• Anonym (Funde­rsam)
    Wed 11 Sep 2019 13:04
    3790 visningar
    199 svar
    199
    3790

    Har förskolan rätt?

    Förskolan påstår att jag inte får ha barnet där när jag ska på möten i de stora barnens skola, stämmer verkligen det?

  • Svar på tråden Har förskolan rätt?
  • Anonym (??)
    Thu 12 Sep 2019 06:58
    #61
    ventilera mera skrev 2019-09-12 06:48:44 följande:

    Du ska alltså tillbaka till jobbet sen? Dvs mötet är under arbetstid dessutom? Då är de faktiskt enbart löjliga... men då det ju, antar jag, handlar om ditt äldre barns hälsa och mående så får du väl säga att du vabbar den stunden då så har de inget att komma med.


    Ja alltså jag antar att ts handlade om att gå från jobb till möte på skola vilken sorts möte på skolan det handlar om framkommer inte inte i ts.

    I mitt inlägg menade jag på hur urbota idiotiskt det hade varit om jag går från jobbet förnyat få på möte då också måste åka 20 min för att hämta mitt yngre barn, 20 min för att sen lämna igen.

    Någon i tråden hängde upp sig på rättigheter o Att jag nämnde att jag betalar max taxa men inte har råd eller möjlighet att anlita privat barnvakt.

    I grund o botten kan man ju fråga sig vad som är bäst för förskolebarnet ... förskolan ska inte vara svart o vit, den kan inte det. O folk som börjar gasta om rättigheter o skyldigheter som om det vore svart o vitt kan ju ta o ringa till förskoleadministrationen i sin kommun och fråga hur dom ställer sig till scenariot.

    Självklart pratar vi väl inte om ett föräldrasamtal eller klassmöte? Det är iallafall så jag tolkat det att det handlar om ett möte om ett barns mående i skola dvs ett möte där där det inte passar sig att ha ett gnälligt småbarn i knäet där förskolebarnet får lämnas o hämtas 2 ggr på en dag.
  • Anonym (.)
    Thu 12 Sep 2019 07:58
    #62
    Anonym (??) skrev 2019-09-12 06:03:59 följande:
    Jag anser att det är en tvåårings rättighet att vara kvar i sin trygga miljö när en sådan finns, vid de få tillfällen på ett år. Anser då att det är i barnets intresse att slippa bli kring dragen lämnad hämtad lämnad hämtad. Dessutom faktorer som avbrott i förskolans verksamheten.

    Då är det väl bra mycket bättre för barnet att få vara kvar i förskolan, bättre för personalen och bättre för mig som förälder.

    Varan hjärndött om personalen hade svarat mig nej har du möte med skola och inte får inkomst under den tiden så får du hämta lillan gå på ditt möte komma tillbaka med lillan som tyvärr nog kommer bli ledsen över att behöva komma tillbaka till förskola o sen får du hämta igen när du går hem för dagen.

    Barn är logiken i det. Tror få förskolepersonal hade hållt fast vid det.

    O jo för att förtydliga OM jag kommer överens med förskolepersonal då har jag rätt till det.
    Du kan anse vad du vill, det är bara en åsikt.
    Personalen kan se genom fingrarna och låta barnen vara kvar men du har fortfarande inte RÄTT till det. Vet du verkligen inte vad begreppet rättighet betyder?. Skrämmande.
  • Anonym (Skit i försko­lan)
    Thu 12 Sep 2019 08:00
    #63

    Alltså om man jobbar och går ifrån jobbet för att gå på möte i skolan och sen komma tillbaka till jobbet så är det självklart att man inte hämtar mindre barn för att släpa med sig. En fråga ts varför ens ta upp med förskolan vad du ska göra. Själv är jag egenföretagare har barnet heltid på förskolan och gör precis vad jag vill med min tid på dagarna.

  • Anonym (.)
    Thu 12 Sep 2019 08:06
    #64
    Anonym (Skit i förskolan) skrev 2019-09-12 08:00:30 följande:
    Alltså om man jobbar och går ifrån jobbet för att gå på möte i skolan och sen komma tillbaka till jobbet så är det självklart att man inte hämtar mindre barn för att släpa med sig. En fråga ts varför ens ta upp med förskolan vad du ska göra. Själv är jag egenföretagare har barnet heltid på förskolan och gör precis vad jag vill med min tid på dagarna.
    Hur mycket tror du skatten skulle behöva höjas om alla gjorde som du, lämnade barnen på heltid för att "göra vad de vill, inte nödvändigtvis arbete och försörjning"?
  • Anonym (??)
    Thu 12 Sep 2019 08:07
    #65
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 07:58:25 följande:

    Du kan anse vad du vill, det är bara en åsikt.

    Personalen kan se genom fingrarna och låta barnen vara kvar men du har fortfarande inte RÄTT till det. Vet du verkligen inte vad begreppet rättighet betyder?. Skrämmande.


    Vi talar nog om rätt i olika bemärkelser. Om jag samtalar med pedagoger om mitt möte och dom säger att mitt barn kan vara kvar på förskolan så har dom givit mig RÄTTEN att slippa göra mitt barn upprört genom att tvingas lämnas o hämtas 2 ggr.
  • Anonym (.)
    Thu 12 Sep 2019 08:16
    #66
    Anonym (??) skrev 2019-09-12 08:07:11 följande:
    Vi talar nog om rätt i olika bemärkelser. Om jag samtalar med pedagoger om mitt möte och dom säger att mitt barn kan vara kvar på förskolan så har dom givit mig RÄTTEN att slippa göra mitt barn upprört genom att tvingas lämnas o hämtas 2 ggr.
    Nej du använder begrepp felaktigt. 
    Du har fortfarande ingen RÄTT. 
    Personalen är empatiska så att du slipper få det extra krångligt. Sen att beslut "drabbar" barn är primärt ointressant då vi pratar om skattemedel. Föräldrar, framförallt mammor, brukar ta till "barnens bästa" men det är i princip alltid endast ett känsloargument och saknar därför betydelse i diskussionen kring regler och skatter.
  • Anonym (Busan­)
    Thu 12 Sep 2019 08:31
    #67
    Anonym (.) skrev 2019-09-11 13:37:45 följande:

    Jag har och kommer aldrig att gå till läkare osv på arbetstid. Det gör jag på min fritid och ja, jag skaffar privat barnvakt. Bara för att du utnyttjar systemet och låter skattebetalarna stå för det betyder det inte att alla har samma parasiterande inställning till skattefinansierad verksamhet, tvärtom, de flesta försöker göra rätt för sig utan att utnyttja andra för sin egen bekvämlighets skull. 


    FEL, Kan näst i till garantera att dom flesta visserligen försöker göra rätt för sig men inte tänker som du! Har du nån aning om hur många som faktiskt inte jobbar skift utan bara dagtid? Så dessa människor ska aldrig kunna gå till tandläkaren, läkaren, utvecklingssamtal osv.?

    Eller du menar att om man jobbar dagtid och har sitt barn på förskola från ex. 8 på morgonen, lyckats få en läkartid 10.00, ska hämta barnet tjorva med barnvakt, sen föra tillbaka barnet till förskolan när går tillbaka till jobbet efter läkarbesöket? Mmmm inte så sannolikt att många gör så
  • Anonym (Jodi)
    Thu 12 Sep 2019 08:31
    #68
    +1
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 08:06:48 följande:

    Hur mycket tror du skatten skulle behöva höjas om alla gjorde som du, lämnade barnen på heltid för att "göra vad de vill, inte nödvändigtvis arbete och försörjning"?


    Hur blir det en besparing för TS kommun att hen lämnar barnet (vanlig tid) på morgonen och åker till jobbet. Kommer till förskolan och hämtar barnet mitt på dagen, återkommer en timma senare, lämnar barnet och åker tillbaka till jobbet för att sedan återkomma för att hämta barnet (vanlig tid)?

    Tänker du dig att någon i personalen skall få löneavdrag för att de har färre barn där i en timma eller att kommunen ska kunna räkna hem på minskat slitage och/eller att en unge inte käkar mellis, typ?

    Hur kan skatten behöva höjas för att ett barn är på förskola inom anmäld vistelsetid?
  • Anonym (Abelb­abel)
    Thu 12 Sep 2019 08:33
    #69
    Anonym (??) skrev 2019-09-12 06:03:59 följande:

    Jag anser att det är en tvåårings rättighet att vara kvar i sin trygga miljö när en sådan finns, vid de få tillfällen på ett år. Anser då att det är i barnets intresse att slippa bli kring dragen lämnad hämtad lämnad hämtad. Dessutom faktorer som avbrott i förskolans verksamheten.

    Då är det väl bra mycket bättre för barnet att få vara kvar i förskolan, bättre för personalen och bättre för mig som förälder.

    Varan hjärndött om personalen hade svarat mig ?nej har du möte med skola och inte får inkomst under den tiden så får du hämta lillan gå på ditt möte komma tillbaka med lillan som tyvärr nog kommer bli ledsen över att behöva komma tillbaka till förskola o sen får du hämta igen när du går hem för dagen.

    Barn är logiken i det. Tror få förskolepersonal hade hållt fast vid det.

    O jo för att förtydliga OM jag kommer överens med förskolepersonal då har jag rätt till det.


    Lagen reglerar vilka barn som har RÄTT att vistas på förskolan och när. Lite förenklat.
  • Anonym (Hmmmm­m...)
    Thu 12 Sep 2019 08:35
    #70
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-09-11 13:22:04 följande:

    Så isf måste jag gå dit, hämta minsta, gå hem igen och lämna till en barnvakt, gå tillbaka igen, gå på mötet, gå hem och hämta barnet igen och ta tillbaka det till förskolan innan jag går tillbaka till jobbet. Låter ju väldigt rimligt.


    Om det är inom den tid barnet normalt är på fsk behöver du ju inte ens säga något. Om barnet normalt är på fsk 7-15 och du ska på möte 17 är det en annan sak.
Svar på tråden Har förskolan rätt?