lika mysigt sen när man kan vakna av en riktig karatespark ;D 

    Någon som fortfarande har sina vanliga byxor? jag har fortfarande en ganska liten gravidmage även om den växer sakta men säkert :) men kan fortfarande ha några par byxor som sagt, vilket jag själv är lite förvånad över! dock sa BM att han låg rätt långt in mot ryggraden vilket kan förklara saken lite :) 


    Jag är i vecka 19+3 idag och har fortfarande mina vanliga kläder, mina jeans har hög midja och verkar vara väldigt stretchiga då jag kan ha dem utan problem. Min vinterjacka går att stänga och sitter inte tight. Jag fick hem mina gravidkläder igår och prövade dem, jättesköna men jag ser inte det minsta gravid ut. Bara lite tjockare än vanligt haha. Jag är ganska förvånad då jag hade större mage vid det här laget med mina andra två, fast då hade jag iofs gått upp mer i vikt. Nåja det är inte långt kvar innan bebismagen poppar fram :)
  • HanSof

    Imorse när jag vaknade och gick på toa så upptäckte jag att jag hade ljusrosa flytningar. Jag är 21+1 idag och har inte haft någon blödning eller rosa flytning under hela graviditeten, därför blev jag lite orolig. Jag tänkte att jag skulle avvakta och se om det slutade men när jag sedan kom till jobbet så var det fortfarande likadant. Vad kan det vara och bör jag kontakta barnmorskan och kolla upp detta? 

Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL