• Anonym (Förvirrad)

    Får man inte göra roliga saker med barnet vid vab?

    För någon vecka sedan var förskolan stängd en dag. Min man var bortrest då, och jag hade en del möten den dagen så mormor var snäll nog att ställa upp som barnvakt. Mormor är ställer alltid upp, till och med när barn har magsjuka, vilket min systers barn precis haft så mormor åkte också på eländet och kunde därför inte vara barnvakt när förskolan var stängd. Jag ringde FK och frågade om man får vabba då, vilket jag fick.
    Eftersom varken jag eller barnet var sjuka så åkte vi till simhallen, och på vägen hem såg en kollega oss. Och nu har det blivit värsta grejen, att jag på nåt vis har fuskat. Jag förstår inte riktigt? Jag fick ju vabba, enligt FK, för att mormor som skulle tagit hand om barnet, blev sjuk. Förklarade detta för min chef som också var helt ok med det. Men det är framför allt två kollegor som inte kan släppa detta.
    Gjorde jag ändå fel?

  • Svar på tråden Får man inte göra roliga saker med barnet vid vab?
  • Anonym (så här tycker jag)

    Om kollegor får arbeta extra hårt pga att en annan kollega vabbat ett friskt barn  och roar sig så får man förstå att dessa kollegor blir irriterade oavsett om Försäkringskassans regler tillåter det eller ej. Samma gäller under storhelger när en del föräldrar också utnyttjar systemet.

    Föräldrar som utnyttjar systemet till max får alltså finna sig i att dom inte blir så populära.

  • jrockyracoon
    Anonym (nja) skrev 2019-09-25 13:03:07 följande:
    TS får inte vabba för att förskolanskolan är stängd men hon får vabba för att mormodern som skulle ta hand dom barnet när förskolan är stängd är sjuk - återigen ser du inte det sjuka i det systemet?

    Fråga, Om ts inte haft någon släkting eller vän som blivit sjuk vad hade ts gjort då?
    Om mormodern inte hade blivit sjuk hade hon inte behövt ta vab, eftersom då kunde mormodern ta hand om barnet som planerat.

    En intressantare fråga är vad TS skulle ha gjort om hon inte hade någon barnvakt. Ja, då skulle hon inte kunna vabba. Men & andra sidan hade hon haft gott om tid att planera fram en lösning för barnet. När någon blir sjuk så behöver man hitta en lösning snabbt. Jag antar att det är därför Vab finns.
  • jrockyracoon
    Anonym (nja) skrev 2019-09-25 13:41:05 följande:
    Ja men hon får inte göra det om hon inte har en barnvakt som blivit sjuk, hyur kan man inte reagera på hur vansinnigt konstiga reglerna är

    Om ts inte haft en sjuk mormor hade hon fått ordna barnvakt, så varför skulle honinte kunna det även i det här fallet?

    Reglerna ger ts rätt, hon utnyttjar det system som finns, jag klandrar inte ts utan jag klandrar ett vansinnigt system, samma system som kastar ut dödligt sjuka ur systemet.
    Varför klaga på reglerna när de är generösa, har barnets bästa i åtanke och hjälper många föräldrar ur en knepig situation?

    Att du tycker att FK är hård mot sjuka det är en annan fråga. Där kan vi verkligen prata om att reglerna är vansinniga.
  • Anonym (Fy)
    Anonym (så här tycker jag) skrev 2019-09-25 17:44:07 följande:

    Om kollegor får arbeta extra hårt pga att en annan kollega vabbat ett friskt barn  och roar sig så får man förstå att dessa kollegor blir irriterade oavsett om Försäkringskassans regler tillåter det eller ej. Samma gäller under storhelger när en del föräldrar också utnyttjar systemet.

    Föräldrar som utnyttjar systemet till max får alltså finna sig i att dom inte blir så populära.


    Men vadå irriterade? Så vad exakt skulle Ts göra då? Hon hade inget annat val och har ej gjort något fel. Kollegorna ska enbart knipa igen. Om kollegorna får arbeta extra hårt så får de ta upp problemet med chefen för det är inte Ts fel!
  • Iarwain

    Man får inte "vabba" för friska barn.

    Vård av barn innefattar inte tillsyn av friskt barn.
    Raden "


    om du är hemma med barnet för att den ordinarie vårdaren är sjuk. gäller för "ordinarie vårdaren" inte ordinarie vårdnadshavare.

    Det enkla svaret får man genom att ringa försäkringskassan och fråga själv, inte att diskutera in absurdum på ett nätforum.

    Ni som skriver annat har fel...
  • Anonym (så här tycker jag)
    Anonym (Fy) skrev 2019-09-25 18:10:00 följande:
    Men vadå irriterade? Så vad exakt skulle Ts göra då? Hon hade inget annat val och har ej gjort något fel. Kollegorna ska enbart knipa igen. Om kollegorna får arbeta extra hårt så får de ta upp problemet med chefen för det är inte Ts fel!
    Vad ska chefen göra han måste följa regler som finns, ts väljer att följa regler som finns, som hon har rätt till självklart, men kollegorna har väl också rätt att bli irriterade om det går ut över dom? Det är väl inte så  svårt att förstå?
  • Anonym (Fy)
    Iarwain skrev 2019-09-25 18:11:39 följande:

    Man får inte "vabba" för friska barn.

    Vård av barn innefattar inte tillsyn av friskt barn.

    Raden "

    om du är hemma med barnet för att den ordinarie vårdaren är sjuk. gäller för "ordinarie vårdaren" inte ordinarie vårdnadshavare.

    Det enkla svaret får man genom att ringa försäkringskassan och fråga själv, inte att diskutera in absurdum på ett nätforum.

    Ni som skriver annat har fel...


    Ts skriver ju att hon redan har ringt försäkringskassan två gånger och frågat och fått svaret båda gångerna att hon gjort rätt. Ring själv och fråga då och återkom med svar om du ej tror henne.
  • Iarwain
    Anonym (Fy) skrev 2019-09-25 18:14:33 följande:
    Ts skriver ju att hon redan har ringt försäkringskassan två gånger och frågat och fått svaret båda gångerna att hon gjort rätt. Ring själv och fråga då och återkom med svar om du ej tror henne.
    Jag har ringt och frågat, därav att jag skriver detta.

    Men lita inte på mig heller, ring och fråga själv istället för att diskutera detta in absurdum.
  • Anonym (Fy)
    Iarwain skrev 2019-09-25 18:16:42 följande:

    Jag har ringt och frågat, därav att jag skriver detta.

    Men lita inte på mig heller, ring och fråga själv istället för att diskutera detta in absurdum.


    Så Ts ljuger?
  • Iarwain
    Anonym (Fy) skrev 2019-09-25 18:18:50 följande:
    Så Ts ljuger?
    eller så var TS eller försäkringskassan otydliga så att de missförstod varandra.
Svar på tråden Får man inte göra roliga saker med barnet vid vab?