• Anonym (TS)

    Bonusbarnen vet inte om deras pappa (min sambo) älskar dem...

    Jag är en väldigt känslomässig människa. Som liten växte jag upp med föräldrar som hade väldigt svårt att visa känslor och kärlek. Inte en gång under hela mitt liv har jag hört dem säga att de älskar mig. När jag fick barn blev det mitt motto. Att mitt barn aldrig ska undra om jag älskar denne. Jag säger det varje dag. På morgonen, när jag lämnar på skolan, vid nattning och under dagen när vi myser med varandra.

    Mitt barn kommer alltid först. Jag prioriterar denne över ALLT. Jag strider för hens rättigheter. Jag tar kontakt med skola om det krävs. Sjukvård om det krävs. Jag säger ifrån om jag tycker någon behandlar hen fel.

    Sambon säger aldrig att han älskar sina barn till dem om inte de säger det till honom.

    Vid flera tillfällen har det äldre barnet frågat varför jag säger det så ofta till mitt barn och jag har svarat att jag tycker det är viktigt att hen vet det. Har då fått som svar att hen inte vet om pappa älskar hen men antar det efter det är hans barn.

    Vi körde en liten frågegrej häromdagen där det var frågor som "Vad gör pappa lycklig?", "Hur vet du att pappa älskar dig?" etc. Bytte ut det till mamma för mitt barn. Mitt barn svarade att jag blir lycklig av att få vara med hen, att hen vet att jag älskar henom för att jag säger det hela tiden osv. När sambons barn skulle svara på frågorna blev det "Jag vet inte.", "Ingen aning" etc. Det känns tråkigt.

    Jag blev väldigt ledsen inombords över detta. Vad gör man!?

  • Svar på tråden Bonusbarnen vet inte om deras pappa (min sambo) älskar dem...
  • jrockyracoon
    Anonym (TS) skrev 2019-09-06 23:21:12 följande:
    Jag säger det bara. Utan att tänka på det. Det finns ingen uträknad baktanke med det utan jag har gjort det även när vi under många år bodde ensamma jag och mitt barn. Inte som att jag säger det varje gång jag ser mitt barn utan mer när vi kramas, när jag lämnar på skolan, när vi myser i soffan så kan jag säga det eller om barnet gjort något fint t ex ritat en fin teckning åt mig med kärleksförklaringar till mig etc. Jag talar även om för mitt barn att jag är stolt över hen när hen gjort något bra. När hen gjort bra ifrån sig i skolan etc. Ska jag sluta tala om för mitt barn att jag älskar denne eller är stolt över denne för att mina bonusbarn inte får höra det av sin pappa?
    Tveka inte att ge ditt och sambons barn kärlek bara för att ångerfulla föräldrar i den här tråden  med dårars envishet fortsätter att hävda att de verbala kärleksförklaringarna inte har någon större betydelse.

    Jag anser att din hållning har varit den klart vettigaste i den här tråden. Du pratar med dina barn och ditt plastbarn, du ger dem omvårdnad och kärlek. Och när du gör det upptäcker du att plastbarnet känner tvekan inför kärleken från sin pappa. Då reagerar du och försöker ta upp det med pappan utan att få någon respons.

    Sedan att du blir attackerad, det är intressant. Som om det skulle vara ditt fel att din sambo inte tar sitt föräldraansvar. Kan det bero på en kvarvarande förlegad kvinnosyn? Eller handlar det om en igenkänningsfaktor som omedvetet skapar aggressivitet för att man själv inte har visat verbal kärlek till sitt eget barn, och då blir det plötsligt väldigt viktigt att försvara den hållningen. Vem vet?

    Jag beklagar, TS, att diskussionen har tagit den här vändningen. Du har fått så lite råd om den verkliga problematiken som du frågade efter i din trådstart, d.v.s.  din ansvarslöse sambo.

    Vad anser du vara orsaken till att han inte tar sitt ansvar som pappa?
  • Limajo
    Anonym (TS) skrev 2019-09-06 23:31:48 följande:

    Jag tror också att det är något sådant som hänt.

    T ex ringde mitt barns lärare idag och berättade att det går jätte bra i skolan för barnet (det har varit lite si och så tidigare då hen har en diagnos). Jag talade då om för mitt barn att jag blir stolt över hen när läraren ringer och berättar sådana saker. Då frågade bonusbarnet direkt "Undra vad pappa blir stolt över gällande mig? Jag kämpar som fan i skolan men inte är han stolt." Hans svar blev "Jag är stolt över allt du gör. Du är duktig." Såg att bonusbarnet blev besviken på svaret. Men mycket handlar nog också om att han dels är oengagerad och dels svårt med känslor. Han vet inte vad bonusbarnet kämpar med i skolan för han engagerar sig inte. När det sedan går bra så "passerar det". Han är väldigt dålig generellt på att visa uppskattning och omtanke då bra grejer "är som det ska vara". Han är bra på att säga ifrån och tillrättavisa men glömmer vikten av att uppskatta de bra sakerna också. Medan jag är lite tvärtom. Jag visar mycket uppskattning och ger positiv feedback på bra beteenden och anstränger mig för att inte "glömma" det.

    Och sedan jag verkligen börjat tänka mig för och faktiskt komma ihåg att uppmärksamma positivt beteende så här mitt barn blivit MYCKET DUKTIGARE på att själv försöka anstränga sig för att det ska bli bra. T ex så kämpar hen i skolan, hen hamnar inte i konflikter tills ofta då jag gett mycket positiv feedback på att hen gått till en vuxen istället för att hamna i bråk osv.

    Men att aldrig då positiv feedback gör ju att man tappar lusten. Varför ska man göra något bra När man aldrig får höra att man är bra?

    Jag försöker så gott jag kan att ge bra feedback även till mina bonusbarn, men jag kan inte ersätta att faktiskt få höra det från sin förälder.


    Det är verkligen ledsamt att höra om din sambos ointresse för barnet. Den där typiska tystlåtna jantelags-personligheten som tycker att bra är normalläget som inte behöver påtalas kan vara rätt nedbrytande för ett barn. Du skrev tidigare att du pratat med honom om detta men svarade inte på vad han gav för respons på det. Det är svårt att ändra på sin personlighet, han är ju säkert själv uppfostrad på samma karga sätt och vet inte hur annars han ska bete sig, men det vore intressant att veta om han ändå kan resonera kring dessa saker. Det bästa vore om han kunde få någon form av stöd som föräldrarådgivning eller om han i alla fall kunde börja läsa på lite om hur man boostar sitt barns självkänsla (eller i hans fall inte fullständigt underminerar den).

    Men sedan tycker jag också, som jag skrivit ovan, att du borde hålla dina uppfattningar om rätt föräldraskap utanför. Du är säkert en bra mamma men det finns många sätt att vara en bra förälder på och ditt sätt är inte det enda. Börjar du argumentera med honom som du gör här, med ständiga jämförelser med hur framgångsrik du är med ditt barn, så är jag helt övertygad om att han bara kommer att slå bakut och det hjälper inte barnet det minsta lilla.
  • Utvandraren
    Anonym (TS) skrev 2019-09-06 23:21:12 följande:
    Jag säger det bara. Utan att tänka på det. Det finns ingen uträknad baktanke med det utan jag har gjort det även när vi under många år bodde ensamma jag och mitt barn. Inte som att jag säger det varje gång jag ser mitt barn utan mer när vi kramas, när jag lämnar på skolan, när vi myser i soffan så kan jag säga det eller om barnet gjort något fint t ex ritat en fin teckning åt mig med kärleksförklaringar till mig etc. Jag talar även om för mitt barn att jag är stolt över hen när hen gjort något bra. När hen gjort bra ifrån sig i skolan etc. Ska jag sluta tala om för mitt barn att jag älskar denne eller är stolt över denne för att mina bonusbarn inte får höra det av sin pappa?
    Jag svarade efter att bara ha läst TS och efter att ha läst fler av dina inlägg så backade jag och bad om ursäkt.

    Vad jag syftade på var "leken" du beskrev i slutet av ts där det lät som du startat en situation där du visste att deras pappa är lika verbal i i att uttrycka sin kärlek och uppskattning. I den situationen borde du kunnat räkna ut innan att det inte skulle bli en positiv upplevelse för bonusarna. Men jag förstår givetvis att i vissa tillfällen så kan det bli så, speciellt då situationen mellan pappan och dennes biologiska barn funnits redan innan du kom in i bilden.

    Situationen med den leken hade du i och för sig kunnat använda dig av. Om du talar med pappan innan och använder frågar om ni inte kan använda den "leken" för att han ska få en möjlighet att öva på att mer verbalt uttrycka sina känslor för sina barn och visa uppskattning så had det kunnat vara ett medel där han kunnat öva på att bli mer bekväm med det. Det krävs då att ni, du och sambon,  diskuterar det innan och bestämmer hur ni ska lägga upp det men även att ni förklarar för bonusbarnen att det är en övning.

    Efter att ha läst dina svar i tråden såg jag att intrycket jag fick från ts inte stämmer och du verkar mån om både din sambo och bonusarna och därför skrev jag en ursäkt i inlägget direkt efter.
  • Utvandraren
    Utvandraren skrev 2019-09-07 08:55:16 följande:
    Jag svarade efter att bara ha läst TS och efter att ha läst fler av dina inlägg så backade jag och bad om ursäkt.

    Vad jag syftade på var "leken" du beskrev i slutet av ts där det lät som du startat en situation där du visste att deras pappa är lika verbal i i att uttrycka sin kärlek och uppskattning. I den situationen borde du kunnat räkna ut innan att det inte skulle bli en positiv upplevelse för bonusarna. Men jag förstår givetvis att i vissa tillfällen så kan det bli så, speciellt då situationen mellan pappan och dennes biologiska barn funnits redan innan du kom in i bilden.

    Situationen med den leken hade du i och för sig kunnat använda dig av. Om du talar med pappan innan och använder frågar om ni inte kan använda den "leken" för att han ska få en möjlighet att öva på att mer verbalt uttrycka sina känslor för sina barn och visa uppskattning så had det kunnat vara ett medel där han kunnat öva på att bli mer bekväm med det. Det krävs då att ni, du och sambon,  diskuterar det innan och bestämmer hur ni ska lägga upp det men även att ni förklarar för bonusbarnen att det är en övning.

    Efter att ha läst dina svar i tråden såg jag att intrycket jag fick från ts inte stämmer och du verkar mån om både din sambo och bonusarna och därför skrev jag en ursäkt i inlägget direkt efter.
    Oj, skriver som en kratta innan kaffet sorry. Bonusen inte bonusarna och pappan är "inte" lika verbal som du.
  • Anonym (TS)
    jrockyracoon skrev 2019-09-07 00:00:21 följande:

    Tveka inte att ge ditt och sambons barn kärlek bara för att ångerfulla föräldrar i den här tråden  med dårars envishet fortsätter att hävda att de verbala kärleksförklaringarna inte har någon större betydelse.

    Jag anser att din hållning har varit den klart vettigaste i den här tråden. Du pratar med dina barn och ditt plastbarn, du ger dem omvårdnad och kärlek. Och när du gör det upptäcker du att plastbarnet känner tvekan inför kärleken från sin pappa. Då reagerar du och försöker ta upp det med pappan utan att få någon respons.

    Sedan att du blir attackerad, det är intressant. Som om det skulle vara ditt fel att din sambo inte tar sitt föräldraansvar. Kan det bero på en kvarvarande förlegad kvinnosyn? Eller handlar det om en igenkänningsfaktor som omedvetet skapar aggressivitet för att man själv inte har visat verbal kärlek till sitt eget barn, och då blir det plötsligt väldigt viktigt att försvara den hållningen. Vem vet?

    Jag beklagar, TS, att diskussionen har tagit den här vändningen. Du har fått så lite råd om den verkliga problematiken som du frågade efter i din trådstart, d.v.s.  din ansvarslöse sambo.

    Vad anser du vara orsaken till att han inte tar sitt ansvar som pappa?


    Ärligt så tror jag (och han själv) att han har någon diagnos. Förmodligen något liknande autism. Han har inte behov av att få bekräftelse eller så och därför tror han att andra inte har det heller.
  • Anonym (TS)
    Limajo skrev 2019-09-07 07:48:40 följande:

    Det är verkligen ledsamt att höra om din sambos ointresse för barnet. Den där typiska tystlåtna jantelags-personligheten som tycker att bra är normalläget som inte behöver påtalas kan vara rätt nedbrytande för ett barn. Du skrev tidigare att du pratat med honom om detta men svarade inte på vad han gav för respons på det. Det är svårt att ändra på sin personlighet, han är ju säkert själv uppfostrad på samma karga sätt och vet inte hur annars han ska bete sig, men det vore intressant att veta om han ändå kan resonera kring dessa saker. Det bästa vore om han kunde få någon form av stöd som föräldrarådgivning eller om han i alla fall kunde börja läsa på lite om hur man boostar sitt barns självkänsla (eller i hans fall inte fullständigt underminerar den).

    Men sedan tycker jag också, som jag skrivit ovan, att du borde hålla dina uppfattningar om rätt föräldraskap utanför. Du är säkert en bra mamma men det finns många sätt att vara en bra förälder på och ditt sätt är inte det enda. Börjar du argumentera med honom som du gör här, med ständiga jämförelser med hur framgångsrik du är med ditt barn, så är jag helt övertygad om att han bara kommer att slå bakut och det hjälper inte barnet det minsta lilla.


    Jag har pratat med honom om detta långt innan jag märkte att barnen faktiskt upplever att de inte är älskade. Jag har själv tyckt han haft ett kallt beteende mot barnen där han ignorerat dem när de sökt kontakt t ex. Han kan titta i mobilen och ett barn står bredvid och kallar på hans uppmärksamhet men han märker det inte.

    Redan då har jag tagit upp detta utifrån två perspektiv. Dels den känsla det kan frambringa hos barnen. Att aldrig bli sedd eller hörd för allt annat är viktigare. Att han glömmer allt som är viktigt för dem visar också att han inte "bryr" sig till barnen. T ex att barnet vid tio tillfällen påtalat att denne behöver nya idrottsskor men pappan köper inte det för han "glömmer" och barnet i slutändan får ancända fär trånga skor eller utebli från idrotten. Jag har försökt förklara till honom att detta förmodligen inte känns bra för barnet.

    Men jag har också förklarat utifrån att han är en "förebild". Jag har förklarat att hans val och prioriteringar visar barnen hur man ska prioritera. T ex så avbryter man telefontittandet för att hjälpa barnet ta ner ett glas när denne är törstig för det är viktigare samtidigt som man ber barnet vänta en stund när denne vill ha en glass medan man hänger tvätten för att tvätten är viktigare än en glass. På detta sätt lär man barnen prioritera saker och inte. Men i hans fall går allt före barnen. Allt från att spela dagens bana i ett telefonspel till att hänga tvätt.

    Sedan detta uppdagades har jag tagit upp det med honom också, utan att försöka framställa mig själv som så mycket bättre. Han saknar uppenbarligen förmåga så jag har försökt ge honom olika tips när det kan vara lämpligt att säga något. T ex när barnet kommer hem och säger att denna gjort bra ifrån sig på ett prov. Då kan man säga ,"Bra jobbat, vad duktig du är" istället för att alltid skämta bort allt genom att säga "Det är bra då kan du få ett bra jobb och tjäna mycket pengar till pappa".

    Jag har försökt påtala åt honom att han kan visa sin omtanke genom att göra saker tillsammans med barnen både enskilt och tillsammans. Låt barnen välja vad de ska göra istället för att han ska bestämma osv. Men det funkar inte.

    Han är kall. Alltid. Både mot mig och sina barn. Jag är vuxen, jag vet att han älskar mig men många gånger tvivlar jag med då han aldrig kan visa omtanke eller uppskattning. Då kan jag ju tänka mig hur det är för barnen. Någonstans vet de ju att föräldrar älskar sina barn, men de känner det inte.
  • Utvandraren
    Anonym (TS) skrev 2019-09-07 11:13:44 följande:
    Ärligt så tror jag (och han själv) att han har någon diagnos. Förmodligen något liknande autism. Han har inte behov av att få bekräftelse eller så och därför tror han att andra inte har det heller.
    Då kanske han borde han borde gå till vårdcentralen och få en remiss för utredning? Det finns ju mildare former av autism likaså, asperger är ju en form av autism. Ifall bonusen får veta att det rör sig om ett funktionshinder så kommer det ju hjälpa honom att förstå att pappan visst älskar honom men att hans funktionshinder ibland gör att han ibland inte kan uttrycka det på samma sätt.
  • jrockyracoon
    Anonym (TS) skrev 2019-09-07 11:13:44 följande:
    Ärligt så tror jag (och han själv) att han har någon diagnos. Förmodligen något liknande autism. Han har inte behov av att få bekräftelse eller så och därför tror han att andra inte har det heller.
    Jag förstår. Problematiken handlar då förmodligen om en grundläggande oförmåga att känna empati för andra människor och förstå deras behov.

    Hur går det till när ni tar upp dessa ämnen? Hur reagerar han då? Är det motstånd, eller lyssnar han på dig? Eftersom han själv misstänker att han har diagnos, kanske han är öppen för att ifrågasätta sin egen syn om du påpekar att han saknar delar att förstå vikten av t.ex. kommunikation om kärlek.

    Kanske ni kunde diskutera saken och göra en överenskommelse om att han lyssnar på dig i större utsträckning när det gäller dessa saker som hans funktionshinder förhindrar honom om att tänka klart kring. En annan tanke är att han skulle kunna läsa in sig på ämnet bättre, genom att studera forskning och böcker om barnuppfostran och barns behov. Kanske har han förmågan att dra slutsatser om vikten av att visa kärlek till barnen genom större insikt i psykologiska studier.

    I slutänden tycker jag att du behöver ställa följande tre akuta krav till din man, för att i möjligaste mån trygg hans barn:
    1. Han behöver verbalt uttrycka sin kärlek till barnet. Barnet har visat tydligt osäkerhet kring detta, så därför är det viktigt att han ändrar inställning och säger de ord som krävs, även om han själv inte inser vikten av det.

    2. Han behöver ta barnets rädsla på allvar och inte lämna honom rädd i sängen på kvällen.

    3. Han behöver kontakta rektorn och visa att han tar sitt barns problem om mobbing på allvar.

    Om han vägrar att infria dessa punkter skulle jag se det som att han har mycket stora problem, och skulle då vända mig utåt för att försöka att få hjälp att lösa situationen. T.ex. till socialtjänsten eller någon annan instans där man kan få hjälp i en sådan här situation.

    När jag sökte på nätet hittade jag en sida för föräldrar som har autism:
    www.asdforalder.se/

    De ger tips och råd. En intressant sak var att de betonade att mycket av problematiken handlar om att föräldrar med autism ofta är trötta och den tröttheten skapar en del problematik i bemötandet av barnen. Tror du att din sambo är trött p.g.a. sitt handikapp och därför inte orkar ta tag i problemen med sitt barn?
  • jrockyracoon
    Anonym (TS) skrev 2019-09-07 11:27:05 följande:
    Jag har pratat med honom om detta långt innan jag märkte att barnen faktiskt upplever att de inte är älskade. Jag har själv tyckt han haft ett kallt beteende mot barnen där han ignorerat dem när de sökt kontakt t ex. Han kan titta i mobilen och ett barn står bredvid och kallar på hans uppmärksamhet men han märker det inte.

    Redan då har jag tagit upp detta utifrån två perspektiv. Dels den känsla det kan frambringa hos barnen. Att aldrig bli sedd eller hörd för allt annat är viktigare. Att han glömmer allt som är viktigt för dem visar också att han inte "bryr" sig till barnen. T ex att barnet vid tio tillfällen påtalat att denne behöver nya idrottsskor men pappan köper inte det för han "glömmer" och barnet i slutändan får ancända fär trånga skor eller utebli från idrotten. Jag har försökt förklara till honom att detta förmodligen inte känns bra för barnet.

    Men jag har också förklarat utifrån att han är en "förebild". Jag har förklarat att hans val och prioriteringar visar barnen hur man ska prioritera. T ex så avbryter man telefontittandet för att hjälpa barnet ta ner ett glas när denne är törstig för det är viktigare samtidigt som man ber barnet vänta en stund när denne vill ha en glass medan man hänger tvätten för att tvätten är viktigare än en glass. På detta sätt lär man barnen prioritera saker och inte. Men i hans fall går allt före barnen. Allt från att spela dagens bana i ett telefonspel till att hänga tvätt.

    Sedan detta uppdagades har jag tagit upp det med honom också, utan att försöka framställa mig själv som så mycket bättre. Han saknar uppenbarligen förmåga så jag har försökt ge honom olika tips när det kan vara lämpligt att säga något. T ex när barnet kommer hem och säger att denna gjort bra ifrån sig på ett prov. Då kan man säga ,"Bra jobbat, vad duktig du är" istället för att alltid skämta bort allt genom att säga "Det är bra då kan du få ett bra jobb och tjäna mycket pengar till pappa".

    Jag har försökt påtala åt honom att han kan visa sin omtanke genom att göra saker tillsammans med barnen både enskilt och tillsammans. Låt barnen välja vad de ska göra istället för att han ska bestämma osv. Men det funkar inte.

    Han är kall. Alltid. Både mot mig och sina barn. Jag är vuxen, jag vet att han älskar mig men många gånger tvivlar jag med då han aldrig kan visa omtanke eller uppskattning. Då kan jag ju tänka mig hur det är för barnen. Någonstans vet de ju att föräldrar älskar sina barn, men de känner det inte.
    Intressant.

    Jag tänker att detta stämmer in på en person som har funktionshindret autism eller åtminstone drag av autism.

    Men jag vill också påpeka att oavsett om din sambo har ett funktionshinder eller inte fråntar det inte honom ansvaret att jobba med sig själv och lära sig förstå sitt barns behov och ändra sitt beteende i den grad han förmår. Exempelvis kommer en autistisk person kanske aldrig via empati förstå hur bra det känns för en annan person att få beröm, men däremot kan personen lära sig att ge beröm, för att det är viktigt för barnets utveckling.

    Hans funktionshinder är kanske till viss del en förklaring till vissa problem, men förklarar inte fullt ut hans motstånd att vilja förändra sitt beteende.

    Jag tycker inte att du ska acceptera hans sätt att inte sätta barnens behov i centrum. Där ska du också kräva en förändring och sätta krav.

    Han kan förstås spela på sin mobil ibland. Det kan han göra när barnen sover, eller när det finns en lucka i vardagen. Annars behöver han finnas tillgänglig för era barn.

    Det verkar som om ni har tagit hand om varsitt barn på ert eget respektive sätt. Det är som att ni är två familjer i en. Det är säkert lätt att det blir så när man bildar en familj och tar med sig barnen in i familjen.

    Men ni lever ju tillsammans allihop, så ni måste börja skapa en gemensam enhet där alla jobbar mot samma mål. För att det ska vara möjligt behöver ni ha en gemensam värdegrund. Det får ni genom att prata igenom om hur ni vill ha det, och hitta kompromisser om hur vardagen ska se ut och vem som gör vad, etc. Om din sambo är autistisk kanske det behöver landa i tydliga, konkreta nedskrivna regler om hur ni tillsammans ska uppträda i vardagen tillsammans med barnen.

    Det kräver ett ordentligt förändringsarbete. Men om ni lyckas kan ni komma närmare varandra och få en mer harmonisk och fungerande vardag där barnen mår bra.
  • Limajo
    Anonym (TS) skrev 2019-09-07 11:27:05 följande:

    Jag har pratat med honom om detta långt innan jag märkte att barnen faktiskt upplever att de inte är älskade. Jag har själv tyckt han haft ett kallt beteende mot barnen där han ignorerat dem när de sökt kontakt t ex. Han kan titta i mobilen och ett barn står bredvid och kallar på hans uppmärksamhet men han märker det inte.

    Redan då har jag tagit upp detta utifrån två perspektiv. Dels den känsla det kan frambringa hos barnen. Att aldrig bli sedd eller hörd för allt annat är viktigare. Att han glömmer allt som är viktigt för dem visar också att han inte "bryr" sig till barnen. T ex att barnet vid tio tillfällen påtalat att denne behöver nya idrottsskor men pappan köper inte det för han "glömmer" och barnet i slutändan får ancända fär trånga skor eller utebli från idrotten. Jag har försökt förklara till honom att detta förmodligen inte känns bra för barnet.

    Men jag har också förklarat utifrån att han är en "förebild". Jag har förklarat att hans val och prioriteringar visar barnen hur man ska prioritera. T ex så avbryter man telefontittandet för att hjälpa barnet ta ner ett glas när denne är törstig för det är viktigare samtidigt som man ber barnet vänta en stund när denne vill ha en glass medan man hänger tvätten för att tvätten är viktigare än en glass. På detta sätt lär man barnen prioritera saker och inte. Men i hans fall går allt före barnen. Allt från att spela dagens bana i ett telefonspel till att hänga tvätt.

    Sedan detta uppdagades har jag tagit upp det med honom också, utan att försöka framställa mig själv som så mycket bättre. Han saknar uppenbarligen förmåga så jag har försökt ge honom olika tips när det kan vara lämpligt att säga något. T ex när barnet kommer hem och säger att denna gjort bra ifrån sig på ett prov. Då kan man säga ,"Bra jobbat, vad duktig du är" istället för att alltid skämta bort allt genom att säga "Det är bra då kan du få ett bra jobb och tjäna mycket pengar till pappa".

    Jag har försökt påtala åt honom att han kan visa sin omtanke genom att göra saker tillsammans med barnen både enskilt och tillsammans. Låt barnen välja vad de ska göra istället för att han ska bestämma osv. Men det funkar inte.

    Han är kall. Alltid. Både mot mig och sina barn. Jag är vuxen, jag vet att han älskar mig men många gånger tvivlar jag med då han aldrig kan visa omtanke eller uppskattning. Då kan jag ju tänka mig hur det är för barnen. Någonstans vet de ju att föräldrar älskar sina barn, men de känner det inte.


    Jag förstår att du har pratat med honom många gånger. Men hur svarar han på det? Du har säkert de allra bästa intentionerna men det är fortfarande väldigt mycket om hur du gör och vad du har sagt i dina inlägg. Är det så att han är autistisk så måste han hitta sina sätt och sina strategier för att tillgodose barnets behov. Att göra det när barnet är relativt stort (jag har uppfattat det så i alla fall) är en jätteresa.

    Jag tror att ni båda skulle må bra av professionellt stöd. Om inte du är ordentligt påläst och erfaren om npf-problematik så blir det en orimlig uppgift att ta på sig att ändra hans beteende på egen hand.
Svar på tråden Bonusbarnen vet inte om deras pappa (min sambo) älskar dem...