• lillasnigelen

    Syskonförsök IVF 2019

    Hej!

    Vi påbörjade syskonförsök i januari -19 och fick just minus på vårt fjärde försök.
    Skulle gärna bolla lite tankar och erfarenheter med andra i samma situation.

    Detta är vår resa; Vår dotter kom till på vårt allra första försök (ET) och ett embryo frystes ner. Detta fick vi tillbaka i stimulerad cykel i januari, men det fäste inte. Eftersom vår dotter kom till så "lätt" så trodde vi såklart att vi hade goda förutsättningar för detta och blev väldigt nedslagna. Nu går vi privat och har gjort två hormonbehandlingar. På första fick vi tillbaka en blastocyst - mens på rd7 om jag minns rätt. Två till frysen. Efter det ett FET med blastocyst i naturlig cykel - mensen kom på rd2. Vid andra hormonbehandlingen blev jag överstimulerad så det blev totalfrys av fyra blastocyster. Gjorde FET i naturlig cykel för två veckor sen och igår fick jag minus på testdagen. Hade lite småblödningar innan men trodde det berodde på Lutinus. Känner mig SÅ lurad och uppgiven och tiden bara går.

    Har ingen i min närhet som gått igenom IVF så jag vill gärna komma i kontakt med någon därute som håller på just nu. Jag funderar mycket på vad mer som kan göras. Kan embryot prepareras för att fästa lättare (har hört talas om att man ibland skrapar lite på ytan)? Kan man ta nån speciell medicin/vitaminer? Antar ju att de borde göra allt de kan på kliniken, men tycker att de verkar lite "enkelspåriga" där... Till saken hör att min menscykel varit väldigt ojämn sen jag fick barn, men enligt kliniken så är omslag på ägglossningstestet nog för att återföra i naturlig cykel. Vid vårt senaste FET sa de dessutom att sex kunde gynna embryots fästförmåga, medan någon annan klinik tydligen rekommenderar att man avstår från sex efter återförandet (alltså även efter FET). Vad ska man tro? Vad har ni andra för erfarenheter? Vill bara bli gravid igen!! 

  • Svar på tråden Syskonförsök IVF 2019
  • Lee***

    Hej,

    Vill bara uppdatera hur det gått ifall någon läser denna tråd.

    Efter 3 toppen embryo i frysen samt 2 färskförsök med 2 embryo insatta per gång så lyckades det till slut. Fick tidigt vattenavgång bekräftat i vecka 29 men tror det gick tidigare ,han kom i vecka 32+5.

    Hade nästan ställt in mig på att syskonförsök inte skulle lyckas o nu kan vi verkligen lägga ivf bakom oss. Är så tacksam att hjälpen finns.

  • Lady1986
    Lee*** skrev 2020-10-28 01:17:44 följande:

    Hej,

    Vill bara uppdatera hur det gått ifall någon läser denna tråd.

    Efter 3 toppen embryo i frysen samt 2 färskförsök med 2 embryo insatta per gång så lyckades det till slut. Fick tidigt vattenavgång bekräftat i vecka 29 men tror det gick tidigare ,han kom i vecka 32+5.

    Hade nästan ställt in mig på att syskonförsök inte skulle lyckas o nu kan vi verkligen lägga ivf bakom oss. Är så tacksam att hjälpen finns.


    Oj d var längesen jag kikade in här ser jag :) Stort grattis till er! Vad härligt! Gjorde ni ngt annorlunda denna behandling som funkade?

    Vi har bestämt att göra ett försök till. Tog en välbehövlig paus i att ens fundera på det när covid kom, men nu har vi bestämt oss. Har hört av till carl von linné i uppsala, men det är ju långa köer nu så får vi se när de har tid att ringa upp. Annars så funderar vi på falun också.
  • Lee***
    Lady1986 skrev 2020-10-28 14:33:51 följande:

    Oj d var längesen jag kikade in här ser jag :) Stort grattis till er! Vad härligt! Gjorde ni ngt annorlunda denna behandling som funkade?

    Vi har bestämt att göra ett försök till. Tog en välbehövlig paus i att ens fundera på det när covid kom, men nu har vi bestämt oss. Har hört av till carl von linné i uppsala, men det är ju långa köer nu så får vi se när de har tid att ringa upp. Annars så funderar vi på falun också.


    Hej

    Tack, inget direkt. Jag drog ner på kaffe och socker o även tog det lite lugnare o bar inte tungt de första dagarna. Men däremot gick vi på stan efter insättningen o åt o på kvällen åkte jag hem till en kompis som hade middag. Insättningen gjordes på lördagen gick o jobbade på måndag. Trodde att detta försöket också hade misslyckats så jag cyklade på till jobbet snabbt, o bar lite tyngre. Hade inga symtom förrän i vecka 16 ,däremot kunde jag känna i vecka 13,14 fostret. När ägglossning sprutan gick ur kroppen så släppte även spänningen i brösten o hade sedan inga ömma bröst under hela graviditeten

    Hoppas att det går vägen för er denna gång. Så jobbigt.
  • Lady1986
    Lee*** skrev 2020-10-28 22:50:14 följande:

    Hej

    Tack, inget direkt. Jag drog ner på kaffe och socker o även tog det lite lugnare o bar inte tungt de första dagarna. Men däremot gick vi på stan efter insättningen o åt o på kvällen åkte jag hem till en kompis som hade middag. Insättningen gjordes på lördagen gick o jobbade på måndag. Trodde att detta försöket också hade misslyckats så jag cyklade på till jobbet snabbt, o bar lite tyngre. Hade inga symtom förrän i vecka 16 ,däremot kunde jag känna i vecka 13,14 fostret. När ägglossning sprutan gick ur kroppen så släppte även spänningen i brösten o hade sedan inga ömma bröst under hela graviditeten

    Hoppas att det går vägen för er denna gång. Så jobbigt.


    Så skönt för er att kunna lägga ivf och allt bakon er!! Känns som att vi aldrig kommer att hamna där :( Men något litet hopp har vi väl eftersom vi tänker försöka igen. De ringde från carl von linné idag och vi fick läkartid i november redan. Var inställd på att få tid mkt senare men de hade visst inte så långa köer. Lite snopet nästan men det var väl bra I guess :)
  • Lady1986
    Lee*** skrev 2020-10-28 22:50:14 följande:

    Hej

    Tack, inget direkt. Jag drog ner på kaffe och socker o även tog det lite lugnare o bar inte tungt de första dagarna. Men däremot gick vi på stan efter insättningen o åt o på kvällen åkte jag hem till en kompis som hade middag. Insättningen gjordes på lördagen gick o jobbade på måndag. Trodde att detta försöket också hade misslyckats så jag cyklade på till jobbet snabbt, o bar lite tyngre. Hade inga symtom förrän i vecka 16 ,däremot kunde jag känna i vecka 13,14 fostret. När ägglossning sprutan gick ur kroppen så släppte även spänningen i brösten o hade sedan inga ömma bröst under hela graviditeten

    Hoppas att det går vägen för er denna gång. Så jobbigt.


    Så skönt för er att kunna lägga ivf och allt bakon er!! Känns som att vi aldrig kommer att hamna där :( Men något litet hopp har vi väl eftersom vi tänker försöka igen. De ringde från carl von linné idag och vi fick läkartid i november redan. Var inställd på att få tid mkt senare men de hade visst inte så långa köer. Lite snopet nästan men det var väl bra I guess :)
  • Lee***
    Lady1986 skrev 2020-10-29 14:22:59 följande:

    Så skönt för er att kunna lägga ivf och allt bakon er!! Känns som att vi aldrig kommer att hamna där :( Men något litet hopp har vi väl eftersom vi tänker försöka igen. De ringde från carl von linné idag och vi fick läkartid i november redan. Var inställd på att få tid mkt senare men de hade visst inte så långa köer. Lite snopet nästan men det var väl bra I guess :)


    Så kände jag också , att det inte är någon idé men vi hade köpt 3 pack. Kom på att jag använde mig av menupur för första gången. Detta var också ett 2dagars som tog sig. Jag hoppas verkligen att ni lyckas o kan lämna in bakom er.
  • Lady1986
    Lee*** skrev 2020-10-29 21:04:07 följande:

    Så kände jag också , att det inte är någon idé men vi hade köpt 3 pack. Kom på att jag använde mig av menupur för första gången. Detta var också ett 2dagars som tog sig. Jag hoppas verkligen att ni lyckas o kan lämna in bakom er.


    Vi testade också menopur sist, men för oss blev det inte nå bättre resultat tyvärr. Vi har kört korta protokollet fyrs gånger, så jag är lite nyfiken att testa långa protokollet en gång också.
  • lillasnigelen
    Lee*** skrev 2020-10-28 01:17:44 följande:

    Hej,

    Vill bara uppdatera hur det gått ifall någon läser denna tråd.

    Efter 3 toppen embryo i frysen samt 2 färskförsök med 2 embryo insatta per gång så lyckades det till slut. Fick tidigt vattenavgång bekräftat i vecka 29 men tror det gick tidigare ,han kom i vecka 32+5.

    Hade nästan ställt in mig på att syskonförsök inte skulle lyckas o nu kan vi verkligen lägga ivf bakom oss. Är så tacksam att hjälpen finns.


    Stort grattis Lee***!! Vilken härlig uppdatering. Vår dotter kom den 23 juli. Svårt att fatta när jag ser tillbaka på början av den här tråden. Då kändes allt så väldigt hopplöst. Jag tittar in här ibland för att jag är nyfiken på hur det går för er alla. Många tankar till er som fortfarande kämpar. Ni är grymma och fantastiska som går igenom detta för er längtans skull. Heja er vad ni än bestämmer er för, att fortsätta eller lägga ner - båda alternativen lika modiga och lätta att förstå, och lika svåra att genomföra.
  • Lady1986

    Uppdaterar här ifall någon fortfarande läser <3 Vi har kört en femte behandling nu med en, för oss, ny klinik. De ville inte köra på långa metoden med oss pga överstimuleringsrisken, så d blev korta igen med lite högre dos menopur. Det blev 19 ägg, varav 13 mogna och tio befruktade. Fick sätta in en blastocyst idag <3 Så nu myser jag över att få ruva. Men får se om vi får något till frysen :/ Det var två embryon kvar men de var lite sega i utvecklingen så de odlas vidare till imorgon (dag sex) så får vi se.

Svar på tråden Syskonförsök IVF 2019