• viljaa

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Trostar
    Trostar skrev 2019-10-22 21:22:19 följande:

    Ni ska inte göra NIPT? Då får ni svar på proverna snabbare. Har sett kliniker i stockholm som lovar svar efter 5 arbetsdagar.

    Tänker så ni i allafall får svar snabbare och slipper väntan <3


    Lägger till: och slipper ökad risk för missfall. Vet inte hur lång tid fvp eller moderkaksprov tar, men NIPT är (enligt mig och jag har ingen vårdutbildning!) säkrare.

    Kramar <3
  • Andreaaaa
    nypan78 skrev 2019-10-22 20:50:25 följande:

    Vi var på KUB idag vecka 12+4. Är helt förkrossad över sämsta möjliga resultatet vi fick. 1:2 för trisomi 21 och 1:21 för trisomi 13/18. Ultraljud var fint men blodprovet drog tydligen ner.

    Nu kan jag välja att göra nipt, moderkaksprov på måndag eller fostervattenprov i vecka 15 för att få 100% svar.

    Vet inte om det finns så mycket hopp...


    Åh jag beklagar, det måste vara väldigt omskakande! Fick ni kontaktuppgifter till tex Svenska Downföreningen eller annat som kan vara till stöd om ni behöver fatta ett svårt beslut?
  • nypan78
    Andreaaaa skrev 2019-10-23 09:35:42 följande:
    Åh jag beklagar, det måste vara väldigt omskakande! Fick ni kontaktuppgifter till tex Svenska Downföreningen eller annat som kan vara till stöd om ni behöver fatta ett svårt beslut?
    nej men jag kan googla mig fram. Nu har vi 2 veckors betänketid tills svaret kommer
  • 2020bebis
    Nextchapter skrev 2019-10-21 21:47:59 följande:

    Nä, men vi blir erbjudna tidigt ultraljud här jag bor så i sluter av november skall vi få se :) har du sett?

    Hade så gärna velat ha ett tidigt VUL men det gör dom inte, säkert bara om man är väldigt osäker på graviditetslöngden eller så.

    Har fortfarande inte riktigt förstått att jag är gravid haha! Skall i sluter av denna månaden in o ta alla prover också.


    Inte så långt kvar nu då vi betalade för ett tidigt, såg en liten där! Har kub om två veckor med så det blir nästa! Tycker tiden går så långsamt nu innan mage syns osv, längtar efter mage!
  • 2020bebis
    frejda skrev 2019-10-22 11:02:45 följande:

    Hej och grattis!

    Vad roligt, då ligger vi nära varandra! Vi är beräknade den 19e :)


    Åh så kul! Känns långt bort men tiden tickar ju på
  • Daphodil

    Har under en veckas tid haft lite underligt färgade flytningar. Igår var det rent brunrosa, så jag ringde min fina barnmorska som ordnade ett ultraljud till idag. Allt såg bra ut!

    Givet tidigare erfarenhet kommer jag dock nog inte slappna av förrän RUL. Om ens då...

  • Saga92
    nypan78 skrev 2019-10-22 20:50:25 följande:

    Vi var på KUB idag vecka 12+4. Är helt förkrossad över sämsta möjliga resultatet vi fick. 1:2 för trisomi 21 och 1:21 för trisomi 13/18. Ultraljud var fint men blodprovet drog tydligen ner.

    Nu kan jag välja att göra nipt, moderkaksprov på måndag eller fostervattenprov i vecka 15 för att få 100% svar.

    Vet inte om det finns så mycket hopp...


    Tråkigt att höra. Förstår att du är ledsen och chockad. Jag är förvånad att du blev erbjuden NIPT. Då jag gjorde NIPT-test för några veckor sedan sa dom att man vid hög risk för trisomierna på NIPT måste verifiera med fostervattenprov eller moderkaksprov som ger ett resultat.

    Blodprovet var det som drog ner resultatet när jag gjorde KUB vid min första graviditet. Jag fick en risk på 1:277 trots låg ålder (25) och normal nackspalt på ultraljudet. Det visade sig sen att allt var bra. Jag är dock medveten om att 1:277 är ganska låg risk men med tanke på att bästa resultatet är 1:20000 så spelade ju blodprovet stor roll.

    Hur gammal är du? Kanske var det kombinationen av ålder och blodprovet som gav höga risken. 1:2 är hög risk så klart men jag håller alla tummar och tår för dig.

    Många kramar
  • Daphodil
    nypan78 skrev 2019-10-23 13:51:06 följande:
    nej men jag kan googla mig fram. Nu har vi 2 veckors betänketid tills svaret kommer
    Beklagar det tråkiga resultatet, men har hört en del solskenshistorier med lika hög risk och där det gick bra. Vi håller tummarna här i tråden.
  • Millemupp

    Är i v 9+1 och vaknade idag med en fruktansvärt dålig känsla i kroppen... var på VUL förra torsdagen och kunde se ett tickande hjärta. Men allt kan ju hända..

    Är det möjligt att känna av ett MF?

    Hade MF förra cykeln (V5), vet inte hur mkt det spökar..

  • nypan78
    Saga92 skrev 2019-10-23 14:42:11 följande:

    Tråkigt att höra. Förstår att du är ledsen och chockad. Jag är förvånad att du blev erbjuden NIPT. Då jag gjorde NIPT-test för några veckor sedan sa dom att man vid hög risk för trisomierna på NIPT måste verifiera med fostervattenprov eller moderkaksprov som ger ett resultat.

    Blodprovet var det som drog ner resultatet när jag gjorde KUB vid min första graviditet. Jag fick en risk på 1:277 trots låg ålder (25) och normal nackspalt på ultraljudet. Det visade sig sen att allt var bra. Jag är dock medveten om att 1:277 är ganska låg risk men med tanke på att bästa resultatet är 1:20000 så spelade ju blodprovet stor roll.

    Hur gammal är du? Kanske var det kombinationen av ålder och blodprovet som gav höga risken. 1:2 är hög risk så klart men jag håller alla tummar och tår för dig.

    Många kramar


    Hej

    Jag är 40 så bara det drar ju ner siffran rejält, plus blodprovet. Eftersom ultraljudet såg bra ut finns det ett visst hopp...tack för dina ord. Solskenshistorier behövs