• Anonym (gravid)

    Hur mycket av vikten är barnet?

    Någon som vet ungefär hur mycket vikt som är barnet, livmoder, blod, fostervatten, moderkaka etc. Sånt som liksom hör i hop med barnet...när man är i v 35?


    Någon som vet ungefär hur mycket som är som ovan fast vid fullgången tid? Alltså hur mkt mer lägger man på sig som är REN graviditet?


    Någon som vet?

  • Svar på tråden Hur mycket av vikten är barnet?
  • Anonym (gravid)
    Anonym (olika) skrev 2019-08-06 16:59:24 följande:

    Av ren nyfikenhet. Varför undrar du? Är du överviktig ifrån start och tenderar att gå upp snabbt eller vad grundar det sig ifrån? :)

    Jag tror att man själv ser vilka kilon som är vilka, t.ex är magen spänstig eller knubbig omkring. Är det en kula eller finns det en bilring synlig över den, samt är t.ex benen svullna eller inte. Du känner dig själv bäst! Så mitt råd är att äta när man är hungrig och själv hålla koll på förändringarna. 


    Undrar för att jag gått upp så lite. Och nä inte överviktig från början...
  • Anonym (Q)
    Anonym (gravid) skrev 2019-08-06 17:59:05 följande:

    Undrar för att jag gått upp så lite. Och nä inte överviktig från början...


    Jag gick upp rätt mycket på slutet. Det är nog rätt vanligt. Men om du är orolig så lär ju barnmorskan ha koll på magens omfång, vilket ju är det viktigaste.
  • Anonym (gravid)
    Anonym (Q) skrev 2019-08-06 18:07:00 följande:

    Jag gick upp rätt mycket på slutet. Det är nog rätt vanligt. Men om du är orolig så lär ju barnmorskan ha koll på magens omfång, vilket ju är det viktigaste.


    Ja varit på TUL. Är bara nyfiken hoppas det är ok att fråga här på forumet...
  • Anonym (olika)
    Anonym (gravid) skrev 2019-08-06 17:59:05 följande:
    Undrar för att jag gått upp så lite. Och nä inte överviktig från början...

    Jag gick ned i vikt i en utav graviditeterna och alla barnmorskor och sköterskor sa att barnet får energi ifrån kroppen istället. Så oroa dig inte. T.ex sådana kvinnor som kräks extremt mycket. Naturen har många inbyggda skyddssystem. <3
    Håll koll på ketoner, magens omfång men viktigast - hur barnet faktiskt växer.


    Lycka till!

  • Anonym (Q)
    Anonym (gravid) skrev 2019-08-06 18:23:26 följande:

    Ja varit på TUL. Är bara nyfiken hoppas det är ok att fråga här på forumet...


    Okej, ja såklart det är okej att fråga. :)

    Jag har vänner som har gått ner i vikt och ändå fött fullt friska barn. Hoppas att ditt TUL var bra!
  • Körsbärsdalen
    1234568 skrev 2019-08-06 11:00:41 följande:

    En graviditet väger i sig 7 kg ???? Men sedan så går dom flesta upp lite mer än det, vilket är normalt. Men själva graviditeten är 7 kg.


    Njae, finns ju en del som får bebisar på närmare 5 kg, då är ju oftast moderkakan större och tyngre den med, livmodern större och tyngre o.s.v. I det läget kan ju bara bebis, moderkaka och livmoder vara närmare 9kg i sig - utan att alls ha räknat med fostervatten, den ökade blodvolymen o.s.v. Så 7kg är ju inte alls en definitiv sanning!
  • Anonym (gravid)
    Anonym (Q) skrev 2019-08-06 18:48:39 följande:
    Okej, ja såklart det är okej att fråga. :)

    Jag har vänner som har gått ner i vikt och ändå fött fullt friska barn. Hoppas att ditt TUL var bra!
    Ja det var bra. Det var -12% men jag vet av erfarenhet att det inte alltid stämmer plus att det är inom normalgränsen. Tänkte bara att det är intressant att veta hur mkt en graviditet oftast väger...om ni förstår min fråga. Bara av intresse.
  • Anonym (gravid)
    Anonym (Q) skrev 2019-08-06 18:48:39 följande:
    Okej, ja såklart det är okej att fråga. :)

    Jag har vänner som har gått ner i vikt och ändå fött fullt friska barn. Hoppas att ditt TUL var bra!
    Ja det var bra. Det var -12% men jag vet av erfarenhet att det inte alltid stämmer plus att det är inom normalgränsen. Tänkte bara att det är intressant att veta hur mkt en graviditet oftast väger...om ni förstår min fråga. Bara av intresse.
  • Anonym (gravid)
    Anonym (olika) skrev 2019-08-06 18:47:36 följande:

    Jag gick ned i vikt i en utav graviditeterna och alla barnmorskor och sköterskor sa att barnet får energi ifrån kroppen istället. Så oroa dig inte. T.ex sådana kvinnor som kräks extremt mycket. Naturen har många inbyggda skyddssystem. <3
    Håll koll på ketoner, magens omfång men viktigast - hur barnet faktiskt växer.


    Lycka till!


    Tack för info.


    magen har växt när man tittar på den men SF måttet har inte växt men TUL var bra så är väl bara så det är. Alla andra värden är också bra.

  • 1234568
    Körsbärsdalen skrev 2019-08-06 19:10:38 följande:

    Njae, finns ju en del som får bebisar på närmare 5 kg, då är ju oftast moderkakan större och tyngre den med, livmodern större och tyngre o.s.v. I det läget kan ju bara bebis, moderkaka och livmoder vara närmare 9kg i sig - utan att alls ha räknat med fostervatten, den ökade blodvolymen o.s.v. Så 7kg är ju inte alls en definitiv sanning!


    En normal graviditet väger 7 kg (då finns det både prematurbarn eller väldigt stora barn, och man kan hamna lite plus eller minus.) Men en normal graviditet väger 7kg. /ssk
  • Körsbärsdalen
    1234568 skrev 2019-08-06 21:09:39 följande:

    En normal graviditet väger 7 kg (då finns det både prematurbarn eller väldigt stora barn, och man kan hamna lite plus eller minus.) Men en normal graviditet väger 7kg. /ssk


    Tack ssk, då är nog de förlossningsläkare jag varit i kontakt med helt ute och cyklar
  • ballerinakakaoreo

    Såhär ser min viktökning ut:


    Före graviditeten - 57.5 kg 


    V. 17 - 57.9 kg


    V. 19 - 58.9 kg


    V. 22 - 60.3 kg 


    V. 26 - 64.6 kg 


    V. 28 - 65.0 kg


    V. 31 - 65.5 kg 

    Är nu i v. 32 så det återstår att se hur mycket jag går upp innan jag föder, kan försöka komma ihåg att uppdatera här då. Men att döma så har det hänt något drastiskt mellan v. 22 och v. 26, förmodligen en viktökning i både fettmassa, bröstmjölk, bebis, moderkaka, fostervatten och blodvolym. Att döma av min kropp så är mina lår i ungefärlig storlek som innan graviditeten, lika så armar. Det enda jag ser skillnad på är magen (såklart), brösten och rumpan som har blivit rundare/fylligare. Ansiktet är fortfarande lika som innan men kanske lite rundare om hakan sådär som gravida kvinnor ofta blir.
Svar på tråden Hur mycket av vikten är barnet?