• ivovanon

    Magfunderingar vecka 20-21

    Hej hej,


    Jag är gravid i vecka 20 och har de senaste dagarna varit väldigt öm/känt ett obehag i min mage och livmoder. Vet inte hur jag ska förklara riktigt, men i lördags så var jag väldigt öm i livmodern och det kändes nästan som träningsvärk. Men jag hade inte gjort någonting direkt ansträngande. Sedan dess har samma känsla kommit och gått och idag är det som att hela magen är spänd, utan att det lägger sig. I tisdags var jag på rul och allt såg bra ut men efter det så hade jag ont, hela dagen. 


    När jag tar av mig byxorna (har gravidbyxor från boob idag) så blir det direkt skönare men magen känns fortfarande väääääldigt spänd. Vet att det kan var växtvärk mm men det känns inte som det har gjort tidigare i graviditeten. Tror inte heller det är sammandragningar eftersom obehaget är så sammanhängande. 


    Har pratat med min barnmorska och ska få lämna urinprov imorgon för att kolla urinvägsinfektion och GBS. Men undrar om det är någon som upplevt liknande? Hur känns er mage/livmoder i vecka 20/21?

  • Svar på tråden Magfunderingar vecka 20-21
  • Ebo88

    Det är svårt att på rak arm säga vad det är men det kan vara växtvärk eller att det drar i ligamenten eller så kan det vara sammanfattningar på grund av infektion eller uvi.

    Jag har GBS och äter antibiotika sedan v.13 och ska göra fram till BF. Men då har jag dålig erfarenhet av GBS sen innan.

    Bra att du ska få lämna urinodling ! Mycket som händer nu i kroppen överlag.

  • Ebo88
    Lustablong skrev 2019-09-14 10:16:10 följande:

    Vad är GBS?


    Streptockokker B.

    Lättast att du googlar, finns jättemycket info på nätet.

    Men i det stora hela en infektion. Ca 30% har det och oftast går allt bra, sen finns det de kvinnor och barn de inte går så bra för.
Svar på tråden Magfunderingar vecka 20-21