Inlägg från: Anonym (gravid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gravid)

    Hur mycket av vikten är barnet?

    Någon som vet ungefär hur mycket vikt som är barnet, livmoder, blod, fostervatten, moderkaka etc. Sånt som liksom hör i hop med barnet...när man är i v 35?


    Någon som vet ungefär hur mycket som är som ovan fast vid fullgången tid? Alltså hur mkt mer lägger man på sig som är REN graviditet?


    Någon som vet?

  • Svar på tråden Hur mycket av vikten är barnet?
  • Anonym (gravid)
    Anonym (E) skrev 2019-08-05 19:16:14 följande:

    Mellan 10-15 kg har jag hört (inkluderat vätska i svullna fötter, mer blod i kroppen etc, förutom barnet, moderkakan o det andra uppenbara).


    Jo men om man inte har nån svullnad t ex. Alla får ju inte det. Är det 1-2 kg typ man räknar på vätska? Eller mer?
  • Anonym (gravid)

    Ok tack för alla svar.

    Tänker mer vikt på sånt man absolut inte kan styra själv. Typ fettreserv är ju något som går att förändra men barn, moderkaka, blod etc är ju inget man har nån kontroll över.

  • Anonym (gravid)
    Anonym (.) skrev 2019-08-05 19:50:07 följande:

    Det är ju det alla svarat på.


    Anonym (.) skrev 2019-08-05 19:50:07 följande:

    Det är ju det alla svarat på.


    Körsbärsdalen skrev 2019-08-05 19:31:22 följande:

    Tror man räknat på att det är ca 12 kg, på ett normalstort barn på 3,5 kg. Då inräknas barnet, moderkaka+navelsträng, fostervatten, ökad blodvolym, bröstens nya storlek, högre vätskemängd i resten av kroppen samt en mindre fettökning som man är tänkt att ha som amningsreserv i början.

    Men då finns det personer som lägger på sig mer än en mindre mängd fett, får större barn än 3,5 kg med tillhörande större moderkaka, vissa samlar på sig betydligt mer vätska än andra o.s.v.


    Tänkte på detta... "fettökning som är tänkt som amningsreserv"
  • Anonym (gravid)
    Anonym (olika) skrev 2019-08-05 21:25:56 följande:

    Det är ju helt upp till hur du lever. Jag har flera barn så kommer att ge två exempel som kontrast.


    Exempel 1. Var mest still hemma, åt varenda grej jag var sugen på och hade svår foglossning. Gick upp 25 kilo.


    Exempel 2. Tränade varje dag, åt nyttigt och inte för lite, räknade kalorierna så att jag fick de extra som barnet behövde. Gick inte upp någonting alls men hade större mage en med exempel 1. Detta barnet var dessutom betydligt större en barnet som jag åt överdrivet mycket med.


    Cirka 10 kilo är rimligt med barn + livmoder. 


    Fast det är ju just det jag frågar om...INTE hur jag lever utan vad som VERKLIGEN är viktuppgång för barn, livmoder, blod etc sånt som jag inte kan påverka.


    Vikt jag går upp som jag själva äter mig till är ju en helt annan sak. Det är inte den jag frågar efter för det förstår jag ju att det beror på vad du sätter i dig...


    Men okej, runt 10 kg för bara sånt som är beroende på att du är just gravid, som du inte kan styra över själv!

  • Anonym (gravid)
    cosinus skrev 2019-08-05 21:37:08 följande:

    Gått upp 9 kg med alla barn

    Barn 1 vägde jag 9 kg mindre efter förlossningen. Barnet vägde 3.1 kg

    Barn 2 vägde jag 8 kg mindre efter förlossningen. Barnet vägde 2,7

    Barn 3 vägde jag 6 kg mindre efter förlossningen. Barnet vägde 2,5 kg. Hade pytteliten moderkaka och jag hade ont om fostervatten

    Barn 4 vägde jag 8 kg mindre efter förlossningen. Barnet vägde 3,7


    Ok tack för info. Då kan man säga att det legat på runt 8-9 kg för dig med allt som verkligen hade med barnet att göra...
  • Anonym (gravid)
    Anonym (olika) skrev 2019-08-06 16:59:24 följande:

    Av ren nyfikenhet. Varför undrar du? Är du överviktig ifrån start och tenderar att gå upp snabbt eller vad grundar det sig ifrån? :)

    Jag tror att man själv ser vilka kilon som är vilka, t.ex är magen spänstig eller knubbig omkring. Är det en kula eller finns det en bilring synlig över den, samt är t.ex benen svullna eller inte. Du känner dig själv bäst! Så mitt råd är att äta när man är hungrig och själv hålla koll på förändringarna. 


    Undrar för att jag gått upp så lite. Och nä inte överviktig från början...
  • Anonym (gravid)
    Anonym (Q) skrev 2019-08-06 18:07:00 följande:

    Jag gick upp rätt mycket på slutet. Det är nog rätt vanligt. Men om du är orolig så lär ju barnmorskan ha koll på magens omfång, vilket ju är det viktigaste.


    Ja varit på TUL. Är bara nyfiken hoppas det är ok att fråga här på forumet...
  • Anonym (gravid)
    Anonym (Q) skrev 2019-08-06 18:48:39 följande:
    Okej, ja såklart det är okej att fråga. :)

    Jag har vänner som har gått ner i vikt och ändå fött fullt friska barn. Hoppas att ditt TUL var bra!
    Ja det var bra. Det var -12% men jag vet av erfarenhet att det inte alltid stämmer plus att det är inom normalgränsen. Tänkte bara att det är intressant att veta hur mkt en graviditet oftast väger...om ni förstår min fråga. Bara av intresse.
  • Anonym (gravid)
    Anonym (Q) skrev 2019-08-06 18:48:39 följande:
    Okej, ja såklart det är okej att fråga. :)

    Jag har vänner som har gått ner i vikt och ändå fött fullt friska barn. Hoppas att ditt TUL var bra!
    Ja det var bra. Det var -12% men jag vet av erfarenhet att det inte alltid stämmer plus att det är inom normalgränsen. Tänkte bara att det är intressant att veta hur mkt en graviditet oftast väger...om ni förstår min fråga. Bara av intresse.
  • Anonym (gravid)
    Anonym (olika) skrev 2019-08-06 18:47:36 följande:

    Jag gick ned i vikt i en utav graviditeterna och alla barnmorskor och sköterskor sa att barnet får energi ifrån kroppen istället. Så oroa dig inte. T.ex sådana kvinnor som kräks extremt mycket. Naturen har många inbyggda skyddssystem. <3
    Håll koll på ketoner, magens omfång men viktigast - hur barnet faktiskt växer.


    Lycka till!


    Tack för info.


    magen har växt när man tittar på den men SF måttet har inte växt men TUL var bra så är väl bara så det är. Alla andra värden är också bra.

Svar på tråden Hur mycket av vikten är barnet?