• stefan72

    Son kommit hem dyngrak!!!

    Min son har nyss kommit hem dyngrak och säger att dem druckit sprit och att det gått lite över styr, vet inte hur jag ska hantera detta Rynkar på näsan
    Han ligger i sin säng nu med spyhink och jag vet inte hur jag ska hantera situationen, ska jag ge han ett straff? ska jag tala med han om det imorgon? eller ska jag bara låtsas som ingenting? även ska dem ha betalat 500 kr för 1 L sprit, jag tycker det var extremt överpris och är lite orolig hur dem har betalat så mycket! Problemet är inte att dem druckit, det har man ju själv gjort i 13 års åldern, men att han har betalt den summan, man känner ju nästan att man måste spärra han kontokort...
    mvh väldigt orolig pappa
  • Svar på tråden Son kommit hem dyngrak!!!
  • stefan72
    Alessia skrev 2019-08-23 22:52:41 följande:
    Du milde tid! Här har du verkligen jobb framöver!
    Med tanke på hur du formulerar dig så tror jag närmare att du är uppemot 60 år gammal, man drack ju själv när man var i den åldern! inte för att det är bra att dricka men det är en "del" av livet, vill ju inte att han ska vara mobbad!
  • Praktisk58

    Inorgon fyller du upp några snapsglas (med vatten) går in och säger god morgon, och att frukosten är serverad.

  • Erkens mamma

    [quote=79851617][quote-nick]stefan72 skrev 2019-08-23 22:46:34 följande:[/quote-nick]Ja jo man får ju en godare fylla 16kr litern på okq8, men skämt o sido tycker jag ska spärra han kort? eller ska jag begränsa hans spenderande...[/

    Hur mycke pengar har han tillgång till nu?

    Jag tycker att mycket av ditt agerande hänger på var han säger imorgon.

    Ångrar han sig och inser att det kanske inte var en så smart grej att göra eller är han nöjd med kvällen och sitt agerande? Där behöver du ta ett avstamp.

  • stefan72
    Erkens mamma skrev 2019-08-23 23:50:21 följande:

    [quote=79851617][quote-nick]stefan72 skrev 2019-08-23 22:46:34 följande:[/quote-nick]Ja jo man får ju en godare fylla 16kr litern på okq8, men skämt o sido tycker jag ska spärra han kort? eller ska jag begränsa hans spenderande...[/

    Hur mycke pengar har han tillgång till nu?

    Jag tycker att mycket av ditt agerande hänger på var han säger imorgon.

    Ångrar han sig och inser att det kanske inte var en så smart grej att göra eller är han nöjd med kvällen och sitt agerande? Där behöver du ta ett avstamp.


    Vi är ekonomiskt oberoende, han har tillgång till 20 000 kr just nu! men jag känner mig orolig om han inte kan hantera pengarna!
  • Erkens mamma
    stefan72 skrev 2019-08-23 23:54:06 följande:

    Vi är ekonomiskt oberoende, han har tillgång till 20 000 kr just nu! men jag känner mig orolig om han inte kan hantera pengarna!


    Inte många 14 åringar kan hantera den summan med pengar. Jag tror att du behöver ha uppföljning på kontot om inte annat.

    Impulskontrollen är inte färdig hos en 14 åring...
  • Alvina

    Klart en 13-åring inte kan hantera 20 000. Det säger ju sig självt. Och första gången jag drack alkohol var jag 17 år och inte blev jag mobbad för det. En trettonåring är alldeles för ung för att börja dricka.

    Tror inte denna tråd är på riktigt.

  • Ocdkille
    Alvina skrev 2019-08-24 00:07:10 följande:

    Klart en 13-åring inte kan hantera 20 000. Det säger ju sig självt. Och första gången jag drack alkohol var jag 17 år och inte blev jag mobbad för det. En trettonåring är alldeles för ung för att börja dricka.

    Tror inte denna tråd är på riktigt.


    Det är nog annorlunda för tjejer. Vi killar provar att dricka rätt tidigt. Själv blev jag hemsläpad från en fest när jag var 15år. Morsan har alltid sagt att det viktiga var att jag kom hem vad som än hände men det var ändå lite pinsamt när kompisarna kom in med mig skitfull. Hade ångest på morgonen för vad morsan skulle säga för jag snackade inte så mycket utan bara la mig. Men det var inte så farligt hon frågade om det blev lite för mycket och sen snackade vi lite om det. Jag lärde mig dock att ta det lugnare.
  • stefan72
    Alvina skrev 2019-08-24 00:07:10 följande:

    Klart en 13-åring inte kan hantera 20 000. Det säger ju sig självt. Och första gången jag drack alkohol var jag 17 år och inte blev jag mobbad för det. En trettonåring är alldeles för ung för att börja dricka.

    Tror inte denna tråd är på riktigt.


    Det är egentligen inget problem om han spenderar upp pengarna, han hade 40 000 då han fyllde 11 så jag tycker inte hans spenderingar är helt tokiga, men jag vill snarare lära han tidigt i livet om hur man håller i pengarna. Då han får slut pengar fyller jag på kontot, men det är ändå bra att vara ekonomisk. Som idag då det är så dyrt med märkes kläder osv...
  • Ocdkille
    stefan72 skrev 2019-08-24 00:19:38 följande:
    Det är egentligen inget problem om han spenderar upp pengarna, han hade 40 000 då han fyllde 11 så jag tycker inte hans spenderingar är helt tokiga, men jag vill snarare lära han tidigt i livet om hur man håller i pengarna. Då han får slut pengar fyller jag på kontot, men det är ändå bra att vara ekonomisk. Som idag då det är så dyrt med märkes kläder osv...
    När det gäller ekonomin känns det som att du behöver lära honom. Fyll inte på kontot när han får slut för då lär han sig inte och blir som bratsen.
  • Sisisisi
    Alvina skrev 2019-08-24 00:07:10 följande:

    Klart en 13-åring inte kan hantera 20 000. Det säger ju sig självt. Och första gången jag drack alkohol var jag 17 år och inte blev jag mobbad för det. En trettonåring är alldeles för ung för att börja dricka.

    Tror inte denna tråd är på riktigt.


    Jag håller med om att en 13-åring är alldeles för ung för att börja dricka. Men det är ju så verkligheten ser ut, många 13-åringar dricker.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Ljbs

    Låter ju hemskt friskt att låta en 14 åring ha tillgång till 20000. Kan ju vara rent farligt för honom om fel person får reda på att han springer runt med dom pengarna.

    Vill inte gå off topic egentligen men du nämnde något i stil med att lära honom handskas med pengar, där hade jag ju valt Svensson sättet även om ni är ekonomiskt oberoende, en begränsad summa månatligt som brukas enligt överenskommelse och av det får han även spara en del.

    Hade gjort som någon skrev ovan, full rulle på morgonen och så tagit pengarna ifrån honom och givit honom pengar efter behov ett bra tag framöver.

  • EnFru

    Går alltså på 8an, enligt mig då de flesta börjar testa.

    Låt honom vila, se till att han får nåt i sig och prata med honom ikväll när han mår bättre. Han kom hem och han var ärlig, han gjorde mao allt rätt. Skäll eller straff kommer inte att ge nånting annat än en unge som i fortsättningen kommer göra samma sak men i smyg för dig.

    Var tydlig med att du inte gillar vad han gör men att dörren såklart ändå är öppen också i fortsättningen.

  • scanmia
    stefan72 skrev 2019-08-23 23:54:06 följande:
    Vi är ekonomiskt oberoende, han har tillgång till 20 000 kr just nu! men jag känner mig orolig om han inte kan hantera pengarna!
    Sätt upp ett sparkonto som han inte har direkt tillgång till utan måste få godkännande att överföra pengar till det konto som han kan spendera fritt från. De pengar han får fri tillgång till är det en god idé att begränsa så pass att han inte känner att han kan dricka för 500 kr eller dra på sig andra dyra vanor (röka tex). Skulle han upprepa det hela så skulle jag inte dra mig för att dra in pengarna helt för det är för farligt för 14-åringar att supa sig fulla regelbundet.

    Men jag hade ju inte fokuserat på pengarna i det här läget. Det att han lade en oresonligt stor summa på sprit är ett sidospår. Fokusera på säkerhet och ansvar. Du är så glad att han inte råkade illa ut eller blev skadad och att han tog sig hem säkert. Oavsett vilka val han har gjort så vill du alltid att han ska känna att han kan vända sig till dig och komma hem. Hur hanterar han och hans kompisar alkohol? Förstår han riskerna? Hur lär man känna sina gränser? Inser han att han är ansvarig för sina handlingar oavsett om han har alkohol i kroppen eller ej och att ni har förväntningar på hans uppförande hela tiden. Tonårshjärnor kan bli beroende extremt lätt.
  • legomum

    Du tänker låta din 14 åring dricka för han inte ska bli mobbad.

    Hör du ens hur fel det låter?

    Du ska börja ta ansvar för ditt barn istället. Se till att han byter umgänge och att han klarar av att växa upp.

    Du är en förebild men vad är det du visar?

    Du är förälder och det är din prioritet.

  • stefan72
    legomum skrev 2019-08-25 16:53:28 följande:

    Du tänker låta din 14 åring dricka för han inte ska bli mobbad.

    Hör du ens hur fel det låter?

    Du ska börja ta ansvar för ditt barn istället. Se till att han byter umgänge och att han klarar av att växa upp.

    Du är en förebild men vad är det du visar?

    Du är förälder och det är din prioritet.


    Men förfan alla drack ju när man var 14, låter mer som att du har ett mobbat barn.
  • stefan72
    legomum skrev 2019-08-25 16:53:28 följande:

    Du tänker låta din 14 åring dricka för han inte ska bli mobbad.

    Hör du ens hur fel det låter?

    Du ska börja ta ansvar för ditt barn istället. Se till att han byter umgänge och att han klarar av att växa upp.

    Du är en förebild men vad är det du visar?

    Du är förälder och det är din prioritet.


    Men förfan alla drack ju när man var 14, låter mer som att du har ett mobbat barn.
  • legomum
    stefan72 skrev 2019-08-25 22:02:22 följande:

    Men förfan alla drack ju när man var 14, låter mer som att du har ett mobbat barn.


    Nej, alla dricker inte vid 14. Varken i nutid eller förr.
  • TL12

    Får jag 30 lax i månaden så ska jag ta hand om din pöjk å se till att det blir en bra Karl av honom

    Har vi en deal ?

  • Ocdkille
    legomum skrev 2019-08-25 22:29:26 följande:
    Nej, alla dricker inte vid 14. Varken i nutid eller förr.
    Fast lite rätt har han dock dom flesta började testa att dricka kring 15års åldern.
Svar på tråden Son kommit hem dyngrak!!!