• Anonym (Förvirrad)

    Får man inte göra roliga saker med barnet vid vab?

    För någon vecka sedan var förskolan stängd en dag. Min man var bortrest då, och jag hade en del möten den dagen så mormor var snäll nog att ställa upp som barnvakt. Mormor är ställer alltid upp, till och med när barn har magsjuka, vilket min systers barn precis haft så mormor åkte också på eländet och kunde därför inte vara barnvakt när förskolan var stängd. Jag ringde FK och frågade om man får vabba då, vilket jag fick.
    Eftersom varken jag eller barnet var sjuka så åkte vi till simhallen, och på vägen hem såg en kollega oss. Och nu har det blivit värsta grejen, att jag på nåt vis har fuskat. Jag förstår inte riktigt? Jag fick ju vabba, enligt FK, för att mormor som skulle tagit hand om barnet, blev sjuk. Förklarade detta för min chef som också var helt ok med det. Men det är framför allt två kollegor som inte kan släppa detta.
    Gjorde jag ändå fel?

  • Svar på tråden Får man inte göra roliga saker med barnet vid vab?
  • Tiina87
    Iarwain skrev 2019-09-25 21:58:05 följande:

    Länkade in den för att andra skulle hitta källan.

    Jag tycker att det är bättre att länka än att kopiera, lite säkrare verifiering.

    Fortfarande förstår jag inte varför man diskuterar detta in absurdum istället för att fråga dom som vet. Tydligen verkar Facebook vara bättre väg att gå än att ringa.

    Så om jag råkar ut för detta igen så frågar jag där, vilket jag rekommenderar alla andra att göra också...


    Man kan ju också läsa på hemsidan... www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vard_av_barn_vab
  • jrockyracoon
    Tiina87 skrev 2019-09-25 18:56:29 följande:
    Med vårdare innebär den som för dagen har ansvarat, dvs vårdar barnet. Det kan vara farmor, mormor, den andre föräldern eller en random barnvakt.

    Ts har refererar till lagen i inlägg 148.
    Eller jultomten, enligt en handläggare på försäkringskassan!
  • jrockyracoon
    Anonym (Kalle) skrev 2019-09-25 21:35:48 följande:
    Från FK:s hemsida:

    "Ordinarie vårdare är den som brukar ha hand om barnet när medarbetaren arbetar, till exempel en annan förälder, dagbarnvårdare eller släkting."

    De viktiga orden här är ordinarie och brukar.

    Mormor brukar inte ha hand om barnet när föräldrarna arbetar, alltså är hon inte ordinarie. 

    Så jag tycker faktiskt inte det är så självklart. Även om det är en praktisk tolkning för TS. 
    Iarwain skrev 2019-09-25 21:03:18 följande:
    Det där är inte samma fråga.

    Frågan i detta inlägg gäller en sommarperiod då förskolan har stängt, under perioden således är förskolan då inte ordinarie vårdare.
    Frågan i detta inlägg är en annan.

    Men jag börjar tvivla och kommer att återigen kontakta Försäkringskassan.. Jag litar inte på anonyma forum...

    Håller med. Nej, det är inte samma fråga. 
    Man kan inte ta ett passande svar på en annan fråga och göra det till svar på sin egen fråga.
    Jag förstår inte varför ni som undrade om TS gjorde rätt inte läste i tråden innan. Då hade ni upptäckt att TS hade ringt till försäkringskassan två gånger och varit extremt tydlig med förutsättningarna och ändå fått svaret att hon gjort rätt.

    Därtill så länkades texten på försäkringskassans hemsida. Därtill så bekräftade ett par andra föräldrar att de hade kunnat tagit vab i liknande situationer som TS.

    Så efter kanske 100 inlägg av diskussioner kring det stod det klart att TS hade agerat helt korrekt, och sedan växte en diskussion fram som tog sin utgångspunkt i det. Men sedan kom ni pajsare in och började dra alltihop ett varv till. Till vilken nytta, undrar jag?

    Dessutom Kalle. Om man definierar termen "Ordinarie vårdare", så behöver du inte därefter lägga in en egen tolkning i vad "ordinarie" betyder. Visst är ordet  "brukar" lite förvirrande i sammanhanget men om försäkringskassans handläggare två gånger upprepar att TS har rätt till vab, även om jultomten tar hand om barnet och blir sjuk (inga julklappar då kanske), kan man ju ana sig till att hon har det.

    Läs tråden innan ni kommenterar.

    Men snart är det väl dags för nästa tvivlare att komma med sina protester.
    Suck!

  • Tomelilla15
    modsey skrev 2019-09-25 21:27:26 följande:

    Jag har fått precis samma svar som Ts och vabbat när barnvakt på helgen blev sjuk när vi skulle jobba. Jag var hemma en hel helgen gång då morfar låg sjuk och inte kunde ha barnen. Helt förankrat hos försäkringskassan.

    Samma regel att ha rätt att vabba är om den andre föräldern ska vara hemma med barnet ( vi jobbade helg) och blir sjuk. Även då har man rätt att vabba


    Precis så är det.

    Ts du har gjort rätt.
  • Anonym (Fel)

    Hej TS,

    Du ska inte ta tillfällig föräldrapenning,

    när barnet inte är sjukt. Föräldrapenning kan man ta istället (om det finns dagar kvar).

    Gör rätt nästa gång och bry dig inte om vad kollegorna säger. Du har fått fel information!

  • Anonym (Timcat)
    Tomelilla15 skrev 2019-09-26 04:44:29 följande:
    Precis så är det.

    Ts du har gjort rätt.
    Ts har följt reglerna, sen får hon acceptera att inte alla tycker det är etiskt rätt.
  • Tiina87
    Anonym (Fel) skrev 2019-09-26 05:16:22 följande:

    Hej TS,

    Du ska inte ta tillfällig föräldrapenning,

    när barnet inte är sjukt. Föräldrapenning kan man ta istället (om det finns dagar kvar).

    Gör rätt nästa gång och bry dig inte om vad kollegorna säger. Du har fått fel information!


    En Du kommenterar och dessutom skriver helt fel (ts kan visst ta vab/tfp) så är det bra att läsa tråden!
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Kalle) skrev 2019-09-25 21:35:48 följande:
    Från FK:s hemsida:

    "Ordinarie vårdare är den som brukar ha hand om barnet när medarbetaren arbetar, till exempel en annan förälder, dagbarnvårdare eller släkting."

    De viktiga orden här är ordinarie och brukar.

    Mormor brukar inte ha hand om barnet när föräldrarna arbetar, alltså är hon inte ordinarie. 

    Så jag tycker faktiskt inte det är så självklart. Även om det är en praktisk tolkning för TS. 


    Håller med. Nej, det är inte samma fråga. 
    Man kan inte ta ett passande svar på en annan fråga och göra det till svar på sin egen fråga.
    +1
  • Anonym (Rotmos)
    Anonym (Timcat) skrev 2019-09-26 10:25:17 följande:
    Ts har följt reglerna, sen får hon acceptera att inte alla tycker det är etiskt rätt.
    +1
  • Anonym (OOB)
    muppor skrev 2019-09-24 13:25:18 följande:

    Du tycker VAB är helt rätt att ta ut när barnet är friskt?

    Själv tycker jag reglerna ska ändras, OCH att komunen ska se till att plats på annan förskola finns, sen är det upp till föräldern om dom vill åka längre till annan förskola eller stanna hemma oavlönad.

    FK idag är ett skämt, folk som behöver får inte hjälp medans andra kan stanna hemma med friskt barn och ändå få bidrag för VAB.


    Vård är väl mer synonymt om omsorg. Är barnet litet och går på förskola eller lågstadiet så behöver det omsorg. Kan de inte vara på förskolan för den omsorgen och ordinarie omsorgsperson är sjuk så ska man få ta VAB. Det borde kanske heta OOB istället Omsorg om barn.
Svar på tråden Får man inte göra roliga saker med barnet vid vab?