• hoolabandoola88

    Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

    Det kan väl inte ha undgått någon att högerpopulismen är på frammarsch över hela världen. Invandringskritik (ibland hat), antiglobalism, protektionism, nationalism osv har varit frågor som dominerat världspolitiken de senaste fem åren och globalt har vi fler högerpopulistiska stats- eller regeringschefer än på mycket länge (Modi i Indien, Bolzonaro i Brasilien, Trump i USA, osv).

    Samtidigt som detta händer har vänstern inte vunnit mark alls utan snarare gått bakåt. Färre personer tycks ansluta sig till vänstergrupperingar, motståndet mot nätverk åt vänster som exempelvis antifa är stort också bland organisationer som inte är höger (t.ex. anonymous) och färre vill befatta sig med frågor som lyfts fram av vänstern (transpersoners rättigheter exempelvis).

    Detta syns tydligt också på internet. På Youtube (världens näst mest besökta hemsida/app) har högerpopulismen dominerat de senaste åren. Den mest kända och populäraste högerpopulisten, Steven Crowder, har 4 miljoner följare på Youtube. Den mest populära vänsterinfluensern, ContraPoints har drygt 700 000 följare, vilket är färre än exempel den mer extrema Paul Joseph Watson. Den enda sidan som vänstern har ett någorlunda stort inflytande är Reddit, men det har ändå långt ifrån samma dignitet som Youtube.

    Så vad har vänstern gjort för fel? Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

  • Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?
  • Anton Chigurh
    klyban skrev 2019-08-14 19:46:39 följande:

    LoL, tror du jag vaknade igår och inte visste vem du var innan nu?

    Humor!


    Förklara gärna vad i helvete du snackar om....!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • CarinaL26
    Anonym (J) skrev 2019-08-14 19:47:11 följande:

    VAD påstår du dig aldrig ha sagt?

    Och kallar du mig högerextrem?

    Jag har tappat räkningen över alla gånger jag blivit avstängd för min kritik av SD och SD:are under valrörelsen. Inte för kritiken men pga de val av ord jag använt.

    Så hänvisar du till mig som högerextrem är du inte ens värd toavattnet du skiter i.


    Även jag har flera avstängningar för hur jag kritiserat SD.

    Förmodligen anser han att jag är högerextrem ändå. Kanske för att jag är judinna.

    Han inser inte ens hur lik Trump han är i sin argumentationsteknik. Lägger ord i munnen på folk. Ger dem epitet baserat på egna föreställningar som saknar förankring i verkligheten. Försöker anpassa verkligheten till sin världsbild istället för tvärt om, etc.
  • Anonym (J)
    Anton Chigurh skrev 2019-08-14 19:52:36 följande:

    Förklara gärna vad i helvete du snackar om....!


    Det undrar vi alla också.
  • Anonym (Baghdad Bill)

    Misstänker starkt att denna tråd är skapad för att sprida desinformation. Det är ett dåligt försök att vilja sänka vårt enda statsbärande parti Socialdemokraterna med vår statsmannamässiga Stefan Löfven.

    Höger populismen har inte vunnit, vi kan dels se det i Moderaterna som har förfallit moraliskt i samband med att de uttryck intresse att samtala med SD och dess svans.

    Att en del undergångsprofeter fortsätter sin propagande trots alla käftsmällar de får av verkligheten är bara sorgligt, en del lär sig aldrig. Men det betyder knappast att de håller på att vinna. För verkligheten vinner alltid i längden.

  • Anonym (J)
    Anonym (Baghdad Bill) skrev 2019-08-14 20:04:31 följande:

    Misstänker starkt att denna tråd är skapad för att sprida desinformation. Det är ett dåligt försök att vilja sänka vårt enda statsbärande parti Socialdemokraterna med vår statsmannamässiga Stefan Löfven.

    Höger populismen har inte vunnit, vi kan dels se det i Moderaterna som har förfallit moraliskt i samband med att de uttryck intresse att samtala med SD och dess svans.

    Att en del undergångsprofeter fortsätter sin propagande trots alla käftsmällar de får av verkligheten är bara sorgligt, en del lär sig aldrig. Men det betyder knappast att de håller på att vinna. För verkligheten vinner alltid i längden.


    Har verkligheten vunnit i Kina, Ryssland, Ungern?

    Att du är KLYBAN genomskådar alla.

    Fakta är att ett främlingsfientligt parti sprunget ur nynazismen är det 3:e största partiet i Sveriges riksdag.

    Och anledningen till att de blivit så stora har förklarats av flera. Att folk bortser från detta partis bakgrund är pga andra partiers val att stoppa huvudet i sanden. I stället för att adressera folks otrygghet.
  • Anonym (Baghdad Bill)
    Anonym (J) skrev 2019-08-14 20:16:27 följande:
    Har verkligheten vunnit i Kina, Ryssland, Ungern?

    Att du är KLYBAN genomskådar alla.

    Fakta är att ett främlingsfientligt parti sprunget ur nynazismen är det 3:e största partiet i Sveriges riksdag.

    Och anledningen till att de blivit så stora har förklarats av flera. Att folk bortser från detta partis bakgrund är pga andra partiers val att stoppa huvudet i sanden. I stället för att adressera folks otrygghet.
    Jag pratar främst om Sverige, där vi ständigt ligger i framkant för demokrati, inte minst genom att vi långsamt byggts upp under ett styre av ett parti som prioriterat rättvisa och solidaritet.

    Visst har SD dykt upp, men de kommer att förbli en lite prick i det långa perspektivet, endast SD-Svansen kommer att komma ihåg dem om 50 år, men sådana människor kommer tyvärr alltid att finnas.
  • Anonym (J)
    Anonym (Baghdad Bill) skrev 2019-08-14 20:22:15 följande:

    Jag pratar främst om Sverige, där vi ständigt ligger i framkant för demokrati, inte minst genom att vi långsamt byggts upp under ett styre av ett parti som prioriterat rättvisa och solidaritet.

    Visst har SD dykt upp, men de kommer att förbli en lite prick i det långa perspektivet, endast SD-Svansen kommer att komma ihåg dem om 50 år, men sådana människor kommer tyvärr alltid att finnas.


    De kan ställa till med ett helvete på 50 år! Hur ser planen ut för att minska deras röster med minst 50% till nästa val? Att vara nöjd om de är borta om 50 år är irrelevant. Högerextrema har gett världen oåterkalleliga skador på mycket kortare tid än så. DET borde bekymra dig.
  • Anonym (Baghdad Bill)
    Anonym (J) skrev 2019-08-14 20:35:21 följande:
    De kan ställa till med ett helvete på 50 år! Hur ser planen ut för att minska deras röster med minst 50% till nästa val? Att vara nöjd om de är borta om 50 år är irrelevant. Högerextrema har gett världen oåterkalleliga skador på mycket kortare tid än så. DET borde bekymra dig.
    De är som små hundar som skäller högt. Vi kan även se hur illa omtyckta andra partier som fiskar i grumliga vatten blir.

    Jag tror att de kommer vara borta tidigare än om 50 år, när folk inser att inget händer om de röstar på dem. Samt att folk mer och mer inser hur orättvis kritiken är mot Socialdemokraterna. Dock tror jag det tar 50 år innan folk slutar prata om "Partiet som kom och gick".
  • Anonym (J)
    Anonym (Baghdad Bill) skrev 2019-08-14 20:45:48 följande:

    De är som små hundar som skäller högt. Vi kan även se hur illa omtyckta andra partier som fiskar i grumliga vatten blir.

    Jag tror att de kommer vara borta tidigare än om 50 år, när folk inser att inget händer om de röstar på dem. Samt att folk mer och mer inser hur orättvis kritiken är mot Socialdemokraterna. Dock tror jag det tar 50 år innan folk slutar prata om "Partiet som kom och gick".


    De flesta som röstar SD gör inte det pga att de är rasister utan pga att de inte känner sig trygga. Därmed kan man inte påstår att S och övriga partier ej förtjänar kritik.

    Jag ser fortfarande ingenting som ens påminner om en plan för hur de ska marginalisera SD.
  • Anonym (-)
    Anonym (J) skrev 2019-08-14 21:01:56 följande:
    De flesta som röstar SD gör inte det pga att de är rasister utan pga att de inte känner sig trygga. Därmed kan man inte påstår att S och övriga partier ej förtjänar kritik.

    Jag ser fortfarande ingenting som ens påminner om en plan för hur de ska marginalisera SD.
    Ja SD består till största del av missnöjesröster, om SD kom till makten skulle dessa väljare återigen fladdra vidare
Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?