• Vicktoria88

    PCOS - Hormonstimulering med Letrozol

    Hej!

    Någon mer med PCOS som har högt AMH värde och lyckats bli gravid av hormonstimulering med Letrozol? Hur många försök tog det för er och hur stor dos Letrozol fick ni?

    Jag har tydligen högt AMH (över 20 - vilket verkar vara positivt!), är 31 år, normalviktig men har ingen egen ägglossning pga PCOS. Ska nu äntligen påbörja behandling med Letrozol! Såå nyfiken på pass stor chansen är att det faktiskt går vägen nu.. ???? Har verkligen längtat i flera år men då sambon inte känt sig redo, studier och förstås en dos oro inför allt vad det ska innebära att bli gravid med PCOS har bebisplanerna fått skjutas upp!

    Någon som varit i samma situation och lyckats med Letrozol? Hur många försök tog det isåfall för er?

  • Svar på tråden PCOS - Hormonstimulering med Letrozol
  • Isathe
    Emmiealina skrev 2019-10-03 12:08:14 följande:

    Tror bara jag såg stegringen på själva hcg som embryot producerade tillfälligt, det tar ett tag innan moderkakan skapas och tar över så borde kunna se ett plus imorgon eller övermorgon om det blev något! Än sålänge är det yyttepyttesvagt så jag vill se ett ordentligt plus innan jag tror på det! Äl+13 eller 14 imorgon så ska testa då!


    okej, spännande!! Håller tummarna, du får uppdatera 
  • Emmiealina

    Ingenting denna månad. Äl+14 och inget plus så slutar med progesteronkrämen och inväntar mens. Ny månad ny chans!

  • Vicktoria88
    Emmiealina skrev 2019-10-05 09:43:38 följande:

    Ingenting denna månad. Äl+14 och inget plus så slutar med progesteronkrämen och inväntar mens. Ny månad ny chans!


    så tråkigt att höra.. :(
  • PetterssonE

    Hej, läste här i tråden och sitter i liknande sits.

    Har försökt i över ett år nu och har påbörjat första kuren med letrozol då mina äggstockar hade PCOS-utseende och de trodde att jag kanske inte alltid ägglossade. Svårt att veta tycker jag. Hade iaf två äggblåsor på g vid cd9 så håller tummarna att dom släppt och att det blir ett plus denna gång.

    Läste att någon här använde progesteronkräm. Hur kom det sig att du började med det? Via vården eller själv? Jag misstänker själv att jag har lågt progesteron och får ingen respons hos vården när jag tar upp det..

    Tacksam för svar :)

  • Emmiealina

    Håller tummarna för dig! Härligt att följa er!

    Jag har på eget bevåg forskat och googlat runt på olika sidor om progesteron och hur viktigt det är för att en graviditet ska kunna fortskrida. Det kanske inte hjälper en att få plus men det kan hjälpa mot tidiga missfall då jag fått två stycken plus förut men som slutat i missfall bara två dagar senare. Jag misstänker därför att jag har progesteronbrist och fick därför lutinus (vaginaltablettered progesteron) utskrivet av barnmorska. Tyckte dock att lutinusen var för otrevlig och obehaglig, kladdig och jävlig så bytte sedan till krämen matriach som jag själv köpte på nätet.

  • Emmiealina

    Progesteronkrämen skjuter upp mensen och nu eftersom jag inte fått plus denna månad slutar jag med den och inväntar progesteronfall och avstötning av slemhinnan.

    Det är inte farligt att ta progesteron i onödan om man nu inte har lågt värde, utan det kan bara vara positivt för en graviditet så jag kör på med den igen nästa cykel :)

  • PetterssonE

    Tack för svar! Då ska jag nog prova det om det inte går vägen denna månad :)

    Har ni fått några biverkningar från letrozolen? Inbillar mig att jag tappar mer hår än vanligt..

  • Isathe
    Emmiealina skrev 2019-10-05 09:43:38 följande:

    Ingenting denna månad. Äl+14 och inget plus så slutar med progesteronkrämen och inväntar mens. Ny månad ny chans!


    åååå trist.... 
  • Emmiealina
    PetterssonE skrev 2019-10-06 20:57:55 följande:

    Tack för svar! Då ska jag nog prova det om det inte går vägen denna månad :)

    Har ni fått några biverkningar från letrozolen? Inbillar mig att jag tappar mer hår än vanligt..


    Jag har inte fått några biverkningar av just letrozolen. Oftast är det stressrelaterade orsaker som gör att man tappar hår och visst kan jag känna att hela barnverkstads-stressen är väldigt påtaglig och visar sig genom ganska mycket hårtapp! Inge roligt att kolla golvbrunnen efter att jag duschat...mycket hår att plocka. Tänker att det går över men klart man blir orolig när det är så mycket ibland!
  • PetterssonE

    Får hoppas att det går över med hårtappet! (Lite betryggande att det inte bara är jag). Och känner verkligen av stressen med att det aldrig går vägen.. gjorde ett tidigt test idag och inget plus (inte ens ett litet) så idag blir en i soffanmedglass-dag.

    Tycker det är otroligt svårt med att inte hoppas för mycket varje månad. Försöker hålla ned förväntningarna men förhoppningen är svårstyrd.

    Några tips här i gruppen? Och hur har ni "anpassat" er för att få till en graviditet? Själv har jag lagt ned allt från kaffe, gluten, deos med aluminium samt minskat alkoholkonsumtionen rejält.

  • NervösAnonym

    Jag har också precis haft en kur med Letrozol, är jättenervös. Kan man verkligen förvänta att det ska funka första gången?

    Problemet här hemma är att vi har så olika arbetstider att vi inte kan ha samlag flera gånger vid äl så som är rekommenderat. Vi får kanske bara till 1 eller 2 gånger. Det ska ju räcka, folk blir gravida av mindre. Förväntar äl på tisdag-torsdag. Är så nervös, har försökt i 14 månader.

  • Emmiealina

    Jag la ner letrozolen då den gjorde att min slemhinna inte hann växa till sig ordentligt så inget ägg kunde fästa. Får ägglossning utan de ändå även om det blir långa cykler men för mig kanske det är bra då så slemhinnan hinner med :)

  • Vicktoria88

    Vad spännande! Håller tummarna för att det funkar på första försöket :) Hade du äl de tidigare 14 försöken också?

  • NervösAnonym

    Jag vet inte men jag fick ju resultat på stickorna och äggvita flytningar så jag trodde det. Men det fick jag också 3 dagar innan jag var på gynundersökning och då sa han att han inte kan se någon ägglossning. Så den är väl lite oregelbunden.

    Förväntad ägglossning onsdag eller torsdag. Börjar tempa imorgon.

  • PetterssonE

    Hej,

    Fick glädjande besked i början på veckan, äntligen ett efterlängtat plus! Då ska knotten bara hålla sig kvar tiden ut! Jag behövde genomgå två kurer med letrozol och den andra kuren kompletterades med en ägglossningspenna (Ovitrell). Jag slutade även med koffein och gluten och vill tro att det också kan ha bidragit.

    Har alltid haft lite längre cykler utan dessa ovan nämnda hjälpmedel så frågan är om jag ens ägglossat alls vissa månader. Jag har haft svårt att notera en markant skillnad i temperatur, ligger generellt väldigt lågt.

    Märkte dock biverkningar av letrozolen såsom tunnare endometrie, var väldigt sänkt några dagar under kuren samt tappar hår.

    Önskar er alla positivt besked!

  • NervösAnonym

    Åh vad roligt att höra. Grattis till er! Håller tummarna för att allt går vägen :)))

    Själv väntar jag på mensen, är på CD36 så detta är en längre cykel. Fattar inte varför jag fått så långa cyklar de senaste månaderna. Flo räknar BIM på lördag och NC räknar BIM imorgon. Tog ett test igår men med eftermiddagsurin. Tok negativt. Heller inget testa tidigt-test.

    Hoppas det tagit sig, annars tar jag en kur till.

Svar på tråden PCOS - Hormonstimulering med Letrozol