• lillasnigelen

    Syskonförsök IVF 2019

    Hej!

    Vi påbörjade syskonförsök i januari -19 och fick just minus på vårt fjärde försök.
    Skulle gärna bolla lite tankar och erfarenheter med andra i samma situation.

    Detta är vår resa; Vår dotter kom till på vårt allra första försök (ET) och ett embryo frystes ner. Detta fick vi tillbaka i stimulerad cykel i januari, men det fäste inte. Eftersom vår dotter kom till så "lätt" så trodde vi såklart att vi hade goda förutsättningar för detta och blev väldigt nedslagna. Nu går vi privat och har gjort två hormonbehandlingar. På första fick vi tillbaka en blastocyst - mens på rd7 om jag minns rätt. Två till frysen. Efter det ett FET med blastocyst i naturlig cykel - mensen kom på rd2. Vid andra hormonbehandlingen blev jag överstimulerad så det blev totalfrys av fyra blastocyster. Gjorde FET i naturlig cykel för två veckor sen och igår fick jag minus på testdagen. Hade lite småblödningar innan men trodde det berodde på Lutinus. Känner mig SÅ lurad och uppgiven och tiden bara går.

    Har ingen i min närhet som gått igenom IVF så jag vill gärna komma i kontakt med någon därute som håller på just nu. Jag funderar mycket på vad mer som kan göras. Kan embryot prepareras för att fästa lättare (har hört talas om att man ibland skrapar lite på ytan)? Kan man ta nån speciell medicin/vitaminer? Antar ju att de borde göra allt de kan på kliniken, men tycker att de verkar lite "enkelspåriga" där... Till saken hör att min menscykel varit väldigt ojämn sen jag fick barn, men enligt kliniken så är omslag på ägglossningstestet nog för att återföra i naturlig cykel. Vid vårt senaste FET sa de dessutom att sex kunde gynna embryots fästförmåga, medan någon annan klinik tydligen rekommenderar att man avstår från sex efter återförandet (alltså även efter FET). Vad ska man tro? Vad har ni andra för erfarenheter? Vill bara bli gravid igen!! 

  • Svar på tråden Syskonförsök IVF 2019
  • Lee***
    Lady1986 skrev 2019-10-14 16:50:50 följande:

    Läste i min journal att det är för att typ ha något mer att gå på i framtiden ifall det blir dålig embryoutveckling denna gång


    Vad bra att kliniken tänker lite längre
  • Lady1986
    Lee*** skrev 2019-10-14 17:31:39 följande:

    Vad bra att kliniken tänker lite längre


    Japp. Vilken går ni till? Vi går på reproduktionscentrum, Uppsala.
  • Lee***
    Lady1986 skrev 2019-10-14 21:46:34 följande:

    Japp. Vilken går ni till? Vi går på reproduktionscentrum, Uppsala.


    Vi går på nordic ivf i göteborh
  • lillasnigelen
    Lee*** skrev 2019-10-12 08:14:38 följande:

    Hej,

    Ja, igår satte vi in 2 st 2dagars.

    Hur går det själv?


    Spännande! Fick ni välja att ni ville ha två st, och vad var anledningen? Jag har uppfattat det som att det endast görs i undantagsfall numera. (Går på samma klinik.)
  • Lee***
    lillasnigelen skrev 2019-10-14 23:41:12 följande:

    Spännande! Fick ni välja att ni ville ha två st, och vad var anledningen? Jag har uppfattat det som att det endast görs i undantagsfall numera. (Går på samma klinik.)


    Jag gjorde 3 ivf när vi fick vår son o sista sattes 2 in.

    Vi hade 3 fina embroy i frysen där inget togs. Jag är snart 39 år och får inte ut många ägg.
  • Lee***

    (3 frysta embroy som vi använde till syskon )

    Men vanligtvis så är det bara 1 som gäller. Men om man har gjort flera försök samt är lite gammal kan de göra undantag

  • Lady1986

    Usch, nu är ångesten här. Behandlingarna har alltid gått bra för oss så här långt, men sen kommer befruktningen och embryoutvecklingen :( Har känt mig glad och stark så tänkte att vårt års uppehåll gjort gott, men nu är alla känslor tillbaka :( Försöker påminns mig själv om att det faktiskt funkade med vår son så bevisligen kan det ju gå vägen, men idag är det ingen bra dag. Skönt att skriva av sig!

  • lillasnigelen
    Lee*** skrev 2019-10-15 07:52:50 följande:

    Jag gjorde 3 ivf när vi fick vår son o sista sattes 2 in.

    Vi hade 3 fina embroy i frysen där inget togs. Jag är snart 39 år och får inte ut många ägg.


    Jag förstår. Håller verkligen tummarna för er!!

    Här känns hoppet ute, strecket på testet var knappt synbart i morse. Nu vill jag bara få köra igen så snart som möjligt, helst denna cykel.
  • lillasnigelen

    [quote=79959316][quote-nick]Sassas19 skrev 2019-10-12 22:46:15 följande:[/quote-nick]Hej!

    Vi står precis i startgroparna för syskonförsök.

    Vi fick vår son 2016 på vårt andra ivf försök. Hade gjort ett ET och ett FET innan.

    Har efter det blivit spontant gravid två gånger men det har slutat i MA och MF tyvärr.

    Vi har två blastocyster i frysen, en 5-dagars och en 6-dagars. Vi hoppas så att något av dem ska ge ett syskon. De är vår enda chans till syskon. Jag är 42 år så jag får inte göra ny ivf.

    Vi var var på vårt första besök på kliniken förra veckan. Skulle kunna ha startat direkt i denna cykel, men då min sambo har lidit av depression och fortfarande äter medicin för det så ville de att vi skulle träffa en kurator för bedömning. Någon som varit med om detta?[/

    Vad är det de vill bedöma då? Om ni är i stånd för ett försök rent psykiskt?

  • lillasnigelen
    Lady1986 skrev 2019-10-15 10:01:41 följande:

    Usch, nu är ångesten här. Behandlingarna har alltid gått bra för oss så här långt, men sen kommer befruktningen och embryoutvecklingen :( Har känt mig glad och stark så tänkte att vårt års uppehåll gjort gott, men nu är alla känslor tillbaka :( Försöker påminns mig själv om att det faktiskt funkade med vår son så bevisligen kan det ju gå vägen, men idag är det ingen bra dag. Skönt att skriva av sig!


    Det är en jäkla bergochdalbana detta alltså. Hopp och förtvivlan vareviga månad. Och samtidigt skammen att inte ?nöja sig? med det underbara man har fått. Så kan jag känna i alla fall. Att jag gapar efter mycket... Men jag vill så innerligt ge henne ett syskon!!
Svar på tråden Syskonförsök IVF 2019